Gå til innhold

Prøvekjørt: Mercedes EQS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja for de som trenger eller ønsker seg en bil i S klassen så er jo dette et bra nullutslippsalternativ. Kvaliteten på interiør, sømmers nøyaktighet, skinnets og andre overflaters tekstur og alle disse små tingene som gjør at en Mercedes er nettopp en Mercedes er sikkert tilstede. Rekkevidden er mer enn god nok.

Ladehastighet i praksis gjenstår å se. Og også hvordan både brukergrensesnittet oppleves over tid og om Mercedes vil gjøre en god nok jobb med OTA oppdateringer av både firmware og UI. Noe snaut kanskje når det kommer til effekt og akselerasjon? Men det kommer en AMG utgave med mere skyv senere. Personlig ville jeg nok ventet et år slik at andre kan luke ut barnesykdommer og vogna kommer seg ut av Beta. For der er jo alle produsenter like. Den første serien som slipper er alltid Beta. Og det trengs helt sikkert noen runder OTA updates før ting er helt på plass. Selv om dette virker som en flott vogn så tror jeg kanskje at om jeg var i markedet for biler i denne prisklassen at jeg ville vært så enkel av meg at jeg ville valgt TMS Plaid over EQS pga morofaktor, og ikke minst Tesla's OTA erfaring. Men jeg ville nok valgt å helgardere meg med en prøvekjøring av begge modeller først. Og når AMG versjonen av EQS kommer så trenger en kanskje ikke mer? 

Uansett. Flott av Mercedes. Selv om dette neppe blir volumselger så setter det EQ serien på dagsorden. Og Mercedes viser endelig at de satser på BEV og har utviklet en egen BEV plattform. Og skulle EQS ha for mye såpeform, så kommer jo EQE snart også. Og E klasse har jo solgt bra i Norge både i diesel og bensin, så kanskje er det en bil mange ønsker seg? Men så var bagasjerommet da. Lastelukens størrelse og volumet der bak gjør jo nesten EQS til en fornuftig og praktisk bil, selv uten frunk.

Kudos Mercedes. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Ja for de som trenger eller ønsker seg en bil i S klassen så er jo dette et bra nullutslippsalternativ. Kvaliteten på interiør, sømmers nøyaktighet, skinnets og andre overflaters tekstur og alle disse små tingene som gjør at en Mercedes er nettopp en Mercedes er sikkert tilstede. Rekkevidden er mer enn god nok.

Ladehastighet i praksis gjenstår å se. Og også hvordan både brukergrensesnittet oppleves over tid og om Mercedes vil gjøre en god nok jobb med OTA oppdateringer av både firmware og UI. Noe snaut kanskje når det kommer til effekt og akselerasjon? Men det kommer en AMG utgave med mere skyv senere. Personlig ville jeg nok ventet et år slik at andre kan luke ut barnesykdommer og vogna kommer seg ut av Beta. For der er jo alle produsenter like. Den første serien som slipper er alltid Beta. Og det trengs helt sikkert noen runder OTA updates før ting er helt på plass. Selv om dette virker som en flott vogn så tror jeg kanskje at om jeg var i markedet for biler i denne prisklassen at jeg ville vært så enkel av meg at jeg ville valgt TMS Plaid over EQS pga morofaktor, og ikke minst Tesla's OTA erfaring. Men jeg ville nok valgt å helgardere meg med en prøvekjøring av begge modeller først. Og når AMG versjonen av EQS kommer så trenger en kanskje ikke mer? 

Uansett. Flott av Mercedes. Selv om dette neppe blir volumselger så setter det EQ serien på dagsorden. Og Mercedes viser endelig at de satser på BEV og har utviklet en egen BEV plattform. Og skulle EQS ha for mye såpeform, så kommer jo EQE snart også. Og E klasse har jo solgt bra i Norge både i diesel og bensin, så kanskje er det en bil mange ønsker seg? Men så var bagasjerommet da. Lastelukens størrelse og volumet der bak gjør jo nesten EQS til en fornuftig og praktisk bil, selv uten frunk.

Kudos Mercedes. 

Nå har MB litt mere kontroll på software-biten enn VW/Audi, har jeg inntrykk av. Og de har allerede opparbeidet seg endel mer knowhow gjennom EQC med moderne elbil-teknologi, og ikke minst gjennom utviklingen av MBUX. De har tydeligvis bedre utviklere enn VW på viktige områder. Vil tro det betyr mer enn VW sin erfaring med E-Golf, som mer var en compliance car.

Legg så til at MB ikke akkurat her rushet ut elbil i markedet, men tatt tiden til hjelp. Og de har ikke forsøkt å kjøre gjennom en revolusjonerende (i VW sine øyne) omveltning for å ta igjen Tesla på en modell-serie/platform. Tror derfor ikke de vil ha like mange og store utfordringer her. Men noe småplukk vil det nok være.

Mitt største ankepunkt mot EQS, og det er rent ut bare personlig smak, er at MB er så ufattelig opptatt av bling. Det er så mye, at jeg vil kalle det rikmanns-harry. Muligens har man mulighet til å tone det ned, f.eks. ved ikke å velge hvitt interiør. Men kan man få endel av interiørdetaljene i noe annet enn blank chrom? Kan man f.eks. få mer børstet aluminium i en noe mørkere tone? Jaja, jeg er nok ikke den som vil legge ut 800 K+ for en bil uansett, så mulig slikt ikke etterspørres av de som oppsøker en MB-forhandler med en sånn bil i sikte. Ellers virker bilen å være utrolig flott utvendig, og tydeligvis gjør de det meste rett her, foren bil i denne klassen.

Tipper dessuten at de fleste som kjøper en sånn bil, har andre som flytter søppel og skrot for seg, og campinglivet er byttet ut med hotell-suiter, resorts og landsteder istedet. Tilhengerkapasiteten er mer enn nok til å få med seg elsyklene og karbon-ramme-syklene, om slikt må være med på tur. Dessuten har de nok minst en bil til i stallen, der man har tilstrekkelig med tilhengerkapasitet. om man absolutt skal dra på camping, eller dra båt/kajakker på tur. Gjerne en G-klasse eller tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig at MB og BMW viser toppmodellene sine med "alt" av opsjoner, da de fleste velger dette. Men lista over muligheter er omfattende og du kan få lister og interiør i mange varianter. Lyst interiør brukes nesten alltid i brosjyrer og demobiler fordi dette gjør at detaljer i interiøret blir lettere å se. I Norge velger mange svarte skinnseter.

Du vil bli forbauset over hvem som har slike biler i Norge (foruten regjeringsmedlemmer). Jeg har en BMW 7serie med hengerfeste som jeg bruker til å kjøre hageavfall med og svært lange bilturer i jobbsammenheng (100 mil (i lovlig hastighet i Danmark, Norge eller Sverige) på en dag er null problem med en slik bil og de setene den leveres med). I Tyskland er dette (storkundeselgere som har behov for å kjøre langt på autobahn) hovedmålgruppen for biler i denne klassen. Toppsjefene i Tyskland reiser med privatfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 11.9.2021 den 14.45):

 

Mitt største ankepunkt mot EQS, og det er rent ut bare personlig smak, er at MB er så ufattelig opptatt av bling. Det er så mye, at jeg vil kalle det rikmanns-harry. Muligens har man mulighet til å tone det ned, f.eks. ved ikke å velge hvitt interiør. Men kan man få endel av interiørdetaljene i noe annet enn blank chrom? Kan man f.eks. få mer børstet aluminium i en noe mørkere tone? 

 

Det er nettopp det som er poenget med Mercedes, og som gjør at de ligger et hestehode foran de fleste. Du kan få den akkurat slik du vil. I nye S-klasse kan feks setene fås i 12 ulike skinnvarianter og 4 ulike ratt, men det er bare standardvariantene. I tillegg har du designioprogrammet det valgmulighetene er enda flere, og på toppen av det har de en anledning for håndlagede spesialvarianter. Når jeg var inne på S-klasse fabrikken så langt tilbake som for 12-13 år siden, så lå det totale mulige antal variasjoner av S-klasse på ca 21 milliarder, men siden noen varianter aldri ville blitt valgt i praksis, så bygget de i snitt 2 like biler pr år. Og det er faktisk ikke det mest imponerende. Når de kjørte dagskift på fabrikken, så hadde de ikke en eneste del til bilene liggende ved arbeidsdagens slutt. Alt ble fraktet inn i løpet av natten,  og på samlebåndet ble alle varianter bygget om hverandre. Feks kunne det komme en norsk bil i sort metallic og sorte skinnseter med minste diesel inn på samlebåndet, fulgt av en AMG-utstyrt toppmodell med japansk typegodkjenning og gjerne en designioversjon for Saudi Arabia med rosa skinninteriør og dashbordpanel i norsk larvikitt etter der igjen. Og støynivået på fabrikken var selvsagt så lavt at hørselvern var helt unødvendig. Det mest imponerende var imidlertid at dersom du hadde bestilt en S-klasse og krysset av på utallige options, inkludert fra designioprogrammet, så kunne alle options endres inntil 1 uke før bilen gikk i produksjon. Med det bakteppet får jeg bare beklage at jeg ikke har samme nesegruse beundringen for enkelte nye fabrikanter som det andre har.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (8 timer siden):

Kanskje Mercedes bare skal kjøpe tomme Tesla Model S Plaid og heller bare konsentrere seg om oppheng og interiør fremover istedet?

Tror nok Mercedes ligger noen tiår foran Tesla på det aller meste, så jeg ser ikke helt poenget ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Det er nettopp det som er poenget med Mercedes, og som gjør at de ligger et hestehode foran de fleste. Du kan få den akkurat slik du vil. I nye S-klasse kan feks setene fås i 12 ulike skinnvarianter og 4 ulike ratt, men det er bare standardvariantene. I tillegg har du designioprogrammet det valgmulighetene er enda flere, og på toppen av det har de en anledning for håndlagede spesialvarianter. Når jeg var inne på S-klasse fabrikken så langt tilbake som for 12-13 år siden, så lå det totale mulige antal variasjoner av S-klasse på ca 21 milliarder, men siden noen varianter aldri ville blitt valgt i praksis, så bygget de i snitt 2 like biler pr år. Og det er faktisk ikke det mest imponerende. Når de kjørte dagskift på fabrikken, så hadde de ikke en eneste del til bilene liggende ved arbeidsdagens slutt. Alt ble fraktet inn i løpet av natten,  og på samlebåndet ble alle varianter bygget om hverandre. Feks kunne det komme en norsk bil i sort metallic og sorte skinnseter med minste diesel inn på samlebåndet, fulgt av en AMG-utstyrt toppmodell med japansk typegodkjenning og gjerne en designioversjon for Saudi Arabia med rosa skinninteriør og dashbordpanel i norsk larvikitt etter der igjen. Og støynivået på fabrikken var selvsagt så lavt at hørselvern var helt unødvendig. Det mest imponerende var imidlertid at dersom du hadde bestilt en S-klasse og krysset av på utallige options, inkludert fra designioprogrammet, så kunne alle options endres inntil 1 uke før bilen gikk i produksjon. Med det bakteppet får jeg bare beklage at jeg ikke har samme nesegruse beundringen for enkelte nye fabrikanter som det andre har.

Nå prøvde jeg å holde meg til å kommentere bilen i artikkelen, og ikke slenge på noen sammenligning mot Tesla. Men du klarte ikke å holde deg for god til å komme med en slengbemerkning. Ikke rart det koker i forum til tider, når man skal komme med umotiverte stikk mot bil/merke som ikke er omtalt eller diskutert.

Mitt spørsmål, siden jeg ikke har sjekket ut konfigurator-sidene (jeg hater tyske bil-konfiguratorer pga pakker som helt ulogisk ekskluderer hverandre, og/eller "tvinger" på en tildels svært dyre pakker om man gjør visse valg som ikke hørs ut som de burde påvirke hverandre), var om det gikk å få den mer nøytral/dempet uten at det koster skjorta, buksa og halve formuen i tilleggsutstyr og pakkeløsninger.

Greit, skal være med på at begge to er rimelig kostbare sedaner i prisklasse 1 mill +/- nå (om det er "mulig" å få EQS under 1,2 med skilt på), og de er sikkert alternativer å vurdere opp mot hverandre for enkelte. Men der Tesla sikter mer mot "hvermansen" og ytelser, så er denne beregnet mer mot business-komfort og luksuspreg. De skiller seg såpass fra hverandre, at jeg vil si det er 2 forskjellige kjøpegrupper.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 13.9.2021 den 23.25):

Tror nok Mercedes ligger noen tiår foran Tesla på det aller meste, så jeg ser ikke helt poenget ditt. 

Det eneste Mercedes ligger foran på er rust, lobbyering og salg av biler. Understellskomfort er kanskje det eneste Mercedes er best på nå om dagen. Resten kan kjøpes av tyske underleverandører som heller ikke er best på noe som helst. Mercedes skrøyt av hvor avanserte de var, og skrøyt de av at de har 34 nettverk i bilene sine. En fordel bare folk uten peil på it ser som en fordel. Er en grunn til at tesla og spacex lager all styringselektronikken sin selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (1 minutt siden):

Det eneste Mercedes ligger foran på er rust, lobbyering og salg av biler. Understellskomfort er kanskje det eneste Mercedes er best på nå om dagen. Resten kan kjøpes av tyske underleverandører som heller ikke er best på noe som helst. Mercedes skrøyt av hvor avanserte de var, og skrøyt de av at de har 34 nettverk i bilene sine. En fordel bare folk uten peil på it ser som en fordel. Er en grunn til at tesla og spacex lager all styringselektronikken sin selv. 

1. Mercedes har aldri skrytt av 34 nettverk, da de aldri har hatt mer enn 5. Folk som har peiling vet at det er nyttig, da de raskeste av disse nettverkene (som er betydelig raskere enn Teslas)er helt nødvendige for enkelte funksjoner.  Tesla lager minimalt av styreelektronikken sin selv. Nettverksløsningene er gamle løsninger som har eksistert i 25-30 år, store deler av styreenheten er gamle komponenter, kjøpt bla fra Tyskland .

 

Lenke til kommentar
Ano__Nym skrev (21 timer siden):

Det eneste Mercedes ligger foran på er rust, lobbyering og salg av biler. Understellskomfort er kanskje det eneste Mercedes er best på nå om dagen. Resten kan kjøpes av tyske underleverandører som heller ikke er best på noe som helst. Mercedes skrøyt av hvor avanserte de var, og skrøyt de av at de har 34 nettverk i bilene sine. En fordel bare folk uten peil på it ser som en fordel. Er en grunn til at tesla og spacex lager all styringselektronikken sin selv. 

Mercedes skulle jo redefinere og gjenoppfinne automobilen med EQC. Så kom det en påflikka GLC med batteriet på undersiden av karosseriet. Imponerende? Me think not... Men Mercedes har heldigvis sett lyset, og styrer stødig mot en helelektrisk bilpark nå, så det er kjempebra. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...