Gå til innhold

Nå er det bare å snike, og stikke av


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Høyesterett har avgjort at vektere eller andre sivile ikke har lov å holde tilbake snikere de oppdager på offentlige transportmidler.

Dvs at om du ikke vil oppgi personalia, legitimere deg eller stå stille til politiet kommer, så kan du bare gå.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Problemstillingen er oppstått fordi lovgiver for mer enn 20 år siden, av frykt for å gi private vekterselskaper for mye makt, tok inn et forbehold om at tilbakeholdsretten kun gjaldt ansatte i transportselskapene. Utviklingen i årene etter, der mye av kontrollvirksomheten er outsourcet, har satt problemet stadig mer på spissen.

Høyesterett skrev i fjor at det eventuelt måte være en lovgiveroppgave å reversere dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er svært betenkt når det gjelder å "holde tilbake".

En psykisk utviklingshemma mann på 190 cm i 120 kgs klassen ble berømt en gang i tida - da han hadde tatt på seg jakka feil - utstyrt med månedskortet som alltid hang i en snor rundt halsen. Den dagen hadde han uheldigvis fått det bak på ryggen - og fant det ikke ved kontroll. Han ble så unødig  trakassert av en megadust av en T-bane-kontrollør, ble dritredd, gikk bananas - og flere ble lettere skadet.

Noen som får panikk - de får de ofte uventet store krefter.

Det dreide seg om 13 kr for en billett de trodde han ikke hadde betalt.

Lenke til kommentar
Dart skrev (På 8.9.2021 den 20.56):

Jeg er svært betenkt når det gjelder å "holde tilbake".

Det skulle bare mangle at du måtte vente til politiet kommer om du har brutt loven, men da må altså dem som stopper deg gjøre dette på en måte som ikke er til skade for deg.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke gjøre som andre land; sette opp elektroniske "porter" man bare kan komme gjennom ved å scanne elektronisk billett eller app? For dyrt sier de? Hvor mange årsverk går ikke tapt i sniking om de ikke setter opp sånne?

Det ble gjort, men de ble aldri tatt i bruk før de ble borte igjen. Mange land fjerner slike porter, siden de tar plass, mye ressurser, forlenger evakueringstiden og er litt forhistoriske. Ruter tjener nok på enkelheten uten barrierer. Det var det forrige borgerlige byrådet i Oslo som vedtok at Ruter skulle fjerne dem.

Er litt overrasket over denne saken, fordi jeg oppriktig trodde man ikke kunne bli holdt tilbake fra før.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det ble gjort, men de ble aldri tatt i bruk før de ble borte igjen. Mange land fjerner slike porter, siden de tar plass, mye ressurser, forlenger evakueringstiden og er litt forhistoriske. Ruter tjener nok på enkelheten uten barrierer. Det var det forrige borgerlige byrådet i Oslo som vedtok at Ruter skulle fjerne dem.

Er litt overrasket over denne saken, fordi jeg oppriktig trodde man ikke kunne bli holdt tilbake fra før.

Jeg snakker om slike som kun åpner seg om man scanner billetten. Jeg kan ikke huske at de hadde slike i Oslo noen gang. I byer hvor de har tatt dette seriøst er sniking umulig med mindre man satser på å klatre over i alles åsyn da.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker om slike som kun åpner seg om man scanner billetten. Jeg kan ikke huske at de hadde slike i Oslo noen gang. I byer hvor de har tatt dette seriøst er sniking umulig med mindre man satser på å klatre over i alles åsyn da.

Ja, slike sperreporter hvor man scanner billetten ble satt opp, men de ble aldri tatt i bruk på grunn av Flexus-skandalen. Først 13 år senere ble de fjernet. Det var det forrige byrådet i Oslos kanskje største skandale og kostet skattebetalerne 600 millioner kroner rett i dass.

Majorstua:

5839345.jpg?chk=F8273F

Jernbanetorget:

e32146c7-67c2-4003-801a-85beb538a084?fit

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ja, slike sperreporter hvor man scanner billetten ble satt opp, men de ble aldri tatt i bruk på grunn av Flexus-skandalen. Først 13 år senere ble de fjernet. Det var det forrige byrådet i Oslos kanskje største skandale og kostet skattebetalerne 600 millioner kroner rett i dass.

Majorstua:

5839345.jpg?chk=F8273F

Jernbanetorget:

e32146c7-67c2-4003-801a-85beb538a084?fit

Ja, men det er ikke slike jeg tenker på. De der er jo åpne og de kunne man spassere rett gjennom. Jeg tenker på slike som har sperrer som kun aktiveres gjennom gyldig billett.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er ikke slike jeg tenker på. De der er jo åpne og de kunne man spassere rett gjennom. Jeg tenker på slike som har sperrer.

Joda, det er slike du tenker på. De har sperrer, men de var åpne hele tiden fordi de aldri ble tatt i bruk.

Her er et bilde som viser en av sperrene lukket:

Spoiler

b04a4eb7-832b-4aee-97a8-262bccdbf0f3?fit

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da Vy het NSB brukte de egne ansatte til å ta "snikekontroll". Regner med at det er slik fortsatt, og de holder igjen folk (ikke fysisk, men du kommer ikke av toget). Reisevilkår.

Sitat

4. Hva kan skje hvis du ikke har gyldig billett?
A. Hvis du ikke kan vise gyldig billett i en kontroll, må du betale et gebyr fastsatt av Samferdselsdepartementet. Dersom du viser frem forfalsket billett vil du få en forhøyet tilleggsavgift fastsatt av Samferdselsdepartementet og/eller bli anmeldt til politiet.

B. Hvis du ikke betaler gebyret på stedet, må du oppgi korrekt navn, adresse og fødselsdato og vente på at Vy får bekreftet at disse opplysningene stemmer. Du vil da få med deg en faktura.

C. Vys kontrollører kan holde tilbake passasjerer som
a) ikke kan vise gyldig billett,
b) ikke betaler gebyr på stedet og
c) ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato.

Passasjeren kan holdes tilbake så lenge han eller hun ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato, eller til vi har fått bekreftet at personopplysningene stemmer. Hvis passasjeren likevel betaler gebyret på stedet, kan han eller hun ikke holdes tilbake lenger.

Vy kan ikke holde tilbake passasjerer hvis dette er et uforholdsmessig inngrep i den konkrete situasjonen. Personer under 15 år kan bare holdes tilbake i samråd med politi

Men ser ut som Ruter og de andre som bruker vektere kan ha fått seg et lite problem her, ja. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Iki skrev (38 minutter siden):

Det skulle bare mangle at du måtte vente til politiet kommer om du har brutt loven, men da må altså dem som stopper deg gjøre dette på en måte som ikke er til skade for deg.

Det ble etter hvert mange klager fra både tilskuere og ofre for "tilbakeholdingen". Mange ofre blir veldig redde selv om volden er begrenset, og noen har ulike typer angst og PTS . Alle typer ubehageligheter og tvang er vold. Staten har monopol på vold, og burde ikke delegere den ut til noen uten grundig opplæring og oppfølging.

Lenke til kommentar

Største konsekvensen av denne dommen er vel at transportselskapet må bruke eigne tilsette til å gjennomføre kontrollen, og at out-sourcing til eit vekterselskap må avgrensast til bistand for transportselskapets kontrollør. Fyrst då har ein klar rett til til å halde tilbake snikarar.

Etter dommen som det blei linka til her så blei vel ungdommen dømt?
Han blei dømt til 16 dagars fengsel av tingretten, denne dommen blei anka, og resultaten av anken var at anken blei forkasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Problemene oppstår når "Oppfarende Voldelig" møter "Sta", og når "Sta" er mange og voldelig er enslig.

Også når f eks "PTS & Angst" møter "Bølle & Co".

"Jeg tar ikke offentlige transportmidler, derfor er jeg likeglad med hva som skjer de som bruker det eller misbruker."
En tese sier; "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv".

En gang på bussen fra Holmlia til Åsbråten da ble en liten forskremt kvinne med ugyldig ukekort grovt antastet av kontrollpersonell. Hun ble overøst med spydigheter fra en ful liten tjukk kjerring og to eldre skjeggete menn. Det var endeholdeplassen, og jeg gikk ikke av før jeg så at dama klarte seg. De prøvde seg så å jage meg, men jeg ringte politiet. De kom og mente det fikk holde med trakasseringen og lot dama gå. Det sto ikke i instruksen at de skulle skremme og fornedre snikere.  Jeg skrev klage og fikk svar at de medvirkende var irettesatt. Jeg svarte tilbake at de burde fått sparken.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Slik saken framstår, er det man trenger en representant for selskapet. Dvs. hvis konduktør e.l. er tilstede, endrer det situasjonen. Slik sett er det vel relativt enkelt for en del aktører å løse dette. Man kan fortsette å ha vektere, men f.eks. når et team med X antall vektere går på en buss for kontroll, må det også være med noen fra selskapet. Tar nok ikke lang tid før de har enten egne ansatte som står for kontrollene i sin helhet, eller enkelte som har som oppgave å reise sammen med vektere. 

Spørsmål her er jo om man kan trikse det til også med vektere gjennom bemanningsbyrå i stedet for å bruke et vekterselskap direkte for outsourcing av tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 14.9.2021 den 10.53):

Hvorfor kan de ikke gjøre som andre land; sette opp elektroniske "porter" man bare kan komme gjennom ved å scanne elektronisk billett eller app? For dyrt sier de? Hvor mange årsverk går ikke tapt i sniking om de ikke setter opp sånne?

Livsfarlig ved brann og lignende.

Lenke til kommentar

Tror ikke "representant fra transportselskapet til stede" er tilstrekkelig for at vektere kan holde tilbake. Vekteres rett til å holde tilbake folk (eller pågripelse som det heter juridisk) bygger vel på Straffeprosesslovens §§171-173 og 176 som sier at hvem som helst kan pågripe noen på fersk gjerning eller ferske spor så fremt lovbruddet har en strafferamme på over 6 mndr eller man ikke "avstår fra gjerningen". Nå har ikke sniking strafferamme på over 6 mndr og i det man ønsker å forlate trikken har man jo avstått fra gjerningen, så da er det vel heller lite "enhver" - altså vekterne - kan gjøre selv om en representant fra Ruter er tilstede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...