Gå til innhold

Offisielt: Med denne elbilen kan du kjøre Kristiansand–Trondheim uten å lade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så langt kommer jeg aldri til å kjøre og hadde det vært opp til meg hadde elbiler blitt forbudt. El bør forbeholdes industri og datacenter. Forbrukstopper grunnet lading av elbil er ikke bra. El bør først og fremst brukes der det ikke finnes alternativer.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Stemmer dette eller har du bare et inderlig ønske om at det er tilfelle?

Den vil slå Tesla Model S på rekkevidde når den kommer, om ikke Tesla har oppdatert Model S før den tid men jeg har ikke sett noe som sier at den er mer effektiv(med god margin?). Har du en kilde å dele med oss kanskje?

Vel.. Ikke noe tvil om at det er en kapabel bil men det gjenstår å se i hvilke volumer de klarer å produsere denne. Og selv da er det først og fremst bilprodusenter uten eget elbilprogram som har noe å frykte(Toyota anyone?)

Elbiler spiser markedsandeler fra biler med forbrenningsmotor. Elbilrodusenter som ikke produserer biler med forbrenningsmotor spiser markedsandeler fra alle andre mens elbilprodusenter som også produserer biler med forbrenningsmotor spiser i en viss grad markedsandeler fra seg selv. VW er et eksempel fra siste gruppen, uten at det er noe galt i å 'spise seg selv'. Steve Jobs sa noe sånt som at 'om noen skal kannibalisere Apple så skal det være Apple selv'. 

Prøv å Google «Lucid Air energi effektiv». Da kommer det opp mye interessant du kan lese..som f.eks E24 som skriver at denne bilen finnes det ikke maken til i verden. 10 sept 2020 skriver også Teknisk Ukebald om bilen. Den er 17% mer energi effektiv enn Tesla. Nesten hele bilen er bygget av Lucid selv,bare batteriet er kjøpt inn og modifisert. 

Lenke til kommentar

Lucid dreams and hot air. Vaporware.

Urealistiske påstander burde vært et flagg for dere alle. ;p

Nikola, Lordstown og Fisker. Scam, Mirage, Unkept promises on borrowed money. Tesla er unntaket, så jeg antar hvilken som helst av disse kan lage biler om de får inn en milliardær villig til å bevise noe. Og det er nok det de egentlig fisker etter. Serieproduksjon er iallefall ikke det de jobber mot.

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Urealistiske påstander burde vært et flagg for dere alle.

Den er blitt testet gjennom EPA testen? 

Ingen som husker at EM justerte TMS Plaid prisen til $69,420 og sa at Plaid kom til å ha 20 miles lengre rekkevidde enn Lucid som er bilen han angrep? Så kom Plaid og uttalelsene fra tidligere viste seg å være på grunnlag av null R&D på forhånd? 

Rart å kaste stein i glasshus på denne måten. 

Endret av oophus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da burde du jo i enda større grad ha lært at varm luft er gratis, og serieproduksjon er noe helt annet enn å bygge én prototype.

Musk trakk tilbake Plaid+ eller hva det var det skulle hete, kanskje det viste seg vanskelig å gjøre +1 om til teknologi. I mellomtiden... kom det ikke noe Lucid eller Fisker...

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 minutter siden):

Da burde du jo i enda større grad ha lært at varm luft er gratis, og serieproduksjon er noe helt annet enn å bygge én prototype.

Den dyreste bilen skal kun bygges i noen hundre eksemplarer, dog de andre skal da produseres i større kvantum, men Lucid lover ikke millionervis av denne bilen? Det er ei bil i luksussegmentet. 

De har ikke bygget èn prototype? Har du sett fabrikken? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus said:

De har ikke bygget èn prototype? Har du sett fabrikken? 

Ja, har du sett Lordtowns fabrikk? Nikolas fabrikk? Mye det samme. Masse varm luft og noen som pusser på hobbyen sin. Som sagt, det er et stykke fra det til serieproduksjon. For eksempel må det de lover være innenfor rekkevidden av hva de kan få til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 minutt siden):

For eksempel må det de lover være innenfor rekkevidden av hva de kan få til.

Lucid beviste nettopp at de kan holde de delene av lovnadene? Bilen ble lovet >500 mile og ble EPA testet til >500 mile rekkevidde? 

Rampup og problemer er ikke like gjeldende for et produkt de skal lage 30k av vs lovnader om 500k per fabrikk. Dette er som sagt et luksusprodukt, så hastigheten ved linjene går ned da kvalitet blir viktigere enn antall biler. 

Angående Nikola så er Ulm fabrikken åpnet. 

Fordelen med elektrisk kjøretøy, er at kompleksiteten ved produksjon går ned. Det er enklere å starte et bilfirma idag enn det var for 50 år siden. Ref veksten av nye firma som kommer nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, oophus said:

Lucid beviste nettopp at de kan holde de delene av lovnadene? Bilen ble lovet >500 mile og ble EPA testet til >500 mile rekkevidde? 

 

 Atieva Atvus sto ferdig i 2016, den ble lovet at skulle knuse Tesla, fordi det er vondt blod der. Nå har bilen fått et mer investorvennlig navn som Lucid Air, og det er fortsatt ikke mulig å kjøre fra Kristiansand til Trondheim med et av deres produkter. Og den er jo ikke noe mer ferdig, for de forsetter å stelle på den, og det kommer de til å fortsette med så lenge det finnes investorer.  

 

Quote

Angående Nikola så er Ulm fabrikken åpnet. 

 

Problemet var aldri elektriske kjøretøy, problemet var at amerikanske forretningsmenn, danske forretningsmenn, og andre forretningsmenn med visjoner ofte lover masse ting som de ikke har evne og teknologi til å gjennomføre. Og da går det slik: 

Nikola founder Trevor Milton charged with securities, wire fraud - ABC7 New York (abc7ny.com)

Lordstown: 

Lordstown Motors accused of fraud in shareholder lawsuit - MarketWatch

Fiskers mørke historie: 

Special Report: Bad Karma: How Fisker burned through $1.4 billion on a 'green' car | Reuters
Og nå: 
Fisker abandons solid-state EV batteries (autoblog.com)

 

Quote

Fordelen med elektrisk kjøretøy, er at kompleksiteten ved produksjon går ned. Det er enklere å starte et bilfirma idag enn det var /+for 50 år siden. Ref veksten av nye firma som kommer nå. 

Det eneste nye firma som har fått noen fart er Tesla.  De kinesiske produsentene er jo bare reorganiseringer på gamle lester. Alle de små aktørene som har fantastiske biler de bare trenger litt mer penger for å få ut på markedet, alle de har eksistert så lenge som USA har drevet på med biler. Det er forsvinnende få som har slått gjennom. 

 

Og haugevis med biler som ble lovet i artikler her i 2017, 2018, 2019 og 2020, til dels de samme bilene, har forbløffende lite dukket opp. Overraskende? Ikke for meg. 

Vaporware. En sjelden gang er det noen som klarer å få et produkt på markedet, men alt for mye er ren investormat. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
tommyb skrev (14 minutter siden):

Atieva Atvus sto ferdig i 2016, den ble lovet at skulle knuse Tesla, fordi det er vondt blod der.

Nå er den EPA testet. Resultatet er da rimelig klart? De har lovet 500 mile rekkevidde, og oppnådde det. 

tommyb skrev (16 minutter siden):

Og den er jo ikke noe mer ferdig, for de forsetter å stelle på den, og det kommer de til å fortsette med så lenge det finnes investorer.  

Den kan ikke være ferdig før den er ferdig. Det at den testes ved EPA burde jo tilsi at de er nære ferdig produkt. Det at journalister også starter å få tilgang peker på det samme den veien også. 

tommyb skrev (19 minutter siden):

Problemet var aldri elektriske kjøretøy, problemet var at amerikanske forretningsmenn, danske forretningsmenn, og andre forretningsmenn med visjoner ofte lover masse ting som de ikke har evne og teknologi til å gjennomføre.

Det vil alltids være folk som ser slike muligheter. Men det i seg selv betyr ikke at alle må kastes inn under samme kam. Fisker og Lordstown er ikke lik Lucid. 

Hvorfor unngå å prate om andre tilsvarende firma som har fått det til i større grad i samme periode? NIO, Xpeng og BYD er da greie eksempler på at enkelte kommer i mål, selv om ikke alle nødvendigvis gjør det. 

tommyb skrev (22 minutter siden):

Det eneste nye firma som har fått noen fart er Tesla.

Ikke enig. 

Det er tydeligvis ikke Elon Musk heller som nylig slikket Kina oppetter ryggen og skrøt dem opp i skyene. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
42 minutes ago, oophus said:

Hvorfor unngå å prate om andre tilsvarende firma som har fått det til i større grad i samme periode? NIO, Xpeng og BYD er da greie eksempler på at enkelte kommer i mål, selv om ikke alle nødvendigvis gjør det.

Jeg snakket jo om dem. Kinesisk bilindustri er alt annet enn upstarts, det er reorganisasjon av eksisterende statsstøttet industri. De trenger ikke noen gjennombrudd når de har staten i ryggen. Altså, what I said.

 

5 minutes ago, jr_605 said:

Artikkel om Lucid fra 2016, da skulle bilen lanseres i desember (2016, antakelig)
 

Det er det jeg snakker om. Hvorfor begynner man ikke etter noen år å være litt skeptiske til disse løftene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (7 minutter siden):

Jeg snakket jo om dem. Kinesisk bilindustri er alt annet enn upstarts, det er reorganisasjon av eksisterende statsstøttet industri. De trenger ikke noen gjennombrudd når de har staten i ryggen. Altså, what I said.

Da var jeg treg ja. Forsåvidt enig at oppstartsbedrifter har det betydelig enklere der. Men jeg syns fremdeles det er rart å si at siden X så må Y være sant. Det ligger jo litt flere faktorer i det hele her. Fisker har jo feks en annen forhistorie enn Rawlinson. 

tommyb skrev (10 minutter siden):

Det er det jeg snakker om. Hvorfor begynner man ikke etter noen år å være litt skeptiske til disse løftene?

Jeg trur du misforstår hva det der handler om? Det å vise frem bilen er ikke det samme som leveranse til kunder? 

Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus said:

Jeg trur du misforstår hva det der handler om? Det å vise frem bilen er ikke det samme som leveranse til kunder? 

Er det mulig det handler om noe annet for deg enn for meg?

Det er dokumentasjon på noen som  siden 2015 har flyttet på lovnadene om hvor nært de er leveringsklar. Edit: sikkert lengre også, satte meg ikke inn i forhistorien til Atieva Atvus.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (24 minutter siden):

Er det mulig det handler om noe annet for deg enn for meg?

Jeg snakker om artikkelen, og det faktum at bildene av bilen er typiske previews av den. Det å "lansere" bilen handler altså om å vise bilen i sin helhet. Det blir spesielt tydelig når forhåndssalg av bilen skulle åpnes i 2018, syns du ikke? Skal forhåndssalg åpne i 2018,så blir det umulig å tolke det dit at den skulle produseres i 2016. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...