Odd R. Valmot Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 100 år i dag: Budsjettene sprakk og arbeidere døde. Men Dovrebanen ble klar etter 70 års innsats Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 Flott artikkel! 3 Lenke til kommentar
dahln Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 Fire timer Olso - Trondheim er vel egentlig raskt nok til at man har en konkurrent til flyet. Man trenger jo ikke å stoppe på så veldig mange stasjoner. 3 Lenke til kommentar
Itholia Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 Hadde klart det enda kjappere i dag, men det forutsetter at alt annet venter på ekspressen som bare tar med passasjerer fra Oslo. Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 "17. september for 100 år siden åpnet Dovrebanen. Det var ikke den første banestrekningen i Norge, men den første virkelig lange toglinjen." Det gikk da allerede tog Oslo-Trondheim over Røros i 1877. 1 Lenke til kommentar
Jørgen A. Sundt Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Her var det mye rart. Å framstille Dovrebanen som første "lange linje" er jo å se bort fra Bergensbanen som åpnet i 1909, ikke akkurat kort etter norske forhold. Dessuten var forbindelsen Kristiania-Trondheim etablert allerede på 1880-tallet gjennom Østerdalen. Lokomotivet "Dovregubben", type 49b, ble bygget i 7 eks. mellom 1935 og -41, ikke fra 1914. De var heller ikke i trafikk særlig lenge. At "Dovregubben" skal ha trafikkert Kragerøbanen på slutten av 60-tallet er jo en heftig opplysning. Det ville nok isåfall ha vært det siste som rullet på den linjen. Tviler på at noen bruer ville tålt den vekta. NSB's fornyelsesprogram het "Vekk med dampen" ikke "Bort med..." . Det er fint at TU vier en artikkel til jubilanten, men jeg hadde kanskje forventet et litt annet språklig nivå enn skolestil-formatet: "Et veldig stort tysk skip gikk tom for kull i krigens begynnelse..." eller denne: "-men allerede to år etter var strekningen framme i Trondheim.". Korrekturlesning og presisjon har fortsatt verdi. Prøv igjen. 2 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) Det var en ganske opphetet diskusjon om hvorvidt man skulle gå for Dovrebanen eller en oppgradering av Rørosbanen. Noe av det burde vært nevnt i artikkelen: http://www.tfb.no/db/trondheimturistforening/arbok1979/1979 SCAN0009..pdf Endret 19. september 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Svein Lysø Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 Ganske fantastisk å påstå at Dovrebanen er Norges første lange banestrekning! Jeg er helt enig med Jørgen A. Sundt; i denne artikkelen var det mye rart, og her er både faktasjekk og korrekturlesning påkrevd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå