Gå til innhold

De elektriske lastesyklene kommer for fullt: Skal erstatte biler i byene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En elsykkel bruker typisk 1 kWh per mil, mens bilene ligger på 17–30."

Prøv heller med per 100 km...

edit: og det bør legges til at en dusj på slutten av pendleturen utjevner hele forskjellen og vel så det. En dusj blir fort 4-5 kWh. Merkelig nok skal ikke det inn i regnskapet 🤷‍♂️

Endret av Wisd0m
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, qualbeen said:

Hvorfor må man dusje oftere dersom man foretrekker el-sykkel over bil?

Jeg har ikke elsykkel, så spør rett og slett fordi jeg undrer! Men kan legge til at jeg ikke dusjer oftere dersom jeg tar el-sparkesykkel til jobb istedenfor kollektiv eller bil ..

Med 250watts grensen blir man i praksis tråkkende så mye at man blir svett. Mulig noen greier seg uten, men ser mange dusjer på jobb til tross for at de sykler på elsykkel.

Elsparkesykkel blir litt annerledes siden den normalt tas over litt kortere distanse og man normalt gjør liten egeninnsats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Påstanden om hyppig dusjing er bare tull, det kunne en som hadde syklet i mange år med elsykkel, understreke på fordi de fysiske anstrengelsene er minimalt på "high" og "normal" mode når man tråkker; så lenge man holde seg under maksimalhastigheten på 25 km/t er det mulig å sykle i timevis uten å bli nødt til å ha en dusj. Lastesykkelen kan ikke ha samme motordesign som en vanlig sykkel ettersom den ekstra lasten betyr at man må gi økt motorassistanse, og rekkevidden er ikke all verdens sak ettersom det er lokaldistribusjon innenfor en radius på fem til ti kilometer. Syklisten trenger ikke å ta en dusj, dette har jeg aldri opplevd i mange år; selv ikke da jeg syklet i meget lang tid opptil hele døgnet, så lenge man var passende kledt for været.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, JK22 said:

Påstanden om hyppig dusjing er bare tull, det kunne en som hadde syklet i mange år med elsykkel, understreke på fordi de fysiske anstrengelsene er minimalt på "high" og "normal" mode når man tråkker; så lenge man holde seg under maksimalhastigheten på 25 km/t er det mulig å sykle i timevis uten å bli nødt til å ha en dusj. 

Merkelig at jeg kun uttaler meg basert på egen erfaring med helårspendling til jobb i mange år. Kropper er bygd forskjellig. En viss andel vil nok ha behov for å dusje før. Å si bastant at det bare er tull, og dermed ikke gjelder noen blir for bastant. Det gjelder meg så da er den argumentasjonen allerede tilbakevist.

At det gjelder en viss andel bør i klimaregnskapet gjennomgås og utredes på lik linje man gjør med andre tiltak. Hvis vi går inn i en klimadebatt hvor vi ikke utreder og diskuterer løsninger, og alt er absolutter blir taperne nordmenns levestandard og klimaet. Kostnadene for reduksjonen bør også vurderes mot alternative tiltak (elektrifisering av sokkel, subsidier/bistand til land som har bygget kullkraftverk etc).

Endret av Wisd0m
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er sterk tilhenger av elsykler og mener subsidier bør gis via stat i alle kommuner og ikke den skjevfordelingen vi har sett en stund.

Men jeg synes noen av disse tunge drogene fullastet med unger holder farlig høy fart eks. i områder som frognerparken.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er bare enda mer tull; ingen sykle så langt at de trenger dusj, når avstanden er som regel på et kvarter til en halvtime på det lengste - bare sykkelfanatikere sykle enda lengre ut og raskere. Med riktig antrekk, form og bruk av hjelpemotor kan man holde det gående så lenge kroppen vil, det er mer som å gå enn å løpe. Jeg pendler til jobb HVER DAG i TIÅR på sykkel. Med elsykkel trengte man ikke å anstrenge seg, spesielt ikke på bakkene. Lastesyklisten trengte ikke å komme langt ut fordi varebiler eksistere der vegene gjør en rask levering på mellom fem kilometer og femti kilometer enkelt, han bare trengte å sykle i selve byområdet - og det er bare en stor by som er så stor at varebiler er nødvendig, Oslo. Mange firmaer foretrekker nå lokaldistribusjon, i EU skjer det en revolusjon innenfor distribusjonsordningen etter bilforbud og klimatiltak i et voksende antall byer. Da er lastesykkelen meget sterkt velkomne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for mindre bilbruk og støtte til elsykler og annet. 

Når det gjelder klima og miljø, samt MDG politikk, så glemmes en viktig ting: Det er forskjell på Oslo og Norge. 

Siden Oslo er størst by og da med størst utfordring, er det naturlig at Oslo har fokus. Samtidig glemmes helt at Oslo er MEGET annerledes enn øvrige byer i Norge. Nå vet jeg ikke nok om Bergen og Stavanger på dette.. 

Andre byer har ikke noe i nærheten av det fantastiske kollektivtilbudet eller ulike tjenester innenfor en viss radius. 

Andre større byer bygger ned kolletivtilbudet, fordi det ikke er økonomi til det. Ta for eksempel Fredrikstad, på over 80.000 innbyggere. Bussruter er fjernet, tettbebygde gater har mistet buss osv. Offentlig kollektivtransport var bedre og større på 90-tallet enn i dag.

Vi er en barnefamilie med kun en bil, bare det å kun ha en bil er uvanlig her. Det sier jo noe om at det er dårlig med alternativer. 

Håper det kan fokuseres på miljø subsidier til de 20 største byene i landet.

Kanskje burde hovedstadens politikere bo en måned uten bil i andre byer, for å få bedre realitetsorientering. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
54 minutes ago, JK22 said:

Dette er bare enda mer tull; ingen sykle så langt at de trenger dusj, når avstanden er som regel på et kvarter til en halvtime på det lengste - bare sykkelfanatikere sykle enda lengre ut og raskere. Med riktig antrekk, form og bruk av hjelpemotor kan man holde det gående så lenge kroppen vil, det er mer som å gå enn å løpe. Jeg pendler til jobb HVER DAG i TIÅR på sykkel. Med elsykkel trengte man ikke å anstrenge seg, spesielt ikke på bakkene. Lastesyklisten trengte ikke å komme langt ut fordi varebiler eksistere der vegene gjør en rask levering på mellom fem kilometer og femti kilometer enkelt, han bare trengte å sykle i selve byområdet - og det er bare en stor by som er så stor at varebiler er nødvendig, Oslo. Mange firmaer foretrekker nå lokaldistribusjon, i EU skjer det en revolusjon innenfor distribusjonsordningen etter bilforbud og klimatiltak i et voksende antall byer. Da er lastesykkelen meget sterkt velkomne.

Du uttaler deg fortsatt kun basert på egen erfaring, og drar din erfaring til absolutt alle andre. Så jeg benytter anledning til å synke ned til ditt argumentasjonsnivå - Dette er bare enda mer tull ;)

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at i storbyer som Oslo der man bor innen grei avstand fra jobben så går dette bra med elsykkel, men resten av landet består ikke nødvendogvis av storbyer.

Så er det et spørsmål hvorvidt noen ønsker/orker å sykle på vinterstid/snø/regn.

Så ikke minst dette med hvor interessant er å ha barn med på lasset, som bortsett fra hjelmene blir 100% myke trafikanter ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...