Gå til innhold

Den store utfordringen for vegingeniørene: En 1625 meter lang hengebru


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærer man aldri? Om jeg tolker møreaksen rett, skal man altså bygge firefelts motorvei rett gjennom Molde sentrum?

 

Quote

Leder i transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), har bostedsadresse Midsund der Møreaksen går forbi. Både i Midsund og på Aukra i samme område er det mye industri som vil få nytte av ny vei.

Ja..

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Jeg ser at det ikke bare er her oppe i Nord at SVV har sunket så mye ressurser og prestisje i et av "alternativene" at de gjør alt for å idiotforklare det andre alternativet. Hvorfor ikke bare være ærlig. SVV bestemte seg først og så startet de utredning, så arrangerer de et fiktivt politisk "valg". Samme historie her oppe i Tromsø om alt fra E8 i Ramfjorden til den nye Kvaløyaforbindelsen og tverrforbindelsen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Pop said:

Fire felt gjennom Molde sentrum vil jo ikke gi noe Molde sentrum igjen. Molde sentrum er sånn omtrent en lang hovedgate, så smal som knappe to felt. Antar de skal legge veien utenom, ellers blir sentrum om til motorvei, kort og godt. :)

Spørsmålet er jo utenom hvor? Molde er jo som du sier bare en lang hovedgate. Skal de legge firefelts motorvei i en 10km lang tunnel under byen? I sjøen?

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Man skal absolutt ikke bygge 4-felts notorvei gjennom Molde sentrum.

Veien er for det første lagt i tunnel bak Molde sentrum, og kommer ut igjen øst for sentrum, ca 1,5 km lenger bort fra der dagens E39 kommer fra ferga. Og det er kun selve fjordkryssinga som er planlagt med 4-felts.

Lenke til kommentar

Å bruke fergefri E39 til å bygge bru til øysamfunnene Aukra og Midsund er et GROVT misbruk av både fellesskapets og privates midler.

Greit nok at Helge Orten vil ha bro over til eiendommene sine på Midsund, det gir jo en solid økning i eiendomsverdien, men det blir jo korrupsjon på god norsk måte.

Og øykommunen Aukra er vel Norges rikeste kommune pga ilandføring av gass, så de hadde greid å finansiere sin egen bro, men mye vil ha mer, så her er det bare å hive seg med på Ortens "geniale opplegg".

Og prisen må alle andre i regionen, inkludert de som passerer regionen betale. 16km med tunell for å krysse Moldefjorden, hvem ønsker seg det? Andre enn Helge Orten og øyboerne på Midsund og Gossen?

"Det utvider arbeidsmarkedet" er mantraet for tilhengerne av Møreaksen. Hvem faen kommer til å ha råd til å pendle gjennom dette bom-helvete?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Her er en video som viser hvordan veien er planlagt. Greit for alle som ikke ser det for seg på plantegningene alene.

https://vimeo.com/564185730

30 km med tunnel høres mye ut ja. Bompenger er estimert til 180kr når rabatt er inkludert. Kan se for meg at det blir en hindring for folk flest, særlig uten rabatter. Psykologisk tviler jeg på at turister gleder seg til å stupe ned i tuneller med bobilene sine. Kunne ønske regnestykkene ble synliggjort for offentligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...