Eirik Helland Urke / TU Skrevet 16. september 2021 Del Skrevet 16. september 2021 Droneselskap fra Sandnes med storkontrakt – skal inspisere amerikanske kraftlinjer Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. september 2021 Del Skrevet 16. september 2021 Passe kult. Er det et logisk neste steg å utvikle disse dronene så de kan fjerne snø og is om vinteren? 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 Kahuna skrev (18 timer siden): Passe kult. Er det et logisk neste steg å utvikle disse dronene så de kan fjerne snø og is om vinteren? Antar du mener å fjerne snø og is fra kraftlinjene, i så fall burde det være mulig å generere varme i linjene, de er jo fulle av strøm allerede (Kanskje en ide for fremtidige bygg). Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. september 2021 Del Skrevet 17. september 2021 keramikklampe skrev (2 timer siden): Antar du mener å fjerne snø og is fra kraftlinjene, i så fall burde det være mulig å generere varme i linjene, de er jo fulle av strøm allerede (Kanskje en ide for fremtidige bygg). Mente å fjerne snø og is fra kraftlinjene ja. Jeg kjenner ikke detaljene men å la linjene generere varme gjøres allerede. Siden det også brukes helikoptre til å gjøre den jobben i dag så antar jeg at varmemetoden har begrensninger som gjør at helikoptre blir foretrukket. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 Kahuna skrev (På 17.9.2021 den 8.03): Mente å fjerne snø og is fra kraftlinjene ja. Jeg kjenner ikke detaljene men å la linjene generere varme gjøres allerede. Siden det også brukes helikoptre til å gjøre den jobben i dag så antar jeg at varmemetoden har begrensninger som gjør at helikoptre blir foretrukket. Mener å ha lest at de kan bruke droner til å "riste" ("hoppe") på ledningene, da det ofte får snø og is til å falle ned. Skal ofte ikke så mye bevegelse til. Men det må gjøres slik at ikke dronen selv skaper kortslutning eller at bevegelsene er det som får linja til å bryte sammen. Å fjerne is og snø med å generere varme på kablene, er ikke nødvendigvis så smart å gjøre, da varmen kan føre til at det fryser på minst like mye når kablene får kjøle seg ned igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå