Gå til innhold

Joggesko og slikt

Anbefalte innlegg

Hva med å få igang en liten diskusjon om sko som selges i sportbutikker rundt om i landet. Er nok ingen Al Bundy men synes prisen på joggesko nå til dags har tatt helt av. Tipper mange kunder "må" ha det dyreste de finner fordi da får de de aller beste skoa og prisen betales med et litt skjevt smil om munnen. Har personlig uttalt hulfot/underpronasjon så jeg får spesialsko med ortoped så jeg slipper heldigvis å gå i skobutikker å handle sko. Hva er en grei pris for et par joggesko nå til dags og hvor stor har prisstigningen vært på toppmodellene de siste 10-15 årene?     

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De absolutt billigste joggeskoene får du for 300 kr,-. Jeg har et par slike - og de fungerer fint til sitt bruk. 
Derimot bør du nok opp til det doble; ca 600 kr,- for å finne noe med god passform og av anstendig kvalitet. 

Her er nok MANGE - og særlig i materialistiske & kapitalistiske Norge svært uenig med meg. Merkevarenavn som Nike er ikke automatisk synonymt med kvalitet. De fleste vil nok påstå at 1000-1500 kroner er normalen. De mest fancy modellene koster 3000 og oppover. Mye av pengene går selvfølgelig til å utvikle nye sko. Men også til å sponse markedsføringen og all sponsingen Nike driver med. Kanskje noe av det viktigste et sportsmerke av anstendig størrelse gjør for å opprettholde statusen sin. 

Selv er jeg plattfot, og nokså bred over tærne. Sko har vært en lang utfordring for min del. Helt til jeg fant Altra - som har sko som passer mitt bruksnivå. Skoene er gode, men ikke spesielt slitesterke - og koster ca 1500 - 2000 kr,- pr par. Prisen står ikke i stil til kvaliteten. Faktisk fremstår mine joggesko til 300 kr,- av mye bedre kvalitet enn Altra sine. 

https://www.prisjakt.no/c/lopesko?sort=price_desc

De billigste: 100 kr,-
De dyreste: 5000 kr,- 

:p 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (12 minutter siden):

Hva med Puma. Blir disse priset enda høyere etter at vi fikk en ny verdensmester og Puma askjen gikk opp? 

Tvilsomt. Puma har ikke monopol og må følge bransjen. En enkelthendelse er ikke nok til å presse prisene opp. Priser dem seg for høyt, vil de tape markedsterreng til konkurrerende merker som tilbyr samme type vare. Det er ikke Puma tjent med. 

Dette er vel kanskje den viktigste fordelen med fri handel - konkurranse. Kommer en produsent og tilbyr tilsvarende vare til en lavere pris; vil de fleste heldigvis benytte denne varen. Men i dagens marked; betaler du stort for selve merkevaren - kanskje mer enn selve produktet. Så det å bygge et sterkt merkevarenavn; gjør at prisene kan presses oppover fordi det vil gi større status for forbrukere å bære et produkt med et sterke merkenavn (sosial status o.l.) Uten at dette har noe å si for kvaliteten i produktet. Så det er klart at en verdensmester som bruker Puma vil styrke merkevarenavnet til Puma; som igjen kan føre til at forbrukere er villig til å betale mer. 

Anbefaler dokumentaren "The True Cost" fra 2015. Der lærer du mye om moteverdens hemmeligheter - og hvordan de strategisk opererer i forhold til priser, merkevarebygging, markedsføring og tilsvarende. 

Personlig styrer jeg unna både Puma, Nike, Adidas og gigantene i bransjen. Ikke fordi de har dårlige produkter. Men jeg har ikke lyst å sponse et markedsføringsbudsjett som tilsvarer hele lands nasjonalbudsjett (!) - og smykke meg med en stor og synlig logo for å skape et "image" jeg på ingen måte har behov for. Tvert i mot syns jeg det ser passe løk ut å for eksempel gå med en t-skjorte men en gigantisk logo på brystet type: "NIKE, JUST DO IT". Man ser jo faen ut som en levende reklameplakat. Helt idiotisk syns jeg. 

Men for all del. De har gode produkter. Ingen ting å si på det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...