Gå til innhold

Avis: BMWs elektriske 5-serie kommer i 2023


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Kunne de nå bare laget den "nyreløs" eller med små nyrer (noe tilsvarende som på opprinnelige 8-serie), og laget plass til en solid frunk, så vil de selge godt av den...

Det ville vært tilnærmet drømmebilen.

Du kan sikkert kjøpe en annen front om du ønsker. El bilister liker jo å modde bilene sine. Har til og med sett nye fronter til tesla som ser mye bedre ut enn orginalen

Frunk må jo være det enkleste. Bare å kjøpe en plastikk dunk og skjære hull i plastikken. Har sett noen gjøre det også

Lenke til kommentar
Trestein skrev (44 minutter siden):

Du kan sikkert kjøpe en annen front om du ønsker. El bilister liker jo å modde bilene sine. Har til og med sett nye fronter til tesla som ser mye bedre ut enn orginalen

Frunk må jo være det enkleste. Bare å kjøpe en plastikk dunk og skjære hull i plastikken. Har sett noen gjøre det også

Og likevel har ikke BMW klart å fått det til på iX3, selv om de har en på i3...

Har selv stått med hodet i "motorrommet" på en slik mens jeg stod å ladet i sommer, mens jeg snakket med en som kjørte en slik. Og som vist i TB sin video, er det kjempegod plass der. Men de har pakket det elendig, og en kort kjøleslange mener jeg det var, måtte ha vært forlenget og flyttet litt på for å få utnyttet plassen skikkelig.

Det burde være unødvendig å måtte bruke tid, energi og penger på noe slikt som BMW burde gjort fra fabrikk. Det er tross alt ikke de billigste bilene, så her forventer man at de ikke slurver på denne måten. Tross alt, her måtte de ikke ha lett etter plass.

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Og likevel har ikke BW klart å fått det til på iX3, selv om de har en på i3...

Har selv stått med hodet i "motorrommet" på en slik mens jeg stod å ladet i sommer, mens jeg snakket med en som kjørte en slik. Og som vist i TB sin video, er det kjempegod plass der. Men de har pakket det elendig, og en kort kjøleslange mener jeg det var, måtte ha vært forlenget og flyttet litt på for å få utnyttet plassen skikkelig.

Det burde være unødvendig å måtte bruke tid, energi og penger på noe slikt som BMW burde gjort fra fabrikk. Det er tross alt ikke de billigste bilene, så her forventer man at de ikke slurver på denne måten. Tross alt, her måtte de ikke ha lett etter plass.

Nå er jeg rimelig sikker på at bmw hadde kunne laget en frunk.

Vil tro det har med kundeundersøkelser å gjøre. Tviler på at noen eier vil løpe rundt å klattlade en bil med 100kwh. De lader nok hjemme med kabelen i garasjen eller på hurtigladere. Å løfte opp et 20kg panser for noen handleposer når man har motorisert bagasjerom med fotsensor gir ikke stor menig. At BMW taper noen kunder på dette er nok korrekt. Mange må ha frunk. Som sagt så hadde mine foreldre bil med frunk på 60tallet. En vw.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Nå er jeg rimelig sikker på at bmw hadde kunne laget en frunk.

Vil tro det har med kundeundersøkelser å gjøre. Tviler på at noen eier vil løpe rundt å klattlade en bil med 100kwh. De lader nok hjemme med kabelen i garasjen eller på hurtigladere. Å løfte opp et 20kg panser for noen handleposer når man har motorisert bagasjerom med fotsensor gir ikke stor menig. At BMW taper noen kunder på dette er nok korrekt. Mange må ha frunk. Som sagt så hadde mine foreldre bil med frunk på 60tallet. En vw.

Selvsagt hadde de kunne gjort det. De kunne og gitt iX3 1500 kg på krok og 4WD, om de hadde ønsket. De begrensede kundeundersøkelsene, om det var flere, tipper jeg var veldig begrenset utbredelse på, noe som selvsagt passer BMW godt. De kunne og valgt å gjøre bilen "nyreløs", men gikk i helt motsatt retning.

Så det er nok ikke evnen det står på, men viljen. Jeg tror ikke tyskerne vil lage for gode biler, for da kannibaliserer de ice-salget sitt i for stor grad, og det har de verken batteritilgang eller nok mannskap til, og de ser vel at de måtte investert langt kraftigere i ladeinfrastruktur.

Og jeg tror bestemt at trådløs lading er fremtiden. Hvorfor skal man  være nødt til å dra med seg kabel, når både bilene og parkeringsplassene støtter induksjonslading? Og etterhvert kanskje og veiene. Betaling skjer da på Tesla sin måte, med kort knyttet til bilen, så man slipper å tenke på brikker, avtaler og hvilken ladeoperatør som er billigst for "min" bil. Man betaler etter en fast sats basert på mengde og effekt.

Nå tester de det ut på taxier i blant annet Oslo, og etterhvert vil flere tilby dette til parkeringsanlegg og private hjem, samtidig som man kan få dette installert på egen bil for en akseptabel pris. Når dette kan leveres av norske forhandlere/verksteder, så vil vi se at folk betaler for dette til egne biler. "Vi" liker gadgets, og "QI-lading" av bilen vil bli minst like populørt som QI-lading av mobilen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Selvsagt hadde de kunne gjort det. De kunne og gitt iX3 1500 kg på krok og 4WD, om de hadde ønsket. De begrensede kundeundersøkelsene, om det var flere, tipper jeg var veldig begrenset utbredelse på, noe som selvsagt passer BMW godt. De kunne og valgt å gjøre bilen "nyreløs", men gikk i helt motsatt retning.

Så det er nok ikke evnen det står på, men viljen. Jeg tror ikke tyskerne vil lage for gode biler, for da kannibaliserer de ice-salget sitt i for stor grad, og det har de verken batteritilgang eller nok mannskap til, og de ser vel at de måtte investert langt kraftigere i ladeinfrastruktur.

Og jeg tror bestemt at trådløs lading er fremtiden. Hvorfor skal man  være nødt til å dra med seg kabel, når både bilene og parkeringsplassene støtter induksjonslading? Og etterhvert kanskje og veiene. Betaling skjer da på Tesla sin måte, med kort knyttet til bilen, så man slipper å tenke på brikker, avtaler og hvilken ladeoperatør som er billigst for "min" bil. Man betaler etter en fast sats basert på mengde og effekt.

Nå tester de det ut på taxier i blant annet Oslo, og etterhvert vil flere tilby dette til parkeringsanlegg og private hjem, samtidig som man kan få dette installert på egen bil for en akseptabel pris. Når dette kan leveres av norske forhandlere/verksteder, så vil vi se at folk betaler for dette til egne biler. "Vi" liker gadgets, og "QI-lading" av bilen vil bli minst like populørt som QI-lading av mobilen.

BMW har vel hatt trådløs lading lenge?

https://evcentral.com.au/can-i-charge-my-ev-wirelessly/

Det er dem som liker griller også

8C8B4007-7323-441C-8863-59FAF819C895.webp

Endret av Trestein
La til grillbilde
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Stemmer at de har hatt det. Men såvidt meg bekjent, var det kun tilbydd til noen av dems plug-in-hybrider. Og det er vel ikke tilgjengelig lengre.

Ja, dem om det. På en elbil er det i mine øyne helt feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Kunne de nå bare laget den "nyreløs" eller med små nyrer (noe tilsvarende som på opprinnelige 8-serie), og laget plass til en solid frunk, så vil de selge godt av den...

Det ville vært tilnærmet drømmebilen.

Det er neppe behov for lufting inn den veien, så fronten kunne egentlig vært en tett aerodynamisk plastdel. Siden smaken er som baken så burde BMW levert et sett med folier som man selv kunne utstyrt denne med. De som vil ha nyrer kunne klistret det på, de som ikke vil ha kan få noe annet. Eventuelt gjort valg av folie til en billig opsjon a la kupematter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Nå er jeg rimelig sikker på at bmw hadde kunne laget en frunk.

Vil tro det har med kundeundersøkelser å gjøre. Tviler på at noen eier vil løpe rundt å klattlade en bil med 100kwh. De lader nok hjemme med kabelen i garasjen eller på hurtigladere. Å løfte opp et 20kg panser for noen handleposer når man har motorisert bagasjerom med fotsensor gir ikke stor menig. At BMW taper noen kunder på dette er nok korrekt. Mange må ha frunk. Som sagt så hadde mine foreldre bil med frunk på 60tallet. En vw.

Som model S eier mener jeg frunk er viktig. Det er ingenting i veien for å utstyre den med fotsensor og motorisert heving og senking. Et stort bagasjerom nr 2 er like nyttig som et stort bagasjerom nr 1.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Og jeg tror bestemt at trådløs lading er fremtiden. Hvorfor skal man  være nødt til å dra med seg kabel, når både bilene og parkeringsplassene støtter induksjonslading? Og etterhvert kanskje og veiene. Betaling skjer da på Tesla sin måte, med kort knyttet til bilen, så man slipper å tenke på brikker, avtaler og hvilken ladeoperatør som er billigst for "min" bil. Man betaler etter en fast sats basert på mengde og effekt.

Den som @Trestein viser til ser kjekk ut. Kunne godt tenkt meg en sånn i garasjen. Men jeg er skeptisk til å ha det utendørs pga snø, is osv. og jeg er skeptisk til å ha en sånn ved hurtigladere siden likeretteren da må sitte i bilen i stedet for stasjonært i/ved ladestolpen, og fordi virkningsgraden neppe kan konkurrere med kabel. Da vil jeg heller ha ladekabel som finner veien til ladepluggen selv. Men nå hurtiglader jeg sjeldent så det hadde ikke vært et viktig punkt for meg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Den som @Trestein viser til ser kjekk ut. Kunne godt tenkt meg en sånn i garasjen. Men jeg er skeptisk til å ha det utendørs pga snø, is osv. og jeg er skeptisk til å ha en sånn ved hurtigladere siden likeretteren da må sitte i bilen i stedet for stasjonært i/ved ladestolpen, og fordi virkningsgraden neppe kan konkurrere med kabel. Da vil jeg heller ha ladekabel som finner veien til ladepluggen selv. Men nå hurtiglader jeg sjeldent så det hadde ikke vært et viktig punkt for meg.

Snø og is skal ikke være stort problem, og de kan ligge i drenert "kasse" under asfalten, så da skal det endel til før den blir skadet.

Jeg tror og at hurtig/lynladerne etterhvert vil få slik ladeplate som opsjon i første omgang, deretter som eneste mulighet. Vi vil garantert få test-stasjoner som kun har induksjonslading.

I og med at selve laderen ligger i et skap utenom, så vil jeg tro det vil være mer fornuft i en ladestasjon med flere ladeplasser enn vi nå har "pumper", og skapet vil i større grad kunne levere den effekten bilen på gjeldende tidspunkt kan motta.

Dette vil føre til at sist ankomne bil får (en lav) effekt som ellers ikke ville vært tilgjengelig pga for få ladepumper, og så stadig mer etterhvert som de andre ladende ikke kan ta i mot mere. Altså en langt smartere distribusjon av effekt.

Og for hoteller og andre offentlige anlegg, vi det ikke være behov for stolper som opptar plass og som kan skades, og med foretrukket plassering langs en vegg pga kostnader. Det vil bli enklere å ha åpne og "uhindrede" manøvreringsveier slik vi er vant med på parkeringsplasser. Ingen skjemmende bur som laderne må stå ved/i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Jeg tror og at hurtig/lynladerne etterhvert vil få slik ladeplate som opsjon i første omgang, deretter som eneste mulighet. Vi vil garantert få test-stasjoner som kun har induksjonslading.

De fleste biler har bare 7,4 - 11 kW likeretter om bord, altså hverken hurtiglader eller lynlader. Og man får jo som kjent ikke overført likestrøm med induksjon. Dvs. bilene må oppgraderes med ganske heftig ombordlader, som sannsynligvis vil øke kostnadene ganske kraftig.

På dagens DC hurtigladere deler jo alle brukerne på det en kraftig likeretter koster. Hvis alle skal ha hver sin 50-200 kW likeretter om bord så blir nok bilene dyrere og ladestasjonene billigere.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

De fleste biler har bare 7,4 - 11 kW likeretter om bord, altså hverken hurtiglader eller lynlader. Og man får jo som kjent ikke overført likestrøm med induksjon. Dvs. bilene må oppgraderes med ganske heftig ombordlader, som sannsynligvis vil øke kostnadene ganske kraftig.

På dagens DC hurtigladere deler jo alle brukerne på det en kraftig likeretter koster. Hvis alle skal ha hver sin 50-200 kW likeretter om bord så blir nok bilene dyrere og ladestasjonene billigere.

De ladeplatene som taxiene i Oslo tester ut, skal ifølge artikler om disse, kunne støtte opp til 500 kW.

Jeg tviler sterkt at det er over AC...

"Systemet som skal settes opp i Oslo skal kunne lade med hele 50-75 kW per ladeplate."

https://www.elbil24.no/lading/tester-tradlos-hurtiglading-i-oslo/72611221

"Elbilene vil lade trådløst med over 50 kW - som ikke er imponerende raskt - men Lind forteller at systemet er modulært og kan settes opp til å overføre mer enn 500 kW."

https://dinside.dagbladet.no/motor/aldri-sett-i-norge-for/74172583

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Induksjon er rent fysisk et vekselspeningsfenomen. Så der er det absolutt ingen tvil. Det er et vekslende magnetfelt mellom ladeplatene og spolene på hver sine sider har veksepspenning og vekselstrøm.

Det sagt så har i-pace en ombord-likeretter som maksimalt klarer 7,2 kW. Så hvis de skal klare 50-75 kW så må det altså være DC som bilen tar i mot inn på internkablene. Det må altså være en egen likeretter på 50-75 kW mellom mottaker-ladeplata og der den kobles til kablene i bilen. Antagelig en ganske stor og solid klump som vil ta opp noe plass et eller annet sted. Forhåpentligvis ikke i kupeen.

Sender-ladeplata kan i teorien bruke 50 Hz, men jeg tror ikke den gjør det. Jeg tror 50 Hz AC kobles til en frekvensomformer som øker frekvensen en del for å øke virkningsgraden i overføringa til bilens mottaker-ladeplate. Vanskelig å gjette frekvens men et fingeren i været anslag er 200-1000 Hz. Denne må være inni eller i nær tilknytning til sender-ladeplata. Den er neppe i et skap mange meter eller titalls meter unna fordi høyere frekvens gir utfordringer med kabeltverrsnitt.

Med andre ord føres det nok vanlig 50 Hz AC frem til ladeplata, omformes der til høyere frekvens, overføres induktivt til mottakeren, som igjen er utstyrt med en egen likeretter, som igjen mater bilens system med DC.

Ja, man kan koble massevis av 50-75 kW uttak på samme samme trafo. Om de får hver sin kabel eller kobles på en større "stamkabel" er umulig å si uten å ha sett nærmere på systemet.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

De ladeplatene som taxiene i Oslo tester ut, skal ifølge artikler om disse, kunne støtte opp til 500 kW.

Jeg tviler sterkt at det er over AC...

"Systemet som skal settes opp i Oslo skal kunne lade med hele 50-75 kW per ladeplate."

https://www.elbil24.no/lading/tester-tradlos-hurtiglading-i-oslo/72611221

"Elbilene vil lade trådløst med over 50 kW - som ikke er imponerende raskt - men Lind forteller at systemet er modulært og kan settes opp til å overføre mer enn 500 kW."

https://dinside.dagbladet.no/motor/aldri-sett-i-norge-for/74172583

Hed høyere frekvens kan man oppnå høyere effekttetthet ja, så det er ikke noe teoretisk i veien for å lage en høytytende induktiv lader ombord i en bil, det er nok fort enklere enn å lage en 50Hz lader med samme effekt. Om noe slikt blir vanlig se det er et annet spørsmål. VI blir ikke kvitt 50Hz laderen med det første så en slik anordning blir en ren kost-adder.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Induksjon er rent fysisk et vekselspeningsfenomen. Så der er det absolutt ingen tvil. Det er et vekslende magnetfelt mellom ladeplatene og spolene på hver sine sider har veksepspenning og vekselstrøm.

Det sagt så har i-pace en ombord-likeretter som maksimalt klarer 7,2 kW. Så hvis de skal klare 50-75 kW så må det altså være DC som bilen tar i mot inn på internkablene. Det må altså være en egen likeretter på 50-75 kW mellom mottaker-ladeplata og der den kobles til kablene i bilen. Antagelig en ganske stor og solid klump som vil ta opp noe plass et eller annet sted. Forhåpentligvis ikke i kupeen.

Sender-ladeplata kan i teorien bruke 50 Hz, men jeg tror ikke den gjør det. Jeg tror 50 Hz AC kobles til en frekvensomformer som øker frekvensen en del for å øke virkningsgraden i overføringa til bilens mottaker-ladeplate. Vanskelig å gjette frekvens men et fingeren i været anslag er 200-1000 Hz. Denne må være inni eller i nær tilknytning til sender-ladeplata. Den er neppe i et skap mange meter eller titalls meter unna fordi høyere frekvens gir utfordringer med kabeltverrsnitt.

Med andre ord føres det nok vanlig 50 Hz AC frem til ladeplata, omformes der til høyere frekvens, overføres induktivt til mottakeren, som igjen er utstyrt med en egen likeretter, som igjen mater bilens system med DC.

Ja, man kan koble massevis av 50-75 kW uttak på samme samme trafo. Om de får hver sin kabel eller kobles på en større "stamkabel" er umulig å si uten å ha sett nærmere på systemet.

Jeg kjøper forklaringen din, da er det sikkert over AC. Men da burde det slik jeg ser det, fort bli billigere å bygge ut slike ladeplasser der man ikke har asfaltert grunn fra før, og muligens noe dyrere om man må endre på en eksisterende løsning. Men så kan det hende det likevel vil lønne seg ved at det vil være mindre utsatt både for vær og lastebiler på glatta og bilister som ikke klarer å tilpasse farta om vinteren, eller generelt bare er alt for lite opptatt av kjøringen kontra andre ting som tar oppmerksomheten.

Da er selvsagt kostnaden for å montere mottakersystemet i bilene, en viktig faktor. Slik jeg har sett, er det vel fort samme kostnad for å få på plass en slik ladeboks og ladeplate i bilen, som det koster å få lagt opp ladeboks i et fellesanlegg. Altså snakker vi totalkostnad på 20-30 K for de som vil ha dette på egen parkeringsplass. OM man kun kjøper ladeplate og montering i bilen, så snakker vi kanskje 10-15 K. Altså det samme som å få satt opp en lader for en privat enebolig eller (kjedet) leilighet der man kobler mot eget sikringsskap, uavhengig av hva naboen velger å gjøre.

Og for borettslaget, så vil det å installere ladeanlegg reduseres til ca samme per ladeplate (dekkes av den enkelte beboer ved faste plasser) som for ladeboksen, mens resten av infrastrukturen koster tildels det samme. Så kan borettslaget selv vurdere om de vil ha nedgravde bokser, eller bare bolte de til bakken, noe som helt sikkert er godt nok i en parkeringsgarasje.

sverreb skrev (10 timer siden):

Hed høyere frekvens kan man oppnå høyere effekttetthet ja, så det er ikke noe teoretisk i veien for å lage en høytytende induktiv lader ombord i en bil, det er nok fort enklere enn å lage en 50Hz lader med samme effekt. Om noe slikt blir vanlig se det er et annet spørsmål. VI blir ikke kvitt 50Hz laderen med det første så en slik anordning blir en ren kost-adder.

Hvordan vil dette bli en kost adder, om ladeanlegget blir kun basert på induksjonslading? Som jeg viser til over, så vil altså ladeplaten og normal installasjon ligge på 10-15 K per boks.

Det som drar prisen opp videre, er laderne i skapet, og montering under asfalten. Og til det siste, så kommer det altså an på om man må bryte opp asfalt for å forberede grunnen eller starter på en ubebygd flate. Er jo en god del gravearbeid allerede involvert ved oppsett av tradisjonelle ladere, som fort koster flere hundre tusen per ladeboks, men som da kanskje dekker 3 ladeplasser per boks.

De må fremdeles bygge skapene der strøminntaket er. Og både Tesla og Recharge bygger laderne i sentrale skap, og ladestolpene er mer eller mindre bare et alternativ til en slik induksjonslader, og koster nok deretter. Men driftskostnadene kan nok sikkert gå ned, når man får mindre fysisk slitasje, færre bevegelige deler, og mangler ladestolper som kan kjøres ned av uvørne bilister, og dermed setter hele stasjonen ut av drift tildette er rettet opp i.

Og, som jeg og antydet. Når man slipper å begrense seg til hvor mange biler som fysisk kan koble seg til, kan man greit installere flere induksjonsladere, og slik sett få fordelt strømbruken bedre når laderne ikke utnytter all tilgjengelig effekt. F.eks. Ionity har gjerne 4-8 ladestolper, som alle er satt til å kunne gi 350 kW ved 800 V lading.

Men ofte så står biler som knapt utnytter mer enn 150 kW. Altså kunne de teoretisk doblet antall ladere, og likevel levert samme mengden strøm. Dette kunne de selvsagt og gjort ved å dele effekt og doble antall stolper, men klarer de da å styre 350 kW og 800 V til enhver stolpe i et slikt anlegg, dersom de 7/15 andre laderne bare server 150 kW maks?

Jeg tror det ville være lettere å få til slik smart strømstyring i et distribuert anlegg som Tesla og Rechrge gjør, enn slik jeg oppfatter at Ionity bygger sine stasjoner. Men korriger meg gjerne om jeg tar feil her. Og jeg er klar over at det er noen utfordringer i forhold til regler for hvordan ladere i et fellesskap kan flytte energistrømmene etter behov. Men jeg tenker dette er løsbart men nok innebygd smartness.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...