Gå til innhold

Slik blir folkefrakteren Mercedes EQT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin bil, men:

"Rekkevidden skal være 285–300 kilometer. Mercedes har ikke sagt stort om spesifikasjonene, men tar vi en titt på Renault Kangoo E-Tech antar vi at EQT har det samme 44 kilowattimer batteriet, og den samme motoren med 75 kilowatt og 245 newtonmeter."

Er dette en spøk? En så stor bil burde hatt minst 100 kWt batteri og en motor fremme på 150 kW og en motor bak på 200 kW.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (47 minutter siden):

Fin bil, men:

"Rekkevidden skal være 285–300 kilometer. Mercedes har ikke sagt stort om spesifikasjonene, men tar vi en titt på Renault Kangoo E-Tech antar vi at EQT har det samme 44 kilowattimer batteriet, og den samme motoren med 75 kilowatt og 245 newtonmeter."

Er dette en spøk? En så stor bil burde hatt minst 100 kWt batteri og en motor fremme på 150 kW og en motor bak på 200 kW.

Det kan godt hende at den burde, men som de fleste vet så er batteriet det absolutt dyreste komponenten i en elbil så da har vel noen analytikere hos Mercedes funnet ut at denne kombinasjonene er den mest attraktive for kundegruppen de sikter til med denne bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke godkjent rekkevidde. Vi er i 2021, lag nå noe som folk ønsker. De sier pris, ok, når har mercedes vært kjent for å være billig? Hvis de vil konkurrere, lag noe med rekkevidde på 40-50ish mil og heller ta høyere pris med argumentet om kjørekomfort for all 7 personene. Blir hverken fugl eller fisk når de uansett er dyrere enn de fleste andre (men ikke så mye ifølge dem selv), og på samme tid ikke kan levere en bil som stikker seg ut positivt på noen måter i forhold til markedet.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (13 minutter siden):

Ikke godkjent rekkevidde. Vi er i 2021, lag nå noe som folk ønsker. De sier pris, ok, når har mercedes vært kjent for å være billig? Hvis de vil konkurrere i den klassen (pris), lag noe annet enn 7-seter og få rekkevidde på 40-50ish mil. Blir hverken fugl eller fisk når de uansett er dyrere enn de fleste andre (men ikke så mye ifølge dem selv), og på samme tid ikke kan levere en bil som stikker seg ut positivt på noen måter i forhold til markedet.

Mercedes har EQV for store familier med disse behovene som du beskriver her, men det er faktisk ikke alle som trenger en bil med så mye rekkevidde så mercedes prøver seg bare i ett annet segment her, som sikkert er lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Evil-Duck said:

Mercedes har EQV for store familier med disse behovene som du beskriver her, men det er faktisk ikke alle som trenger en bil med så mye rekkevidde så mercedes prøver seg bare i ett annet segment her, som sikkert er lurt.

Vi får satse på at de har gjort gode analyser, og at jeg tar feil her (som jeg nok gjør oftere enn jeg selv vil innse) 🙂

Allikevel, om man stapper 7 folk inn i bilen, ville man ikke da ønsket å kunne kjøre en distanse fremfor å måtte lade ofte? 7 personer med litt bagasje på motorvei vinterstid vil jeg tro fører til et nokså dårlige resultater i hva angår kjørelengde? Tror en del produsenter undervurderer vårt ønske om lang rekkevidde. Det er ikke det at vi alltid trenger det, men ønsker valget om å kunne kjøre langt eller gå flere dager uten å lade. Med det til dels dårlig utbygde Ionity nettverket er det også skummelt å dra ut på roadtrip når du må gjøre møysommelig research i forkant fordi bilen kun går ca 25 mil.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det mediasystemet der er bare nitrist. At de ikke bare kaster det ut og setter inn USB-C/Lightning og en skikkelig mobilholder. Nå er GPS via mobilen blitt såpass mye bedre enn de aller fleste integrerte GPS løsninger i vanlig bil, kan de ikke bare gi opp sine proprietære ubrukelige løsninger snart??

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette må da kunne bli en bra løsning for Taxi næringen.

Få opp noen ladepunkter på holdeplassene så burde denne klare seg veldig greit med denne batteristørrelsen.

Til privat bruk så er det sikkert en god nummer to bil for de som har stor familie Eller mange barn som skal kjøres til fotball/håndballtrening.

Lenke til kommentar

Feil med proprietære løsninger, men den burde hatt lightning? OK.

Den kommer nok med flere USB-C stikk og muligheter for både Android Auto og Apple Car Play, og så er det jo deilig å ha en skjerm som er litt større enn mobiltelefonen, da :-) Håper de går for trådløs AA/ACP, men det er vel for mye forlangt sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo en typisk flyplass-til-hotellet-frakter. De 300 kilometerne kan du se langt etter da. En bil stappfull av folk og bagasje som skal nedkjøles og varmes opp i hele kupeen for hver eneste tur, siden alt av dører og luker åpnes i flere minutter ved hver av- og pålessing. Blir mye ladepauser for den stakkars sjåføren som får nøklene til denne.

Eller er kanskje tanken nettopp det at taxisjåførene uansett stort sett står i ro og dermed like gjerne kan lade?

Lenke til kommentar

Flott interiør, som kan minne om 50-tallets luksusbiler med Elvis over høyttalerne!

Som vanlig er det rekkevidde og ladetid som settes under lupen, men for meg ser det ut som at bilfabrikantene støtter seg på bruketstatistikk  nå så mange legger seg på batteri for ca. 300 km? Per i dag, så er det jo der hydrogen-el overtar på grunn av vekt. Ladetid og tilgang på hurtiglading er iboende utfordringer, selv om den største utfordringen vil være nett/effekttilgang i lang-lang tid når elektrifiseringen av veitrafikk øker. Men det kommer jo alternativer i EU- området https://www.norskpetroleum.no/fakta/felt/

Den bilen som vises er rigget for pasasjertransport, men den kan jo komme i flere tilpasninger som pasienttransport, rullestolbrukere, varer osv. Og til VIP mellom hoteller og flyplasser, mm. Flott bil!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (13 timer siden):

Dette er jo en typisk flyplass-til-hotellet-frakter. De 300 kilometerne kan du se langt etter da. En bil stappfull av folk og bagasje som skal nedkjøles og varmes opp i hele kupeen for hver eneste tur, siden alt av dører og luker åpnes i flere minutter ved hver av- og pålessing. Blir mye ladepauser for den stakkars sjåføren som får nøklene til denne.

Eller er kanskje tanken nettopp det at taxisjåførene uansett stort sett står i ro og dermed like gjerne kan lade?

Ville trodd det er der EQV er et mer sannsynlig valg, og da holder kanskje 50 eller 75 kWh. Til personbilbruk, taxi, Soccermom-bruk og city camper, kunne de nok fort kastet inn mulighet for 125 eller 150 kWh, samt støtte for 2000 kg på henger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...