bojangles Skrevet 5. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2022 (endret) Over helgen vet vi hva AP lander på so Tajik's erstatter og kanskje også hvordan de håndterer Hadia Tajik. Det virker so AP folk flest sitter litt for stille i båten rundt hva so skal skje akkurat der. En kan jo undre hvorfor? Kriminelle handlinger so alvorlig at Tajik kunne risikert opp til fem års fengsel. Hvorfor er det ikke større indre motstand mot Tajik? Jeg registrer at mange tenker det handler om at AP trenger ro. Ja det kan hende det. Kanskje er det med ro bare deler av sannheten? Kanskje er det so mange av politikerne so selv har begått alvorlige lovbrudd i sin tid so stortingspolitiker at de er redde for at om det reageres hardt mot Tajik vil det og reageres hardt om deres hemmeligheter blir avslørt? Et forsvar for Tajik er kanskje egentlig selvforsvar? Og her tenker jeg forsvar for og so i fravær av reaksjoner mot Tajik. De gravende journalistene har virkelig en viktig jobb so bør fortsette, vi har nok bare sett toppen av isfjellet hva gjelder snusk, svindel og svik blant politikere. Journalistene får innsyn i data, de har kontakter og metoder for å drille dypere ned i saken, og det er viktig at journalistene ikke gir seg nå. Jobb for sannheten ut til folket. Endret 5. mars 2022 av bojangles 5 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Hadia Tajik trekker seg som nestleder https://www.dn.no/politikk/politikk/hadia-tajik-trekker-seg-som-nestleder/2-1-1179918 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-9JVihvHL Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Det er bare å gå etter nestemann. Folket er lei. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) 45 minutes ago, Jarmo said: Hadia Tajik trekker seg som nestleder https://www.dn.no/politikk/politikk/hadia-tajik-trekker-seg-som-nestleder/2-1-1179918 Det er jo noe, sett i lys av hva hun har gjort burde hun heller ikke forbli stortingspolitiker. Jeg ville kanskje tenkt annerledes om hun hadde feks sonet i fengsel eller på et vis hadde gjort opp for seg, ferdig reformert. Ikke no. Selv ikke skatteinnbetaling hun skulle etterbetale var det regnet inn straffeskatt el renter. Hun har ikke lært noen ting, og jeg har null tillit til Hadia Tajik, faktisk er jeg sikker på at hun igjen vil sette seg selv først på stortinget. Derfor burde hun forsvinne ut av politikken for godt. Hun vil alltid sette egen vinning over resten av landets borgere. Det har hun vist flere ganger. Endret 6. mars 2022 av bojangles 5 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Den alminnelige foreldelsesfristen for skatte- og avgiftskrav er tre år, jf. foreldelsesloven § 2. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 6. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) 16 hours ago, Jarmo said: Den alminnelige foreldelsesfristen for skatte- og avgiftskrav er tre år, jf. foreldelsesloven § 2. Jada, saken er foreldet, at saken er foreldet har ingenting å si forhold til hvordan politikere og landets befolkning ser saken. Foreldet betyr ikke at hun er reformert, det betyr bare at hun ikke skal i fengsel, basert på en formalitet. Hennes handlinger er fortsatt straffbare, hun kan bare ikke sone pga datostempel og hun har virkelig vist hele landet at hun er ribbet for moral. Hele hennes håndtering av saken viser vel at hun er uegnet so politiker? Endret 7. mars 2022 av bojangles 5 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 bojangles skrev (51 minutter siden): Jada, saken er foreldet, at saken er foreldet har ingenting å si forhold til hvordan politikere og landets befolkning ser saken. Foreldet betyr ikke at hun er reformert, det betyr bare at hun ikke skal i fengsel. Hele hennes handtering av saken viser vel at hun er uegnet so politiker? Jepp, hun kan finne seg noe annet å gjøra. Politisk sett er hun ute av gamet for resten av livet. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 (endret) Så lenge hun er velkommen i AP har hun nok jobb på stortinget. Dessverre. Etter min mening bør hun være ferdig i rikspolitikk i AP og ikke lenger ha stortinget som arbeidsplass. Jeg synes det er litt absurd hvordan hun hylles nå som hun trekker seg som nestleder. Dette er virkelig en skandale og i mine øyne hadde en rolig exit vært noe mer riktig. At man fortsatt skal jobbe på stortinget etter det som har skjedd blir virkerlighetsfjernt. Om AP vil bruke henne til noe er forsåvidt greit, men ha bakkekontakt nok til å ikke la stortinget være arbeidsplassen. Endret 6. mars 2022 av Theo343 2 1 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 6. mars 2022 Del Skrevet 6. mars 2022 Theo343 skrev (53 minutter siden): Så lenge hun er velkommen i AP har hun nok jobb på stortinget. Dessverre. Etter min mening bør hun være ferdig i rikspolitikk i AP og ikke lenger ha stortinget som arbeidsplass. Jeg synes det er litt absurd hvordan hun hylles nå som hun trekker seg som nestleder. Dette er virkelig en skandale og i mine øyne hadde en rolig exit vært noe mer riktig. At man fortsatt skal jobbe på stortinget etter det som har skjedd blir virkerlighetsfjernt. Om AP vil bruke henne til noe er forsåvidt greit, men ha bakkekontakt nok til å ikke la stortinget være arbeidsplassen. Helt enig, folk bør bli mer kritisk til kvaliteten av/for politikere. Særdeles viktig at vi har kunnskapsrike politikere, partiboka er ikke godt nok som CV. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 Det jeg tenker på nå er hvem, om noen, var det som ga Hadia Tajik råd og veiledning som nyansatt for femten år siden? Var dette Hadia Tajik's store plan, klekket ut i god tid i forkant av ansettelsen? Der hun hadde laget seg en plan so ville sikre henne et langt bedre liv enn det jevne norske borger? Høy lønn, gratis bolig, null ekstra skatt og et par utleieboliger trikset til skattefrihet og solgt skattefritt? Handlinger so er temmelig langt unna verdier so ferdelingspolitikk og det å bidra etter evne. Det spesielle er jo at Hadia Tajik startet snikingen alt på sin første dag so rådgiver. Om Hadia Tajik hadde forbryterske hensikter og en plan om å stjele fra fellesskapet, og unndra seg sin skjerv i form skatt? Om alt dette er i regi av Hadia Tajik personlig, da er vel hver eneste celle i kroppen hennes kriminell? For da hadde hun en forbrytersk plan alt før hun startet so politisk rådgiver, og den ble da iverksatt umiddelbart etter ansettelsen. I motsatt fall, dersom Tajik fikk tips og råd fra feks politikere eller andre politiske rådgivere er det kanskje ennå verre. Da snakker vi ikke ett utskudd, en person so trådde feil. Da snakker vi systematisk skattesvik og tapping av fellesskapets midler. Da har eliten hevet seg over lover og regler, og da lever vi et Orwellisk univers og grisene på stortinget har bestemt seg for at de er "likere enn folk flest". Og da er det veldig mange flere saker akkurat lik Tajik's sak, eller verre. Da er det kanskje langt flere kriminelle stortingpolitikere? Jobben til gravende journalister er ikke over, det er veldig viktig at de ikke gir seg no. At de fortsetter innsamling av data, sjekker og krysssjekker, fortsetter å stiller de vanskelige spørsmålene. 3 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Ut av stortinget og ut av profilerte/fremtredende stillinger i AP. Så bør man begynne å titte på broren som også har et ansvar i det som har foregått og tjent godt på skattesvindelen. Endret 7. mars 2022 av Theo343 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Registrerer til min overraskelse at flere kommentatorer snakker om at det er veldig synd at Hadia Tajik trakk seg. Javel? Tajik falt for egen griskhet, hun falt fordi hun satte personlig vinning over fellesskapet og benyttet sin posisjon til unndragelse av skatt, på utleie, salg av boliger og unndro seg skatt for fordelen av gratis bolig. Det er jo ikke synd i det hele tatt. Det er jo en seier at hun ble avslørt. Ikke bare for det norske folket men og for alle eventuelle ærlige politikere i stortinget. Endret 7. mars 2022 av bojangles 2 1 Lenke til kommentar
horrorr Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 1 minute ago, bojangles said: alle ærlige politikere i stortinget. 🤣 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) 22 minutes ago, horrorr said: 🤣 fixed 😉 Quote Ikke bare for det norske folket men og for alle eventuelle ærlige politikere i stortinget. Endret 7. mars 2022 av bojangles 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 12 hours ago, Jarmo said: Jepp, hun kan finne seg noe annet å gjøra. Politisk sett er hun ute av gamet for resten av livet. Tia vil vise. At hun fortsetter so stortingspolitiker og forsøkte klore seg fast i nestleder vervet viser vel egentlig at Tajik ikke har noen planer om å gi seg so politiker. 1 Lenke til kommentar
Nyidag Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Hun trenger vel ikke gi seg som politiker, spørsmålet er hvem som hører på henne hvis hun fortsetter og hvofor skal hun da være politiker hvis folk ikke har tillit? Jeg har klisterhjerne så jeg glemmer ikke så lett hva hun har gjort. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Et annet moment her er at man hele tiden har fokusert på at "dette var 15 år siden" og "jeg var ung". Likevel så lyver hun om hva som skjedde og tilbakeholdt informasjon - i dag. Det i seg selv bør være straffbart. Hun må gjerne være ansatt i AP om de mener hun kan fylle en eller annen nyttig rolle der, men ingen sentral rolle og absolutt ikke på stortinget. Personlig mener jeg hun er ferdig i politikken (både rikspolitikk og lokal politikk) etter dette men jeg ønsker ikke vedkommende vondt. Om AP har tilitt nok igjen til det, så må de gjerne ha henne som ansatt utenfor sentrale og ledende roller. Men jeg mener helt klart at AP må behandle dette videre som en alvorlig disiplinær sak fremfor å fortsette å skyve det under teppet. Om de ikke skal miste velgere i hopetall. De har slitt med velgerflukt allerede og her må de ta et klart og tydelig standpunkt. Det står nå om velgernes tilitt til lederne og partiet. Ellers takk til representanter i landsstyret som helt klart tok lederrollen i dette, når Støre viste seg å ikke klare å håndtere situasjonen. Litt merkelig at representanter fra landsstyret må på NRK i beste sendetid for å fortelle hvordan dette bør håndteres, men la gå - de uglene i mosen får andre gå etter. Aftenposten oppsummerer det greit. PS. Jeg forstår at dette er et stort tap for partiet og rikspolitikken, men desto viktigere å være en klar og tydelig leder for partiet - Støre. Endret 7. mars 2022 av Theo343 4 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 7. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Hva er dette for tøv Støre idag om Tajik: Quote – Hun har gjennomført en historisk innsats med opprydning i arbeidslivet, sier Støre og legger til at han er glad for at hun fortsetter for fullt i Arbeiderpartiet og i stortingsgruppa. En historisk innsats på noen få måneder? Greit nok at Tajik er flink å prate for seg, hun har vel ikke akkurat fremstått so en reformant? makan hvor hun hylles? Endret 7. mars 2022 av bojangles 3 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 (endret) Eneste sammenhengen hvor slike skrytesamtaler og "takk for innsatsen" er smakelig er hvis det er en form for avskjedstale i forkant av at hun senere forlater alle sentrale posisjoner i partiet. Ikke etter noen få måneder hvor hun omtrent ikke har kommet inn i stillingen og forlater den pga. en skandale som dette. En historisk opprydning i arbeidslivet? Kan man være litt mer konkret på hva hun har utrettet eller er dette Støre's misforståtte PK "medalje for å delta"? Dette må være rekord innenfor hvor lite som skal til av innsats for å motta skryt. Hun har ingenting å gjøre i stortingsgruppa etter dette. Det trodde jeg Støre var kapabel til å forstå. Her tror jeg Støre har gjort AP en gedigen bjørnetjeneste med tanke på fremtidige velgere. Heldigvis har man representanter i landsstyret som har hodet mer riktig påskrudd men som beklageligvis ikke kan gå inn i alle detaljer, om man i det hele tatt skal vise at man har noe som helst tilitt til Støre! Men det er helt virkelighetsfjernt å se hvordan Støre har håndtert dette. Norges Statsminister? En trist dag for AP og Norge, men på helt andre premisser enn jeg forventet. EDIT: Ligger sjuk som en sokk (og skriver som en analfabet) og det skal litt til før jeg gidder å engasjere meg i på kanten tvilsom politikk nå. Men dette er vel en av de virkelig få tingene som kunne få blodtrykket til å stige litt. På tross av "jeg bryr meg ikke" mentaliteten jeg nødvendigvis har måttet innta i dag. En skikkelig "FU" til én stor del av APs velgere. Vel det var dråpen for min del. Aldri mer AP. Jeg forstår virkelig godt at AP blør velgere i begge retninger. PS. Klar over at dette ikke er hele AP sin feil og at det gjøres mye godt arbeid i resten av landet. Men dette var dråpen for min del. Jeg har aldri vært åpen i forumet om hva jeg faktisk stemmer, før nå. Men det blir ikke AP fremover, det er helt sikkert. Endret 7. mars 2022 av Theo343 2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mars 2022 Del Skrevet 7. mars 2022 Jarmo skrev (16 timer siden): Helt enig, folk bør bli mer kritisk til kvaliteten av/for politikere. Særdeles viktig at vi har kunnskapsrike politikere, partiboka er ikke godt nok som CV. Eg er i utgangspunktet også einig i viktigheita av kunnskapsrike og erfarne politikarar. Eg synes likevel at det er litt problematisk at politikarane skal heilt ut av politikken om ein klarer å grave opp noko gamalt grums. Dette er på ingen måte eit forsvar av Tajik sine vurderingar som fersk stortingspolitikar eller eit forsvar av måten ho har handtert saka no i ettertid, men eg har litt vanskeleg for å sjå for meg at det finnes veldig mange kunnskapsrike politikarar med feilfri bakgrunn som står klare til å ta over. Eg ønsker ikkje at norsk politikk skal bli slik at vi bruker årevis på lære opp politikarar med full lønn, og så fort dei blir utlærte nok til å kunne stå på eigne politiske bein så kjem nokon med ein "dritt-pakke" slik at politikaren må gå av og blir erstatta av ein ny "lærling" som må lærast opp. Og berre for å legge til det, så har eg liknande tankar om alle justisministerane frå Frp under Solbergregjeringa. Det er sjølvsagt viktig at ein politikar har tillit, men på eit eller anna tidspunkt er det eit skjeringspunkt mellom det å ha nok tillit til å kunne inneha ein posisjon, og det å ha nok kompetanse/erfaring til å kunne gjere ein god jobb. Vi får ikkje ein dyktig justisminister i Norge om vi skal drive å bytte ut ministaren kvart einaste år. Eg synes derfor at den norske politikken er best tent med å ha høg terskel for å rette misligheitsforslag, særleg om det er retta mot politikarar som er nye i rollen sin og som ikkje har rukke å sette seg nok inn i jobben til å bli konstruktive. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå