Gå til innhold

Hvordan ser framtidens små elbiler ut? Her er Volkswagens forsøk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror bmw ga i3 til designavdelingen med beskjed om å lage den så alternativ som mulig slik at den ikke skulle forstyrre fossillinjen. Der er da absolutt ingen i hele verden som ønsker resirkulerbare biler med presenninger og som ser så tåpelige ut som dette. Bmw gjorde den underlige beslutningen å sette formel 1 chassi konstruktører sammen med faglærere i form og farge fra steinerskolen.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 7.9.2021 den 6.21):

Er vel snart på tide VW begynner å designe sine egne biler? ID3 er en kinakopi av BMW i3 og ID Life er en kinakopi av Honda E 😂

Jeg tenkte også Honda E da jeg så denne. Men samtidig virker det som innvendig og det tech-messige høres ut som de etteraper Tesla.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (På 7.9.2021 den 6.21):

ID Life er en kinakopi av Honda E 😂

Honda E ser vel litt ut som en kopi av gamle VW golf, så det går vel litt i sirkel dette.

jr_605 skrev (19 timer siden):

ville jeg heller hatt denne:

Den ser grei ut fra siden, men foran var den ikke direkte pen...

Ellers tror jeg nok VW sin løsning er noe mer praktisk om du skal ha noe annet enn en enkelt person i bilen.

 

Det som er synd er at man ikke fikk se kino ideen deres i tu artikkelen.

De har jo vært gale nok til å dekke hele frontruten med en skjerm, samtidig som setene gjøres om til en sofa.

VW-ID.Life-Concept-Interior.jpg.e739f51eb4f8636ecba72997cb5effd4.jpg

Lenke til kommentar

Visjonen om å gjøre bilen om til ei Kino gjør jo at man tenker at ladetiden burde gå opp og ikke ned. Eneste plassen hvor dette kanskje går er jo på fergene her til lands hvor man får litt tid, men da skal man jo helst ut av bilen. ^^ 

Det mest positive med denne er jo at man ser for seg ei bil på ca 200k med 400 km WLTP rekkevidde. Samt er det fint å se at det innoveres innvendig med noe en nesten kan kalle ei "daybed".  

Lenke til kommentar
Iki skrev (5 timer siden):

Ellers tror jeg nok VW sin løsning er noe mer praktisk om du skal ha noe annet enn en enkelt person i bilen.

Har allerede 2 biler med bakseter som bare kan brukes av barn, så det praktiske legger jeg ikke så stor vekt på, bare det er komfortabelt for 2 voksne i forsetene 🙂
Men det er klart, vi har alle forskjellige behov.

Lenke til kommentar
oophus skrev (6 timer siden):

Visjonen om å gjøre bilen om til ei Kino gjør jo at man tenker at ladetiden burde gå opp og ikke ned. Eneste plassen hvor dette kanskje går er jo på fergene her til lands hvor man får litt tid, men da skal man jo helst ut av bilen. ^^ 

Tror det er mange som ville tatt litt ekstra ladetid mot å ha noe å gjøre mens bilen lader.

Tar vel godt over 30 minutter å lade en slik på en hurtig-lader, så rundt 1 time kino burde være greit det.

Kan i det minste se en episode av en serie ~45 min etter at man har vært på bensinstasjonen og kjøpt brus og godteri.

Lenke til kommentar
Iki skrev (19 minutter siden):

Tror det er mange som ville tatt litt ekstra ladetid mot å ha noe å gjøre mens bilen lader.

Tar vel godt over 30 minutter å lade en slik på en hurtig-lader, så rundt 1 time kino burde være greit det.

Kan i det minste se en episode av en serie ~45 min etter at man har vært på bensinstasjonen og kjøpt brus og godteri.

Kun om "bil-kinoen" vil være bedre i lyd & bilde vs det man normalt sett har hjemme og/eller på hytta som jo ofte er endepunktet for tilfeller der man kjører langt. De som blir imponert av dette, har nok ofte bedre Hi-Fi hjemme uansett. Jeg f.eks kjører heller hjem og ser film i en mer behagelig sofa og betydelig bedre lyd enn å sitte 30 minutter ekstra i bilen. 

Det å legge ned setet til å være ei "day-bed" fungerer jo ofte dårlig når bilene uansett er fylt opp til randen, så jeg tenker at dette er litt ei "gimmick" som kan virke kult på papiret, men at det ikke fungerer så godt i praksis. Da hadde jeg heller designet det slik at bilen kunne vist ei film eller fotballkampen på utsiden av bilen gjennom ei prosjektor f.eks, slik at det kunne vært kult på camping-tur eller lignende hvor man uansett skal tilbringe tid. 

Kan man få V2L og 400kg WLTP på en bil til ca 200k kr, og inkludert combi-campen igjen som tilvalg til en slik bil som dette, der man får til litt "glamping" tilbehør pga mulighetene til å drifte kjøleskap og hva nå enn man har med seg fra bilens batteri, så hadde dette jo kunnet åpnet rabalderet som eksisterte på 70-80 tallet angående combi-campen igjen, bare nå i høy-teknologisk form. Det hadde jeg syntes ville vært kulere enn denne skjermen og day-beden. 

Men skal ikke være så alt for pessimistisk. Fint at de sikter på 400 km WLTP og 200,000 kr ca for det med elbilen. Da blir det vanskelig for fossile-varianter å skulle ta markedsandeler rundt denne bilen i hvert fall. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (38 minutter siden):

Kun om "bil-kinoen" vil være bedre i lyd & bilde vs det man normalt sett har hjemme og/eller på hytta som jo ofte er endepunktet for tilfeller der man kjører langt. De som blir imponert av dette, har nok ofte bedre Hi-Fi hjemme uansett. Jeg f.eks kjører heller hjem og ser film i en mer behagelig sofa og betydelig bedre lyd enn å sitte 30 minutter ekstra i bilen. 

Du må jo komme deg til dette stedet, og med en elbil betyr dette ofte at du må lade underveis.

Jeg snakker ikke om at bilens kino skal erstatte den du har hjemme, men at den skal tilføre noe når du lader midt ute i ingenmannsland.

oophus skrev (40 minutter siden):

Det å legge ned setet til å være ei "day-bed" fungerer jo ofte dårlig når bilene uansett er fylt opp til randen, så jeg tenker at dette er litt ei "gimmick" som kan virke kult på papiret, men at det ikke fungerer så godt i praksis. Da hadde jeg heller designet det slik at bilen kunne vist ei film eller fotballkampen på utsiden av bilen gjennom ei prosjektor f.eks, slik at det kunne vært kult på camping-tur eller lignende hvor man uansett skal tilbringe tid. 

Slik jeg ser det utifra konseptet så vil ikke løsningen ta noe av plassen til bagasjerommet, og det ser ut som man får bedre plass foran i bilen.

Ser for meg at de fleste fortsatt ville ha plass til den bagasjen de har tatt med.

 

Det å ha opplevelsen på utsiden av bilen fungerer greit så lenge været tillater dette, men straks det blir for mye lys eller regn så har man et problem.

oophus skrev (44 minutter siden):

Kan man få V2L og 400kg WLTP på en bil til ca 200k kr, og inkludert combi-campen igjen som tilvalg til en slik bil som dette, der man får til litt "glamping" tilbehør pga mulighetene til å drifte kjøleskap og hva nå enn man har med seg fra bilens batteri, så hadde dette jo kunnet åpnet rabalderet som eksisterte på 70-80 tallet angående combi-campen igjen, bare nå i høy-teknologisk form. Det hadde jeg syntes ville vært kulere enn denne skjermen og day-beden. 

Regner med vi får se noen interessante løsninger i ID buzz fra VW, men tviler på at man får den for 200.000,-

Kan se for meg en id buzz California.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Du må jo komme deg til dette stedet, og med en elbil betyr dette ofte at du må lade underveis.

Jeg snakker ikke om at bilens kino skal erstatte den du har hjemme, men at den skal tilføre noe når du lader midt ute i ingenmannsland.

Jeg har jo ingenting i mot bil-kinoen. Jeg bare "dagdrømmer" om hva jeg personlig ville likt mer for en slik bil, om man uansett skal introdusere "bil-kinoen". 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Du må jo komme deg til dette stedet, og med en elbil betyr dette ofte at du må lade underveis.

Jeg snakker ikke om at bilens kino skal erstatte den du har hjemme, men at den skal tilføre noe når du lader midt ute i ingenmannsland.

Slik jeg ser det utifra konseptet så vil ikke løsningen ta noe av plassen til bagasjerommet, og det ser ut som man får bedre plass foran i bilen.

Ser for meg at de fleste fortsatt ville ha plass til den bagasjen de har tatt med.

 

Det å ha opplevelsen på utsiden av bilen fungerer greit så lenge været tillater dette, men straks det blir for mye lys eller regn så har man et problem.

Regner med vi får se noen interessante løsninger i ID buzz fra VW, men tviler på at man får den for 200.000,-

Kan se for meg en id buzz California.

Må si jeg foretrekker kortere ladetid, men synes likevel kino-idéen er god.

Det vil jo være perfekt når "nettene blir lange", og som du sier, når man er langt unna sofaen hjemme. Kan jo og gjøre saktelading til en greie, for de som ikke har lademulighet hjemme. Stream en film før man legger seg om natta, selv om denne kanskje blir litt vel kort for å sove i bilen i.

Samtidig er jo dette en litt morsom greie, ting man kan gjøre når man ønsker avveksling fra hjemmetilværelsen, eller for unge folk når de ikke har lyst til å sette seg i en overfylt kino, og på kinoens dårligste seter. Gir jo dessuten mulighet for å være litt mer romantisk (eller intim) om man dessuten blender vinduene mot innsyn.

I en større campervan/weekend-camper vil man uansett kunne hive opp eget lerret (f.eks. billigløsningen Ikea Tuplur rullegardin i hvitt) og bruke en liten reiseprojektor til bilde, og bilens stereo til lyd. Om man ikke vil ha reise-tv installert (sparer vekt).

Dessuten kan man gjøre det slik at man kan ta med seg lerret, projektor og kanskje og en reise-høyttaler utenfor bilen. Spesielt om man benytter markise og vegger,  SUV-telt eller fortelt. Men og brukbart i et telt som er romslig nok. Ellers vil ofte en teltvegg fungere om det er mørkt ute, men pass på. Filmen kan sees (og høres) fra begge sider om man ikke har eget lerret (og lyden på headset).

:thumbs:

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Tror det er på tide at du tar av solbrillene, eller får tak i solbriller med innebygget styrke...

Hvis du ikke ser en Honda E i eksteriøret her og at iD3 er kraftig inspirert av i3 på innsiden, så er det liten tvil om hvem som trenger en tur til optikeren. 

Dette er ikke kontroversielt. Det er allment og noe selv både motor- og teknologipressen skriver.

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke ser en Honda E i eksteriøret her og at iD3 er kraftig inspirert av i3 på innsiden, så er det liten tvil om hvem som trenger en tur til optikeren. 

Dette er ikke kontroversielt. Det er allment og noe selv både motor- og teknologipressen skriver.

Selvfølgelig er enkelte detaljer relativt like.

Det er noe helt annet enn det du så bombastisk hevdet i ditt første innlegg

(not the real) Dr. Bombay skrev (På 7.9.2021 den 6.21):

ID3 er en kinakopi av BMW i3 og ID Life er en kinakopi av Honda E

Vet at det er populært å skyte fra hofta og generalisere vidt om elbil, men et snev av edruelighet må man kunne forvente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...