Gå til innhold

Utleierne tapte i retten – må kutte antall elsparkesykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne dette blitt løst på en annen måte? Såvidt jeg har skjønt så har flere av aktørene fått flåten mer enn halvert nå. Det gjør jo noe med inntektspotensialet, spesielt når det samtidig åpnes opp for flere aktører. Dette blir nesten som å sette tak på inntekt?

Bransjen kan nok i stor grad skylde seg selv. De kunne ryddet opp langt tidligere, men valgte å skumme fløte lengst mulig. Grensen for lenge folk orker å skritte over sparkesykler på fortau var krysset. På et tidspunkt lå det sparkesykler overalt i byen. Da begynte kommunen og sette krav. De samlet inn henslengte scootere på aktørenes regning. 

Scootere er kommet for å bli. De er praktiske i bruk og løser transportproblemer i byen for veldig mange på en forholdsvis rimelig måte, og det går rimelig raskt og enkelt å forflytte seg over avstander som er større enn gangavstand. Kanskje er tiden inne for at det skapes rom for fornuftig bruk av disse i byene? Scooterparkering i skap? Eller stativer? Det kunne også blitt en abonnements løsning for de private aktørene som bygger ut. Kanskje burde også kommunene ta noe av kostnadene? Det kan jo spare noe av utgifter i offentlig kommunikasjon og samtidig ville det "holdt byen ren" for henslengte sparkesykler. Noen gratisparkeringer fra kommunene og noe privat i låsbart skap eller stativ? 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Socraton said:

Alle sier dette, at de ~er kommet for å bli~. Det kan hende stemmer. Det kan også hende at når reguleringene tar hensyn til alt som miljø, feilparkeringer, skader, folkehelse og mye annet, så blir de ikke like attraktive og inntektsgrunnlaget forsvinner.

Men selv om inntektsgrunnlaget skulle forsvinne for store utleiefirmaer så betyr jo ikke det at elsparkesykkelen forsvinner. Elsparkesykkelen er for praktisk til å forsvinne. Folk kjøpte stå scooter før det utleie, og ennå flere vil nok kjøpe sin egen stå scooter om utleietilbudet skulle visne hen. For nå har så mange testet ut elsparkesykkel, og så mange er blitt vant å benytte dem. De kan brukes i tillegg til månedskort, istedenfor månedskort eller som erstatning for bil for folk som er fleksible og kan ta kollektivt om det kniper. 

Stå scootere er tross alt an bra ting. Grådigheten til utleierne ble vel stor og de pøste ut antall sparkesykler før de hadde løst problemet med parkering. Uansett hva som skjer med leiemarkedet bør kommunene tilrettelegge for bruk og parkering av elsparkesykler. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Kunne dette blitt løst på en annen måte? 

De kunne gjort slik de har gjort med bysykkel i alle storbyene i Norge, hvor staten går sammen med et enkelt firma om utleie.

Løsningen de nå gikk for er ganske dårlig, og tyder på at de bruker minst mulig tid på dette.

 

Problemet har aldri vært antall sparkesykler, men heller bruken av disse.

bojangles skrev (13 minutter siden):

Uansett hva som skjer med leiemarkedet bør kommunene tilrettelegge for bruk og parkering av elsparkesykler. 

Kommunene i Norge burde generelt sett gjøre byene mer attraktive for alternativ transport.

Spesielt nå når de prøver å få ned bilbruken så mye som mulig.

En elektrisk sparkesykkel kan man få med seg på bussen, du kan ha den hjemme om du bor i en liten leilighet i sentrum, osv.

Det er langt mer praktisk for folk flest.

 

Aller helst hadde jeg sett at det ble vanligere med ståhjulinger, men populariteten på sparkesykkelen har nok presset dem ut av markedet.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om dette fører til noen spesielt merkbar økning i salget. Mange av syklene leies ut fordi det er utrolig behagelig å plukke opp scooteren der og da, og så sette den fra seg når turen er over. Ute av syne, og ute av sinn.

Ikke blir det problemer med løfting og bæring inne i bygg,, plass på allerede overfylte tog, trikker, t-baner og busser, eller hvor man skal gjøre av denne når man f.eks. er kommet frem til møtet, restauranten eller hvor enn det nå var du skulle. Eller at man skitner seg ut når den må løftes og bæres.

Ei heller bekymring for om den er lada nok, for går scooteren tom, så hensetter man den, og plukker opp en ny istedet. Eller tyveri for den saks skyld, som er grunnen til at man ikke vil hensette den i gata eller annet sted man ikke har kontroll på den.

Nå skal man ikke skylde bare på ungdommene for endel av den hensynsløse kjøringen, og skader oppstått pga villmannskjøring. Er nok mange som blir vel unge til sinns der de suser bra avgårde, der man ellers måtte tråkle seg forbi folk som ikke evner å følge med rundt seg. Mye lettere å bare legge en god sving utenom, og holde farten, helt til en av disse vimsete fotgjengerne plutselig skifter retning helt, uten å se seg for.

Ja, det er lett å skylde på de, når man aller helst ville kjørt raskere enn scooterne klarer. Flere av disse kjørerne evner dessverre ikke å begrense seg, nettopp fordi fotgjengere er notorisk ustabile i forhold til hvor de beveger seg. Dermed senker man gjerne ikke farta i disse områdene, slik man bør og skal. Dog, jeg tipper uansett dette er snakk om veldig mange, det er nok som vanlig at det er en mindre andel som ødelegger for folk flest.

Nå viser vel dessuten tallene at de fleste ulykkene skjer på sein kveld og natt, gjerne når man har fått i seg noen glass med "voksenbrus".  Jeg er derfor i sterk tvil til at antall-begrensningen er noe annet enn å gjøre det mindre lukrativt å drive med dette. Disse utleierne trenger volum av kunder og sykler, for å tjene nok over tid. Det man tjener per kunde, er begrenset, så man må ha volum for å få en god nok totalinntekt.

Med mange kunder, kan man ha mange sykler, og med mange sykler, får man mange kunder, og det ender opp med et godt tilbud til kundegruppen. Kunstige grenser på dette, gjør at man rett og slett risikerer å tjene så lite, at man heller må opprette flere selskaper under samme paraply, for å få nok volum til å drive lønnsomt over tid.

Sånn sett burde man vært mere frempå, slik man var da stegways begynte å bli populært (klar over at reglene var annerledes da). Man kunne begrenset det til at noen få selskaper fikk konsesjon til å drive utleie, og så kunne de eventuelt ha en litt romslig grense oppad på hvor mange sykler som de kunne ha ute.

Dessuten burde de hatt krav på å sette opp parkerings-stativ/båser der man kunne satt sykler etter bruk (gjerne kombinert med lademulighet for disse når de ført står i stativ/bås), slik at sykler ikke bare blir hensatt, og derved til sjenanse og fare for f.eks. blinde/svaksynte og andre med bevegelsesbegrensninger. Dessuten ville dette hindret endel tyveri og hærverk, inkludert motstandere og fyllefanter som nå velter syklene, eller kaster de i vann/hav, elver og bekker, eller i grøfta. Eller setter de innenfor områder som er avlåst, slik at de blir utilgjengelige for alle, også for utleierne selv.

PS! Jeg har leid scooter en eneste gang, da pga tidsklemme og fordi vi var flere som gikk sammen, som bestemte at det var beste måten å komme frem. Men så bor jeg i kort gangavstand til jobb, butikk, apotek og post, og ellers så kjører jeg kollektiv eller elbil dit jeg skal. Om jeg ikke tar el-sykkelen da.

Har vurdert elscooter, men foreløpig lagt det av meg, for jeg får ca samme utfordringer med parkering av denne, som med el-sykkel i byen. Jeg liker ikke å bare låse den av og så miste den av syne, da jeg selv observerte hvor raskt, smidig og egentlig ubemerket det var å stjele sykkel.

Synd jeg ikke dro opp kamera og filmet da jeg begynte å ane ugler i mosen. En kar gikk til et stativ der det stod masse sykler. Dette var tilfeldigvis rett utenfor puben jeg satt i, med svært panoramavindu ved bordet. I folkemengden stod han der, og med stor sannsynlighet, bøyde seg tilnærmet ubemerket ned for å klippe en lås, og så gå bort rett etterpå. Ett minutt eller to etterpå, kom en annen bort, og tok sykkelen med seg helt uhindret. Og det var først da jeg egentlig skjønte hva fyr nr. 1 hadde drevet med rett i forkant.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Elsparkesykkelen er for praktisk til å forsvinne.

Private elsparkesykler blir ikke hensatt midt i veien. Det står for eksempel alltid en på tvers på broa over Lysakerelva. Den sperrer i praksis hele gang- og sykkelstien. En privateid vil aldri bli etterlatt sånn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Løsningen de nå gikk for er ganske dårlig, og tyder på at de bruker minst mulig tid på dette.

Utleieselskapene ødela for seg selv ved å ta seg til rette, uten å søke kommunen om lov først.

Nå har de fått redusert antallet, så det er et steg i rett retning.
De mindre utleierne vil bli presset ut, så til slutt står vi igjen med de seriøse, som de kan gjøre avtaler med.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

De mindre utleierne vil bli presset ut, så til slutt står vi igjen med de seriøse, som de kan gjøre avtaler med.

Problemet er vel at du ikke kan presse ut de mindre selskapene da alle deler på antall sykler.

De små selskapene kan leie ut nøyaktig like mange som de større.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Har vurdert elscooter, men foreløpig lagt det av meg, for jeg får ca samme utfordringer med parkering av denne, som med el-sykkel i byen. Jeg liker ikke å bare låse den av og så miste den av syne, da jeg selv observerte hvor raskt, smidig og egentlig ubemerket det var å stjele sykkel

Ja du har jo helt rett. Tenkte ikke på det på den måten. Parkering av privat ståscooter blir jo problematisk. Funker jo til fra jobb feks om en kan ta den med inn på jobb. Men kanskje ikke like praktisk om en skal på kino eller ut å spise. 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Bengt Who said:

Private elsparkesykler blir ikke hensatt midt i veien. Det står for eksempel alltid en på tvers på broa over Lysakerelva. Den sperrer i praksis hele gang- og sykkelstien. En privateid vil aldri bli etterlatt sånn.

Sant nok, men hvor skal du parkere din private når du stikker ut på middag eller kino? Sjansen er stor for at den vekk når du kommer ut. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Sant nok, men hvor skal du parkere din private når du stikker ut på middag eller kino? Sjansen er stor for at den vekk når du kommer ut. 

Hvilket er grunnen til at flere burde sett på ståhjulinger, også kjent som euc eller elektrisk enhjulssykkel.

I Norge går de under samme regelverk som sparkesykler, altså samme hastighet, vekt, størrelse, osv.

Langt mer praktisk enn en sparkesykkel, men ikke like interessant for utleie.

Skal du på butikken, restaurant eller kino så er de såpass små at du kan ta dem med deg, noen av dem er tilogmed laget for å holde varene mens du handler.

 

 

Utenom dette har man jo sparkesykler slik som Segway sin air serie, som er laget for å brettes sammen til noe lignende en trillekoffert. Meget praktisk i urbane områder.

Lenke til kommentar
Archimedes skrev (1 time siden):

Kan det være en korrelasjon mellom bruk av utleiesykler og Coronaspredning? Kjøpesentre, f.eks. har vært pålagt å desinfisere heisknapper, håndtak på handlevogner, kurver osv. Hva gjør Voi, Tier, Ryde og de andre for å hindre smitte fra kunde til kunde?

Bekymringen for overflatesmitte er noe som henger igjen fra starten av pandemien da man ikke hadde gode nok data. Nå viser jo forskningen at det er ekstremt liten sjanse for å bli smittet via å ta på overflater, så den teorien din holder nok ikke mål.

Det er nok mer sannsynlig at sparkesyklene har bidratt positivt ved at folk velger sparkesykkel fremfor å stå tett i tett på buss, trikk eller T-bane. 

Endret av phax
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Bengt Who said:

Jeg kjører bil eller tar sykkel heller. Har du forresten hørt om lås? 

Hørt om avbiter, dirkesett, batteridrevet vinkelsliper, hydraulisk boltekutter  eller flytende nitrogen eller whatever gass tyvene bruker for å fryse låser så raskt at et lite klink med minislegge knuser låsen som om den var av is? Proffe tjuver bruker veldig kort tid på selv kostbare låser. Det skjer slike tyverier av både kostbare elsykler og stisykler hver eneste dag i Oslo selv om de er låst fast til stål eller støpejern greier osv. 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Iki said:

Hvilket er grunnen til at flere burde sett på ståhjulinger, også kjent som euc eller elektrisk enhjulssykkel.

Ja det er virkelig flotte. Men den jeg brukte var litt for tung til å enkelt kunne dra med seg feks på kino eller restaurant. En får det til, men de er jo klumpete og litt tunge. Husker ikke hva den veide, ganske tung tipper minst 20 kilo. Har sett en nyere type enhjuler her om dagen. Der sto man motsatt. Den typen jeg testet sto man "overskrevs", en fot på hver side at hjulet. Finnes noen nyere greier jeg ikke har testet, der hjulet er i midten av et brett også står føttene foran og bak hjulet som på et skateboard. Sikkert mye lettere men virket  ikke veldig kompakt akkurat om vi tenker på samme type enhjuling. 

 

Lenke til kommentar
Archimedes skrev (6 timer siden):

Kan det være en korrelasjon mellom bruk av utleiesykler og Coronaspredning? Kjøpesentre, f.eks. har vært pålagt å desinfisere heisknapper, håndtak på handlevogner, kurver osv. Hva gjør Voi, Tier, Ryde og de andre for å hindre smitte fra kunde til kunde?

Nei!

Med tanke på hvor ofte vi spriter hendene, vil ikke eventuelle bakterier fra håndtak overleve særlig lenge.

Tar man en slik sykkel til kontor, kjøpesenter, butikk, etc., så er vel noe av det første du gjør å sprite deg (?). 

I tillegg vet vi i dag at Covid-19 er luftbårne virus. De flyr ut av din kjeft og inn en annens. Munnbind og fysisk avstand er derfor mye, mye viktigere enn overflate-vask. 

Alternativ transport til buss/bane har ført til mindre trengsel der. Om noe, så har el-sparkesykler heller bidratt med færre smittede.

(Er man ekstra redd for smitte, er det forøvrig mulig å sprite hender rett før og etter turen.) 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Ja det er virkelig flotte. Men den jeg brukte var litt for tung til å enkelt kunne dra med seg feks på kino eller restaurant. En får det til, men de er jo klumpete og litt tunge. Husker ikke hva den veide, ganske tung tipper minst 20 kilo. Har sett en nyere type enhjuler her om dagen. Der sto man motsatt. Den typen jeg testet sto man "overskrevs", en fot på hver side at hjulet. Finnes noen nyere greier jeg ikke har testet, der hjulet er i midten av et brett også står føttene foran og bak hjulet som på et skateboard. Sikkert mye lettere men virket  ikke veldig kompakt akkurat om vi tenker på samme type enhjuling. 

 

Tenkte på noe slikt som dette, gotway sin M10.

https://youtu.be/A6egYkBmd1U

 

Det skateboard lignende brettet er vel en onewheel.

Kan ikke helt si at jeg ser noen fordeler med dem over standard hjul.

Lavere rekkevidde, større, vanskeligere å svinge med.

 

De fleste enhjulingene kommer nå med slike sammenleggbare håndtak som man har på kofferter, slik at man kan trille det med seg på områder man ikke kan bruke det, for eksempel et kjøpesenter.

 

Det var vel for tiden snakk om at de skulle tvinge sparkesykler over i veien, altså vekk fra fortauet, men da håper jeg de øker maks hastighet, for om det plutselig blir tusenvis av trafikanter som holder lavere hastigheter tror jeg bilister kommer til å havne i dårlig humør.

Man ser jo allerede mange farlige situasjoner oppstå som følge av syklister i veibanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...