Gå til innhold

Dansk klima­minister med stikk til Norge og andre oljeland: – Det er et paradoks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje Danmark skal ta å forby fossildrevene kjøretøy først. Da synker behovet fort. (Men nei, her har de elendige ordninger slik at elbilsalget er ganske så dårlig)

Så kan de hurtig følge opp med forbud av forbruk av plastmaterialer fra fosille råvarer.

Til slutt kan de avslutte all bruk av fossile energikilder i industri og oppvarming.

Da får Norge lite å selge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi snakker om det samme Danmark som blåholder på den bittelille produksjonen sin i tredve år til. Det samme Danmark som kunne fase ut fossil kraft takket være billig norsk vannkraft. Det samme Danmark som importerer kortreist og klimavennlig olje fra Norge. "Utakk er verdens lønn" ville vært en mer passende overskrift på artikkelen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Danmark har en stor transportsektor. Jeg tipper Maersk er en stor andel av den sektoren - dvs. internasjonal handel. Som forbruker mye CO2 - som man ser av tegningene under (Hentet fra https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-12-06-fakta-om-danmarks-udledning-af-drivhusgasser-samt-energiforbrug - virker som en seriøs kilde)

Et annet område danskene har en del utslipp er landbrukssektoren. De produserer feks. 33 millioner svin (242 000 tonn) som gir 600M kg CO2 utslipp pr år (2.5kg pr kg svinekjøtt). Kildene kan graves fram på forespørsel.

Jeg tror det skulle sitte litt lenger inne for Danmark å kutte kjøttproduksjonen, noe som nærmer seg en ekvivalent til oljeproduksjonen. Ingen av våre to respektive land forbruker kjøttet/oljen selv. Riktignok er den norske oljeproduksjonen mange ganger mer CO2-forurensende enn kjøpttproduksjonen til Danmark, men så er jo også lønnsomheten det. Kanskje om man regner fortjeneste/kgCO2 så får man noen sammenlignbare tall?

 

 

Skjermbilde 2021-09-17 135011.png

Skjermbilde 2021-09-17 135315.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (20 timer siden):

Danmark har en stor transportsektor. Jeg tipper Maersk er en stor andel av den sektoren - dvs. internasjonal handel

 

 

 

Ingen tvil om det 😄

Mærsks 8 nye kontainerskip vil bruke like mye strøm som hele Danmarks "grønne" strømproduksjon:
Maersks metanolskibe kræver hele Danmarks tilgængelige produktion af grøn strøm (shippingwatch.dk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morten Simonsen skrev (På 17.9.2021 den 13.59):

Danmark har en stor transportsektor. Jeg tipper Maersk er en stor andel av den sektoren - dvs. internasjonal handel. Som forbruker mye CO2 - som man ser av tegningene under (Hentet fra https://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2018/2018-12-06-fakta-om-danmarks-udledning-af-drivhusgasser-samt-energiforbrug - virker som en seriøs kilde)

Et annet område danskene har en del utslipp er landbrukssektoren. De produserer feks. 33 millioner svin (242 000 tonn) som gir 600M kg CO2 utslipp pr år (2.5kg pr kg svinekjøtt). Kildene kan graves fram på forespørsel.

Jeg tror det skulle sitte litt lenger inne for Danmark å kutte kjøttproduksjonen, noe som nærmer seg en ekvivalent til oljeproduksjonen. Ingen av våre to respektive land forbruker kjøttet/oljen selv. Riktignok er den norske oljeproduksjonen mange ganger mer CO2-forurensende enn kjøpttproduksjonen til Danmark, men så er jo også lønnsomheten det. Kanskje om man regner fortjeneste/kgCO2 så får man noen sammenlignbare tall?

 

 

Skjermbilde 2021-09-17 135011.png

Skjermbilde 2021-09-17 135315.png

Alltids fornøyelig når man setter opp matproduksjon mot annen type produksjon som skaper utslipp. Å tro at vi skal kunne være i nullutslipp over hele linja, er en utopi. Selv vi mennesker puster ut CO2. Poenget må være å redusere utslippet slik at det ikke er større enn at CO2-nivået holder seg konstant, eller i beste fall går ned i en periode til vi når et nivå vi kan si er godt nok.

Selvsagt må man se på alle områder for å kutte unødvendig utslipp. At griser, kyr og høns puster ut CO2, er ikke noe vi kan gjøre så mye med. Men vi kan stoppe eller redusere metanutslippet i forbindelse med fjøsdriften. Man kan kutte på CO2-utslipp fra traktor og annet produksjonsutstyr, ved å få disse over på batteridrift eller batteri/hydrogen-hybrider, der hydrogenet gjerne kan komme fra egenproduksjon av strøm og metan fra møkkakjelleren, solcellepaneler på bolig, fjøs og andre driftsbygninger, og gjerne sol og vindfarm på gården der dette er fornuftig.

Så kan andre sektorer og bidra til solstrøm fra egne driftsbygninger, og ved å gå over til batteridrift der det er mulig, samt at man reduserer energisløsing ved å kaste bort energi på ikke-produktiv måte som å ha lys, varme og AC-anlegg på selv når det ikke er drift i bygget. Tilsvarende må andre fabrikker og produksjonsselskap kutte der de kan ved å gå for mer miljøvennlig drift og produksjon. 

Det er altså mange områder vi kan gjøre langt mer nyttig endring, enn å slakte husdyr til matproduksjon, fordi de nødvendigvis må slippe ut CO2 for å klare å leve.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...