Gå til innhold

Hydrogenferge kåret til Årets skip 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Frank Olsen said:

Ja særlig siden den ikke har begynt å gå på hydrogen enda, og enda ikke har alle godkjennelsene på plass 😂

 

På den andre siden ville det jo også være feil og gi båten "Årets skrog"-prisen - tross alt er den i drift. Ville være interessant å lese begrunnelsen. Kanskje "Årets konsept" også kunne passe.

😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Utfordrende prosjekt. med krevende materialer og stoffer.

Ekstrem temperatur ned til minus 253 grC , stor og vide eksplosjonsgrtenser samt lav molekylvekt med do utfordringer for tetthet i rørsystemer og tanksystemer.

Konstruksjoner som er kjølt ned til minuds 253 grader C påvirker omgivendeatmosfære som luft med 20% oksygen under kondensasjonspunktet for oksygen.

Etter mitt skjønn er ikke Hydrogen egnet for sivilt bruk i det offentlige rom.

Bruk av Hydrogen krever full risikoanalyse og sikkerhetssertifisering av alle ledd hvor Hydrogen befinner seg innenfor risikoavstander og soner for publikum i det offentlige rom

.

Det vil si alle opeerasjoner fra produksjonen av for hydrogen , transport og lagring. av Hydrogen til bunkersformål for offentlig bruk i tilliegg til fartøyets opplegg..

Ingen billig fornøyelse hvis det gjøres profesjonelt. med akseptabel sikkerhet.

NASA har tilsvarende omfattende regler og rekommendasjoner for behandling av Hydrogen i forbindelse med romfart.

Landeveistransport på norske vinterveiert, bratte bakker og tunneller representerer spesielle utfordringer.

Det er grunn til å minne om hydrogeneksplosjonen på UNO X stasjonen i Sandvika for 3 år siden.

Iflg pressen ble det utformet en foetaksbot på NOK 25 mill etter ulykkensom som synes kokt bort i kålen.

Gjentagne henvendelser til Politiet om innsyn i dokumentasjonen etterforskningen har blitt nektet angvelig grunnet kobfdensiell forretningsinformasjon.

Denne saken bør på bordet omgående som en del av bakgrunnen dette prosdjektet.

Ikke nødvendig å gjøre samme tabben flere ganger

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (58 minutter siden):

Ja særlig siden den ikke har begynt å gå på hydrogen enda, og enda ikke har alle godkjennelsene på plass 😂

Er jo mange av de som var påmeldt som fremdeles ikke er i drift ennå, så jeg tipper at kvalifikasjonene rundt prisen ikke handlet om at de måtte være komplette ennå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Erfaringene med prosjektering av MF Hydra har bidratt til at Statens vegvesen har besluttet å kreve hydrogen i de nye fergene..."

Flott med prosjekteringserfaring, det er verdifull kunnskap. Skal de kreve at ferjene må gå på hydrogen, eller kreve at de er prosjektert for å kunne gå på hydrogen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (15 timer siden):

Ja særlig siden den ikke har begynt å gå på hydrogen enda, og enda ikke har alle godkjennelsene på plass 😂

 

Ja det er ganske utrolig. Foreløpig er det bare en helt normal ferge, med et malplassert styrehus, som INGEN vet hvor bra/dårlig den kommer til å fungere på brenselcelle.

Sitat

Hydrogenanlegget med hydrogentank, cryogensystem og brenselceller skal plasseres på høyre side ved siden av brua på MF Hydra.

 

Lenke til kommentar
Quote

Statens vegvesen ønsket å skaffe seg erfaring og kompetanse med hydrogen ettersom det er eneste drivstoff som muliggjør nullutslippsseilas over lengre strekninger.

Erfaringene med prosjektering av MF Hydra har bidratt til at Statens vegvesen har besluttet å kreve hydrogen i de nye fergene som skal krysse Vestfjorden på Rv 80 Bodø-Værøy-Røst-Moskenes i Nordland.

Statens vegvesen har vel rett i at de fleste aktuelle drivstoff inneholder hydrogenatomer. Men det finnes da flere alternativer til rent hydrogen (ammoniakk, LOHC, metanol).   Vestfjordensambandet er også innenfor det man kan klare med rene batteriløsninger. Det er veldig uheldig at Statens Vegvesen låser anbudene til en spesifikk teknologi slik. Spesielt så lenge prosjektet med MF Hydra er så umodent. Det er vel høyst usikkert om hydrogenpakken noen gang kommer ombord der.

Fergen klarer jo sambandet fint som batteriferge etter det jeg forstår. Hvorfor da utsette passasjerene for unødig risiko ved å produsere elektrisk energi ombord ved hjelp av hydrogen? Denne pakken som er tenkt plassert på "høyre side" (normalt benevnt styrbord side) av fergen kan man jo heller plassere på et trygt sted på land og eksperimentere med den der. 

Endret av J-Å
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (28 minutter siden):

Hvorfor da utsette passasjerene for unødig risiko ved å produsere elektrisk energi ombord ved hjelp av hydrogen? Denne pakken som er tenkt plassert på "høyre side" (normalt benevnt styrbord side) av fergen kan man jo heller plassere på et trygt sted på land og eksperimentere med den der. 

Hvorfor må en eksperimentere med kjent teknologi som brenselsceller og hydrogen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ketill Jacobsen said:

Hvorfor må en eksperimentere med kjent teknologi som brenselsceller og hydrogen?

Nei, det kan du si, men Statens Vegvesen ønsker altså å få mer erfaring med dette. Og da har de  valgt ut en batteriferge i et kort samband i en stille fjord for å få denne erfaringen. Altså en helt stabil plattform som beveger seg frem og tilbake, stort sett uten å rulle. Så da mener jeg at man like godt kan gjøre dette på land et sted i nærheten. Eventuelt på en lekter. 

1 hour ago, oophus said:

Hvor har du dette ifra? 

Det er min egen vurdering. Blant annet ut fra at slik fergesituasjonen er nå blir det vanskelig å ta fergen ut av ordinær drift for en så lang periode som kreves for å få passasjersertifikatet tilbake. Det er  også et mulig regjeringsskifte på gang, da må en regne med en revurdering av hele prosjektet.

Endret av J-Å
  • Liker 4
Lenke til kommentar
J-Å skrev (17 minutter siden):

Det er min egen vurdering. Blant annet ut fra at slik fergesituasjonen er nå blir det vanskelig å ta fergen ut av ordinær drift for en så lang periode som kreves for å få passasjersertifikatet tilbake. Det er  også et mulig regjeringsskifte på gang, da må en regne med en revurdering av hele prosjektet.

I din egen vurdering så ignorerer du den planlagte tiden de allerede har satt av for å etterinstallere utstyr? Ferge som skal erstatte denne midlertidig er nok allerede satt av og planlagt at skal inn. Dette er jo ikke noe nytt i den bransjen? Ferger må ofte inn til vedlikehold, og man sørger nok for at man etterinstallerer utstyr ved denne fergens normale vedlikeholds-intervall. 

Altså er det få forandringer her. Eneste forandringen er at innløseren nok må være der litt lengre enn normalt. 

Et regjeringsskifte med en gruppe som i større og større grad forstår at klima-fokus gir velgere? Det å la denne fortsette gå med fossil kraft når man allerede har en null-utslippsøkning på gang trur jeg neppe vil skje, om formålet er å beholde velgerne sine. Erfaring herifra skal selvfølgelig utnyttes videre, så det er et viktig prosjekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Nei, det kan du si, men Statens Vegvesen ønsker altså å få mer erfaring med dette. Og da har de  valgt ut en batteriferge i et kort samband i en stille fjord for å få denne erfaringen. Altså en helt stabil plattform som beveger seg frem og tilbake, stort sett uten å rulle. Så da mener jeg at man like godt kan gjøre dette på land et sted i nærheten. Eventuelt på en lekter.

Og etterpå skal man teste ut på en " i et kort samband i en stille fjord"? Er hovedsaken for deg at utprøving skal skje i små museskritt slik at en aldri vil kunne nå målet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus said:

Et regjeringsskifte med en gruppe som i større og større grad forstår at klima-fokus gir velgere? Det å la denne fortsette gå med fossil kraft når man allerede har en null-utslippsøkning på gang trur jeg neppe vil skje, om formålet er å beholde velgerne sine. Erfaring herifra skal selvfølgelig utnyttes videre, så det er et viktig prosjekt. 

Hydrogen-fokus og klima-fokus er ikke alltid det samme. Og "Hydra" går vel ikke fossilt (med mindre ladeløsningen er forsinket), den har jo den samme batteripakken som søsterskipet "Nesvik" som den deler rute med. Så lenge en kjører hydrogen til den med tankbil fra Tyskland, så blir ihvertfall ikke det nullutslipp. 

https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/batterihybrid-blir-verdens-forste-hydrogenferje/

Quote

Men før den kan tituleres som verdens første ferje på hydrogen blir det noen måneders drift med batteri.

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 minutter siden):

Hydrogen-fokus og klima-fokus er ikke alltid det samme. Og "Hydra" går vel ikke fossilt (med mindre ladeløsningen er forsinket), den har jo den samme batteripakken som søsterskipet "Nesvik" som den deler rute med. Så lenge en kjører hydrogen til den med tankbil fra Tyskland, så blir ihvertfall ikke det nullutslipp. 

Du glemmer at dette er et forprosjekt for å få god erfaring på teknologien. Optimalt forbruk mellom batterier og hydrogen vil jo selvfølgelig inkluderes og måles for å bygge database og kunnskap til neste prosjekt der batterier alene ikke er et alternativ. 

Det var viktig å få igang prosjektet for å vise at lokalt produsert LH2 faktisk får etterspørsel. Det er jo derfor man får opp mulighetene til å frakte LH2 tidligere til dette prosjektet nå enn om man kun ventet på at høna og egget skulle løses samtidig. Så i en mellomfase så vil den fraktes fra Tyskland, til det fraktes kun lokalt. Prosjekter for å tilby lokalt produsert LH2 er jo allerede på vei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Og etterpå skal man teste ut på en " i et kort samband i en stille fjord"? Er hovedsaken for deg at utprøving skal skje i små museskritt slik at en aldri vil kunne nå målet?

Altså, denne fergen kan gå elektrisk, så det å få den over på hydrogen er ikke noe mål i seg selv klimamessig.Snarere tverit imot  Det eneste fergeprosjektet jeg kjenner til som kan ha nytte av dette  er Vestfjord-forbindelsen, som det er bestemt skal bruke hydrogen om noen år. Men det kan selvsagt ombestemmes.  Mest sannsynlig vil de velge en annen teknologi der, for eksempel ammoniakk eller LOHC. Eller kanskje de etterhvert finner ut at batterier er bra nok der også

 

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Altså, denne fergen kan gå elektrisk, så det å få den over på hydrogen er ikke noe mål i seg selv klimamessig.

Selvfølgelig er det det. Det er jo ikke denne ruta de skal bygge erfaring mot til senere? Men ruta egner seg til å bygge erfaring til større og mer vanskeligere ruter som batterier ikke kan løse alene til senere. Det i seg selv vil gi klimamessige fordeler, og det at vi gjør dette lokalt gir god Norsk kunnskap om problemet som kan eksporteres når resten av kloden skal få til det samme. 

J-Å skrev (3 minutter siden):

Det eneste fergeprosjektet jeg kjenner til som kan ha nytte av dette  er Vestfjord-forbindelsen, som det er bestemt skal bruke hydrogen om noen år.

Og erfaringer herifra samt økt etterspørsel etter grønn hydrogen hjelper dette scenarioet til senere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett spiller det vel liten rolle om man sitter på kaien eller ombord på fergen og tester. Eneste forskjell er kanskje at man må lage seg en ulykkestatistikk, så man må frakte et visst antall passasjerer med hydrogen for å bevise (eller motbevise) at det er trygt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (11 minutter siden):

Uansett spiller det vel liten rolle om man sitter på kaien eller ombord på fergen og tester.

Det å teste i en testbenk har de nok gjort masser av allerede. Så nei, det er ikke det samme. 

 

J-Å skrev (11 minutter siden):

Eneste forskjell er kanskje at man må lage seg en ulykkestatistikk, så man må frakte et visst antall passasjerer med hydrogen for å bevise (eller motbevise) at det er trygt.

Det er allerede bevist at det vil være trygt, hvis ikke hadde det ikke blitt utnyttet her i trafikk. Dette handler mer om optimalisering og det å få gang verdikjeder mer enn noe annet. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...