Gå til innhold

Nasa bekrefter første steinprøve fra Mars


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, unik42 said:

Noen som kjenner til detaljene om hvordan den skal bli sendt til jorda?

Nei, dette er på tegnebrettet. 

Det må etableres en metode for å lage drivstoff. Persverance har også demonstrert å lage oksygen fra CO2 på mars, så ett eller annet system rundt det må lages. Dette vil, med god margin, være det teknisk mest kompliserte vi har gjort.   

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, unik42 said:

Noen som kjenner til detaljene om hvordan den skal bli sendt til jorda?

Perseverance skal slippe alle prøvebeholderne på et sted som det er lett å lande på, deretter skal en ny sonde plukke den opp. Det vil sikkert være et lignende konsept som Apollos månelander, altså at returfartøyet er en mindre del av landeren slik at man slipper å løfte unyttig vekt tilbake igjen i bane. Et lite kjøretøy vil samle inn prøvebeholderne som legges i returfartøyet. Dette tar så av og så kobler det seg sammen med et større returfartøy som venter i bane rundt Mars med varmeskjold og fallskjerm som trengs til retur gjennom jordatmosfæren.

Det skal ikke være nødvendig å lage drivstoff lokalt slik det er nevnt over, vekten av drivstoffet som trengs for å skyte prøvene opp igjen vil være tungt, men sikkert ikke noe særlig tyngre enn hele Perseverance. Men jeg er enig at det vil være det teknisk mest kompliserte!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
47 minutes ago, OlaML said:

Perseverance skal slippe alle prøvebeholderne på et sted som det er lett å lande på, deretter skal en ny sonde plukke den opp. Det vil sikkert være et lignende konsept som Apollos månelander, altså at returfartøyet er en mindre del av landeren slik at man slipper å løfte unyttig vekt tilbake igjen i bane. Et lite kjøretøy vil samle inn prøvebeholderne som legges i returfartøyet. Dette tar så av og så kobler det seg sammen med et større returfartøy som venter i bane rundt Mars med varmeskjold og fallskjerm som trengs til retur gjennom jordatmosfæren.

Det skal ikke være nødvendig å lage drivstoff lokalt slik det er nevnt over, vekten av drivstoffet som trengs for å skyte prøvene opp igjen vil være tungt, men sikkert ikke noe særlig tyngre enn hele Perseverance. Men jeg er enig at det vil være det teknisk mest kompliserte!

Tja, Delta-V for å løfte noe ut i bane fra Mars er omtrent halvparten av det som trengs for å løfte noe ut i bane fra Jorden. 

Man kan regne seg fram til nøyaktigheter her, men hvis vi tar en fermi så kan vi ser på f.eks Juno I som kunne løfte 11 kg ut i bane. Den veide ~30 tonn. Halvparten av det blir 15 tonn, og gitt en mer moderne effektiv motor, og bedre materialer, så ser vi på noe som minimum veier rundt 10 tonn, inkludert drivstoff. 

Percerverance er rett i overkant av 1 tonn. 

Gitt at det samme fartøyet må lande på mars også, så ser vi fort på en lander som må være kanskje 20-25 tonn. Igjen vil jeg påstå det er minimum. 

Både SLS og Starship skal klare ca 40 tonn til mars, så dette er faktisk innafor. (Eventuelt kan starship ta mye mer - dersom de fyller på drivstoff i bane) 

Blir uansett ett kjempestort prosjekt. Synergien med å også utvikle ett system som kan lage en større mengde oksygen på mars er ganske åpenbar, så jeg vil anta at en sånn løsning ligger litt tungt på vektskålen. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Det vil være en vanvittig krevende oppgave å sende prøvene tilbake til jorda. Jeg ser for meg at man kan sende rimelig mange instrumenter for å analysere prøvene til mars, for samme innsats. Elektronmikroskoper, avanserte spektrografer osv.

Nettopp derfor - man må jo komme igang med å øve å starte raketter fra Mars også og komme tilbake til jorda. Alt det andre er jo allerede plankekjøring.

Lenke til kommentar
10 hours ago, XIFXEGLO said:

Tja, Delta-V for å løfte noe ut i bane fra Mars er omtrent halvparten av det som trengs for å løfte noe ut i bane fra Jorden. 

Man kan regne seg fram til nøyaktigheter her, men hvis vi tar en fermi så kan vi ser på f.eks Juno I som kunne løfte 11 kg ut i bane. Den veide ~30 tonn. Halvparten av det blir 15 tonn, og gitt en mer moderne effektiv motor, og bedre materialer, så ser vi på noe som minimum veier rundt 10 tonn, inkludert drivstoff. 

Percerverance er rett i overkant av 1 tonn. 

Gitt at det samme fartøyet må lande på mars også, så ser vi fort på en lander som må være kanskje 20-25 tonn. Igjen vil jeg påstå det er minimum. 

Både SLS og Starship skal klare ca 40 tonn til mars, så dette er faktisk innafor. (Eventuelt kan starship ta mye mer - dersom de fyller på drivstoff i bane) 

Blir uansett ett kjempestort prosjekt. Synergien med å også utvikle ett system som kan lage en større mengde oksygen på mars er ganske åpenbar, så jeg vil anta at en sånn løsning ligger litt tungt på vektskålen. 

Quote


Based on preliminary design constraints, the Mars Ascent Vehicle can be no taller than 9.2 feet (2.8 meters) and no wider than 1.9 feet (57 centimeters). Its total liftoff mass must not exceed 881 pounds (400 kilograms).

Martian gravity is just 38 percent that of Earth, meaning a rocket designed to launch a payload into orbit can be much smaller on Mars. And the MAV only has to deliver some 30 to 35 pounds (14 to 16 kilograms) of payload into orbit around Mars.

 

https://spaceflightnow.com/2020/04/20/nasa-narrows-design-for-rocket-to-launch-samples-off-of-mars/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...