Gå til innhold

Nissan kommer seint med Ariya, men mener bilen er verdt å vente på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har vært Leaf eiere og var fornøyd. Men å sløse bort forspranget sitt fra 2011 på en sånn måte er ikke imponerende. Nissan kunne hatt sin El SUV for 3-4 år siden hvis de ville, og vært "først ute".

Nå er jeg en lykkelig Tesla Model Y eier og går neppe tilbake til Nissan, selv om det sikkert er en ok bil.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Virker ikke som de treffer veldig bra her. ID.4 kan fås helt nede i 339 480 for 343 km WLTP, i tillegg til den som er nevnt i tabellen. Så kommer det jo an på sammenlignbart utstyr, med tror dette er for lite og for seint av Nissan.

Endret av OlaML
Lenke til kommentar

Nissan var tidlig ute med brukbar elbil, men gikk deretter i dvalemodus.

I dag må man enten presentere noe som er bedre enn konkurrentene, eller billigere, for å selge. Noen konkurrenter kan riktignok flyte på kundelojalitet, men dette er ikke noe Nissan har satset på å opparbeide.

Leaf-eiere vet at Nissan tilbyr en simpel app som kanskje virker, men man vet ikke hvor lenge. De vet også at Nissan ikke gir oppdateringer, verken av software eller batterier. De vet også at Nissan tviholder på løsninger de har valgt, enten det gjelder ukurante ladekontakter eller passiv batterikjøling.

Jeg hadde lyst på Leaf i mange år, men hadde ikke behov for elbil da jeg brukte sykkel eller buss til jobb. Etter sykkelmuligheten forsvant og pandemien kom sjekket jeg flere billige elbiler, og førstevalget ble Peugeot 2008. Dessverre kunne ikke Peugeot levere biler, og endte dermed opp med en brukt Leaf 2019. Bilen er bra, slik de fleste nye biler er, men ikke perfekt. Det var første gang jeg ikke kjøpte Volvo, men Nissan gir meg ingen grunner til merkelojalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Jan Høydahl said:

Vi har vært Leaf eiere og var fornøyd. Men å sløse bort forspranget sitt fra 2011 på en sånn måte er ikke imponerende. Nissan kunne hatt sin El SUV for 3-4 år siden hvis de ville, og vært "først ute".

Nå er jeg en lykkelig Tesla Model Y eier og går neppe tilbake til Nissan, selv om det sikkert er en ok bil.

Helt enig, de begynte bra men etter 2017/18 har de sovet i timen. Ariya var en interessant bil når den ble vist som konsept første gang men i denne bransjen fungerer det dårlig å være siste mann ut i markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke hørt om at en ny bilmodell kom "for sent" siden Citroen kom med sin Xantia, men så vidt jeg husker ble den likevel prisbelønnet for å skille seg fra konkurentene med egne kvaliteter.

På samme måte så er jo denne Nissan en nykommer i klassen, så jeg ville jo vente og se hvordan den blir mottatt. Ut fra tidligere suksess med Leaf, så kan det meget vel vise seg at den har noen kvaliteter som gjør at den vil selge god. Det samme skjedden med Xantia.

Lenke til kommentar

Toyota skal på marknaden til neste år med det klingande namnet bZ, der modellen bZ4X kanskje dukkar opp neste år og føyer seg inn i crossover/SUV-segmentet.

Ja, det er seint, men ikkje undervurder merkelojalitet og kvalitet. Toyota har vore i Norge i snart 60 år og har ein betydeleg markedsandel. Dei vil neppe konkurrere med Tesla på programvare (som alle andre produsentar), men det er nok ikkje eit viktig poeng for mange kjøparar. Det er framleis ei stor overvekt av drivstoffbilar i landet og det skal selgast fleire millionar elbilar før bilparken er i stor grad skifta ut. Elbilandelen er vel snart 15%.

Om Toyota og Nissan leverer gode bilar så ville eg ikkje vore så bekymra på deira vegne. Ikkje gløym at dei som les elbilnyhende på nettet og deltar i diskusjonsforum om elbil er eit vesentleg mindretal av alle som kjører bil.

Å påstå at dei kjem for seint forstår eg ikkje heilt. Om bilen er god og kundane likar den så betyr det vel ingenting om Tesla har solgt elbilar i ti år allereie? Eg ville heller ikkje avskrive merkene som kom seint på banen.

Leaf er den mest solgte elbilen i Norge og dei har levert ut fleire tusen i 2021. Enkelte får det til å høyrest ut som det er fullstendig umogleg fordi Tesla og andre produsentar har meir rekkevidde og betre programvare. Veldig mange av dei eg nemnde tidlegare som ikkje deltek på diskusjonsfora brukar heller ikkje så mange av funksjonane i ein bil. Dei skrur den på, lyttar til radio og justerer på luft og varme. Så lenge bilen får til det så er den brukbar.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar
hoj skrev (11 minutter siden):

Kommentar til Zeph

"Toyota skal på marknaden til neste år "

Det har de sagt i mange år.

Den lille bybilen Yaris burde for lengst også vært i el-utgave...Snakk om å være sent ute..

Har dei sagt i mange år at dei er klar for å lansere elbil neste år? At Yaris burde vore ute betyr ikkje at dei har sagt at den kjem. No har dei prototype, bilete, video og reklamerer med salg neste år. Om bilen dukkar opp i 2022 eller 2023 er kanskje uvisst.

Sitat

Elbilen bZ4X planlegges for salg i Europa sommeren 2022

https://www.toyota.no/world-of-toyota/Toyota-bZ.json

Klart, det står planlegges, så garantert er det ikkje pdd.

Edit: Og ser du på Europa eller verden så er det ein langt mindre elbilandel enn i Norge. Det er der Toyota og Nissan leverer store volum av bilar, så det er meir enn nok markedsandelar å plukke. Elbil er framleis godt i startgropa totalt sett.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota er vel et av de mest konservative bilfabrikantene som eksisterer. Er du enig?

De kunne vært ledende. De spiller et høyt spill med den gamle teknologien utviklet for 20 - nesten 30 år siden. Men de har tross alt mist markedsandeler til nye leverandører som tilbyr elektriske biler i mange segmenter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hoj skrev (22 minutter siden):

 

Kommentar til Zeph

"Toyota skal på marknaden til neste år "

Det har de sagt i mange år.

Den lille bybilen Yaris burde for lengst også vært i el-utgave...Snakk om å være sent ute..

Sent ute til hva? Vinne forumdiskusjoner? Tjene penger for selskapet? Bilkunder er ikke merkelojale lengre. Så lenge man ikke lanserer en bil som allerede er gammeldags, så kommer man ikke for sent. Nye Ariya virker forøvrig å være mye bil for pengene hvis man først synes det er ok med japansk bil.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Sent ute til hva? Vinne forumdiskusjoner? Tjene penger for selskapet? Bilkunder er ikke merkelojale lengre. Så lenge man ikke lanserer en bil som allerede er gammeldags, så kommer man ikke for sent. Nye Ariya virker forøvrig å være mye bil for pengene hvis man først synes det er ok med japansk bil.

Toyota vil gå konkurs. Beklager.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (41 minutter siden):

Hehe, nå er vel ikke du akkurat noe orakel innen det som foregår i bilindustrien 😁.

Tesla har en skummelt god programvare,det burde få alle bilprodusenter til å skjelve i buksene..til og med Toyota. Saken er den at ingen bilprodusenter er i nærheten av hva Tesla har innebygget i sine biler. Det er nok derfor at Tesla er vest-Europas mest solgte elbil til nå i år. Jeg spår at Tesla er verdens største bilprodusent om 3-4 år..og har gått forbi både Toyota og Volkswagen med god margin..

Endret av ACYBN18O
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (2 minutter siden):

Tesla har en skummelt god programvare,det burde få alle bilprodusenter til å skjelve i buksene..til og med Toyota. Saken er den at ingen bilprodusenter er i nærheten av hva Tesla har innebygget i sine biler. Det er nok derfor at Tesla er vest-Europas mest solgte elbil til nå i år. Jeg spår at Tesla er verdens største bilprodusent om 3-4 år..og har gått forbi både Toyota og Volkswagen med god margin..

Gratulerer. Utrolig nok en debatant som har mindre peiling enn Hekomo. Det er jaggu godt gjort? Hvor mye tror du Tesla selger om 3-4 år da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Sent ute til hva? Vinne forumdiskusjoner? Tjene penger for selskapet? Bilkunder er ikke merkelojale lengre. Så lenge man ikke lanserer en bil som allerede er gammeldags, så kommer man ikke for sent. Nye Ariya virker forøvrig å være mye bil for pengene hvis man først synes det er ok med japansk bil.

På hvilken måte er det mer bil for pengene enn alternativene?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

På hvilken måte er det mer bil for pengene enn alternativene?

Har jeg skrevet det? Jeg skrev at det var mye bil for pengene. Mye plass, mye motor, bra med utstyr og god rekkevidde til en fornuftig pris. Ikke min favoritt i prissegmentet,  men skjønner godt hvis den er det for andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...