Radford Skrevet 12. september 2021 Del Skrevet 12. september 2021 Red Frostraven skrev (6 minutter siden): I en krig i en flat ørken totalt uten steiner eller til og med tjukke kaktuser så er 5.56 sammenlignbar med 7.62. Med en gang trær, mursteiner eller betongblokker kommer inn i bildet så endrer ting seg drastisk i 7.62 sin favør. Du kan stå bak et tre som er en meter tykk, og er ikke trygg fra det føste skuddet fra en rifle i 7.62 med mindre du har sjekket at det er en eik. Ja, nettopp. Men å si at "5.56 ikke egner seg til strid" blir en generalisering jeg ikke er med på. Som jeg sa så handler det om å velge rett kaliber og ammunisjonstype for forholdene som råder, 5.56 har i mine øyne hatt sin storhetstid og dagens kamper og teknologi fordrer nye, grovere kaliber. Noe som også er trenden 1 Lenke til kommentar
slemmo Skrevet 13. september 2021 Del Skrevet 13. september 2021 Skjønner ikke hvorfor forsvaret ikke bare spør diskusjon.no om valg av våpen, her er jo kremen av våpeneksperter 😆 5 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 (endret) On 9/11/2021 at 9:38 PM, Klinion said: Det er helt irrelevant da den ene er løs den andre linket. MGen tar ikke magasiner uansett kaliber. FYI: FN Minimi i 5,56 har en magasinbrønn for STANAG-magasiner lokalisert på venstre side, under beltemateren. Så den kan bruke samme magasiner som HK-416. Men ser ikke ut som 7,62-versjonen har noe tilsvarende, databladet oppgir bare "belt + pouch", og jeg ser ikke noe som ligner på den samme magasinbrønnen på det ene bildet jeg finner av venstresiden av våpenet. Endret 15. september 2021 av Sutekh Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 15. september 2021 Del Skrevet 15. september 2021 On 9/12/2021 at 11:50 AM, Red Frostraven said: I en krig i en flat ørken totalt uten steiner eller til og med tjukke kaktuser så er 5.56 sammenlignbar med 7.62. Med en gang trær, mursteiner eller betongblokker kommer inn i bildet så endrer ting seg drastisk i 7.62 sin favør. Du kan stå bak et tre som er en meter tykk, og er ikke trygg fra det føste skuddet fra en rifle i 7.62 med mindre du har sjekket at det er en eik. Selv da i en flat ørken uten hinder så vil 5.56 sin reduserte effektivitet over 300 meter være et problem mot 7.62 sin større rekkevidde og slagkraft. Halvparten av sammenstøtene i Helmand skjedde på avstander mellom 300 og 800 meter ifølge Britene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå