Gå til innhold

Søke supportjobb etter bachelor i IT


Acer97

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ferdig med en bachelor i IT og skal søke jobb. Selv om jeg først og fremst ser etter jobb som utvikler er jeg også åpen for andre ting som it-support for en periode, da mine karakterer er noe svake og jeg ikke har så mye å vise til. Det jeg lurer på er dersom jeg da blir i en support-stilling, si en 2-3 år maks og deretter søker som utvikler igjen, vil man kunne oppleve at det blir enda vanskeligere å få napp eller har det ikke betydning? Selv om det går litt tid fra utdannelsen, vil jeg jo huske/forsøke å holde ved like ferdighetene og helst også lære meg mer. Tenker å forsøke å lære meg og utvikle noe på fritiden i mellomtiden eventuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv begynte jeg i en "delvis" supportstilling, men med noe fokus på å automatisere en del manuelle prosesser hos de andre på support. Dvs, de visste at jeg hadde utviklerkompetanse, og jeg fikk bruke den. Lagde en del scripts osv som forenklet hverdagen på support, og graviterte gradvis over til ren utvikler i løpet av et par år.

Om du kan få en sånn type stilling, så ville jeg ikke vært så bekymret, men hvis du havner i en ren supportstilling er det fort gjort å bli stuck der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer i med de andre, søk utviklerjobb eller noe som inneholder utvikling/programmering som første prioritet. Dårlige akademiske resultater kan gjøre at det blir noen avslag, men det får man prøve å ha mage for.

For all del, man må ha mat på bordet også, men typisk IT support-arbeid kvalifiserer deg ikke for fremtidig utviklerjobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er ikke karakterne dine men interesse for faget og evne til å drive deg selv i oppgaver. Er du en som sitter å venter på oppgaver og ikke viser initativ er det noe annet.

Supportjobb kan være en glimrende måte å starte karrieren på. Jeg er der uenig med de andre i tråden. 

I en supportjobb kan man eks. også få oppgaver som å utvikle helpdesksystemet i en bedre retning. Jeg kjenner selv til en bedrift i Oslo som søker en slik kandidat hvor oppgavene er det som innebærer å jobbe på helpdesk men også å videreutvikle helpdesksystemet.

Jeg synes flere også utviser en snever vinkling på yrket utvikler. Det å utvikle løsninger dreier seg ikke kun om å kode.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Vil helt klart prioritere å få utviklerjobb først og fremst, om ikke det lykkes virker det interessant det dere nevner om å kunne kombinere support med litt utvikling. Har forresten opprettet en tråd til som handler om hva man bør kunne til et utviklerintervju, i tilfelle noen av dere gidder å komme med noe der også 😁

Endret av Acer97
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Acer97 said:

Takk for svar! :) Vil helt klart prioritere å få utviklerjobb først og fremst, om ikke det lykkes virker det interessant det dere nevner om å kunne kombinere support med litt utvikling.

Vil absolutt oppmuntre deg til å  ikke lukke døren for den vinklingen i det minste. Mange arbeidsgivere ser etter folk som kan se nye veier og løfte eksisterende systemer, som en like viktig egenskap hos en utvikler som hvor god man er til å kode.

Lykke til og ikke vær redd for å tenke utenfor boksen.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Vil absolutt oppmuntre deg til å  ikke lukke døren for den vinklingen i det minste. Mange arbeidsgivere ser etter folk som kan se nye veier og løfte eksisterende systemer, som en like viktig egenskap hos en utvikler som hvor god man er til å kode.

Lykke til og ikke vær redd for å tenke utenfor boksen.

Takk skal du ha! :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...