Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Flere ganger har det blitt dratt paralleller til nav saken og utenlandsopphold. Jeg og sikkert flere andre aner nok ikke helt hva de naverne egentlig hadde gjort, og det ble og spekulert i at de fleste av de etterforskede faktisk var forbrytere. Jeg kjenner saken kun overfladisk fra avisene denne artikkelen fra dagbladet viser at det faktisk var en skandale. Sterk lesing, og en det blir noe Kafka aktig over nav og og hele saken. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/familiefar-okkuperte-nav/75241376

Ja dette er OT, siden akkurat den nav skandalen er blitt nevnt her poster jeg likevel dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ropstad-om-pendlerboligsaken-oensket-aa-utnytte-ordningene.9ss40r7Wz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

"Ropstad erkjenner i intervjuet at han ønsket å utnytte ordningene:

– Som politiker … så privilegert – og likevel å ønske å utnytte enda bedre disse ordningene og virkelig få tynt ut… Det burde jeg ikke gjort."

Han er nok neppe alene.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Muligens alene om å ha dårlig samvittighet. Med antakelsen at han har samvittighet.
På en måte oppløftende at en av disse sakene nylig endte i (enda en) domfellelse, så vi ser at politikere faktisk blir holdt til ansvar. Riktignok ikke pendlerbolig-saken, men reiseregninger.

Det vi ikke kan se er om alle ville ha blitt holdt til ansvar, eller om det bare skjer når partiet ikke støtter opp i ettertid. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/6/2022 at 3:16 PM, Nwader said:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ropstad-om-pendlerboligsaken-oensket-aa-utnytte-ordningene.9ss40r7Wz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

"Ropstad erkjenner i intervjuet at han ønsket å utnytte ordningene:

– Som politiker … så privilegert – og likevel å ønske å utnytte enda bedre disse ordningene og virkelig få tynt ut… Det burde jeg ikke gjort."

Han er nok neppe alene.

Slik skulle Ropstad snakket da saken sprakk. Ikke vri seg unna ansvar slik han forskte. Hadde han hatt baller nok til en slik ytring der og da ville jeg sagt respekt. Dette blir kanskje bare der Ropstad kontrollerer historien. For alle vet hva han gjorde, og han ser jo at det ikke nytter nekte. Too little too late Ropstad. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og da er saken i sitt fulle omfang lagt ut. 21 representanter fra FrP, Høyre, Venstre, KrF,  Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV. Profilerte politikere representert i alle partier. Hansen, Giske, Fylkesnes, Rotevatn, Hanekamhaug, Tonning Riise og Ropstad.

Stortinget og Statsministerens kontor har delt ut gratis leiligheter til politikere som de var gjort kjent med at allerede bodde i Oslo.

– Det virker som om Stortingets administrasjon og Statsministerens kontor har tildelt pendlerleiligheter som et frynsegode, sier professor emeritus Arvid Aage Skaar ved juridisk fakultet ved Universitetet i Oslo.

Men selv om Henriksen hadde bodd fem år i egen leilighet i Oslo, fikk han ny bolig av Stortinget i 2013.

Etter valget kontaktet stortingsadministrasjonen ham og spurte om han hadde behov for pendlerleilighet.

Henriksen opplyste da Stortinget om at han hadde egen bolig i Oslo, oppgir han til VG.

Han fikk beskjed om at det ikke hadde noen betydning for tildeling av pendlerbolig, forteller han i dag.

– Jeg gikk til administrasjonen på Stortinget og spurte: «Jeg er folkeregistrert hjemme og har jo allerede en bolig jeg leier i Oslo, skal jeg ha pendlerbolig da?», forteller Stine Margrethe Knutsdatter Stamland (Frp).

Stine Margrethe Knutsdatter Stamland

Stamland studerte og bodde i Oslo da hun ble valgt inn på varaplass i 2017. Da partikollega Bård Hoksrud så ble statsråd, måtte hun møte fast på Stortinget i et halvt år. Hun forteller at tilrådningen fra administrasjonen var tydelig:

– «Du kan jo få pendlerbolig fra oss i stedet», sa de til meg.

Da er mine hypoteser fra begynnelsen av tråden vel godt og fullstendig bekreftet. Grunnen til at administrasjonen ikke gikk ut og kritiserte Ropstad er fordi dette var vanlig praksis og de skjønte da dette blåste opp at det ville treffe dem. Når dette er hvordan administrasjonen har tilbudt og veiledet stortingspolitikerne, er det etter mitt skjønn helt og fullt administrasjonen som har skapt problemet. Dette var ikke fordi politikerne holdt tilbake opplysninger, men fordi praksis var som den var. Når det endte opp med at Ropstad måtte stå alene i stormen uka før valget når alle partiene (muligens unntatt to som ikke hadde så mange representanter) visste om dette, er det noe som stinker. Men det var det forsåvidt da han ble partileder også, så jeg tenker det er litt karma i spill også.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnaarw/pendlerboligene

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 2/11/2022 at 5:33 PM, Poor Old Gil said:

Hvis det hadde dreid seg om NAV-klienter, ja. Slimålene på Stortinget slipper nok unna.

Se denne;

Det er ikke første gang administrasjonen på Stortinget tar på seg ansvar for at stortingspolitikere kan ha brutt regelverket, brutt skatteloven og mottatt goder folk flest ikke får. Forklaringer om «svak veiledning» og «få kontrollspørsmål» er en gjenganger når mediene bringer stadig nye saker til torgs.

Samtidig opplever NAV-klienter og studenter å få store pengekrav, politianmeldelser eller fengsel når de har misforstått regler. Kritikerne har stått i kø og pekt på at folkevalgte ikke møtes med hardere krav.

– Viser denne saken med Stortinget at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen hattemaker i Norge?

–Nei, jeg vil ikke si det, jeg vil si at det er ulike regelverk på ulike områder, sier Andreassen og legger til at det ikke finnes regler om sanksjoner ved brudd på retningslinjer for pendlerboligene.

Dessverre kan det fort bli utfallet, at toppene unndrar seg straff og ansvar. Heldigvis er det gode gravejournalister på saken. 

Stortingsdirektør marianne andreassen virker jo som hun gjør ting motsatt av hva hun selv sier. Her fra vg.no;

– Jeg kan ikke ha det på meg at jeg skygger banen her eller liksom viker unna. Jeg og administrasjonen har virkelig tatt grep, og tar nå grep. Samtidig som jeg tar min del av ansvaret.

For meg virker det som hennes siste uttalelse er rent ljug, virker som hun hele tiden har jobbet for andre enn sannheten i dette. Tenker da på hvordan hun aktivt har gått ut i saken og avvist alt og alle som har sett pa saken. Selv i Ropstad saken avviste hun tvert at dette var en sak for politiet, og hun snakket ned Ropstads rolle, kalte de feiltokning av reglene. I ettertid har vi jo sett at Ropstad selv har innrømmet at han gjorde dette mot bedre vitende. Og andreassen har uttalt det samme hver gang nye poitikere er tatt i bedrageri og juks. I beste fall har ikke andreassen hatt noe begrep rundt eget mandat og ansvar, eller hun er delaktig. Enten at hun har snudd ryggen til eller bidratt til skandalen, siden dette strekker seg lengre tilbake i tid enn andreassen's periode i denne jobben er det vel det første. Hun trenger ikke ta på seg noen offerrolle. Dette burde hun kjent til, eller handtert bedre. 

Begynner bli noen navn over politikere som har beriket seg selv fra fellesskapets kasse, lang liste....

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er da ingenting å diskutere rundt at hun/administrasjonen faktisk har skapt skandalen. "Svak" - eller direkte feil veiledning er rotårsaken til rotet. Så er det teknisk sett riktig at at det er ulike regelverk, siden dette er et spesialregelverk for Stortingsrepresentanter. De trenger å stramme dette opp slik at det blir klarere regler, definerte sanksjoner osv. Dette er det administrasjonen som fortjener den skarpeste kritikken for. Sitatene i mitt forrige innlegg er klare bevis på at usikre politikere ble gitt helt gal veiledning. 

Når det gjelder Kong Salomo og Jørgen Hattemaker er jeg litt usikker på hva jeg synes. NAV er mye strengere enn regler og ordninger i næringslivet ellers. Hos NAV ender man opp med straffeansvar selv om man spiller med åpne kort og følger nøyaktige forklaringer fra NAV selv om NAV da skulle være den som tolker regelverket feil. Jeg mener ikke at Stortinget skal trenge å være mye strengere enn næringslivet ellers, men forskjellen fra NAV er for stor.  Der mener jeg det er NAV som er for streng, ikke motsatt. NAV skal være til tjeneste for sine brukere, ikke jury og bøddel i tilfelle man tolker dem feil. Men så lenge NAV er så strenge, vil det aldri se bra ut at stortingspolitikerne har gunstigere ordninger - selv om de er sammenlignbare med ordningene i privat næringsliv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, tommyb said:

Det er da ingenting å diskutere rundt at hun/administrasjonen faktisk har skapt skandalen. "Svak" - eller direkte feil veiledning er rotårsaken til rotet. Så er det teknisk sett riktig at at det er ulike regelverk, siden dette er et spesialregelverk for Stortingsrepresentanter. De trenger å stramme dette opp slik at det blir klarere regler, definerte sanksjoner osv. Dette er det administrasjonen som fortjener den skarpeste kritikken for. Sitatene i mitt forrige innlegg er klare bevis på at usikre politikere ble gitt helt gal veiledning. 

Veldig beleilig å snu det slik ja. Jeg tenker at alle parter er like skyldige.

Når det gjelder Kong Salomo og Jørgen Hattemaker er jeg litt usikker på hva jeg synes. NAV er mye strengere enn regler og ordninger i næringslivet ellers. 

Det vil jeg absolutt ikke si. Man kan måtte gå på dagen for rimelig mildere misbruk av midler enn dette her i "næringslivet ellers". Det har man sett nok eksempler av etter å ha jobbet i næringslivet i 30+ år. Men det virker helt klart som -enkelte- slipper lettere unna ja, som vi ser i disse sakene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Theo343 said:

Veldig beleilig å snu det slik ja. Jeg tenker at alle parter er like skyldige.

Det vil jeg absolutt ikke si. Man kan måtte gå på dagen for rimelig mildere misbruk av midler enn dette her i "næringslivet ellers". Det har man sett nok eksempler av etter å ha jobbet i næringslivet i 30+ år. Men det virker helt klart som -enkelte- slipper lettere unna ja, som vi ser i disse sakene.

Det er generelt ganske beleilig for meg å dele mine egne synspunkter med meg, ja ^^;

All den tid den enkelte vet at de gjør noe galt, mener også jeg at hovedansvaret er på den enkelte. Men her har de altså fått en vurdering fra de som administrerer ordningen. Hvis jeg sammenligner med eget liv, vil det være som om jeg spurte lånekassen om jeg hadde krav på borteboerstipend, og etter å ha lagt fram min situasjon hadde de sagt 'ja, det har du'.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det ble jo noe spesielt dette rundt Hadja Tajik. Tajik gikk knallhardt ut og tok en 180 graders flipp og valgte utskjelling av Aftenposten som beste forsvar. Der snakker hun ned egen rolle til 3 mndr gratis bolig. Hun fronter sitt forsvar via face og tror tydeligvis at angrep er beste forsvar. Helt til VG punkterte angrepet hennes og viser til at Tajik i 2006 lurte til seg 3 år gratis bolig med falsk leiekontrakt, og unngikk skatten av gratis bolig. 

Igjen, det er ingen av de skyldige som kan skylde på info, el mangel av info. At noen bevist forfalsker kontrakter og dokumenter viser jo overlegg. 

Tajik viser jo her hvor vanskelig slike saker er. Hun gjorde det Ropstad gjorde. Brukte face for å skape en alternativ historie. Det er jo ikke Aftenposten som er skurken, slik Tajik vrir det til. Hun spiller falskt og bedriver dokumentforfalskning. 

Det er jo slik at Tajik er jurist. Hun vet veldig godt hvor alvorlig dette er. Derfor valgte hun angrep for sympati. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er utrolig avslørende at unge folk som kommer inn i det systemet der allerede vet at det å forfalske papirer for å slaske til seg goder og ordninger de egentlig ikke har krav på er helt ok og ufarlig. Samtidig som de skal styre og bestemme over resten av folket. Det er råttent fra roten og opp.

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadia Tajik er tatt i forfalskning, skatteunndragelse og har sneket til seg gratis bolig. Hun er utdannet jurist og vet veldig godt hva hun gjorde, og hvilke lover hun har brutt. 

Graden av overlegg er jo godt etablert siden hun forfalsket leiekontrakt. Hun burde etterforskes, ta sin straff og faktisk ta sin hatt. 

Nrk;– Advokat Olav Lægreid mener du bør trekke deg, hva svarer du til det?

Hadia Tajik; Det er det selvfølgelig lov å mene. Jeg skjønner at det kommer kritiske spørsmål og at det er en kritisk debatt om bruk av pendlerbolig. Men i mitt tilfelle er det i hvert fall sånn at jeg har hatt reelle boutgifter hos foreldrene mine og på den måten fulgt regelverket. Men jeg skulle selvfølgelig ønske at jeg 15 år senere på en bedre måte kunne dokumentere det, svarer Tajik.

Javel? Hun hadde utgifter hos foreldrene og likevel leverte Hadia Tajik en forfalsket kontrakt slik at hun unngikk skatt? 

Hadia Tajik kan kutte helt ut tåkepraten og ta sin straff. Hun er ikke noe bedre enn andre, hun er ikke hevet over lover og regler. 

Og stortingsdirektør Marianne Andreassen driver nok en gang og snakker ned alvoret. Wtf?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 2/18/2022 at 4:24 PM, tommyb said:

Det er generelt ganske beleilig for meg å dele mine egne synspunkter med meg, ja ^^;

All den tid den enkelte vet at de gjør noe galt, mener også jeg at hovedansvaret er på den enkelte. Men her har de altså fått en vurdering fra de som administrerer ordningen. Hvis jeg sammenligner med eget liv, vil det være som om jeg spurte lånekassen om jeg hadde krav på borteboerstipend, og etter å ha lagt fram min situasjon hadde de sagt 'ja, det har du'.

Det er helt feil. Hun bedriver dokumentforfalskning for å slippe å betale skatt samt tilegner seg en pendlerbolig uten å tilfredstille kravene.

Dette er langt utover hva som kan være akseptabelt for en rikspolitiker. Hvis man ikke gjør noe her så undergraver man det norske demokratiet og rettsstaten. Det er helt latterlig hvordan man håndterer dette.

Det bryr meg lite om "hvor slitne" politikerne er av å høre om egen korrupsjon og lovbrudd. Rydd opp i det og la det få konsekvenser for de som helt soleklart har gjort dette med overlegg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

God dekning fra NRK debatt i kveld. Jeg har dessverre nå fullstendig mistet tilliten og tiltro til vedkommende som folkevalgt politiker. Samtidig har jeg gjenvunnet respekt for Ropstad som ærlig og redelig har lagt alle kortene på bordet og innrømmet alle forhold, fremfor å la ønsket om personlig vinning og karriere trumfe integritet og tillit. Det kostet ham posisjonen men han gjenvant respekt og integritet.

EDIT: Her forventer jeg i det minste at vår Statsminister Støre står frem som en klar leder og gjør noen nødvendige endringer tilsvarende det vi så i KRF.

Jeg ønsker ikke denne personen noe vondt men handling er nødvendig for å beholde tilliten i folket og vise at alle må stå til ansvar for egne handlinger. AP er allerede i hardt vær og trenger klar ledelse i dette.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare litt konspirasjons-teori:

er det "noen" som har funnet ut at Hadia Tajik likevel ikke er noe trekkplaster for AP?

På meg virker hun som en "flink jente" og *det* behøver ikke assosieres med noe positivt. Trond Giske beskrev henne også som en "flink jente" 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...