Gå til innhold

Ram problemer

1101

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for litt siden to stk. Twinmos pc2700 256mb ram brikker

til min pc. Jeg kjøpte helt lik den jeg hadde fra før.

Så når jeg hadde satt i rammen, startet jeg pcen opp.

Først klikka det i winxp akkurat når jeg hadde skrevet inn passordet.

Pc reboota og jeg brøvde igjen nå klarte jeg og logge meg inn, men så slo den seg av. Når jeg skulle starte winxp igjen sto det at jeg hadde installert en nye maskinvare og winxp ikke kunne starte normalt. Så jeg prøvde sikkerhetsmodus.

Her kom det bare en svart skjerm.

Så prøvde jeg win2000 er kom jeg inn og klarte og logge på msn og explorer,

så jeg trodde den var i orden. Men når jeg startet pcen igjen senere på dagen,

begynte den og krasje i windows 2000. Jeg gikk så inn og byttet om minne hastigheten fra AUTO til 333. I windows trykka jeg av automatisk reboot viss feil.

Etter 5 min i windows kom det en feilmeldig om "nfts" og mass sånn ntfs.sys elller no. Og at jeg måtte av installre antivirus. Men så etter dette har jeg ikke klart og komme inn i windows lengre.

Hvet noen kossen jeg kan fikse dette problemet? jeg vill helst vent litt med og formatere hardisken, fordi disketstasjon virker ikke og jeg har ikke boot cd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags maskin har du? Hovedkort osv.. Det er ikke alle hovedkort som er like glad i mange rambrikker.

Du kan forsøke med kun en av hver brikke i maskinen av gangen for å se om det er noe feil med noen av brikkene.

I tillegg finnes det programmer for å teste om det er noe feil på rambrikkene. Et lett og godt verktøy å bruke er MemTest86. Pakk ut zip fila og brenn iso fila som et vanlig cd image og boot fra den cden.

Lenke til kommentar
Hva slags maskin har du? Hovedkort osv.. Det er ikke alle hovedkort som er like glad i mange rambrikker.

Du kan forsøke med kun en av hver brikke i maskinen av gangen for å se om det er noe feil med noen av brikkene.

I tillegg finnes det programmer for å teste om det er noe feil på rambrikkene. Et lett og godt verktøy å bruke er MemTest86. Pakk ut zip fila og brenn iso fila som et vanlig cd image og boot fra den cden.

jeg har et asus a7v333-X

Lenke til kommentar

Jeg fant noe på asus sin side men forstår det ikke helt.

---

DDR333 will support A7V333-X, but the maximum support is up to 4 banks only. This means you can use 3 single-sided DDR 333 memory modules or 2 double-sided DDR 333 emory modules else 2 single-sided and 1 double-sided DDR333 memory module on A7V333-X.

---

og

---

3 x DDR DIMM Sockets

Max. 3GB unbuffered PC2700/PC2100/PC1600 non-ECC SDRAM Memory

(PC2700 Max. to 4 banks only)

---

noen som kan hjelpe og tolke dette for meg eller? :D

Lenke til kommentar
DDR333 will support A7V333-X, but the maximum support is up to 4 banks only. This means you can use 3 single-sided DDR 333 memory modules or 2 double-sided DDR 333 emory modules else 2 single-sided and 1 double-sided DDR333 memory module on A7V333-X.

Det betyr at du kun kan ha 4 banks på DDR333 minne. Se på ram-brikkene dine om det er chipper på begge sider av brikken. Hvis det er chipper på begge sidene av brikken støtter hovedkortet kun 2 ram brikker av gangen. Dersom det er chipper kun på én side av brikkene ligger feilen et annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg ruska ut den ene og winxp starta hvet ikke om jeg skal juble eller grine, fordi nå har jeg en 256 ram brikke jeg ikke kan bruke =(

Men takk skal du ha for du hjalp meg, asus skulle bare ha forklart det bedre, lagt et bilde med i boken eller no, fordi jeg har alltid lurt på hva de mente med banks.

Lenke til kommentar

Dessverre ganske mange hovedkort som har sære begrensninger i forhold til RAM. Selv var jeg nære på å drite meg ut og bestille ekstra 512mb brikke til mitt MSI KT4Ultra kort i går, men det viser seg at man maksimalt kan ha èn stk 512mb DDR400 brikke uansett hva hastighet de kjøres på. Ikke rart man kan bli forvirret når spesifikasjonene sier max 3Gb minne..

Lenke til kommentar
Single sided = chip-er bare på den ene sida av ram-en

Double sided= chip-er på begge sidene av rammodulen.

Gjetter da at du har 3 stk. RAM-brikker som har chip-er på begge sidene?

så nettop på det jeg røska ut og det var bare brikke på den ene siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...