dtage Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Hei folkens! Har nettopp bestilt ADSL fra NGT og gleder meg til å fly av sted. Har også montert inn 3Com Ethernetkort i to maskiner og koblet disse sammen via en HUB til et nettverk. Regner med å koble ADSL modemet inn på upstream'en til HUB'en. Spørsmålet mitt er: Hvordan løser jeg dette når ADSL forbindelsen er et faktum? Hvordan sikre at intern nettverket ikke blir åpent for omverdenen? Har også tenkt å installere Zone brannmur. Er det en god løsning og må jeg legge det inn på begge maskinene? Takker for alle gode forslag. TD Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 selv kjører jeg telenor adsl og er fornøyd med det. Det jeg endte opp med var en gammel Pentium 100(kan ha eldre) som jeg installerte smoothwall på(www.smoothwall.org). Den maskinen har 2stk NIC's. Ett til ADSL modem og ett til LAN'et. Den fungerer som en soldid brannmur, DHCP server, WEB proxy(hvis du vil) og no småting! veldig lett å forwarde porter osv i den! Brukte 10min på å installere/sette opp og så var jeg på lufta. Du kan nok dele internetten din på en bedre måte, men man får en veldig kurrant firwall funksjon. Lenke til kommentar
tobiaz Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Det jeg har gjort var å koble adsl-modemet (telenor) på uplinken. Legge dialup'en inn på en maskin, og dele med Sygate, det var gjort med to museklikk. Men dette er ikke akkurat verdens sikreste løsning, så det kan helt sikkert gjøres på en bedre måte. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 8. mars 2002 Del Skrevet 8. mars 2002 Du bruker ikke dialup hos nextgentel de har ikke sånn kvasiløsning som telenor har:) Du bare kobler ADSL ruteren til nextgentel rett på hubben, og vips har alle maskinene nett. TEORETISK. Du må sette alle maskinene til å få ip fra dhcp server (eller gi de egne iper), selv har jeg dhcp gående. All trafikk vil vanligvis bli rettet til 10.0.0.2 i ruteren, så du må inn i ruteren og konfigurerer litt hvis du f.eks skal ha en webserver kjørende på 10.0.0.3 og en ftp server på 10.0.0.4, også må du også gjøre litt annet for å få alt til å funke:) Men dersom du bare skal surfe og litt sånn skal du ikke trenge måtte gjøre mye. Det er egne support sider for nextgentel / cisco rutere rundtomkring og der står si alt du trenger vite for å få alle applikasjoner til å funke riktig:) Lenke til kommentar
dtage Skrevet 13. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2002 Takk til alle, skjønner at dette ikke så lett hvis en ikke er litt inne i terminologien. Etter at jeg satte opp mitt lille nettverk virket ikke ISDN kortet mitt heller. Mulig jeg tullet det til med TCP/IP oppsettet. I tillegg er selvsagt NGT forsinket med modemet sitt. Så her sitter jeg, uten Internett hjemme. Livet er herlig, dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå