Gå til innhold

Skoledebatt: om å fremme selvstandig tenkning/refleksjon


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg har fulgt med på tenkningen i grunnskolen om at en skal lære barna å bli reflekterte og kreative. En skal integrere fag inn i hverandre etc og f.eks. forming skal være "kreativ".  Dette høres fint ut, men jeg er usikker på om  hva som kommer ut av denne tenkningen for mange elever. Noen har sikket utbytte av denne tenkningen, men mitt inntrykk er at de mest umodne faller igjennom og "refleksjon" ender lett opp som trening i kopiering/immitering. Dette er det motsatte av selvstendig refleksjon. En blir dressert til å si de "rette tingene" - å bli sosiale kameloner.  

Jeg prøver ikke å argumentere for at en bare skal drive med gammeldags "teknisk" læring, men jeg mener at det er fallgruver i dagens tenkning om refleksjon og kreativitet i grunn-skolen. F.eks. kreativitet innen forming kan lett ende opp med null utbytte ("bare tull"). 

God anledning til å fokusere på rent tekniske spesialiteter kan gi verdifull trening.  Det er uheldig at mange elever kommer ut av skolen og kan f.eks. ikke skrive en enkel og nyttig bruksanvisning for en teknisk innretning. Dette har lite med refleksjon og kreativitet å gjør - men praktisk og effektiv kommunikasjon. 

 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens unge skal bare ha det morsomt, derfor de bare er opptatt av dataspillene sine. Og deres foreldre er unger i hodet selv og bare krever at staten imøtekommer ungenes bortskjemthet. Ikke spør hva du kan gjøre for staten men hva staten kan gjøre for deg! På alle fronter skal folk ha støtte til ulike ting og byggverk fra staten, mens de fattige, syke, slitere og tapere går for lut og kaldt vann.

Lenke til kommentar

Jeg tenker også at det kan bli for "kreativt" og at en del nok har ganske godt av litt stramme tøyler og rammer. For egen del husker jeg i alle fall de "gammeldagse" strenge lærerne som noen av de beste fordi de hadde og krevde orden. 

Ellers er jeg enig i refleksjonen rundt "lære noen til å tenke kritisk", og stusser jo noen ganger litt når en ser barn/unge gjenta det de har blitt fortalt av voksenpersoner rundt seg, for så å bli omtalt som kloke og kritisk tenkende. Forhåpentligvis er det noe litt mer innovativt en har i tankene. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, herzeleid said:

Jeg tenker også at det kan bli for "kreativt" og at en del nok har ganske godt av litt stramme tøyler og rammer. For egen del husker jeg i alle fall de "gammeldagse" strenge lærerne som noen av de beste fordi de hadde og krevde orden. 

Ellers er jeg enig i refleksjonen rundt "lære noen til å tenke kritisk", og stusser jo noen ganger litt når en ser barn/unge gjenta det de har blitt fortalt av voksenpersoner rundt seg, for så å bli omtalt som kloke og kritisk tenkende. Forhåpentligvis er det noe litt mer innovativt en har i tankene. 

Ja en godt "reflektert" besvarelse kan lett bli missforstått. Det kan bety at eleven er veldig moden og smart - eller at han/hun er "lært seg til" å besvare riktig. Dette kan være to helt forskjellige alternativer.

Anekdote: min vei til sevstendig refleksjon var via masse feiltagelser og umodenhet. Korrigering og sosialisering underveis kunne ha blitt forstyrrelser i den sammenheng. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...