Gå til innhold

Droneselskap fra Sandnes med storkontrakt – skal inspisere amerikanske kraftlinjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
keramikklampe skrev (2 timer siden):

Antar du mener å fjerne snø og is fra kraftlinjene, i så fall burde det være mulig å generere varme i linjene, de er jo fulle av strøm allerede :) (Kanskje en ide for fremtidige bygg).

Mente å fjerne snø og is fra kraftlinjene ja. :)

Jeg kjenner ikke detaljene men å la linjene generere varme gjøres allerede. Siden det også brukes helikoptre til å gjøre den jobben i dag så antar jeg at varmemetoden har begrensninger som gjør at helikoptre blir foretrukket. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 17.9.2021 den 8.03):

Mente å fjerne snø og is fra kraftlinjene ja. :)

Jeg kjenner ikke detaljene men å la linjene generere varme gjøres allerede. Siden det også brukes helikoptre til å gjøre den jobben i dag så antar jeg at varmemetoden har begrensninger som gjør at helikoptre blir foretrukket. 

Mener å ha lest at de kan bruke droner til å "riste" ("hoppe") på ledningene, da det ofte får snø og is til å falle ned. Skal ofte ikke så mye bevegelse til. Men det må gjøres slik at ikke dronen selv skaper kortslutning eller at bevegelsene er det som får linja til å bryte sammen.

Å fjerne is og snø med å generere varme på kablene, er ikke nødvendigvis så smart å gjøre, da varmen kan føre til at det fryser på minst like mye når kablene får kjøle seg ned igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...