1814_ Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Noen som vet om man kan få barnetrygd for et barn som bor i et annet EØS land? Må evt barnet registreres i Norge? Og må man isåfall møte opp fysisk med barnet? Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/barnetrygd-og-kontantstotte-til-utenlandske-arbeidstakere-i-norge#chapter-1 Her står alt du trenger å vite. Så tillater jeg meg å si at jeg personlig syns det er trist at norske velferdsgoder eksporteres ut av Norge og også omfattes av EØS-avtalen. Som gjør at alle EØS-borgere i praksis kan utnytte det norske systemet. Dersom de ønsker. Et helt hårreisende og vanvittig smutthull som ennå er åpent. Misten jobben i Romania som rumensk statsborger? Søk om norske dagpenger da vel. 😜 Fult mulig. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2021 Del Skrevet 10. september 2021 Utgangspunktet innenfor EØS er at arbeidslandet er primærland og at du skal være trygdedekket i det landet du arbeider i*. Dette gjelder også barnetrygd, kontantstøtte, og andre familieytelser, men aldri slik at man får "dobbelt opp". Utbetaler det andre landet en ytelse vil Norge gjøre fradrag i sin, og er det andre landets ytelse høyere får man ingenting. Du må legge ved fødselsattest og dokumentasjon på foreldres og barns identitetsnummer i hjemlandet. Det er ikke krav om fysisk oppmøte med barnet. * Derfor vil ikke Milhouse85s "rumener som jobbet i Romania får norske dagpenger"-hypotese fungere. Arbeidet vedkommende i Romania er det Romania som er kompetent stat og som skal utbetale dagpenger, også om vedkommende skulle ønske å dra til Norge for å søke arbeid her. 1 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 11. september 2021 Forfatter Del Skrevet 11. september 2021 krikkert skrev (10 timer siden): Utgangspunktet innenfor EØS er at arbeidslandet er primærland og at du skal være trygdedekket i det landet du arbeider i*. Dette gjelder også barnetrygd, kontantstøtte, og andre familieytelser, men aldri slik at man får "dobbelt opp". Utbetaler det andre landet en ytelse vil Norge gjøre fradrag i sin, og er det andre landets ytelse høyere får man ingenting. Du må legge ved fødselsattest og dokumentasjon på foreldres og barns identitetsnummer i hjemlandet. Det er ikke krav om fysisk oppmøte med barnet. * Derfor vil ikke Milhouse85s "rumener som jobbet i Romania får norske dagpenger"-hypotese fungere. Arbeidet vedkommende i Romania er det Romania som er kompetent stat og som skal utbetale dagpenger, også om vedkommende skulle ønske å dra til Norge for å søke arbeid her. Barnets far er norsk, bor og jobber i Norge, men moren kommer til å bo i et annet EØS-land i allefall det første leveåret til barnet. Så det betyr at barnet har rett på den ytelsen? (Med fratrekk av eventuell barnetrygd fra det EØS-landet) Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 11. september 2021 Forfatter Del Skrevet 11. september 2021 Milhouse85 skrev (11 timer siden): https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/barnetrygd-og-kontantstotte-til-utenlandske-arbeidstakere-i-norge#chapter-1 Her står alt du trenger å vite. Så tillater jeg meg å si at jeg personlig syns det er trist at norske velferdsgoder eksporteres ut av Norge og også omfattes av EØS-avtalen. Som gjør at alle EØS-borgere i praksis kan utnytte det norske systemet. Dersom de ønsker. Et helt hårreisende og vanvittig smutthull som ennå er åpent. Misten jobben i Romania som rumensk statsborger? Søk om norske dagpenger da vel. 😜 Fult mulig. Burde kanskje presisert at barnefaren er norsk og bor i Norge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 Ja, det vil jeg anta. 1 Lenke til kommentar
1814_ Skrevet 11. september 2021 Forfatter Del Skrevet 11. september 2021 krikkert skrev (9 timer siden): Ja, det vil jeg anta. Gjelder det kontantstøtte også? Lenke til kommentar
Hugh G. Rection Skrevet 11. september 2021 Del Skrevet 11. september 2021 23 hours ago, Milhouse85 said: https://www.nav.no/no/person/familie/barnetrygd-og-kontantstotte/barnetrygd-og-kontantstotte-til-utenlandske-arbeidstakere-i-norge#chapter-1 Her står alt du trenger å vite. Så tillater jeg meg å si at jeg personlig syns det er trist at norske velferdsgoder eksporteres ut av Norge og også omfattes av EØS-avtalen. Som gjør at alle EØS-borgere i praksis kan utnytte det norske systemet. Dersom de ønsker. Et helt hårreisende og vanvittig smutthull som ennå er åpent. Misten jobben i Romania som rumensk statsborger? Søk om norske dagpenger da vel. 😜 Fult mulig. Kan jeg da få trygd fra et land som utbetaler mer enn i Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå