Gå til innhold

Får ikke ladestøtte til noen av Norges mest energi­krevende hurtigbåter [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Ingrid Aune i Enova sier at hurtigbåtene på denne strekningen ikke kommer til å bli utslippsfrie med kun batteri

 Her tar matingeniør Aune helt feil. Eller så er hun utsatt for hydrogenpropaganda. Båtene har jo mellomstopp hvor de både kan lade og bytte batterier. Denne rutepakken er ikke mer krevende enn Trondheim-Kristiansund, hvor det er presentert to alternativer som går kun på batteri.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Pr i dag er det jo minimal tid tilgjengelig til lading (eventuelt batteribytte) på hvert stoppested (ja, det er mer å sammenligne med busstopp enn ferje). Det betyr enormt tunge batterier, noe som gjør at man trenger enda mer effekt for å holde ruta, noe som igjen betyr flere batterier, osv...

Er det umulig å redusere farten eller tillate 10min ligge/lade/batteriskifte-tid på de stoppestedene der det er nødvendig?

Lenke til kommentar

I alle artikler om hurtigbåter fremkommer det at de bruker fryktelig mye drivstoff, sammenliknet med for eksempel buss.

De fleste hurtigbåter har 3-4x passasjerkapasiteten til en buss, som reduserer CO2 pr. passasjerkilometer.

I tillegg, kjører busser sjelden rett over fjorder, de kjører rundt...hurtigbåten jeg tar, går 10km på sjøen, mens med buss er samme strekningen 60km, og tar 4 ganger så lang tid.

Oppfordrer journalister og andre som kommenterer hurtigbåter, om å se litt på alternativt transportmiddel på den strekningen det gjelder, før en utroper hurtigbåt som den store utslipps-bomben.

Ja - når buss og hurtigbåt kjører ved siden av hverandre, er det ikke noe diskusjon; da er buss renest. Men er ikke alltid slik...da trengs det bro eller tunnel.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@trulsant Sånn er det med buss vs bil vs fly også. Alle velger ulike retninger og det er som regel bare bilen av disse fire alternativene som tar en helt fra dør til dør. Poenget er at det ofte blir for komplisert å se på hver enkelt passasjer sin reiseplan helt fra dør til dør. Derfor bruker de forbruk pr km. Skal man gjøre en analyse helt nede på individ-nivå så har man forbrukstallene å gå ut fra.

Mulig man kan utføre noe gjetting på gjennomsnittlig ekstra reisestrekning for de tre alternativene som ikke går dør til dør.

Lenke til kommentar

Jo - enig med at det kan være komplekst om en tenker dør til dør. Må se på "hovedstrekningene", mellom holdeplasser det er endel folk.

Men - fylkeskommunen/staten går ikke inn med anbud/tilskudd på strekninger som kan trafikkeres med buss like tidseffektivt.

Dvs, er det en bro over en fjord eller til en øy, vil det ikke være hurtigbåt på samme strekningen, uten at hurtigbåt uansett går forbi fordi det er fjord/øy i ene enden av ruten.

 

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt. Mange av hurtigbåtrutene langs kysten går ikke fra kysten til en øy langt ute i havet og tilbake igjen. De går innom flere havner på sin rute, noen ganger bare på forespørsel. En buss kan ikke nødvendigvis dekke hele ruten, men kan nok dekke andre holdeplasser der hurtigbåten ikke kommer til. Derfor er det ikke så enkelt som at buss og hurtigbåt går parallelt.

Det blir ennå mer innviklet når folk egentlig ikke skal fra holdeplass til holdeplass, men fra dør til dør. Da må man finne en måte å komme seg fra dør til holdeplass og fra holdeplass til dør. Mange av hurtigbåtpassasjerene skal enten til eller fra distrikter der det kan være vanskelig å finne korresopnderende kokkektivtransport. Dvs. bil kan være både starten og slutten på reisen. Egen bil eller taxi.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Hallvard The Horrible said:

Pr i dag er det jo minimal tid tilgjengelig til lading (eventuelt batteribytte) på hvert stoppested (ja, det er mer å sammenligne med busstopp enn ferje). Det betyr enormt tunge batterier, noe som gjør at man trenger enda mer effekt for å holde ruta, noe som igjen betyr flere batterier, osv...

Er det umulig å redusere farten eller tillate 10min ligge/lade/batteriskifte-tid på de stoppestedene der det er nødvendig?

Slike løsninger er utredet:

https://www.tu.no/artikler/fem-konsepter-som-skal-gjore-hurtigbater-utslippsfrie/473329?key=e137swuK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...