Redaksjonen. Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Moms på beløp over 600.000 vil gi helt feil insitamenter til valg av elbil Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Hva med vektavgift? Det var det vi hadde på fossilbiler før, og som gjorde de større bilene dyrere. Nederland har årsavgift på vekt, hvor de fleste ikke har råd til å kjøre store biler. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Avgift etter vekt er ubrukelig på personbiler. 6 1 Lenke til kommentar
Brutal_Bob Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Hele argumentasjonen her forutsetter at avgiften som legges på dyre biler er ment å styre bilkjøpers valg av bil, men dette er en ren fiskal avgift som har til hensikt å skaffe inntekter til staten. Fravær av avgiften er ment å være et insentiv for å få folk til å bytte ut fossilbilen med en elbil. De bilene man har hatt anledning til å bytte ut nå er bil nummer to i husholdninger som har råd til to biler. Bilene i prisklassen 600000+ er de som kan erstatte bilen for de som ikke har råd til to biler. Således burde disse være de siste bilene som avgiftsbelegges. 1 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Tja? Vi får vel en hele haug med el-biler som koster ca. 599,000,- da.(som koster litt over 600K nå) Lenke til kommentar
Populært innlegg uname -i Skrevet 8. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 8. september 2021 TØI har regnet på dette og konkludert med at CO2-besparelsen ved momsfritak over 600k er helt marginal og at det dermed er penger ut av vinduet å opprettholde subsidiert luksus. Det blir ikke noe sving på klimapolitikken før man tar fram kalkulatoren og regner på hvor mye utslippsreduksjon man får igjen per krone når samfunnets begrensede ressurser skal fordeles på ulike tiltak. Men av den politiske debatten å dømme så ser det dessverre ut til at det er langt igjen til tenkehatten settes på. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg trikola Skrevet 8. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 8. september 2021 (endret) 12 minutes ago, Jarmo said: Tja? Vi får vel en hele haug med el-biler som koster ca. 599,000,- da.(som koster litt over 600K nå) Neppe - når en bil for 600.001 kr koster 25 øre moms. Endret 8. september 2021 av trikola 13 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Utenlandskablene burde det være eksport restriksjoner på, eller fjernet fullstendig. Elbilfordelene er jo helt absurde, uavhengig om man er klimafanatiker eller ikke så burde man se at de særnorske elbilfordelene er absurde og absolutt ikke bærekraftig. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) 21 minutes ago, bruker-540634 said: Utenlandskablene burde det være eksport restriksjoner på, eller fjernet fullstendig. Elbilfordelene er jo helt absurde, uavhengig om man er klimafanatiker eller ikke så burde man se at de særnorske elbilfordelene er absurde og absolutt ikke bærekraftig. Vel, avgiftene vippet vel bare litt rund: på biler generelt er de jo helt absurde (historisk i noe varierende grad); nå går avgiftene på spesielt elbiler i den andre retningen. Endret 8. september 2021 av trikola 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 8. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 8. september 2021 Siv ing elkraft er særdeles opptatt av virkningsgrad. Jeg synes man bør ta et steg tilbake og se det i et større perspektiv: Elbiler er svært mye bedre for klimaet og lokal luftkvalitet enn fossilbiler. Om elbilen bruker 150 eller 250 Wh/km er faktisk av mindre betydning. Helt greit med noe a la EUs kjøleskapsmerking, men det bør ikke være grunnlag for en avgift. I hvert fall ikke ennå. Angående investeringer i kraftnettet så bør sivingen huske at elbiler i hovedsak lades om natta når det er ledig kapasitet i kraftnettet. Til og med husholdninger får timebaserte spotpriser nå. Hjemmelading dominerer klart energiregnskapet til elbilene. Hurtiglading gjøres stort sett på dagtid, men dominerer ikke energiregnsapet til elbilene. Det utgjør bare typisk 20% av energibruken. Nok en gang angående investeringer i kraftnettet så har vi over det siste tiåret vært inne i en storstilt overgang til mer energieffektiv LED-belysning. Smart lysstyring er på full fart inn nå og det kommende tiåret. Dette vil frigi anslagsvis 7 TWh, som tilfeldigvis tilsvarer forbruket til 2,8 millioner personbiler når bilparken blir fullstendig elektrifisert. Jeg tviler altså sterkt på påstanden om at investeringene i kraftnettet vil øke på grunn av elbilene. Jeg spår at smarte varmtvannsberedere blir en stor bidragsyter til å redusere effekt-toppene og dermed redusere investeringsbehovet. Investeringsbehovet fremover kommer i hovedsak fra vedlikeholdsetterslep, ikke elbiler eller privat forbruk. Men det er helt greit for meg om det står et A++ merke på elbilen. 10 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 8. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 8. september 2021 uname -i skrev (31 minutter siden): å opprettholde subsidiert luksus. Kaller vi fravær av luksusskatt for subsidiert luksus nå? 13 3 Lenke til kommentar
XRHOR38K Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Kjøper jeg en bil over 600 000 så er det fordi jeg trenger plassen, lasteevnen, rekkevidden og/eller sikkerhet for familien. Som sagt er dette en avgift som kun er der for å ta inn skattepenger på generell basis. En ren misunnelsesskatt. Om den er marginalt mer eller mindre effektiv mht miljøgasser, spiller ingen rolle. Dessuten tror jeg at vi har godt av å ha noe, ett eller annet i samfunnet som ikke skal skattes ihjel eller som vi har en gledelig rett på. Vi er ett av få land i verden uten skatt på Lotto-gevinster. Det er liksom lov. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Simen1 skrev (8 minutter siden): Helt greit med noe a la EUs kjøleskapsmerking, men det bør ikke være grunnlag for en avgift. I hvert fall ikke ennå. Jeg svarer meg selv. Merk at kjøleskap og sånt merkes etter energibruk, ikke effektbruk. Komfyrtopper bruker lite energi, men høy effekt. VVB mye energi og noe lavere effekt enn koketopper. Hvis hensikten til siving elkraft er å legge på en avgift for å redusere investeringsbehovet i kraftnettet så bør det gjøres målrettet mot de apparatene som bruker høy effekt ved døgntoppen rundt kl 17. Fra 2022 får vi to slike målrettede priser/avgifter: Timepris på energi + effektledd. Begge deler er teknologinøytralt så det ikke spiller noen rolle hvilken type apparat som utløser investeringsbehovet. 5 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Gavekort skrev (23 minutter siden): Kaller vi fravær av luksusskatt for subsidiert luksus nå? Du tenker på moms? 4 Lenke til kommentar
Seriøs enTUsiast Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Første gang jeg hører om ideen om å bruke forbruk som grunnlag for avgift på elbiler. Må si jeg synes dette høres svært fornuftig ut, mer fornuftig enn et gitt beløpsgrense (selv om det også etter mitt syn er en OK løsning). Når det gjelder å gi insentiv for å redusere effektbruk fra strømnettet, er det effektbasert prising i nettleien som er rett tiltak her, som Simen1 kommenterer. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Veldig bra artikkel synes jeg. ...men betyr ikke dette at en mva-grense på 600.000 kr skaper et problem som mva fra første krone løser? Med tanke på effekten av mva og andre avgifter/fritak så er dette konkurransedreiende fra fossil til el, men ikke mellom elbiler. Kjør mva, vektavgifter og veiavgifter fra første krone, så slipper man intern konkurransevridning innen elmarkedet. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Tja, tror 600'000 er et helt greit innslagspunkt. Miljøet blir ikke bedre av at noen kjører rundt med 21" lavprofil, ventilerte skinnseter, 48" heldekkende dataskjerm og paraplyholder i døra. Det kan folk som ønsker det betale selv. Nå får man brukbare biler som går langt ned i 450-600k, så da er målet med avgiftsletten nådd. Om man skal ta TØI på ordet må biler utstyres med 195R17 dekk for å få opp effektiviteten, og bort med tunge skinnseter med elektrisk innstilling, minnefunksjon, rompleblåser og massasje 1 Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Med familie med 2 voksne og 3 barn, som hadde sete, og behov for 4wd, så var utvalget, uansett drivlinje, begrenset. Jeg kunne kjøpt VW Sharan, Ford S-Max, Audi Q7, Q8 eller Audi E-tron. På tidspunktet jeg kjøpte bilen, kostet alle disse i området 7-900', + 1,1/1,3mill (Q7/Q8). Hadde det vært mva på over 600' på elbil på dette tidspunktet, hadde elbilen kommet ugunstig ut, men avgifsfritak gjorde at denne var tilgjengelig for min "barnefamilie". Og den kommer på sikt i bruktmarkedet også, slik alle bilene over også gjør. Men nå har prisene gått endel ned, slik at med samme behov som meg, er det ingen mva, eller kun noen få 10-tusener. Og da er jeg tilbøyelig til å si at det er "ok" med innfasing av mva. De som har lyst på dyrere bil enn behovet tilsier, har også kjøpekraft til å betale litt mva Blande inn forbruk osv, det tilhører engangsavgift til, ikke mva. For det er mva på engangsavgifter også på fossilbiler. 1 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Burde då ikkje avgift på strøm vere styrt av virkningsgrad i overføringskablane også? Korleis blir det då med utenlandskablane, avgift på mengde straum med sats etter distanse omvendt proposjonalt med virkningsgrad. Tilsvarande på stamnettet innenlands. Avgift på straum overført, sats etter avstand og omvendt proposjonalt med verkningsgrad til linja. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 8. september 2021 Del Skrevet 8. september 2021 Gavekort skrev (1 time siden): Kaller vi fravær av luksusskatt for subsidiert luksus nå? Igjen så kan man i det minste innføre moms fra første krone som et minimum, om man kan kalle moms en luksusskatt får være opp til den enkelte. Å klart at de også må være med å dele kostnadene vei vei og kollektiv som alle andre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå