Gå til innhold

P4 1.8 vs P4 1.6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-08 12:37, malvin123 skrev:

Quote:

On 2002-03-08 12:26, Smirnoff skrev:

Sant, 1.6 gir mest for penga. Garantert overklokkingsvennlig. Er du heldig, går den til 2.4 GHz og kanskje mer.

OK, men hva hvis jeg kjører ett Asus P4B266 HK med

DDR ???

Det er et glimrende kort, eksellent stabilitet og kjempegode overklokkingsmuligheter, med masse tilleggsfunksjoner. Jeg anbefaler på det varmeste det kortet.

Jeg kjører en 1.8GHz på det, klokket til 2.5MHz, helt stabilt. Pass bare på og kjøpe kvalitetsram, slik som f.eks TwinMos eller Crucial, uten god ram får du ikke klokket stort. Minne har også masse og si, da det avgjør hvor aggressivt du kan kjøre det. Selv kjører jeg det på Max: 2.2.2.5 Turbo2, og det spiller veldig mye rolle for ytelsen. F.eks: Hvis jeg klokker den til 2300MHz og har minnet på maks, så er det raskere enn om jeg hadde hatt den på 2450MHz og minne på middels/normal. P4 er nemlig en svært minnekrevende prosessor!

Vil også anbefale deg å kjøpe 2 rambrikker, istedet for 1, da det er lettere å klokke med 2 stykker. F.eks 2stk TwinMos 256MB brikker.

Om du kjøper 1.6 eller 1.8 spiller vel liten rolle, men 1.8'en får du nok klokket mer, på lavere fsb. Hvis du skal klokke 1.8'n til 2400 trenger du ikke å ha fsb'en på mer enn 133MHz, mens på 1.6'en må du ha fsb'en på hele 150MHz, som er mye!

På 133Mhz kjører også AGP på 67MHZ, og pci på 33MHz

På 150Mhz kjører agp på 75 og pci på 37.5

Formelen for Asus kortet er fsb/2 = agp, og fsb/4 = pci hastighet.

Det lønner seg å kommer nærmest mulig originalverdiene, som er 66MHz for AGP og 33MHz for PCI.

Original på asus kortet, kan du stille volten fra 1.5v til 1.7v med 0.25 i økning. Med å ta av en jumper på kortet, kan du øke volten til hele 1.750 som er mye! Ramvolten kan også økes fra 2.5v-2.7v. Ramvolten endres på en jumper på hk'et.

Mvh

CKY

Lenke til kommentar

Den låsen tror jeg bare det er Abit som har (foreløpig). Abit BD7 er heller ikke noe dumt valg, men P4B er nok muligens et mer modent kort.

Skal du kjøre 1.6GHz @ 133~150FSB vil du likevel få delt PCI på 4 og ende opp med en PCI = 33~37MHz som ikke er noe problem, ville ikke begymret meg. Over 150FSB (2.4GHz) skal du vel ikke?

Lenke til kommentar

Hvordan er Apacer i forhold til Crutial og Twinmos?

Kan den klokkes like mye og være stabil?

hva mente du med låst divider? kan du justere FSB uten å påvirke AGP/PCI?

Er det bare BD7 som har dette?

[ Denne Melding var redigert av: dataante på 2002-03-08 17:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-09 11:15, tv-freak skrev:

cky skrev: "Jeg kjører en 1.8GHz på det, klokket til 2.5MHz, helt stabilt."

Det må være j**la stabilt.

Helt stabil, har aldri krasjet, eller hatt minneproblemer. Den har stått på siden jeg fikk den, for ca 1 måned siden. Kjører WinXP Pro på den. FSB = 139MHz x 18multiplier. AGP kjører da på 69,5MHz og PCI på 34.75MHz som er tilnærmet originalverdiene. Det er i praksis bare CPU som er overklokket, kjører Vcore på 1.7V.

CKY

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-09 13:35, cky skrev:

Quote:

On 2002-03-09 11:15, tv-freak skrev:

cky skrev: "Jeg kjører en 1.8GHz på det, klokket til 2.5<b>MHz</b>, helt stabilt."

Det må være j**la stabilt.

Helt stabil, har aldri krasjet, eller hatt minneproblemer. Den har stått på siden jeg fikk den, for ca 1 måned siden. Kjører WinXP Pro på den. FSB = 139MHz x 18multiplier. AGP kjører da på 69,5MHz og PCI på 34.75MHz som er tilnærmet originalverdiene. Det er i praksis bare CPU som er overklokket, kjører Vcore på 1.7V.

CKY

Tror det var typoen han sikta til. 2,5 MHz er jo svært lite - 2.5 GHz derimot... :smile: Gikk ikke 8086 på 8.33 MHz?

:lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...