Gå til innhold

Ryobis nye batteri­elektriske motorsag kan konkurrere med de aller kraftigste

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Den nye Ryobisaga kommer så og si likt ut med den tidligere vinnermodellen fra Milwaukee. Det er imponerende fra et forbrukermerke.

Med et batteri med dobbel volt, så ikke så imponerende.

Med mindre man skal ha flere enheter på 36v fra Ryobi så er det ingen grunn til å velge det systemet.

4 Ah 36 V koster 2000 kroner, 36 måneders garanti, så 3 år.
12 Ah 36 V koster 4300 kroner.
Batterilader koster 1000 kroner.
Så, 6500 for saga + 2000 + 1000 = 9500 for motorsag.

Får bensinsag til halve prisen med lik kapasitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der koker ned til hvor langt fra strømuttak man må være, og hva det er som skal gjøres.

Er det kapping av veden på ett sted, eller skal man sage ned og kviste trærne selv.

Type bruk avgjør hva man kan, eller må ha.

Det blir dyrt med batterisag til stasjonært arbeid for en amatør.

Tømrere kan like gjerne være interessert i slikt, til grovkapping.

Jeg har ei bensinsag som jeg bare bruker alkylatbensin på. Da holder den seg renere innvendig, og den gjør jobben de få gangene jeg bruker den.

Med en spesialtrekker til justering av forgasser, og diverse andre remedier holder det foreløpig for meg.

Men jeg har en ledningssag til enkelte behov.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe 10 sager med 230V motor for denne prisen, lavere vekt, kraftigere motor og null dill dall med batteri. Denne er vel spesial lagd for Oslo kommune som har endeløst budsjett å bruke opp... Har prøvt bensindrevne, men 230V er mye hendigere dersom en har strøm I nærheten.

Lenke til kommentar
tekniker2 skrev (2 minutter siden):

Du kan kjøpe 10 sager med 230V motor for denne prisen, lavere vekt, kraftigere motor og null dill dall med batteri. Denne er vel spesial lagd for Oslo kommune som har endeløst budsjett å bruke opp... Har prøvt bensindrevne, men 230V er mye hendigere dersom en har strøm I nærheten.

Må jeg opp i en stige for å gjøre et kutt blir det 230V saga, om jeg når frem. Billig og sikkert.

Kanskje man også har et strømaggregat fra før....?

Men har man lyst på ny sag, og råd, ja da gjør man  selvfølgelig akkurat som man vil.

Løp og kjøp....

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 timer siden):

Får bensinsag til halve prisen med lik kapasitet.

Jeg betaler i hvert fall mer for å slippe totaktseksosen. Kan alternativt gå ned på ytelser, eller både ytelse og pris for å slippe det.

3000 for saga, 3500 for batteriet på 0,216 kWh, som veier 2 kg. Det er en pris jeg kan betale, men prisene irriterer meg litt likevel. Man skulle tro at produksjonskostnadene for en slik sag uten batteri er en hel del lavere enn tilsvarende bensinsag. Videre så er det et rimelig stort påslag mellom cellepris og batteripakken. Gode li-ion celler går helt ned mot ca 100 $/kWh. Ryobis batteripakke koster i størrelseorden 15 ganger mer pr energimengde selv når man tar hensyn til mva. Det er utvilsomt i drøyeste laget selv om batteripakken inneholder litt BMS, plastemballasje, koblinger mellom cellene og kontaktpunkter. Energitettheten er også litt i laveste laget. Helt standard Li-ion celler med 216 Wh kapasitet veier typisk ~0,7 kg. At emballasje, BMS, kabling etc skal tredoble vekta høres litt mye ut, men det kan jo hende de har satt av store marginer i "bunn" og "topp" av batterikapasiteten.

Lenke til kommentar

Jeg har en del 18V verktøy fra Ryobi og jeg har god erfaring. Merket er ikke blant de billigste billigmerkene, og det er lett å finne verktøy uten batteri og lader. Man ikke trenger jo ikke "ørten" av dem.

Ryobis verktøy er gode nok til at noen av dem benyttes av proffer, så de ligger nok gjennomsnittlig et sted i mellom proff, og forbruker i ytelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...