Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvist i leieforhold uten skriftlig signert kontrakt

Janne123321

Anbefalte innlegg

Jeg takket ja til å videreføre kontrakten min på en leilighet i Ungarn via facebook som tidligere har gitt meg helseproblemer. De lovte å bytte vinduene slik at muggen skulle forsvinne til vi ankom Ungarn igjen. Når vi ankom var vinduene fortsatt ikke fikset og jeg merker fortsatt at jeg blir slapp og sliten og redusert av å sove/bo der. Jeg vil avbryte kontrakten men de krever at vi betaler 2 mnd depositum i tillegg til September leie. Dette tilsvarer nærme 24 000 kroner. Må ikke man ha en skriftlig signert kontrakt? Kan de kreve dette fra meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan kun de som kjenner regelverket i Ungarn svare deg på. Spørs om det er noen her inne som kan hjelpe.

Overskriften er litt misvisende greit å endre til "Leiekontrakt i Ungarn". 

Du har skriftlig svart ja til å videreføre en kontrakt du har signert eller svart ja på skriftlig tidligere. Så her er det å lese kontrakten man har.

Alke land har ikke krav om skriftlig signatur på en papirkontrakt om det er det du mener. Du har svart skriftlig det er bindende.

Søk hjelp fra ressurser i Ungarn for veiledning. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Så vidt eg veit så er dei ingen land som har krav om skriftleg kontrakt med signatur av blekk for at avtalen skal være gyldig, munnlege avtalar er nok bindande også i det store utland.

Så med mindre Ungarsk avtalelovgivning skill seg veldig ut så har du inngått forpliktande avtale til å forlenge leigeavtalen. Du legg det også fram som at utleigar har forplikta seg til å bytte vindauga og er då bunden av det. Grunnen til at eg skriv at du framstiller det slik er at du er litt utydeleg på kva som er avtalt. Er det avtalt at vindauga skulle byttast eller er det avtalt at utleigar skulle ordne opp i muggproblematikken? Eller var det avtalt at både vindauga skulle byttast og muggen skulle fjernast?

Hadde dette vært i Norge så kunne du etter husleigelova holdt igjen husleige fram til mangelen er utbetra, men eg veit ikkje korleis dette er regulert i Ungarn.

Lenke til kommentar
  • henrikwl endret tittelen til Tvist i leieforhold uten skriftlig signert kontrakt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...