Svein-Erik Hole Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 De elektriske lastesyklene kommer for fullt: Skal erstatte biler i byene Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 På tide å undersøke hastighetsbegrebsninger basert på geo-fencing. Da kunne man mangedoblet salget inn mot elsyklene imo. Lenke til kommentar
Hugh G. Rection Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Som vanlig er tyskerne up to no good. Ta personlig frihet fra folk og ha dem under kontroll som beta-pussies! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 (endret) "En elsykkel bruker typisk 1 kWh per mil, mens bilene ligger på 17–30." Prøv heller med per 100 km... edit: og det bør legges til at en dusj på slutten av pendleturen utjevner hele forskjellen og vel så det. En dusj blir fort 4-5 kWh. Merkelig nok skal ikke det inn i regnskapet 🤷♂️ Endret 11. september 2021 av Wisd0m 4 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Tråkke rundt med 250-500 kg pluss sykkel med fører og med kun 85Nm motor..lykke til.. 1 Lenke til kommentar
Svein-Erik Hole Skrevet 11. september 2021 Forfatter Del Skrevet 11. september 2021 Takk, Wisd0m. En slurvefeil der, er korrigert. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Hvorfor må man dusje oftere dersom man foretrekker el-sykkel over bil? Jeg har ikke elsykkel, så spør rett og slett fordi jeg undrer! Men kan legge til at jeg ikke dusjer oftere dersom jeg tar el-sparkesykkel til jobb istedenfor kollektiv eller bil .. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 3 minutes ago, qualbeen said: Hvorfor må man dusje oftere dersom man foretrekker el-sykkel over bil? Jeg har ikke elsykkel, så spør rett og slett fordi jeg undrer! Men kan legge til at jeg ikke dusjer oftere dersom jeg tar el-sparkesykkel til jobb istedenfor kollektiv eller bil .. Med 250watts grensen blir man i praksis tråkkende så mye at man blir svett. Mulig noen greier seg uten, men ser mange dusjer på jobb til tross for at de sykler på elsykkel. Elsparkesykkel blir litt annerledes siden den normalt tas over litt kortere distanse og man normalt gjør liten egeninnsats. 1 Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 De gangene jeg har dusjet på jobb så har jeg ikke dusjet hjemme om morgenen. Så jeg dusjer ikke mer, jeg bare flytter den fra hjemme til jobb. 3 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Påstanden om hyppig dusjing er bare tull, det kunne en som hadde syklet i mange år med elsykkel, understreke på fordi de fysiske anstrengelsene er minimalt på "high" og "normal" mode når man tråkker; så lenge man holde seg under maksimalhastigheten på 25 km/t er det mulig å sykle i timevis uten å bli nødt til å ha en dusj. Lastesykkelen kan ikke ha samme motordesign som en vanlig sykkel ettersom den ekstra lasten betyr at man må gi økt motorassistanse, og rekkevidden er ikke all verdens sak ettersom det er lokaldistribusjon innenfor en radius på fem til ti kilometer. Syklisten trenger ikke å ta en dusj, dette har jeg aldri opplevd i mange år; selv ikke da jeg syklet i meget lang tid opptil hele døgnet, så lenge man var passende kledt for været. 3 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Ja snart blir vel gravemaskinene erstattet med hakke og spade også, uendelig tilgang på billig arbeidskraft gjennom fullstendig uregulert masseinnvandring og klimafanatisme har skylda. 3 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) 5 hours ago, JK22 said: Påstanden om hyppig dusjing er bare tull, det kunne en som hadde syklet i mange år med elsykkel, understreke på fordi de fysiske anstrengelsene er minimalt på "high" og "normal" mode når man tråkker; så lenge man holde seg under maksimalhastigheten på 25 km/t er det mulig å sykle i timevis uten å bli nødt til å ha en dusj. Merkelig at jeg kun uttaler meg basert på egen erfaring med helårspendling til jobb i mange år. Kropper er bygd forskjellig. En viss andel vil nok ha behov for å dusje før. Å si bastant at det bare er tull, og dermed ikke gjelder noen blir for bastant. Det gjelder meg så da er den argumentasjonen allerede tilbakevist. At det gjelder en viss andel bør i klimaregnskapet gjennomgås og utredes på lik linje man gjør med andre tiltak. Hvis vi går inn i en klimadebatt hvor vi ikke utreder og diskuterer løsninger, og alt er absolutter blir taperne nordmenns levestandard og klimaet. Kostnadene for reduksjonen bør også vurderes mot alternative tiltak (elektrifisering av sokkel, subsidier/bistand til land som har bygget kullkraftverk etc). Endret 12. september 2021 av Wisd0m 3 Lenke til kommentar
dahln Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) Biltema har en lastesykkel til 15 000. Det at den har tre hjul ser ut til å være praktisk hvis man har last ombord. Det er vel ikke alle som er like flinke til å balansere lasten slik at det fungerer med bare to hjul. https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/elsykkel/elsykkel-cargo-bike-7-gir-2000043707 Endret 12. september 2021 av dahln 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) Jeg er sterk tilhenger av elsykler og mener subsidier bør gis via stat i alle kommuner og ikke den skjevfordelingen vi har sett en stund. Men jeg synes noen av disse tunge drogene fullastet med unger holder farlig høy fart eks. i områder som frognerparken. Endret 12. september 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Dette er bare enda mer tull; ingen sykle så langt at de trenger dusj, når avstanden er som regel på et kvarter til en halvtime på det lengste - bare sykkelfanatikere sykle enda lengre ut og raskere. Med riktig antrekk, form og bruk av hjelpemotor kan man holde det gående så lenge kroppen vil, det er mer som å gå enn å løpe. Jeg pendler til jobb HVER DAG i TIÅR på sykkel. Med elsykkel trengte man ikke å anstrenge seg, spesielt ikke på bakkene. Lastesyklisten trengte ikke å komme langt ut fordi varebiler eksistere der vegene gjør en rask levering på mellom fem kilometer og femti kilometer enkelt, han bare trengte å sykle i selve byområdet - og det er bare en stor by som er så stor at varebiler er nødvendig, Oslo. Mange firmaer foretrekker nå lokaldistribusjon, i EU skjer det en revolusjon innenfor distribusjonsordningen etter bilforbud og klimatiltak i et voksende antall byer. Da er lastesykkelen meget sterkt velkomne. 2 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) Jeg er for mindre bilbruk og støtte til elsykler og annet. Når det gjelder klima og miljø, samt MDG politikk, så glemmes en viktig ting: Det er forskjell på Oslo og Norge. Siden Oslo er størst by og da med størst utfordring, er det naturlig at Oslo har fokus. Samtidig glemmes helt at Oslo er MEGET annerledes enn øvrige byer i Norge. Nå vet jeg ikke nok om Bergen og Stavanger på dette.. Andre byer har ikke noe i nærheten av det fantastiske kollektivtilbudet eller ulike tjenester innenfor en viss radius. Andre større byer bygger ned kolletivtilbudet, fordi det ikke er økonomi til det. Ta for eksempel Fredrikstad, på over 80.000 innbyggere. Bussruter er fjernet, tettbebygde gater har mistet buss osv. Offentlig kollektivtransport var bedre og større på 90-tallet enn i dag. Vi er en barnefamilie med kun en bil, bare det å kun ha en bil er uvanlig her. Det sier jo noe om at det er dårlig med alternativer. Håper det kan fokuseres på miljø subsidier til de 20 største byene i landet. Kanskje burde hovedstadens politikere bo en måned uten bil i andre byer, for å få bedre realitetsorientering. Endret 12. september 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 (endret) 54 minutes ago, JK22 said: Dette er bare enda mer tull; ingen sykle så langt at de trenger dusj, når avstanden er som regel på et kvarter til en halvtime på det lengste - bare sykkelfanatikere sykle enda lengre ut og raskere. Med riktig antrekk, form og bruk av hjelpemotor kan man holde det gående så lenge kroppen vil, det er mer som å gå enn å løpe. Jeg pendler til jobb HVER DAG i TIÅR på sykkel. Med elsykkel trengte man ikke å anstrenge seg, spesielt ikke på bakkene. Lastesyklisten trengte ikke å komme langt ut fordi varebiler eksistere der vegene gjør en rask levering på mellom fem kilometer og femti kilometer enkelt, han bare trengte å sykle i selve byområdet - og det er bare en stor by som er så stor at varebiler er nødvendig, Oslo. Mange firmaer foretrekker nå lokaldistribusjon, i EU skjer det en revolusjon innenfor distribusjonsordningen etter bilforbud og klimatiltak i et voksende antall byer. Da er lastesykkelen meget sterkt velkomne. Du uttaler deg fortsatt kun basert på egen erfaring, og drar din erfaring til absolutt alle andre. Så jeg benytter anledning til å synke ned til ditt argumentasjonsnivå - Dette er bare enda mer tull Endret 12. september 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Jeg skjønner godt at i storbyer som Oslo der man bor innen grei avstand fra jobben så går dette bra med elsykkel, men resten av landet består ikke nødvendogvis av storbyer. Så er det et spørsmål hvorvidt noen ønsker/orker å sykle på vinterstid/snø/regn. Så ikke minst dette med hvor interessant er å ha barn med på lasset, som bortsett fra hjelmene blir 100% myke trafikanter ellers. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Wisd0m skrev (21 timer siden): Med 250watts grensen blir man i praksis tråkkende så mye at man blir svett. Det er 1000 watts grense på slike sykler. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Svært få som kommer til å kjøpe slikt så lenge elbiler er momsfrie, mens en må betale moms for sykkelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå