Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

For trang garasje til elbil?


fleur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Selv små biler kan ta stor plass i garasjen som følge av vinkel og form på bildørene. Speil kan også ha noe å si. Ved trang garasje er det greit å sitte litt høyt i bilen så man letter kan gli inn/ut.

Lenke til kommentar
fleur skrev (29 minutter siden):

Takk for svar :)

Hvor mye får jeg ladet opp ila et par timer med en veldig bra lader? Er dette muligens en løsning? (Styret må jo gå med på det også noe jeg tviler på, men da har jeg iallefall et argument)

Lading avhenger helt av bil og strømnett Axefjord nevner

Hvis du i sikringsskapet ditt har 400V med 3 faser og N inn, og 32-40A inn kunne lade med 11kW på en Tesla Model 3, det gir ca. 55km lading pr time alt etter forbruk. Tesla er bra på effektivitet, så det er opp til ditt høyre bein om det er 55km pr time, 70km pr time eller 30 km pr time. Normalt pen kjøring med Y ville jeg tro ett sted fra 55 til 60km pr time hvor du stopper den på 80-90% i appen.

Hvis du har 230V IT anlegg med 3 faser, og 40-50A inn, så vil du med riktig lader få det samme på Tesla sine. Ikke anbefalt hvis det er sjanse for at andre biler lader på den. Det er kun Tesla som har bekreftet at de støtter lading på 3 faser IT. De andre sier nei selv om de lader med det, og i verste fall så nekter de deg på garantien hvis ting ryker.

For alle andre bilder vil det være opptil 7,3kW, om bilen støtter det.

Alt dette avhenger av at du har nok kapasitet i sikringsskapet ditt. Det er ladestasjoner som kan kobles mot din strømmåler, slik at den bruker all tilgjengelig kapasitet, i tilfelle du skrur på mye varme.

 

Det finnes ett alternativ til, det er 24kW DC lading hjemme, da lader du kanskje 130km pr time. Aldri montert en slik, og avhengig av strømnett hos deg, så vil jeg anta ett sted mellom 150-250 000,-  ferdig montert. Dette er billig versjonen av hurtiglading.

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, AndersT2 said:

Hvis du har 230V IT anlegg med 3 faser, og 40-50A inn, så vil du med riktig lader få det samme på Tesla sine. Ikke anbefalt hvis det er sjanse for at andre biler lader på den. Det er kun Tesla som har bekreftet at de støtter lading på 3 faser IT. De andre sier nei selv om de lader med det, og i verste fall så nekter de deg på garantien hvis ting ryker.

Peugeot/Citroën/Opel har vel opsjon på at en del modeller kan leveres med IT 230V 3-fase-støtte (11kW), så Tesla er vel ikke de eneste, men mulig de har det som standard.  

Lenke til kommentar
NULL skrev (12 timer siden):

Peugeot/Citroën/Opel har vel opsjon på at en del modeller kan leveres med IT 230V 3-fase-støtte (11kW), så Tesla er vel ikke de eneste, men mulig de har det som standard.  

Slik jeg leser det inne på Opel sin side, så er det mulighet for 11kW 3fas som tillegg, står ikke noe om at det er for IT anlegg. Normalt så er det kun 400V, siden det er opp fra 7,3kW 1 fas valget er. Alle andre biler enn Tesla Model 3 (Tipper også Y) får kun 8,6kW ved 3fas IT lading, inkl. Model S og X i hvertfall frem til Plaid kommer.

Dette er mer ett lignende valg som f.eks. Audi har hvor man kan endre laderen fra 11 til 22 kW som tilvalg.

Og for å komme deg i forkjøpet, nei jeg tror ikke det tilvalget fra Opel også inkluderer 230V IT lading, da bil produsentene er ekstremt dårlig til å oppgi hva bilene er kapable til ved lading, slik at de ikke lager under laget, (inkludert selgere) ikke har peiling på forskjell på 230V IT og 400V TN og lading. Det er tidvis vanskelig å finne hvilke ladehastigheter bilene støtter uten å måtte grave mye. De pleier som regel å oppgi hurtigladingstallene, men ikke alltid like lett å finne hjemmeladings tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...