Gå til innhold

Dyrt internett får mye av skylden for at Norge faller ni plasser på liste over digital livskvalitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiberutbygging går sakte og mobilnettet og datapakker er minst 5 år bak hva det burde være. Den såkalte 5G-utbyggingen er heller ikke ordentlig. Det er feil bølgelengde og dårligere kvalitet på tjenesten enn hva som burde være. Å vente i flere år på en tjeneste man vet vil være for dårlig når den endelig kommer, det er ikke noe særlig. Man kan ikke bruke hele livet til å vente og stadig ha livet på vent. Livet er nå.

Dårlig nettilgang bremser nordmenns mulighet til å blomstre i nye yrker som ofte skjer hjemmefra og online. Nå har det ordnet seg med nett for min del siden i fjor, men det tok 25 år før jeg fikk ei linje som dekker mine behov. Lenge var opplasting via 4G eneste mulighet for meg til å få nok båndbredde ut hvis jeg ikke ville bruke dager på å laste opp med <1Mbps. Eneste mulighet var å flytte, men det skal ikke være nødvendig når man bor rett utenfor sentrum i en by. Fiberen må komme der folk bor, ikke omvendt.

Det er selvsagt flere som konsumerer innhold enn de som skaper, men den ene er avhengig av den andre. Så tilgjengelig informasjon har blitt i dag er det uante muligheter i forhold til på 80- og 90-tallet hvor enste mulighet kunne være å vente i ukevis på at ei bok skulle bli tilgjengelig på et bibliotek. Tilgang til informasjon er en viktig faktor for hvor langt man kommer i livet.

Det er flaut i å bo i et land hvor politikere har vedtatt å bruke mindre penger på utbygging av nett. Mindre enn et beløp som var alt for lite i utgangspunktet. Det er store avstander mellom folk i Norge og dårlig logistikk. Interaktive videomøter er ofte den enkleste, beste og mest praktiske måten å komme sammen på både privat og i profesjonell sammenheng og da trenger man nett.

Det er fint å bo i Norge hvis man har små ambisjoner og tålmodighet til å vente lenge. Å bo i Norge oppleves som en evig kamp i tautrekking hvor begge lag er like sterke og utholdende. Frem og tilbake er like langt. NRK TV sender fremdeles i 720P, minst 10 år bak. Vil NRK være på plass med AV1 encode innen 3-5 år eller vil de legge stolryggen bakover for å sove?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som kan legges til er at fra den tiden IP-telefoni dukket opp, samt prisen for fiber ble "okay", så burde man i stedet for å holde kobberlinjene i gang på liv og død lagt de ned ved første mulighet. Nå da omtrent alle har mobil, og behovet for selv IP-telefoni er nærmest ueksisterende i private hjem så burde man i alle fall ha satset på fiber. Hvorfor dette har aldri skjedd - må gudene (eller landets regjering) vite.

På toppen av det så finnes det visse områder der private aktøree har levert fiber til en grei pris og farten som lever opp og overgår forventningene - mens i mellomtiden ble andre sittende igjen med utelukkende Telenor som eneste leverandør/eier av fiberlinjen - med en horribel aktiveringspris på flere tusen (utenom prisen for installasjon) og ufattelig lav fart ifht hva man betaler. Minsteprisen per måned for laveste fart (100mbit) begynner å nærme seg en 1000-lapp.

Det kan trekkes paraleller til såkalte "store" datapakker som man får med mobilabonnement - som koster halvparten og gir 2x mer data eller mer i våre naboland.

Så en ting er geografi som er utfordringen her i landet - en annen sak er at tradisjonen med å flå alle for alt og gi de minst mulig lever i videre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man tenker samfunnsøkonomi er det dyrere ikke å bygge ut nett eller å gjøre det. Nett i verdensklasse er nødvendig for fremtidig verdiskapning som tydeligvis i mindre grad skal skje ute i nordsjøen eller i industrien. God nettilgang er nøkkelen til at mange uføre kan komme i jobb. Folk som har funksjon og evne til å skape verdi gjennom uken, men som ikke greier å møte opp fysisk på bestemte dager og klokkeslett. Det som skjer er at folk blir avskrevet som 100 prosent ubrukelige og stuet bort for all overskuelig fremtid. Bedrifter er også for dårlig til å tilby arbeid hjemmefra. For eksempel innen support. Det er mange teknisk kyndige uføre som kunne ha jobbet med support hjemmefra. Disse jobbene krever i dag fysisk oppmøte. Det er ikke noe som hindrer et menneske med helseutfordringer å koble seg på online som tilgjengelig ressurs på gode dager og få lønn for sin restarbeidsevne. Folk som i dag opplever 100 prosent utenforskap og som blir sett ned på. Alle duger ikke til å jobbe over nett, men det er ikke et argument for at de som gjør det ikke skal få muligheten. Paradokset er at folk som duger alltid vil finne en vei, men det skader ikke om flere krefter trekker i samme retning. Hvis man tenker at folk skal få til verdiskaping for egen hånd er det snakk om 15-20 prosent av befolkningen. Resten trenger varierende grad av tilrettelegging. Hvis "alle" husstander har fibertilkobling er i alle fall den terskelen besteget, så kan man ta det videre derifra. Ikke alle mennesker tenker at de kan gjøre noe nyttig i løpet av ei uke og ikke alle mennesker tenker at de kunne hatt fiber hvis det ikke allerede er installert. Disse menneskene kan likevel både skape verdi og bruke fiber hvis det dingles foran nesen på dem.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med mobildekningen til Telenor (4G) og de bygger fortsatt ut, men det er dyrt for små datapakker, selv om jeg bruker en billig operatør som Release.

Når det kommer til fiber, så er jeg fornøyd med tjenesten, men her er prisen alt for høy. Når billigste alternativene på fiber hos de to største aktørene, Altibox og Telenor, starter på over 700 kr, så er det klart at noe er galt. Fiberabonnement burde starte på 300 kr pr. mnd. og 100 Mbit/s dual duplex og gå opp til 1 Gbit/s eller det teknologien er moden nok til å klare, til 900 kr pr. mnd. Jeg skjønner at det er dyrt å bygge infrastruktur i Norge, men dette blir fort nedbetalt og til profitt etter noen få år. Etter det er det litt vedlikehold og mye enkel profitt i flere tiår fremover.

Lenke til kommentar

Folk flest velger billigste alternativ. Hvor skal pengestrømmen komme fra hvis de fleste kommer unna med 300 kr? Resultatet blir da at prisen for mer enn 100/100 blir skyhøy. Antakelig samme årsaken til at man fremdeles ikke har ekte ubegrenset mobildata i Norge. De fleste kundene fiser nede på de billigste alternativene og det er lite å hente på å tilby mer, annet enn i små porsjoner for å holde seg relevant i markedet. Det vil si akkurat relevant nok til å ikke falle ut og ikke en millimeter lenger.

Dette er samme prinsippet som at løsningen for velferd og økonomisk løft for lavtlønte ikke er at de rike må skatte mer men å muliggjøre økt verdiskaping lenger ned slik at folk i lavere samfunnslag får nyte godt av høyere lønn samt bidra mer. I Norsk politikk er det hakk i plata. Samme dumme argumentasjon tiår etter tiår. Det eneste som oppnås er at flere sjekker muligheten til å flytte verdiene ut av Norge og folk med varig lav inntekt forblir på stedet hvil. Det er selvsagt vanskelig å få folk med lavere dugelighet til å skape mer verdi, men det har et større potensiale enn å tyne noen få i toppen. En elev med 6 i karakter kommer ikke høyere men man kan løfte en med karakteren 2 til å bli en 3-er og en 3-er til å bli en 4-er. Slik er klassisk norsk tankegang: "Det gjør ikke noe om resten av klassen stryker i faget, vi har tre elever med seksere og de kan bære lasset for alle. Tyn de flinkeste, drit i resten."

Det er ikke om å gjøre å få nettilgang billigst mulig. Det er om å gjøre å få ubegrenset data i mobilnettet og så god oppetid som mulig både på mobilnett og fiber. Mobilnettet er også fiber med trådløs forbindelse i grensesnittet mot sluttbruker. Tjenesten bør ikke være urimelig dyr, men heller ikke så billig at det spøker for kvaliteten på leveringen. Heller litt dyr en for billig. Mobiloperatørene velger gang på gang billigst og dårligst bølgelengde når de bygger mobilnett, så det er tydeligvis ikke for dyrt med nettilgang. Folk må være villige til å betale mer for at alle skal få bedre nett. Norsk 5G er ikke en gang i millimeterbåndet. Det er 5G-ultralite med elendig hastighet og alt for høy forsinkelse.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Monopolet på fiberlinjene må opphøre. De burde heller ikke bli levert av private aktører, men være endel av og likestilt med strømleveranse. Statlig eid nett og private aktørere konkurrerer på like vilkår med tjenesteleveranse.

Det virker som Telia som jeg har her (Gardemoenområdet) tror at det kanskje skjer noe på den fronten snart. De ringte meg og ville gi meg 117,- i avslag hver måned om jeg bandt meg til dem, i noe som ville vært ca. 18mnd. Jeg sa nei.

Den billigste hastigheten de tilbyr er 999,- i mnd. 700 ned og 500 opp. 
Prispunktet under har 500 ned og… hold deg fast…. 20 opp. Til 699,-
Dette er selvfølgelig strupet så lavt for at det skal bli ubrukelig til videosamtaler. Det er såvidt modemet klarer å strupe ned hastigheten, kapasiteten i fibernettet gjør jo at de ikke merker forskjell på om de tilbyr 500 eller 1gbit opp.

Det er ikke så dyrt å bygge ut lenger, og kapasiteten er nesten bunnløs.

Jeg er kapitalist, men vann, kloakk, strøm og bredbånd leveransenett, skal være eid av fellesskapet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Fiber er et naturlig monopol (på linje med vei, strøm samt vann og avløp) og burde vært regulert. Det er store samfunnsøkonomiske besparelser å regulere utbyggingen og samordne. Her har myndighetene dessverre sovet i timen og ikke tatt den rollen de burde tatt.

Hvis vi antar et samfunnsøkonomisl tap på ca. 2500 kr per år per hustand og det er 2 500 000 husstander og halvparten er berørt av dette tapet er det et tap på 3,1 mrd per år. Spesielt med utfasing av kobbernettet blir dette en oppgave som staten må samordne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at man i stede for at en stor linjeoperatør bygger ut og selger kapasitet på fiber tjenestetilbydere har man tusenvis av små aktører, gjerne kraftverk av alle ting, som plutselig skal bygge ut og eie denne typen infrastruktur. 

Resultatet er at alle disse graver opp den samme grøft 115 ganger der det bor mange, og Telenor eller kommunene må finansiere der det er mindre lønnsomt. 

For vår del betydde det at når den lille aktøren, et kraftverk, skulle bygge ut så var det ikke lønnsomt nok å grave 1000 meter ekstra for å få med de siste 10 husene når bygda ble fiberbelagt.

Dette er en av grunnene til at jeg mener kjærneinfrastruktur i Norge burde være et statlig anliggende, da gjennom Telenor etc. som er statseid selskap.

Da kunne alle ressursene brukt på å legge mange fiberrør i samme grøft blitt brukt til å bygge ut over lengre avstander.

Og så kunne folk valgt ønsket tjenesteleverandør. Resultatet nå er at man for alltid bindes til den som gravde ned fiberen. 

Ingen kommer til å legge ned alternativ fiber her vi bor. Det vil være null konkurranse, foruten med mobilnettet som suger. Så fri konkurranse på fiber betyr i praksis null valg for sluttbruker. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Jeg er kapitalist, men vann, kloakk, strøm og bredbånd leveransenett, skal være eid av fellesskapet.

Da vil noen raskt vifte med fingeren og si at man bruker for mye. Bedre å kunne betale hva det koster og få det man skal ha.

Det er en eneste ting som virker på sosialister og det er denne kombinasjonen.
A_Clockwork_Orange_Title.jpg
innov8rs-workshop-measuring-innovation-1

Kanskje en dag vil de slutte å ta fisk fra de som har fisket og gi fisk til de som ikke har fisket.

Man trenger ikke regulere noe enten det er økonomien, resurser eller klimaet. Alt regulerer seg selv. Det er noen mennesker som tror at det behov for å detaljstyre alt og trekke det som er godt ned til minste fellesnevner slik at alt er like dårlig. Min far tvang meg til å spise det utgåtte brødet først slik at vi fikk to dårlige brød i stedet for ett godt.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, BadCat said:

Da vil noen raskt vifte med fingeren og si at man bruker for mye. Bedre å kunne betale hva det koster og få det man skal ha.

Jeg snakket altså om levenransenettet. Flere tjenestetilbydere leverer tjenester på nettet, men selve nettet er statlig.

Visse ting kan ikke være uregulert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, BadCat said:

Folk flest velger billigste alternativ. Hvor skal pengestrømmen komme fra hvis de fleste kommer unna med 300 kr? Resultatet blir da at prisen for mer enn 100/100 blir skyhøy. Antakelig samme årsaken til at man fremdeles ikke har ekte ubegrenset mobildata i Norge. De fleste kundene fiser nede på de billigste alternativene og det er lite å hente på å tilby mer, annet enn i små porsjoner for å holde seg relevant i markedet. Det vil si akkurat relevant nok til å ikke falle ut og ikke en millimeter lenger.

Dette er samme prinsippet som at løsningen for velferd og økonomisk løft for lavtlønte ikke er at de rike må skatte mer men å muliggjøre økt verdiskaping lenger ned slik at folk i lavere samfunnslag får nyte godt av høyere lønn samt bidra mer. I Norsk politikk er det hakk i plata. Samme dumme argumentasjon tiår etter tiår. Det eneste som oppnås er at flere sjekker muligheten til å flytte verdiene ut av Norge og folk med varig lav inntekt forblir på stedet hvil. Det er selvsagt vanskelig å få folk med lavere dugelighet til å skape mer verdi, men det har et større potensiale enn å tyne noen få i toppen. En elev med 6 i karakter kommer ikke høyere men man kan løfte en med karakteren 2 til å bli en 3-er og en 3-er til å bli en 4-er. Slik er klassisk norsk tankegang: "Det gjør ikke noe om resten av klassen stryker i faget, vi har tre elever med seksere og de kan bære lasset for alle. Tyn de flinkeste, drit i resten."

Det er ikke om å gjøre å få nettilgang billigst mulig. Det er om å gjøre å få ubegrenset data i mobilnettet og så god oppetid som mulig både på mobilnett og fiber. Mobilnettet er også fiber med trådløs forbindelse i grensesnittet mot sluttbruker. Tjenesten bør ikke være urimelig dyr, men heller ikke så billig at det spøker for kvaliteten på leveringen. Heller litt dyr en for billig. Mobiloperatørene velger gang på gang billigst og dårligst bølgelengde når de bygger mobilnett, så det er tydeligvis ikke for dyrt med nettilgang. Folk må være villige til å betale mer for at alle skal få bedre nett. Norsk 5G er ikke en gang i millimeterbåndet. Det er 5G-ultralite med elendig hastighet og alt for høy forsinkelse.

Vel, jeg sa ja til å prøve et hakk raskere nett fra leverandøren min. Hva var resultatet? Jo, hastigheten var 10% høyere i praksis, heller enn 100%, slik den skulle ha vært. Blir litt høna og egget dette da, ingen som gidder å betale for noe de ikke får, og som du sier, ingen som gidder å investere hvis de ikke får noe igjen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, bzzlink said:

Monopolet på fiberlinjene må opphøre. De burde heller ikke bli levert av private aktører, men være endel av og likestilt med strømleveranse. Statlig eid nett og private aktørere konkurrerer på like vilkår med tjenesteleveranse.

Det virker som Telia som jeg har her (Gardemoenområdet) tror at det kanskje skjer noe på den fronten snart. De ringte meg og ville gi meg 117,- i avslag hver måned om jeg bandt meg til dem, i noe som ville vært ca. 18mnd. Jeg sa nei.

Den billigste hastigheten de tilbyr er 999,- i mnd. 700 ned og 500 opp. 
Prispunktet under har 500 ned og… hold deg fast…. 20 opp. Til 699,-
Dette er selvfølgelig strupet så lavt for at det skal bli ubrukelig til videosamtaler. Det er såvidt modemet klarer å strupe ned hastigheten, kapasiteten i fibernettet gjør jo at de ikke merker forskjell på om de tilbyr 500 eller 1gbit opp.

Det er ikke så dyrt å bygge ut lenger, og kapasiteten er nesten bunnløs.

Vi ser jo hvor godt det offentlige har vedlikeholdt vann- og avløp, samt at strømnettet i stor grad ikke er dimensjonert godt nok selv om det stort sett går rundt. Dette er "produkter" hvor det ikke akkurat er en kontinuerlig utvikling. Jeg er ganske så overbevist på at skulle bredbåndsutbyggingen vært gamle Televerkets regi, hadde tilbudet på langt nært vært så godt som i dag. Trøsten ville kanskje vært at det ikke hadde vært slik at det fortsatt er noen få prosent som ikke har et godt bredbåndstilbud - i praksis hadde alle hadde et ikke spesielt godt bredbåndstilbud. For vann og kloakk, ligger det an til store kostnadsøkninger mange steder i årene som kommer, ettersom etterslepet i vedlikeholdet fra det offentlige er såpass stort.

Over en del tiår nå, har eksempelvis ikke økningen i behovet for økt mengde vann vært så stort for de fleste husholdninger.  Og ei heller har det vært stor nok utbygging til at hovedvannledninger har trengt så hyppige oppgraderinger. Sammenlign det med økningen i data som konsumeres via bredbånd og i stamnettene....

Når det gjelder høyhastighets bredbånd til privatmarkedet, var dette noe som på slutten av 90-tallet i ganske stor grad faktisk startet hos mindre lokale kabel-tv-aktører. Dette aktører som kom langt etter lignende aktører i utlandet, ettersom den reguleringen man hadde i Norge fra myndighetenes side for kabel-tv. Det som i dag er Telia i Norge sin kabel- og fibervirksomhet hadde egentlig sitt utgangspunkt i dette. Samme kan sies for Telenor, når man ser historien bakover med Canal Digital, Avidi der man vel i ganske stort omfang startet med å kjøpe opp flere mindre lokale kabel-tv-aktører i en tidlig kabelmodem-periode.

Uten konkurransen mellom bredbåndsaktører over en del år nå om å kapre nye områder, hadde nok ikke fiberutbyggingen hatt det tempoet som det faktisk har hatt. Når offentlige investeringsmidler skal prioriteres mellom vei, sykehus, skoler, er det fort at man vil se på den eksisterende teknologien som "holder sikkert en stund til". 

Samtidig er det offentlige involvert - faktisk kan man si at en veldig stor andel av norske bredbåndskunder har en "offentlig" bredbåndsleverandør hvis man tenker på statens eierandel i Telenor, samt at mange fiberselskaper - inkl. mange av de tjenesteleverandøren Altibox leverer for - er eid av kommuner gjennom strømselskaper som er kommunalt eide. Her kan man også si at det viser en stor forskjell mellom kommuner og de lokale politikere for hvordan de har satset og tilrettelagt for et lokalt bredbåndstilbud. Dette mens andre kommuner tidligere var mest opptatt av at ikke asfalten måtte være kosmetisk perfekt etter at en bredbåndsleverandør hadde vært i et område eller så sitt snitt på å få noen ekstra kroner den veien for kabler som gikk på offentlig grunn.

Når du her snakker om kapasiteten i fibernett og hvilke problemer "lav" hastighet gir, er det vel ikke en spesielt stor forståelse for teknologien og det er ikke bare slik at har man fiber inn til huset, så er kapasiteten "uendelig". 20 Mbps skulle til video holde til ganske mange samtaler i parallell i utgangspunktet - hvis det ikke er spesielle latency-messige utfordringer man har - eller at leverandøren har mer en totalkapasitet i området eller i stamnett som er for lav. Hjelper ikke med høy "last mile"-hastighet ut til kunder, hvis ikke resten av infrastrukturen henger med.

Det siste året har vi vært en ("svært digital") familie på fem som har gått fra 500/500 Mbps fiber til ~100/20 Mbps trådløst bredbånd over mobilnettet. Vi har ikke hatt problemer når alle fem har hatt hjemmekontor/hjemmeskole og brukt nettet da til blant annet videokonferanser i parallell, og med høyeste kvalitet da via Teams/Webex/Zoom eller hva som har blitt brukt. Og ja, mens ungene har en videokonferanse gående, så står det gjerne en skjerm vedsiden av der det går Youtube e.l. Så lenge man ikke snakker om større filopplastinger o.l., kommer man nok ganske så langt med det en del ser på som "lave" hastigheter.

Lenke til kommentar

Hvis staten skal få regulere nett blir det vel å finne frem 28,8 kbps modem igjen eller låne ei bok om røyksignaler på biblioteket. Eventuelt gjeninnføre morsekode. Man kan for eksempel gjøre som flerspiller i det første Warcraft-spillet at hastigheten justerer seg etter det tregeste modemet, så kan det ta noen minutter å flytte en katapult over skjermen. Jeg skulle spille mot en fyr i 1995. så koblet han opp med et modem som hadde under en tiendedel av hastigheten til mitt modem. Staten blir denne fyren. Vi må bruke det vi har før vi kan få noe nytt. "Jeg vil gjerne spille mot deg, men du må kjøpe et raskere modem. – Jeg spiller med det modemet jeg har!" Fibernett kan vente noen generasjoner. Det blir vel i det hele tatt ikke lenge før noen krever at Internett stenges ned for å redde miljøet.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...