Gå til innhold

Apple: G5 er raskere enn Opteron

Anbefalte innlegg

rett meg viss eg tar feil, og de kan godt hende..

men eg såg at G5'n hadde pc3200-minne, mens intel hadde pc2100 og amd pc2700...

eg har ikkje sett meg så masse inn i desse toppmodellane, men klarer dei ikkje bedre minne enn de? som f.eks pc3200 minne?

berre sånn reint hypotetisk burde vell de gje ein ytelse-"drawback"

berre spørr eg, sida eg syns de såg litt rart ut.. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt er det stor fordel å bruke pc3200 minne, men det er også dyrere og ikke minst vanskligere å få stabilt. Opteron 248 kan ha pc3200 minne, men foreløpig er det ikke særlig stabilt. Forøvrig i likhet med resten av AMD64 prosessorene. kan bare se på forumet her. Det florerer av minne problemer for AMD64. Synd egentlig.

PC2100 REG ECC 512 MB kr 996,-

PC3200 REG ECC 512 MB kr 996,-

URL:

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...17&GrpID=9&s=pl

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...17&GrpID=9&s=pl

Forskjell PC2100 vs 3200 kr 0,- Nesten litt rart, men forskjellen er ikke stor med andre ord.

Når det gjelder ustabilitet så vil jeg gjerne høre hva du henfører til. Så langt jeg vet er det ingen problemer med Opteron / Athlon64 som er kjent. Fint om du kan opplyse oss her. Jeg forventer at du dokumenterer utsagnet ditt med diverse linker og ikke bare spekulasjoner basert på at *noen hadde problemer*.

Tidligere har du klaget på at MSI K8T Master2-FAR ikke er stabilt med DDR400.

SOm jeg tidligere har informert deg om støtter dette hovedkortet ikke DDR400. Når det er sagt så virker det allikevel med de fleste brikker. Det eneste du vel kan vise til her er at dette ene hovedkortet, som ikke støtter DDR400, ikke støttet ALLE DDR400 brikker. Når det er sagt så kommer det en BIOS-fix på det så kortet kommer til å støtte DDR400. Se specs på hovedkortet du henfører til her: http://www.msi.com.tw/program/products/ser...ail.php?UID=484.

At noen her på forumet har problemer med en eller annen platform er ikke noe nytt. Det er haugesvis med AMD og Intel-problemer her. Det betyr derimot ikke at det er noe galt med maskinvaren i seg selv. Som oftest sitter problemet mellom skjermen og tastaturet.

Igjen forventer jeg at du dokumenterer påstanden din. Det kan jo være greit å få vite om hvilke problemer det er med Opteron så andre slipper å gå i samme "fella".

Lenke til kommentar
Link til ustabile systemer finner du godt selv. Den har vi vært igjennom. Om systemene var spesifisert for hastigheten eller ikke er også uinteressant! Det eneste interessante er om det er mulig å få kjøpt et system, i dag, som er garantert er stabilt på PC3200. Du har sikkert link og dokumentasjon liggende vil jeg tro. Som tidligere påpekt det er ALDRI brukerens ansvar å bevise om et system er ustabilt.

Det er ikke jeg som påstår at Intel eller AMD-systemer er ustabile så jeg har ikke noe å bevise. Påstanden er din, og da er det du som må begrunne/dokumentere.

Det er også rart at det så å si kun er deg som "vet" Opteron er ustabilt. Det faktum at IBM, HP, SUN m.m. bruker Opteron/Athlon64 er sikkert fordi systemene ikke er stabile...

Når det gjelder støtte for DDR400 så kan du f.eks. kjøpe et Tyan-hovedkort som har støtte for DDR400. F.eks. http://www.tyan.com/products/html/thunderk8w.html (de har flere andre også).

Enig i at det ikke er brukerns ansvar å påvise at et system er ustabilt, men det er brukerns ansvar å bruke kompomenter som er støttet. Bruker en kompomenter som er utenfor spesifikasjon kan det resultere i ustabilitet. Eksempelvis er det feil å si at P4 er ustabilt fordi en bruker et hovedkort med 533 FSB som er klokket opp til 800 FSB for å brukes sammen med en P4C.

Jeg viser til denne posten http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=183895. Ber deg ta dette til ettertanke før du kommer med mer ubegrunnet tull.

Endret av pgressum
Lenke til kommentar
Jeg viser til denne posten http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=183895. Ber deg ta dette til ettertanke før du kommer med mer ubegrunnet tull.

haha skal du bruke den mot meg også nå. Trodde du viste bedre. Dere har jo selv hatt problemer med AMD64 og PC3200. Da blir det rimelig teit å komme å påstå at jeg kommer med bastante og feilaktige påstander når jeg sier at Opteron har hatt problemer med stabilitet på PC3200. Betyr forøvrig ikke at et system nødvendigvis er ustabilt, men at det er alt for stor sannsynlighet for at det er ustablit. Kresent på minne og slikt.

Den policyen dere har laget er forøvrig svært tvilsom. Ser godt grunnen til at dere lagde den, men det er ofte tekniske aspekter her en tror en vet noe om, men så viser det seg at en har tatt feil etter noe diskusjon. Skal en da bli straffet for det?Skulle jeg f.eks. plukket ut alle stahet og feil info du selv og et par andre har kommet med i den lange IA64 vs AMD64 debatten så burde du jammen vurdere å banne deg selv! :angry:

Denne ustabiliteten vi hadde var med et hovedkort med en beta-versjon av BIOS. Har nå fått en release-versjon, og ting ser mer lovende ut.

Dessuten: Har du sett etter om dette er et problem med Opteron og DDR400, eller om det er et problem med MSI K8T Master2-FAR og DDR400? Hva med f.eks. Tyan-kortene med skikkelige implementasjoner av VIA-chipsettet eller hovedkort med AMD-chipset ?

Den polycien kommer av at vi en stund slet med folk som kom med svært bastante påstander om noe som overhodet ikke stemte. "AMD utvikler langt mer varme enn Intel, AMD STINKER!!!!!"

Forøvrig: Det er ikke noe problem med AMD64 og DDR400 som du sikter til, har selv brukt A64 3000, 3200 og 3400 @ DDR400, samt Athlon 64 FX-51 @ DDR400 (som forøvrig er praktisk talt identisk med Opteron 148).

Lenke til kommentar
Denne ustabiliteten vi hadde var med et hovedkort med en beta-versjon av BIOS. Har nå fått en release-versjon, og ting ser mer lovende ut.

Dette blir en sammenblanding av før og nå. Er over hodet ikke i tvil om at Opteron blir stabilt på PC3200 før eller siden.

Dette er jo ikke et issue med Opteron og DDR400, men MSI K8T Master2-FAR og DDR400 med BIOS-er som ikke har blitt laget for DDR400....

Lenke til kommentar
haha skal du bruke den mot meg også nå.

Den brukes mot alle som, mot bedre viten, poster ubegrunnede påstander på forumet. Det er en grunn for at vi skrev posten ja.

Dere har jo selv hatt problemer med AMD64 og PC3200.

Som tidligere sagt er det latterlig av AMD å sende ut systemer som ikke er stabile på DDR 400, men det hovedkortet støttet IKKE DDR400 heller. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for deg å skjønne.

At ett hovedkortet ikke støtter DDR400 betyr på ingen måte at platformen er ustabil. Det betyr rett og slett at det hovedkortet ikke støtter DDR400 (enda).

Nå vet jeg ikke hvor mye du har jobbet med servere, men jeg har holdt på med det i noen år. En av de tingene jeg har lært er at server-kort er kresene på minne. Det er faktisk ett av de stedene en kan gå på en smell. Har vel hatt ca like mange Intel- som AMD-baserte servere og det er ikke noen forskjell: en skal burke sertifisert minne. Bruker en minne som ikke er støttet ber en om bråk.

Jeg gjentar at jeg etterlyser dokumentasjon på dine påstander. Det har du enda ikke kunnet produsere.

Lenke til kommentar
Får se om jeg gidder senere. Har viktige ting å gjøre nå. Dette amdfanclub.hardware.no forumet begynner å nå metningspunktet for laveste mulige intesesse for min del. Makan til enveis kjøring skal en lete lenge etter.  :thumbdown:

Ja, det er klart dette er et amdfanbase-forum. Man stiller spørsmålstegn ved ubegrunnede påstander.. Hvordan kan man gjøre noe slik!?

Lenke til kommentar
DG: Ironien din preller av i lyset av de faktiske forhold.

Beklager at jeg blander meg inn men hvilke faktiske forhold? At ting kan bli ustabile om man overklokker eller bruker komponenter som ikke støttes? Og dette skal liksom være en slags kritikk av AMD som ikke gjelder likeledes for Intel-komponenter som overklokkes eller brukes utenfor spesifikasjonene?

Ang. amdfan-forumet: Greit for meg at det er flere AMD fan her enn Intel-fan, men jeg synes ikke det er riktig å bruke dette mot andre forumet. Bruk heller begrunnede påstander. (Dette gjelder selvfølgelig like mye for begge sider i diskusjonene)

Apropos stabilitet så kan jeg henvise til tomshardware. De har en artikkel om stabilitet på AMD-plattformen i dag. (Jeg skjemmes over å ha gitt den mannen treff på siden hans og ber dere ta alt han skriver en en klype salt.)

Lenke til kommentar
Som tidligere sagt er det latterlig av AMD å sende ut systemer som ikke er stabile på DDR 400, men det hovedkortet støttet IKKE DDR400 heller. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig for deg å skjønne.

OK, la meg se om jeg fikk dette riktig. Du kan påstå at AMD har hatt problemer med å sette opp systemer som er stabile på PC3200, men ikke jeg? Greit jeg tar det til etterretning.

Selv om et hovedkort kommer med DDR400 brikker så betyr ikke det at det støtter å KJØRE på DDR400-hastighet. Jeg synes det var latterlig av AMD å sende ut et test-system med DDR400-moduler når det ikke var støttet av hovedkortet. Skal jeg ikke få lov til å si at jeg synes det var latterlig av AMD?

De burde sendt det ut med DDR333. Jeg vil tro de sendte det med DDR400 fordi det trolig kommer en BIOS-upgrade som gjør at DDR400 blir støttet på MSI K8T. Uansett synes jeg det var teit av det. Det betyr derimot ikke at Opteron ikke støtter DDR400 (som jeg vel kun har forklart 20 ganger til deg nå..). Orker ikke gjenta dette flere ganger.

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen har blitt ganske off topic. Vi skulle diskutere hvorvit G5 slo alle de andre serverene.

Vi skulle ikke diskutere om AMD har noen stabilitestproblemer. Det hjelper ikke at administrator ser ut til å ikke bry seg om det.

Tror denne tråden er moden for å bli lukket. Start heller en topic om hvor stabil/ustabil AMD sine hk/minne er.

Det at apple kommer godt ut av en test burde ikke overaske noen. ( NASA har testet G5 og kom til at den ikke akkurat var sein)

Dessverre kom Jobs ut med stortrommen nok en gang å sa at han har den raskeste maskinen i verden. Det er den IKKE.

Lenke til kommentar
(Nå er vel THG bannlyst i AMD kretser etter at de dreit seg på en test av AMD64)

Nå har vel THG bæsja i buksa flere ganger hver måned de siste 3-4 årene, og langt i fra bare i AMD-samenhenger så min troverdighet til han har sunket gjennom gulvet for lengst. Når det er sagt så dukker det av og til opp enkelte artikler i blandt som er verd å lese.

THG var genial en gang i tiden (før 2000), men det er jo lett å se at de har forfallt voldsomt de siste årene.. (Min teori: Tom går på på noe heavy shit og trenger penger som bare det, og gaper rett over alle bestikkelsene han får. Bare synd siden fortsatt får treff og han ikke er lagt inn på avrusning ennå)

Ahh.. godt å få lettet litt på trykket.. :)

Lenke til kommentar
Resultat av testen sånn grovt sett:

* 7 av 10 hk støttet ikke alle 3 minnetyper som ble testet.

* 2 av 10 hk støttet ikke corsair.

* alle hk støttet minst en av de tre testede minne brikkene.

* alle minne typene feilet på minst ett av hk'ene

Synes det er seriøst merkelig det de har foretatt seg her.... for det første så er Corsair XMS400Pro beregnet på P4-kort. AMD-systemer har ikke noe behov for de minnehastighetene, men trenger lav latency. Å kjøpe XMS4000 sammen med A64 er ganske tåplig. I tillegg kjører han CL3-moduler på CL2,5.

Så bl.a. at Corsair feilet på EPoX-kortet. Har selv det nevnte EPoX-kortet sammen med Corsair 3200LL-moduler, og det fungerer helt som det skal. At kortene feiler med moduler som de ikke er laget for overrasker meg i grunn ikke noe særlig.

Du nevner også at THG er bannlyst i AMD-kretser, og det er ikke så rart (de er vel bannlyst i snart alle kretser etter at de har gått på smell etter smell...). Trenger ikke å gå lenger tilbake enn A64 3400-testen der de tester A64-systemet med vesentlig dårligere RAM-moduler og minnetiming enn P4-systemet. Det sier seg selv at sammenligningsgrunnlaget blir helt feil. Dette blir omtrent som å sammenligne to rallybiler der den ene får vanlig 92 oktan bensin, mens den andre får spesialbensin for rallybiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...