Gå til innhold

Hydrogenferge kåret til Årets skip 2021


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, oophus said:

Det er allerede bevist at det vil være trygt, hvis ikke hadde det ikke blitt utnyttet her i trafikk. 

Quote

https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/batterihybrid-blir-verdens-forste-hydrogenferje/

Etter planen skal ferjen tas ut av sambandet ved juletider for å få hydrogeninstallasjonen montert. Deretter venter en testfase uten passasjerer om bord før det etter hvert blir drift med lav belastning, forteller Eilertsen.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (5 minutter siden):

Deretter venter en testfase uten passasjerer om bord før det etter hvert blir drift med lav belastning, forteller Eilertsen.

Hva får deg til å tenke at dette ikke er som alltids? Alle ferger uansett drivstoff kjøres ei testperiode uten passasjerer om bord for å ta en siste sjekk om at alt er i orden før man putter den inn i drift. 

Altså, hadde fergen blitt tatt ut for å bytte fra diesel til LNG, så ville du sett at den også ble testet før den falt inn i vanlig rute igjen. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
17 minutes ago, oophus said:

Altså, hadde fergen blitt tatt ut for å bytte fra diesel til bio-diesel, så ville du sett at den også ble testet før den falt inn i vanlig rute igjen. 

Jaha, har du eksempel på dette?  

Denne fergen har (forhåpentligvis) en hovedtavle som grundig forberedt for en ekstra generator (hydrogen brenselcelle). Den har allerede mulighet for å gå på batteri og diesel. Likevel er det altså planlagt en testfase uten passasjerer. Det ser ut som betydelig mer enn en vanlig prøvetur. Og deretter en periode med lav belastning

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 minutter siden):

Jaha, har du eksempel på dette?  

Driftsjekker? Skal det å finne et eksempel på det virkelig være nødvendig? 
 

J-Å skrev (3 minutter siden):

Denne fergen har (forhåpentligvis) en hovedtavle som grundig forberedt for en ekstra generator (hydrogen brenselcelle). Den har allerede mulighet for å gå på batteri og diesel. Likevel er det altså planlagt en testfase uten passasjerer. Det ser ut som betydelig mer enn en vanlig prøvetur. Og deretter en periode med lav belastning

Jeg har forstått det slik at diesel generatoren skal ut og at hydrogen generatoren skal inn. Det ville vært høyst merkelig om de ikke undersøkte og testet nyinstallert hardware og software før man kjører ting i full fart igjen. 

Det er i bakvendtland å anta at de først etter at de installerer hardware i fergen først da skal teste teknologien og at de ikke allerede har gjort tester på en test-benk. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (30 minutter siden):

...Ferjen kan også operere med dieselgeneratorer på biodiesel dersom både hydrogenløsning og ladeløsning for batteriene skulle feile....

Takk, da bommet jeg på at diesel skulle ut tidligere enn senere. Erfaringer fra andre områder viser at det er ypperlig oppetid på brenselcellene generelt sett, så jeg tipper nok at man over tid forstår at det er lite vits med 3 mulige driftssystemer i fergen. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (8 timer siden):

Fergen klarer jo sambandet fint som batteriferge etter det jeg forstår. Hvorfor da utsette passasjerene for unødig risiko ved å produsere elektrisk energi ombord ved hjelp av hydrogen? Denne pakken som er tenkt plassert på "høyre side" (normalt benevnt styrbord side) av fergen kan man jo heller plassere på et trygt sted på land og eksperimentere med den der. 

Jeg tok denne ferjen i sommer! Da gikk den på dieselgeneratorer som jeg forstår er en backupløsning når ferjen er ferdig konfigurert med brenselceller og tanker med flytende hydrogen. Vil anta at batteriene i dag har for liten kapasitet til å drive ferjen og de blir kanskje ikke i det hele tatt ladet på land? At man tar det pent og forsiktig med første ferje (og et av de første hydrgenfartøyer i det hele) er helt naturlig. Hydrogen blir etter hvert et alternativ til rene batteriferjer  på de lengre sambandene og ikke minst er hydrogen nær eneste løsning for hurtigbåter om ikke rutene er svært korte. Jeg er utrolig glad for at avdøde veidirektør Terje Moe Gustavsen var så visjonær at han fikk igjennom batteriferjer og hydrogenferjer/hurtigbåter basert på flytende hydrogen. Nå må vi ta det hele videre slik at vi kan lage en større industri med store muligheter for eksport. 

Etter hvert vil hydrogen bli nesten like billig som strøm per kWh. Da vil en i stor grade slippe å ha batterier, men må til gjengjeld ha brenselceller og forholdsvis store og dyre tanker til hydrogenet. Hydrogen er ellers forholdsvis dyrt og komplisert både å lagre og transportere, så hydrogen vil bare bli valgt der batterier ikke strekker til (både et kapasitetsproblem og prisproblem).

Med hensyn til sikkerhet vil en nok oppleve at hydrogen ikke er verre enn batterier eller diesel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

 Vil anta at batteriene i dag har for liten kapasitet til å drive ferjen og de blir kanskje ikke i det hele tatt ladet på land?

Quote

https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/trafikk/ferje/kontrakt-2021-2031-med-konkurransegrunnlag-sporsmal-svar.pdf

...Minimum 50 % av utviklingsferjens totale energiforbruk1 (ekskl. energiforbruk benyttet for forseiling til/fra verksted) per kalenderår skal komme fra hydrogen. Øvrig energiforbruk skal hentes fra strøm fra distribusjonsnettet til lokalt energiverk på land (el-nettet). Utviklingsferjen skal kunne utføre ruteproduksjon i begge ruter. Operatør velger selv i hvilken rute utviklingsferjen skal utføre ruteproduksjon. Den skal også kunne drifte rute I og rute II helelektrisk (uten hydrogen)...

...Den andre hovedferjen skal driftes helelektrisk. Dette innebærer at all energiforbruk knyttet til drift (ekskl. energiforbruk benyttet for forseiling til/fra verksted) av denne ferjen skal hentes fra strøm fra distribusjonsnettet til lokalt energiverk på land (el-nettet). Det åpnes likevel for at inntil 5 % av hovedferjenes totale strømforbruk fra el-nettet per kalenderår kan komme fra biodrivstoff4....

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Det er altså ingen tekniske, miljømessige eller økonomiske grunner til hydrogendrift på denne ferga, det er berre politikk som ligger bak

@J-Å Har jo svaret han lurer på i kilden sin. Det er da greit forklart hvorfor man ønsker å måle en el-ferge og en hydrogen-ferge ved samme lokasjon over samme samband?
image.png.ea60c6189c731e3a4ab51df392dae42f.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (14 minutter siden):

@J-Å Har jo svaret han lurer på i kilden sin. Det er da greit forklart hvorfor man ønsker å måle en el-ferge og en hydrogen-ferge ved samme lokasjon over samme samband?
image.png.ea60c6189c731e3a4ab51df392dae42f.png

Ja dette er vel utprøving av teknologi til Bodø - Moskenes. Uavhengig av pris, ulemper med hydrogentransport fra Tyskland og fare for passasjerane skal en bruke minimum 50% hydrogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (21 minutter siden):

Ja dette er vel utprøving av teknologi til Bodø - Moskenes. Uavhengig av pris, ulemper med hydrogentransport fra Tyskland og fare for passasjerane skal en bruke minimum 50% hydrogen. 

image.png.d194f673afe5bcec2223ea4da4e62de3.png

Det vil rett og slett være umulig å følge kravene hvis man frakter Hydrogen fra Tyskland etter 2023, så formålet er selvfølgelig å skaffe etterspørsel for lokaltprodusert hydrogen, og der er det flere nå som har meldt seg på. 
image.png.b6224d5b0c7801829a9604f073d72c09.png
image.png.ea4807251aea5e3c294587762e40c37e.png

Krav til mengden risiko mot passasjerer er selvfølgelig inkludett når man først skal designet systemer der passasjerer er inkludert. Noe annet ville vært merkelig. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (21 minutter siden):

ulemper med hydrogentransport fra Tyskland

Føler du ikke at det er litt latterlig/håpløst å snakke om hydrogentransport fra Tyskland, når det i Norge de nærmeste år skal utvikles hydrogenproduksjon i Norge flere steder og med et antall steder for levering. Tror du at hydrogenferjene skal gå i to år og deretter senkes på havets bunn?

Din argumentasjon minner meg om det vi hører fra motstandere av vindkraft, lite faktaorientert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Føler du ikke at det er litt latterlig/håpløst å snakke om hydrogentransport fra Tyskland, når det i Norge de nærmeste år skal utvikles hydrogenproduksjon i Norge flere steder og med et antall steder for levering. Tror du at hydrogenferjene skal gå i to år og deretter senkes på havets bunn?

Din argumentasjon minner meg om det vi hører fra motstandere av vindkraft, lite faktaorientert.

Føler det er litt latterlig /håpløst å fortsatt diskutere hydrogen drift på fremkomstmidler. Batteripakke og diesel elektrisk back up løyser alle utfordringer en kan konstruere på landjorda og i sjøen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, HF- said:

Det er altså ingen tekniske, miljømessige eller økonomiske grunner til hydrogendrift på denne ferga, det er berre politikk som ligger bak

Og de er altså kontrakforpliktet til å drive på med dobbeltløpet i 10 år.  Etter 2 år kan jeg ikke se at det er mye læringspotensiale igjen. I den grad at det er noe i det hele tatt. Bortsett fra altså ulykkesstatistikk.                                 

11 minutes ago, HF- said:

Føler det er litt latterlig /håpløst å fortsatt diskutere hydrogen drift på fremkomstmidler. Batteripakke og diesel elektrisk back up løyser alle utfordringer en kan konstruere på landjorda og i sjøen. 

Vel på lange havkryssinger med skip så vil det nok være et behov for et eller annet grønt drivstoff.  Men neppe rent hydrogen. Da gjenstår egentlig bare langdistansefly og romraketter. Men læringspotensialet fra "Hydra" vil i den sammenheng være svært begrenset. 

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (28 minutter siden):

Men læringspotensialet fra "Hydra" vil i den sammenheng være svært begrenset. 

Ikke når en skal måle feks prisfallet i H2 verdikjeden. Den er spådd å falle hele veien til 2050. 10 år gir ei bedre indikasjon for trend og kan underveis tilpasses teknologiutviklingen som følger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (2 timer siden):

Vel på lange havkryssinger med skip så vil det nok være et behov for et eller annet grønt drivstoff.  Men neppe rent hydrogen. Da gjenstår egentlig bare langdistansefly og romraketter. Men læringspotensialet fra "Hydra" vil i den sammenheng være svært begrenset. 

Hva med hurtigbåter der en ruteeier ser for seg et monster (Bergen-Flåm-Nordfjord) av en båt der batteriet er like tungt som hele båten for øvrig og han forutsetter at samfunnet skal ta hele regningen for dette monsteret inkludert ladestasjoner (se annen TU-artikkel)?

En ser stadig flere eksempler på at hydrogen vinner terreng, som tog for eksempel og til skip (Ny danskebåten Oslo-København planlegges å drives med hydrogen). Airbus går for hydrogen til kort og mellomdistansefly. Hyundai har levert et antall hydrogenlastebiler i Sveits, Daimler Benz satser på både batteri og hydrogen til sine tyngre biler (lastebiler). Så jeg vet ikke hva det er med deg, enten at du ikke følger med i det som skjer eller at du overser det som ikke passer i din verden?

Man vet at hydrogen kan brukes til mye. Men du mener altså at drivstoffer avledet av hydrogen (som ammoniakk, e-fuels) er bedre, til tross for at de per definisjon må være til dels mye dyrere (spesielt e-fuels)? Eller tenker du på et eller annet nytt mirakuløst drivstoff når du snakker om grønt drivstoff? 

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...