Gå til innhold

Anbefalte innlegg

4 hours ago, bojangles said:

Vel Ropstad har jo bevist jukset og forfalsket opplysninger og satt sin signatur på det. Jeg kan ikke helt forstå at du virker å tenke at det er greit at en mann som blir politiker, eier egen bolig i Oslo så velger å søke pendlerbolig fordi han kan påstå at han bor på gutterommet.

Hvis han har forfalsket opplysninger er det bedrageri, kast han i kassa og ferdig med den diskusjonen. Hvis en politiker eier utleiebolig er det ikke det samme som å disponere egen bolig, og det er et eksempel på gråsoner. For å fjerne gråsoner kunne man fjerne behovsetterprøving og tillatt alle politikere pendlerbolig mot at de ikke får leie de videre. Gjør de det likevel, er det lovbrudd og ferdig med den diskusjonen.

Har de for gode ordninger. Betyr ingenting. Ferdig med den diskusjonen.

Framstår politikere som en elite for høyt hevet over folket med ordninger andre bare kan drømme om? Det er en annen diskusjon. Hvordan kan vi rekruttere bredere og bedre? Men det er vel ikke det denne tråden handler om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal man si? Selv justisministeren er et grådig svin som har maksimert sin personlige kjøpekraft på bekostning av fellesskapet? 

Hvem blir den neste som faller? Det er kanskje så enkelt som at stort sett alle som har hatt gratis pendlerbolig eller statsrådbolig har svin på skogen? 

Temmelig suspekt at det mangler masse data om nettopp stortingsboliger, tildeling og søknader av boligene? Ikke har jeg lest noe om at noen har klart å gjenskape data eller har funnet papirvariantene av søknadene i arkivet heller.....de dukker neppe opp heller for da blir vel skandalen absolutt om nesten alle stortingspolitikerne skal dømmes og fengsles for dokumentforfalskning, bedrageri og skattesvik? 

Kjempekudos og massiv respekt til journalistene som fortsetter gravingen, det ser jo ut til de finner synderne langt raskere enn lovens lange arm. Politiet har vel ikke engang fått fatt i underlagsmaterialet pga den uheldige arkiv episoden?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh.

Alt peker tilbake til det jeg gjettet på i begynnelsen, at Stortingsadministrasjonen ikke ville henge ut Ropstad fordi det var en praksis de selv kjente til (og rådet politikerne til?). Heller enn at det er en ukultur, ser det ut for meg til at det er en systematisk feil. Kan vi si inkompetanse? Eventuelt feil kompetanse? Politikere brukt der det burde vært økonomer? Hvis ikke administrasjonen gjorde det klart at det var skattepliktig, er det en feil også jeg kunne ha kommet til å gjøre. Jeg har tidligere måtte rette feil i selvangivelsen min. Jeg spør alltid min CFO om råd i slike situasjoner. Ikke for å komme unna skatt, men for å gjøre det rett. Hvis den du rådfører deg med gir deg feil informasjon... Det er ikke svindel og bedrageri fordi man gjør feil - men det kan være straffbart likevel, for ansvaret hviler på den enkelte. 

Siden det er sånn det har blitt praktisert, har vi vel fortsatt en god del politikere som fortsatt skal navngis og henges ut. Når seniorpolitikerne har gjort det på denne måten, er det ikke å forvente at førstereisfolka visste bedre. Lurer på om ikke dette gjelder alle. Har ennå ikke sett noen som har stått fram og si dette har de funnet ut av og gjort rett fra dag én

Husker tilbake til tiden da skattemeldingen het selvangivelse. Ser ut til at det fortsatt kan være noen politikere som får det travelt med å si ifra til Skatteetaten før noen andre gjør det for dem.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@tommyb Jeg skjønner ikke helt hvorfor flere forsøker å forklare eller kanskje heller bortforklare marginalisere alvoret av det politikerne har gjort i denne saken. Selv kids på videregående vet det er lovbrudd å søke om borteboer om de bor på gutterommet. At administrasjonen muligens har tilrettelagt for svindelen eller i det minste valgt å se en annen vei gjør jo om noe bare saken ennå mer tragisk. Like tragisk som at Eva Kristin Hansen skulle undersøke saken, hun er altså selv av de som har misbrukt ordningen. Tenker mange politikere pustet lettet ut når de fikk vite at Eva Kristin Hansen var på saken, de som har jobbet med henne vet jo om hennes svindelhistorie, så da tenkte de nok at dette fikser hu Eva. Heldigvis er det fortsatt gode gravejournalister som avslørte svineriet.  

Vi snakker jo tross alt om mennesker som er oppgående nok til å klore seg opp og fram hele veien til stortinget. I sitt virke på stortinget skal de altså klare å fungere som lovgivere, da er de ikke så dumme at de ikke skjønner intensjonen bak gratis stortingsboliger. Fiktive leieforhold og proformaavtaler er faktisk også dokumentforfalskning. Så det er temmelig graverende dette for flere politikere vil jeg tro. Er nok ikke kun Ropstad og Eva Griske Hansen som bevist har signert på "sannferdig info" er gitt i søknaden mot bedre vitende. Og her kommer jo joker'n inn. Nå er plutselig alle dokumenter i arkivet som har opplysninger om dette "kommet bort". De fysiske papirene er vel brent i nattens mulm i et oljefat av en fyr i hettegenser med skummel bakgrunnsmusikk og kreativ kameravinkel? 

Det er jo neste så en ikke tror det er sant. Hadde man sett noe slikt på tv serie om politikere i norden ville man ristet på hodet og slått av fordi man hadde tenkt at den serien er så i utakt med faktiske forhold i norden og norge spesielt at vi hadde følt at de dro den for langt. Dessverre er dette måten norges elite har gjort seg selv og sine stadig feitere og mer velfødd. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
5 hours ago, tommyb said:

Jeg har tidligere måtte rette feil i selvangivelsen min. Jeg spør alltid min CFO om råd i slike situasjoner. Ikke for å komme unna skatt, men for å gjøre det rett. Hvis den du rådfører deg med gir deg feil informasjon... Det er ikke svindel og bedrageri fordi man gjør feil - men det kan være straffbart likevel, for ansvaret hviler på den enkelte. 

CFO? Folk flest bruker vel sin regnskapsfører, revisor, konsulenter eller jurist til slikt? CFO er det blitt et begrep også her til lands? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

@tommyb (...) At administrasjonen muligens har tilrettelagt for svindelen eller i det minste valgt å se en annen vei gjør jo om noe bare saken ennå mer tragisk. (...)

Nå tror jeg ikke et sekund på at de har gjort noen av de to tingene. Min oppfattelse i møtet med alle administrasjoner er at de forsøker tolke regler og ordninger rett etter beste evne. Jeg setter spørsmålstegn ved evnen, ikke viljen. Jeg er ikke konspiratorisk, men jeg vet at folk gjør mer eller mindre alt feil, hver gang. Murphys law gjelder også på Stortinget. Jeg har nok erfaring med folk til å vite at eneste måten noe kan bli rett på er om jeg gjør det selv. Og gjerne ikke da heller.

Den rasjonale forklaringen er at administrasjonen tolket regelverket feil og de som hadde behov for assistanse - de som fikk pendlerbolig - fikk denne feilaktige tolkningen fra administrasjonen. Jeg skjønner at det ikke er like engasjerende, men det er mer sannsynlig riktig enn ditt inntrykk av at alle har jukset med vilje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Nå tror jeg ikke et sekund på at de har gjort noen av de to tingene. Min oppfattelse i møtet med alle administrasjoner er at de forsøker tolke regler og ordninger rett etter beste evne. Jeg setter spørsmålstegn ved evnen, ikke viljen. Jeg er ikke konspiratorisk, men jeg vet at folk gjør mer eller mindre alt feil, hver gang. Murphys law gjelder også på Stortinget. Jeg har nok erfaring med folk til å vite at eneste måten noe kan bli rett på er om jeg gjør det selv. Og gjerne ikke da heller.

Den rasjonale forklaringen er at administrasjonen tolket regelverket feil og de som hadde behov for assistanse - de som fikk pendlerbolig - fikk denne feilaktige tolkningen fra administrasjonen. Jeg skjønner at det ikke er like engasjerende, men det er mer sannsynlig riktig enn ditt inntrykk av at alle har jukset med vilje.

Etter å ha jobbet slike steder vet jeg nok til at mange forsøker å skvise ut hver minste ting de kan selv om de går på kanten av regelverket. Jeg er så sikker som jeg kan være at dette er gjort med viten og vilje samt "det er nok ingen som kommer til å grave i det - vi gjør det så og si alle sammen. Kjør på". 

Selv bortforklaringene er nok avtalt på forhånd for jeg har hørt de før i disse systemene. "Nekt for alt, skyld på komplisert regelverk, etterlat minst mulig du kan tas på". Selv lønnede velferdspermisjoner og begravelser og annet for å få seg noen ekstra fridager. 

Det er derfor jeg kaller det en systemisk ukultur.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok litt systematisk i den forstand at reglene ikke overholdes eller følges opp pga tingene du nevner. "vi har jo alledere 150 boliger som bare står der, det er jo ikke så farlig om du får en, bare send en søknad du".  Når ting ikke blir fulgt opp eller kontrollert, så vil folk utnytte seg av det, sånn er det blant vanlige folk, og selvfølgelig også blant politikere. 

Så lenge man får noe godkjent av noen, så tenker jeg at det er normalt å selv tenke at da er det innafor, dette fungerer jo særs dårlig dersom de som godkjenner ikke er særlig opptatt av å kontrollere og sette seg inn i regelverket som er der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, tommyb said:

Ja. Du skulle sett forkortelsen til salgssjefen

Ja ja da har man vel passert middagshøyden og begynner å bli en herremann kanskje? Hos oss er det bare salgs/marked/økonomi/personal sjefer og en direktør. En traust gjeng på vei inn i solnedgangen kanskje?

Lenke til kommentar
12 hours ago, tommyb said:

Nei beklager jeg kjøper ikke den altså. Stortingsdirektør Marianne Andreassen har erfaring som sjef i lånekassen. Vi har jo sett hvordan hun der maktet å tolke regelverket til lånekassen. Hun truet faktisk studenter med at de kunne bli utestengt fra fremtidige studielån om de ble tatt for juks med borteboer stipendet. I lånekassen var faktisk Adreassen villig til å gi unge dumme/griske studenter livstidsstraff. Hun kan faktisk ikke påberope seg å ikke forstå reglene hun og hennes administrasjon skal håndheve. Det faller tungt på egen urimelighet. Hun og hennes administrasjon har nok i beste fall snudd ryggen til. 

11 hours ago, Theo343 said:

Etter å ha jobbet slike steder vet jeg nok til at mange forsøker å skvise ut hver minste ting de kan selv om de går på kanten av regelverket. Jeg er så sikker som jeg kan være at dette er gjort med viten og vilje samt "det er nok ingen som kommer til å grave i det - vi gjør det så og si alle sammen. Kjør på". 

Dessverre så virker det jo som om det er akkurat dette som har skjedd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som ble hyppig misbrukt var gratis parkeringsplass basert på at man hadde bosted over 10-20 mil unna jobb, selv om alle visste at personen hadde pendlerbolig med pendlerfradrag etc. rett i nærheten. Samt reiseregninger osv.

Det er viktig at alt slik nå ryddes opp i.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja vet ikke helt jeg skal si. Jeg ønsker naturligvis og folk en god jul, også politikerne. Dog håper jeg politikerne er litt mindre opptatt av jul akkurat nå og og heller bruker disse rolige dagene til å tenke nøye gjennom tingenes tilstand, hvilken ukultur og elitisme de er en del av og hvordan de bør endre seg og oppføre seg fremover. I klartekst siden jeg vet politikere på toppnivå ofte sliter litt med både lesingen og tekstforståelse; med det mener jeg de skal tenke gjennom om det er slik at de også har stjålet fra fellesskapet, og beriket seg selv på bekostning av alle andre. Hvordan kan de selv bidra til å endre den ukulturen som uten tvil finnes på stortinget, og hva kan de selv gjøre for å bygge opp tillit til politikere igjen og bli en av de som motvirker politikerforakt. Alle på stortinget får starte med seg selv. Slutt på alt snusk og triksing, ingen flere spesialregler og skjulte lønnstilskudd fremover. Kort sagt, de skal slutte å berike seg selv når de har fått den tilliten fra både parti og velgere. Dere har lønn mer enn stor nok til å leve et bra liv kun på den offisielle lønnen, det må bli slutt på stjeling, svindel, skattesvik og dokumenforfalskninger. Om arkivet i boligsaken fortsatt eksisterer så kan jo den eller de som står bak den forsvinningen sørge for at alt materiale og all data kommer til rette?

Om de vet de har noe de har skjult for offentligheten så bør de kanskje vurdere å faktisk stå frem på eget initiativ, innrømme sine synder offentlig og faktisk ta ansvar ved å betale tilbake, betale evt. straffeskatt, skyldig skatt eller stå ragrygget og motta en evt. straff i form av bot eller fengsel alt avhengig av alvorligheten. Den eneste måten 

Det er kanskje litt mye å be om, selv på julaften, at politikere faktisk tar ansvar og ikke bare sier de skal ta ansvar?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Politikerne er seg selv lik. Det ble stille i avisene rundt de gode ordningene politikerne har fikset seg, og da ble det heller ingen endringer. Feks skulle de fjerne dobbel feriepenger. Det skjedde ikke og presidentskapet har avvist saken slik at ordningen fortsetter. 

Jaja det var vel forventet kanskje? Viktig at journalistene fortsetter gravingen slik at det blir endringer. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...