Gå til innhold

Apple: G5 er raskere enn Opteron

Anbefalte innlegg

Tja.. om alle produsentene skulle lage "egne" tester tror jeg Amd og Intel og Apple alltid ville ha vunnet.

Apple med egen test er ikke til å stole på! La tomshw, eller hw.no og lignende sider vise hva systemene yter.

Noe som slo meg var også hvilke opteron cpu`er testet de? 512kb cache eller 1mb eller mer?

Hva med Intel sine cpu`er? det finnes drøssevis med Xeon prossesorer.

tviler tviler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La tomshw, eller hw.no og lignende sider vise hva systemene yter. Noe som slo meg var også hvilke opteron cpu`er testet de? 512kb cache eller 1mb eller mer?

Hva med Intel sine cpu`er? det finnes drøssevis med Xeon prossesorer.

Skal hw.no teste comache 4 og Q3 på de :)

Og dersom du hadde lest bedre (også til deg som lurte på hvorfor redhat) så hadde du sett at de andre systemer er ferdige retail systemer:

Dell Poweredge 1750

IBM eServer x335

IBM eServer x325

Lenke til kommentar

Manuel: Du kom for sent til IA64 vs the rest diskusjonene. Det finnes fullt av dem på forumet. Ta en titt. :yes: IA64 har forøvrig en rekke prinsippielle fordele fremfor alle nåværende RISC og CISC instruksjonssett. De fleste motstanderne er har ikke insett dette og klager over ytelsen til IT1 og IT2, en typisk reaksjon for folk som ikke er i stand til å forstå hvordan et system virker og blir derfor henvist til å bedømme fremtidige produkter basert på det de ser i dag. Typisk eksempel er slaktingen av Netburst på grunnlag av implementasjonen kjent som Willamette, mens da Northwood kom ble alt plutselig bare bra.. typisk gemene hop reaksjoner.

Det er også veldig pussig hvordan mange klager over pipelining. Dette er det mest signifikante hjelpemiddelet vi har for å øke ytelse/transistor og total ytelse for en brikke. Problemet er ikke pipelining problemet er å bruke instruksjonssett som ikke egner seg for pipelining.

Feilen er og blir at de RISC og CISC instruksjonssettene vi har i dag ble utviklet for at lavnivåkoding skulle bli enklere. De ble ikke utviklet og optimalisert for kompilatorer og de ble slettes ikke utviklet for å utnytte brikker med flere mill. transistorer.

Lenke til kommentar

Nei har ikke helt troen på den testen der. Det hadde oversasket meg svært posetivt hvis det er noe sannhet i den testen.

Hvis du vil kan du sikker få et Radeon 9600 non pro til å banke et 9800 XT, i spesjelle omstendigheter, det betyr ikke at 9600 er bedre enn 9800XT.

Begynner å bli litt flau for apple sitt rykte når de i hytt og pine kårer seg selv til den beste i hardware land. Uten en selvstendig test er det ingen grunn til å tro på det de sier.

Men som alle vet tror jeg at G5 har fått et kraftig hopp oppover når det gjellder ytelse. Den forje G5en var den første, og de er nå ferdig med begynnesles problemer, og fin tuner den. Ser ikke bort fra at om ikke lenge puster G5en Xeon og opteron i nakken.

Lenke til kommentar
Apple har klart å finne en test som de slår Opteron og Xeon på, under spesielle forhold i deres egen testlab. Big deal :roll:

Hvis vi ser på tidligere overdrivelser og tar denne med en like stor klype salt så vil det vel si at Xeon og Opteron er gjennomsnittlig dobbelt så rask som G5'ene.

Har i grunn ikke mye problemer med å tro tallene til G5. Vi må huske på at G5 ikke er en motorola CPU, men en nedskalert Power 4 fra IBM med SIMD-sett. Power4 _er_ en bra CPU og det er G5 også.

I det hele tatt har det skjedd mye med Apple i løpet av de siste årene. De droppet det råtne Apple OS-et til fordel for et FreeBSD-basert OS. Stor fordel! Så bytter de CPU-er og får bra ytelse. Ingen kan si noe annet enn at Apple har kommet mange skritt videre.

Det er dog interessant å se at Apple har "forholdsvis" lave tall for Opteron. AMD sine egne tall for dual 1.8 GHz er 6.22 Gflops. http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...Paper_2xCli.pdf

Med en 2.0 GHz (+- perfekt skalering) blir det (6,22 * 1,1) 6,9. Når en tar høyde for at det i løpet av 6 mnd trolig har kommet nye mattebiblioteker og at Apple har brukt 64-bit OS blir alt _veldig rart_. Når vi i tillegg vet at Opteron slår en 3.2 GHz XEON i alt som er (på dual) blir det enda mer komisk, men nå har jo alltid Apple vært raskest på alt ;) eller...

Jeg lette etter andre linpacktall for Intel, men fant ingen for 3.2 GHz XEON.. Om noen finner det så post det gjerne.

Lenke til kommentar

Hallo allesammen?!?! Skjønner dere ikke hva apple driver med her, de sammeligner deres egen lille vanlige datamaskin til hjemmebruk, mot superdatamaskiner som er beregnet på store firmaer med vanskelige oppgaver o.l :mad: Tenk litt da..... Hva om apple hadde laget en slik superdatamaskin som var like stor og stygg som en pc? :p ....Ville garantert bli ekstremt!

Lenke til kommentar

Må si at apple kom med julenissen litt vel sent i å. Å tro på en slik uttalelse ville ikke være noe annet enn naivt og dumt. Det er ikke lenge siden de var ute sist og ropte "Vi har verdens raskeste PC". For min del så tar jeg denne nyheten som en morsom liten ting fra apple. Nekter å tro noe før en uavhengig person har sjekket ut dette. Da vil vi forhåpentligvis få de rette fakta på bordet.

Lenke til kommentar
Hallo allesammen?!?! Skjønner dere ikke hva apple driver med her, de sammeligner deres egen lille vanlige datamaskin til hjemmebruk, mot superdatamaskiner som er beregnet på store firmaer med vanskelige oppgaver o.l :mad: Tenk litt da..... Hva om apple hadde laget en slik superdatamaskin som var like stor og stygg som en pc? :p ....Ville garantert bli ekstremt!

virker ikke som du skjønner noe heller. leser du artikkelen ser du at det er xserve som er testet, ikke powermac.

Lenke til kommentar
Denne ville ikke hw.no skrive om:

http://www.barefeats.com/g5op.html

(130 nm CPUer i PowerMac, ikke Xserve)

http://www.top500.org/

tallene her kan dere se selv, 2200 2GHz G5 på 3dje plass, prislapp $5,2 mill. På 6te plass 2816 2GHz Opteron til samlet pris på $10 mill.

Apple har en morsom video av en inder med lang hestehale:

http://www.apple.com/hardware/video/virginiatech/

Nice :thumbs:

Jaha? Så nå er det bare prosessorene som utgjør prislappen på systemet. Hva med lagringsplass, nettverk, kjøling, racks, OS (noen må jo lage faenskapen, uansett om man bruker et "ferdig" operativsystem ala AIX), RAM? Hvem av de er raskest?

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se hvordan dette blir møtt av litt mer uavhenige tester.

Personlig bruker jeg en G3 som dørstopper, skal oppgradere til G4 nå.

Macene er i grunn praktiske til slik, passe tunge og med bærehåndtak i alle hjørner :D

Arn

e

e

e

Lenke til kommentar
Hvem av de er raskest?

X (bestående av 2200 2GHz G5 CPUer) på 3dje plass, Lightning (bestående av 2816 2GHz Opteron CPUer) på 6te plass. 1te plass, på top500.org, er kraftigste maskin i verden, hurtigheten/kraften synker med økende nummer/tallverdi på plasseringen. Så X er raskest... :p:thumbup:

Lenke til kommentar

Har noen egentlig peiling over hvor mye eller lite en 90nm arkitektur har å si for en cpu?

Angående Xserveren så er det ingen som har snakket om hovedkortet, det skulle hvist ha fått noen oppgraderinger. Det ligger kanskje i ordet at hovedkortet er ganske viktig.

OKKOKK: bygge en mac???? Har du et mac kabinet, eller skal du bygge i et dritt PC kabinett, som er dritt stygt?.

Du vet at det ikke vil funke. Den eneste måten det vil funke på er å kjøpe en mac får så å sette den fra hverandre og sette den sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...