Gå til innhold

100 år i dag: Budsjettene sprakk og arbeidere døde. Men Dovrebanen ble klar etter 70 års innsats


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det mye rart. Å framstille Dovrebanen som første "lange linje" er jo å se bort fra Bergensbanen som åpnet i 1909, ikke akkurat kort etter norske forhold. Dessuten var forbindelsen Kristiania-Trondheim etablert allerede på 1880-tallet gjennom Østerdalen. Lokomotivet "Dovregubben", type 49b, ble bygget i 7 eks. mellom 1935 og -41, ikke fra 1914. De var heller ikke i trafikk særlig lenge. At "Dovregubben" skal ha trafikkert Kragerøbanen på slutten av 60-tallet er jo en heftig opplysning. Det ville nok isåfall ha vært det siste som rullet på den linjen. Tviler på at noen bruer ville tålt den vekta. NSB's fornyelsesprogram het "Vekk med dampen" ikke "Bort med..." . Det er fint at TU vier en artikkel til jubilanten, men jeg hadde kanskje forventet et litt annet språklig nivå enn skolestil-formatet: "Et veldig stort tysk skip gikk tom for kull i krigens begynnelse..." eller denne: "-men allerede to år etter var strekningen framme i Trondheim.". Korrekturlesning og presisjon har fortsatt verdi. Prøv igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...