Gå til innhold

Avis: BMWs elektriske 5-serie kommer i 2023


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Snowleopard said:

Hvordan vil dette bli en kost adder, om ladeanlegget blir kun basert på induksjonslading? Som jeg viser til over, så vil altså ladeplaten og normal installasjon ligge på 10-15 K per boks.

Kost-adder for bilen, ikke ladeanlegget.

Det er alltid utfordrende å rulle ut støtte for en ekstra men redundant infrastruktur når denne øker kostnadene underveis. Høna og egget problemet, hvem skal ta kostnaden for å gjøre dette til noe kundene til sist er villige til å betale for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (1 time siden):

Kost-adder for bilen, ikke ladeanlegget.

Det er alltid utfordrende å rulle ut støtte for en ekstra men redundant infrastruktur når denne øker kostnadene underveis. Høna og egget problemet, hvem skal ta kostnaden for å gjøre dette til noe kundene til sist er villige til å betale for.

Sånn sett ja. Ser den, men vil samtidig påpeke "the obvious". Nemlig muligheten til å bare parkere over ladeplata og så gjøre det man ønsker å gjøre. Ikke bare hjemme, men og når man skal lade på tur. Legger jo merke til at flere på elbilforum ser ut til å skifte ladere nesten like ofte som man skifter bil, mens andre tenker beholde bilen til den ramler sammen. Samtidig bruker man tusenlapper på annen forfengelighet, som å bytte skiboks fordi den forrige ikke ser like bra ut til bilen.

Jeg tror derfor at svært mange har høy villighet til å gjøre slike endringer som de ser en nytte ved. Og jo flere av disse som kjøper, dess billigere vil det etterhvert bli for de som ikke er villig til å bruke penger på "cutting edge"-produkter, men hopper på når det blir mer mainstream.

Leaf er forresten en av de bilene jeg vet man kan få slik tilpasning til, og det kan jo være en løsning som kommer istedet for CCS adapter. Og folk har og høyere betalingsvillighet for ekstrautstyr de kan bake inn i bilkjøpet, kontra slikt som de må skaffe i ettertid, så jeg tipper det kan bli populært utstyr å ta med ved konfigurering av bil. Mer nyttig enn f.eks. stemningslys vil det og være.

Endret av Snowleopard
skriveleif
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snowleopard said:

Leaf er forresten en av de bilene jeg vet man kan få slik tilpasning til, og det kan jo være en løsning som kommer istedet for CCS adapter. Og folk har og høyere betalingsvillighet for ekstrautstyr de kan bake inn i bilkjøpet, kontra slikt som de må skaffe i ettertid, så jeg tipper det kan bli populært utstyr å ta med ved konfigurering av bil. Mer nyttig enn f.eks. stemningslys vil det og være.

Den delen av CCS kontakten og systemetrelatert i bilen som har med hurtiglading å gjøre koster godt som ingenting. Det er kabler, to kontaktorer og litt software. AC laderen koster mer, men som sagt så ser jeg ikke for meg at biler solgt på det generelle markedet kommer til å gjøre seg avhengig av spesialisert induktiv ladeinfrasstruktur, så 50Hz AC laderen vil beholdes i overskuelig fremtid. Å kunne lade i det minste fra en vanlig stikkontakt om ikke annet finnes vil være viktig i lang tid fremover, og vil ikke tas bort før slike induktive ladere er allestedsværværende.

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 timer siden):

De ladeplatene som taxiene i Oslo tester ut, skal ifølge artikler om disse, kunne støtte opp til 500 kW.

Jeg tviler sterkt at det er over AC...

"Systemet som skal settes opp i Oslo skal kunne lade med hele 50-75 kW per ladeplate."

https://www.elbil24.no/lading/tester-tradlos-hurtiglading-i-oslo/72611221

"Elbilene vil lade trådløst med over 50 kW - som ikke er imponerende raskt - men Lind forteller at systemet er modulært og kan settes opp til å overføre mer enn 500 kW."

https://dinside.dagbladet.no/motor/aldri-sett-i-norge-for/74172583

Skulle gjerne sett en mer teknisk artikkel på dette. 
Det er AC, det er jo klart, siden det går via induksjon.
50-75kW (for ikke å snakke om 500kW!) vil jo da kreve en rimelig solid likeretter innebygget i bilen, og dette må da medføre at systemet fører til økt bilpris.
Syns alle artikler på dette tema hopper lettvint over dette, kanskje journalistene ikke forstår induksjonsprinsippet?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Men så kan det hende det likevel vil lønne seg ved at det vil være mindre utsatt både for vær og lastebiler på glatta og bilister som ikke klarer å tilpasse farta om vinteren, eller generelt bare er alt for lite opptatt av kjøringen kontra andre ting som tar oppmerksomheten.

Godt poeng, en ladeplate i bakken kan bli vesentlig mer robust enn en stolpe langs fortauet. :)

Snowleopard skrev (1 time siden):

Da er selvsagt kostnaden for å montere mottakersystemet i bilene, en viktig faktor. Slik jeg har sett, er det vel fort samme kostnad for å få på plass en slik ladeboks og ladeplate i bilen, som det koster å få lagt opp ladeboks i et fellesanlegg.

Med tanke på virkningsgraden er det best om en av platene er bevegelig for å minske avstanden mellom dem. Kanskje en ladekabel med trådløs plate i enden ville vært bedre? Altså noe som liknet på en vanlig type2* kabel bortsett fra at den enden som vanligvis skal i ladepunktet kunne vært en skive som plasseres på et avmerket felt i asfalten? 

*Mulig bilenden bør være en CCS-kabel i stedet for type2? Siden magnetfeltet vil puslere med vesentlig mer enn 50Hz vil det være mer effektivt å konvertere dette direkte til DC og mate det inn på DC-pinnene på CCS-porten.

 

(vi er litt langt fra elektrisk 5-serie nå...)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Den delen av CCS kontakten og systemetrelatert i bilen som har med hurtiglading å gjøre koster godt som ingenting. Det er kabler, to kontaktorer og litt software. AC laderen koster mer, men som sagt så ser jeg ikke for meg at biler solgt på det generelle markedet kommer til å gjøre seg avhengig av spesialisert induktiv ladeinfrasstruktur, så 50Hz AC laderen vil beholdes i overskuelig fremtid. Å kunne lade i det minste fra en vanlig stikkontakt om ikke annet finnes vil være viktig i lang tid fremover, og vil ikke tas bort før slike induktive ladere er allestedsværværende.

 

Tror nok det vil ta lang tid før man fjerner kontakt og utstyr for å lade med ledning. Det fine er jo at det er samme kontakten, samtidig som man bruker den forskjellig, altså mellom AC og DC. Og jeg forstår det vel slik at induksjonsladingen vil benytte seg av det bilen allerede har, men legge til utstyr for å støtte induksjonsladingen.

Men det er et interessant poeng om imduksjonslading vil gjøre at man kan kutte ut noe av dette i fremtidige versjoner, når som du sier, induksjonslading blir "allestedsværende".

jr_605 skrev (10 minutter siden):

Skulle gjerne sett en mer teknisk artikkel på dette. 
Det er AC, det er jo klart, siden det går via induksjon.
50-75kW (for ikke å snakke om 500kW!) vil jo da kreve en rimelig solid likeretter innebygget i bilen, og dette må da medføre at systemet fører til økt bilpris.
Syns alle artikler på dette tema hopper lettvint over dette, kanskje journalistene ikke forstår induksjonsprinsippet?

Her kan det definitivt vær på sin plass med en artikkel som tar dette for seg mer grundig. Og TU burde definitivt være stedet der dette både er innenfor hva leserne har interesse for og evne til å forstå, og hvor journalistene også burde være i stand til å få ut en artikkel som både ingeniører og mindre tekniske lesere kan ha glede av. Godt forslag, og håper noen av journalistene leser den kommentaren. Send det uansett inn som tips til redaksjonen. 👍

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Godt poeng, en ladeplate i bakken kan bli vesentlig mer robust enn en stolpe langs fortauet. :)

Med tanke på virkningsgraden er det best om en av platene er bevegelig for å minske avstanden mellom dem. Kanskje en ladekabel med trådløs plate i enden ville vært bedre? Altså noe som liknet på en vanlig type2* kabel bortsett fra at den enden som vanligvis skal i ladepunktet kunne vært en skive som plasseres på et avmerket felt i asfalten? 

*Mulig bilenden bør være en CCS-kabel i stedet for type2? Siden magnetfeltet vil puslere med vesentlig mer enn 50Hz vil det være mer effektivt å konvertere dette direkte til DC og mate det inn på DC-pinnene på CCS-porten.

(vi er litt langt fra elektrisk 5-serie nå...)

Nå tenker jeg at den enden som går i bakken, i realiteten er en "standard ladekabel", dog med en spole og noe mere "leamikk" for å gjøre dette om til elektromagnetiske signaler. Virkningsgraden er definitivt best om man klarer å treffe rett på plasseringen. Ser for meg at ladeplaten kan sende signaler som bilen tolker og sender til skjermen, og så får man guiding på bilens egen enhet for å fortelle om man står godt nok plassert. Da kan man unngå å innføre mekanikk i det under overflaten.

Som @jr_605 skriver, her kunne TU fulgt opp med (minst) en artikkel som tar for seg hvordan dette virker rent teknisk. Uten å røpe "forretningshemmeligheter".

Nå er vel BMW en av de første som faktisk har tilbudt sine kunder en slik løsning. Dessverre bare på noen få utvalgte modeller av ladehybrider, og kanskje og bare i noen få markeder. Jeg skjønner det kan ha mer for seg på slike biler som bør/må lades daglig/flere ganger daglig for folk som bruker bilen aktivt, i motdetning til elbiler med god nok kapasitet til at man normalt sett bare trenger lade en gang i uken. Så helt of topic er vi (kanskje) ikke... 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sareptas skrev (På 17.9.2021 den 10.07):

Elektrisk 5 serie stasjonsvogn med nok av kraft og rekkevidde.... me want!

Hvor tenker du at de skal legge batteripakken?

Velge Ford-løsningen og ta halve bagasjerommet? Eller har BMW funnet på noe revolusjonerende nytt ang. plasseringen av batteripakken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, jr_605 said:

Skulle gjerne sett en mer teknisk artikkel på dette. 
Det er AC, det er jo klart, siden det går via induksjon.
50-75kW (for ikke å snakke om 500kW!) vil jo da kreve en rimelig solid likeretter innebygget i bilen, og dette må da medføre at systemet fører til økt bilpris.
Syns alle artikler på dette tema hopper lettvint over dette, kanskje journalistene ikke forstår induksjonsprinsippet?

Hvor høy effekttetthet man får i en likeretter har veldig mye med frekvensen å gjøre. Høyere frekvens gjør de mer kompakte ettersom man f.eks trenger mindre kapasitans i systemet. (Men dette skalerer absolutt ikke i det uendelige) .I praksis er topologien in moderne nettdrevet AC-DC konverter fra 50Hz AC(LF)-DC(intermediær)-AC(HF)-DC(regulert)

Det kan tenkes at man kan lage et optimert design som lar en induktiv pickup mate direkte inn i AC(HF) leddet i regulatoren ovenfor slik at man kan kostnadsoptimere en del. Pickupen i seg selv vil nok imidlertid legge til en del kost. Hvordan dette ender med å påvirke totalkosten for systemet er da avhengig av hva standarden for like ladere dikterer, samt at man har en indirekte kostnad på at andretrinnet ikke nødvendigvis er optimalt lengre når HF frekvensen må være gitt fremfor å kunne velges som en styrbar parameter i laderegulatordesignet. 

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor tenker du at de skal legge batteripakken?

Velge Ford-løsningen og ta halve bagasjerommet? Eller har BMW funnet på noe revolusjonerende nytt ang. plasseringen av batteripakken?

Jeg antar det vil bruke samme løsning som i i4 med en lavprofil batteripakke i gulvet.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Kost-adder for bilen, ikke ladeanlegget.

Du fikk fram kjernen i problemet med induktiv lading mye bedre enn jeg klarte.

Jeg ser forslaget om å synkronisere frekvensen til sender og mottaker med likeretteren, men man trenger likevel en ganske heftig frekvensomformer på sendersiden.

Jeg tenkte den billigste og enkleste måten å angripe hovedproblemet, pris, er å droppe frekvensomformeren, beholde 50 Hz, bruke bilens eksisterende likeretter og til slutt løse ulempene ved å redusere avstanden mellom spolene. Alt man trenger er egentlig bare beskyttende skjold på hver side. Disse skjoldene kan om så ha fysisk kontakt sånn at spolene bare er noen millimetere unna hverandre. Toleranser fikser man enkelt ved å sette ladeplata på en fjæret sak. Ved parkering sklir sender og mottaker-platene mot hverandre som ski mot ski.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Simen1 said:

Jeg tenkte den billigste og enkleste måten å angripe hovedproblemet, pris, er å droppe frekvensomformeren, beholde 50 Hz, bruke bilens eksisterende likeretter og til slutt løse ulempene ved å redusere avstanden mellom spolene. Alt man trenger er egentlig bare beskyttende skjold på hver side. Disse skjoldene kan om så ha fysisk kontakt sånn at spolene bare er noen millimetere unna hverandre. Toleranser fikser man enkelt ved å sette ladeplata på en fjæret sak. Ved parkering sklir sender og mottaker-platene mot hverandre som ski mot ski.

Tror ikke det er er særlig forenelig med å oppnå 50kW++ som det ble skissert ovenfor. Choppertrinnet (AC-LF -> DC -> AC-HF) du da trenger i laderen vil sannsynligvis da ha et voldsomt kjølebehov. 

Holder du deg til kun AC-HF i bilen burde det være oppnåelig med langt bedre virkningsgrad og med slike effekter kommer virkningsgrad sette en termisk grense for oppnåelig ladeeffekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...