Gå til innhold

Slo til på knalltilbud, så kansellerte Microsoft kjøpet [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Praksis er vel at man burde skjønne at det er feilprising dersom prisen er i størrelseorden 1/10 av normalt (da kan f.eks siste siffer mangle), men er det f.eks halv pris så er det realistisk. Små prisfeil som f.eks 50% rabatt i stedet for 30% skal være bindende selv om det medfører tap for selger, fordi det ikke finnes saklig grunn til å hevde at forbruker burde skjønt at det var feilprising.

Senker man terskelen for hva kjøper burde skjønt, så åpner det opp et ormebol av bevisst feilprising som senere blåses av som "beklager det var en utilsiktet feilprising". Lokkepristaktikken er ille nok som den er med få tilgjengelige produkter når alt kommer til alt, samt pågående forsøk på å få folk til å velge noe annet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Praksis er vel at man burde skjønne at det er feilprising dersom prisen er i størrelseorden 1/10 av normalt (da kan f.eks siste siffer mangle), men er det f.eks halv pris så er det realistisk. Små prisfeil som f.eks 50% rabatt i stedet for 30% skal være bindende selv om det medfører tap for selger, fordi det ikke finnes saklig grunn til å hevde at forbruker burde skjønt at det var feilprising.

Egentlig ikke enig, for , dette er "Black Friday" og det blåses opp lang tid i forveien at dette er dagen for å gjøre de helt store kuppene og store resurser brukes for å lure kjøperne til butikken nettopp denne dagen. Så når det da kommer slike fantastiske tilbud så er det ikke kjøpers ansvar å sjekke om butikken har gjort feil. Her har handelsstanden kun seg selv å takke. Det brukes nok langt større summer i markedsføringen av BF enn ett evt. tap pga. feilprising.  

 

17 hours ago, Simen1 said:

Senker man terskelen for hva kjøper burde skjønt, så åpner det opp et ormebol av bevisst feilprising som senere blåses av som "beklager det var en utilsiktet feilprising". Lokkepristaktikken er ille nok som den er med få tilgjengelige produkter når alt kommer til alt, samt pågående forsøk på å få folk til å velge noe annet.

Og nettopp lokkepris taktikken til handelsstanden, som også er eksperter på forbruker psykologi, bør øke ansvaret til nevnte handelsstand. Det også når de feilpriser, det kan ikke være kjøpers ansvar å sjekke dette. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...