bojangles Skrevet 2. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2021 Jo mer Eva Kristin Hansen prater i denne saken jo mer skitten fremstår hun. Hun har knappest hatt noen reiser til Trondheim i perioden hvor hun "bodde" hos Giske. Og flere av turene til Trondheim har hun faktisk bodd på hotell i byen, selv om hun altså "bodde" hos Giske. Ganske utrolig at den damen var satt på oppgaven til å rydde opp i boligskandelen. Det virker jo som hun er en veldig stor del av den skandalen selv, også står hun frem og er indignert over at hun selv gikk av? 2 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) bojangles skrev (På 7.9.2021 den 10.14): Snart er det timesbetaling og de 40 kr dagen blir til 100 som blir til 200 osv. Griske politikere er noe skikkelig svineri. For de svartmaler jo også de politikerne som er på tinget pga ønsket om å skape endring. Får skaffe deg jobb som politiker å skrive i lovteksten at politikerne eller kongen ikke blir straffet for ulovligheter de gjør foreløpig kun kongen og statsministeren som er diplomat. Hvorfor skal det ikke gjelde politiet og sikkerhetsvakter og politikerne man ønsker mere urettferdighet til toppleder som tjener 1.5 million skal få mindre skatt men økt skatt til de som tjener minst. Så kan de som jobber i nav få dobbel straff og advokater og de som jobber med it. Endret 2. desember 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 1 hour ago, bojangles said: Jo mer Eva Kristin Hansen prater i denne saken jo mer skitten fremstår hun. Hun har knappest hatt noen reiser til Trondheim i perioden hvor hun "bodde" hos Giske. Og flere av turene til Trondheim har hun faktisk bodd på hotell i byen, selv om hun altså "bodde" hos Giske. Ganske utrolig at den damen var satt på oppgaven til å rydde opp i boligskandelen. Det virker jo som hun er en veldig stor del av den skandalen selv, også står hun frem og er indignert over at hun selv gikk av? Jøss, dette hadde jeg ikke fått med meg. Langhus, Eva kristin hansen | Sa hun bodde i Trondheim, men krevde refusjoner for reiser hjem til Langhus (oblad.no) Dette er rimelig drøyt, og man skal virkelig ha fått utdelt frekkhetens nådegave for å kreve penger for å bo på hotell der man har løyet om å ha sin primærbolig. 700 meter fra sitt "hjem" som hun sikkert aldri har sett fra innsiden. Utrolig. Norsk politikk, Eva Kristin Hansen | Endte i fengsel etter Nav-regelbrudd: – Hjelper ikke å si at jeg misforstod (nettavisen.no) Nå skal det sies at jeg ikke har mye til overs for disse såkalte "NAV-ofrene". De er like mye ofre som disse stortingssvindlerne er om man plutselig hadde funnet et juridisk smutthull som gjorde at de ble frikjent, men politikeradelen kommer aldri til å havne i fengsel i utgangspunktet, og jeg blir overrasket om de må betale tilbake alt de har klart å lure til seg, og ikke bare toppen av isfjellet (om noe i det hele tatt). 5 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Jeg har absolutt emapti med NAV ofrene. De gjorde det fordi det ikke kom klart frem noe sted at det var feil. Disse som lever helt på bunn av samfunnet fortjener også noe mer enn å bare sitte hjemme og sture. Noen av disse levde 6 måneder av året utenlands i eks. campingvogn for å spare penger. Men folk som har alt og likevel snylter på skattemidlene våre? De bør dømmes, straffes og gjøres eksempler av. Endret 2. desember 2021 av Theo343 4 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 17 minutes ago, Theo343 said: Jeg har absolutt emapti med NAV ofrene. De gjorde det fordi det ikke kom klart frem noe sted at det var feil. Disse som lever helt på bunn av samfunnet fortjener også noe mer enn å bare sitte hjemme og sture. Noen av disse levde 6 måneder av året utenlands i eks. campingvogn for å spare penger. Men folk som har alt og likevel snylter på skattemidlene våre? De bør dømmes, straffes og gjøres eksempler av. Nå er dette off-topic, men man må vel sende in meldeskjema der man må krysse av for om man har vært i utlandet? Nav-skandalen, Hanne Bjurstrøm | «NAV-ofrene» skrev under egenerklæring om at sykepengene bandt dem til Norge (nettavisen.no) Når de har krysset av på "nei" her og likevel gjør det, så kan de ikke lenger skylde på at de ikke visste eller ikke skjønte regelverket. Da de gjorde dette var den norske forståelsen av regelverket helt klar, men så fant man ut i etterkant at det ikke var holdbart i forhold til et regelverk i EU siden man skal kunne søke jobber i alle EU-land. De brøt regelverket og løy om det, men var heldige og fant et smutthull senere? Det er i alle fall slik jeg har oppfattet det. Det blir vel litt det samme som at man plutselig finner et lovverk i EU som sier at stortingsrepresentanter UANSETT skal ha rett på pendlerbolig. Det blir ikke noe mindre moralsk svindel fra Ropstad og gjengen av den grunn, selv om de da kanskje slipper straff. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Hvis de med vilje har krysset feil så er jeg helt enig. Men forstod det slik at det absolutt ikke gjaldt alle. Det var jo også de som fikk beskjed om at hvis man reiste innenfor EU/EØS så trengte man ikke krysse av for "utlandet". Fra NAV selv. Endret 2. desember 2021 av Theo343 2 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 2. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) @delfin husker ikke alt i den nav saken, men var det ikke slik at noen av dem som ble dømt faktisk hadde rådført seg med nav i forkant av utenlandsoppholdet og brukte oppholdet som ledd i behandling for å bli friske, og de fikk beskjed om de kunne reise siden det var innen EU? Såvidt jeg kan erindre så ble det da sagt i retten at selv om de hadde fått tillatelse fra nav eller saksbehandler osv. så var det de selv som var ansvarlig for å sjekke jussen i dette. Også ble de dømt likevel. Og en må huske på at dette var vel i utgangspunktet ikke mennesker på livets solside? De hadde ikke ressurser til å få en juridisk vurdering til tusenvis av kroner. Flere av de hadde sikkert mer en nok med å overleve dagen og klare å stå opp neste morgen. Likevel så ble de dømt. Jeg kjenner ikke den nav saken godt nok til at jeg kan ha en formening om de dømte i saken reiste utenlands i vinnings hensikt, vel vitende om at de begikk bedrageri eller om de trodde informasjonen de fikk fra nav var korrekt. Det jeg fikk med meg var at hele lovtolkningen var feil, og at veldig mange offentlige instanser håndterte den saken skrekkelig dårlig. Rett og slett veldig mye dårlig håndverk i mange ledd, fordi saken gjaldt de svakeste i samfunnet. Så svake at de ikke orket å løpe til media, eller hadde råd til toppadvokater. Politikerne bor på flotte hoteller i byen der de faktisk "bor", og det virker jo som den leieavtalen var ren proforma for å kunne melke systemet. Det er jo alt reiseregninger og div som er gjengitt som bekrefter at hun må ha handlet i vinnings hensikt. Og vi ser jo hvordan eliten gjør det når de blir tatt. Eva Kristin Hansen har allerede leid inn advokat Elden til å tale sin sak i media. Ingen vet ennå om saken skal opp for retten, likevel har Eva Kristin Hansen leid inn advokat Elden. Temmelig langt unna realiteten til de som ble dømt i Nav saken. Flere av de dømte rakk jo faktisk å sone før de ble frikjent. Eliten, de har råd til å hyre inn feks advokater i et forsøk på å sminke sannheten eller å ta eierskap over historien som fortelles. Det er jo det Hansen forsøker på. Endret 2. desember 2021 av bojangles 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 (endret) Jeg mente også å huske at mennesker som hadde fått innviliget utenlandsopphold for behandling av revmatisme ol. også ble offre i dette. Men helt enig Bojangles, det er langt i fra riktig å sidestille hvitsnippforbrytere med de velferdsamfunnet vårt skal ta vare på. Vi trenger ikke da at de som har alt skal slippe unna med å stjele fra våre innbetalte skattepenger. Endret 2. desember 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. desember 2021 Del Skrevet 2. desember 2021 Jeg tror ikke vi skal ta den lengre, og jeg tror vi er enige egentlig. Hvis de har fått godkjenning av saksbehandlere så blir det jo mer komplisert, men dette gjelder i alle fall ikke alle, og helt sikkert ikke majoriteten en gang. Man kan få godkjent opphold og betaling (f.eks. ferie) men det skal/skulle avklares med NAV og man måtte fylle det inn på de skriftlige skjemaene. Kort fortalt har jeg lite sympati med dem som har løyet og så etterpå blitt reddet av et smutthull, men selvfølgelig er det noe annet for de som har handlet i god tro, om det er noen. At mange har prøvd å lure systemet er jeg imidlertid ikke i tvil om, og jeg vil ikke kalle dem "offer". Hvis de trodde at dette var lovlig så hadde de krysset av på "har oppholdt meg i utlandet". Jeg er også enig i at denne saken er verre, siden de allerede har topplønninger og lever på toppen av samfunnet med alle frynsegoder man kan tenke seg, og likevel snylter og jukser. Disse som nå er tatt med buksene nede er i tillegg satt til å forvalte samfunnet vårt, så selvfølgelig burde man stille høyere krav til dem. Uansett, ikke tema her I den grad man kan trekke det inn i debatten må det vel være at disse politikerne har gjort mer eller mindre det samme når de har krysset av på sine skjema, og burde bli behandlet på samme måte med full tilbakebetaling og mulig fengsel, så får vi se om det er samme regler for kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Det er det neppe... 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Bare litt relatert: Jeg leste her er om dagen om en kjendis som ble arbeidsløs. Vedkommende fortalte om flere jobb-tilbud som vedkommende sa nei til før drømme-jobben dukka opp. Gjorde han da noe kriminelt ved å motta ledighets-trygd etter å ha sagt nei til jobb-tilbud? De som er "nederst" i samfunnet risikerer vel straff dersom de mottar ledighets-trygd etter å ha sagt nei til jobb-tilbud? 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 lada1 skrev (6 timer siden): Gjorde han da noe kriminelt ved å motta ledighets-trygd etter å ha sagt nei til jobb-tilbud? Ja, dersom han faktisk fikk arbeidsavklaringspenger fra NAV samtidig. Absolutt! Men har du håndfaste bevis på at han mottok dette? Overraskende mange arbeidsledige mottar ikke arbeidsavklaringspenger. (Enten fordi de ikke gidder å søke, eller fordi man ikke tilfredsstillende kravene som stilles.) 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Ellers https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/k6Bq0A/sanner-saken-nekter-aa-gi-dokumenter-til-stortinget Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Det er altså ingen grenser for hva politikerne tillater seg. Det er lovbrudd på lovbrudd. Kanskje vi neste gang bare skal plukke ut stortingspolitikere helt random, slik at alle grupper i samfunnet er inkludert. At vi får både ekte arbeidsfolk, arbeidsledige, uføre, kriminelle osv. For slik ordningen er når virker det jo som vi har fått en overvekt av kriminelle på tinget, bare at vi har fått en kriminell elite. Er det noe som er verre enn elite så er det vel en kriminell elite? Jaja man kan jo spøke, men det vi ser nå er jo at vårt storting er både komedie og tragedie og de lager jo så mye faenskap at det ville krevd en erfaren og begavet fyr for å klare å lage en tilsvarende TV serie. Endret 3. desember 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 (endret) Sikkert gammelt nytt men "Spanderer gratis strøm på seg selv" https://www.dagbladet.no/nyheter/far-gratis-strom---hva/74793640 Quote På toppen av dette slipper politikerne som bor i pendlerleilighetene å betale for strømmen de bruker. Strømmen spanderes nemlig av skattebetalerne. Endret 3. desember 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Ja, det har jo kommet fram i de tidligere sakene hva som var og ikke var inkludert, så nå holder de bare saken varm mens de leter etter mer. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 3. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2021 Joda dette med gratis strøm til stortingspolitikere ble nevnt tidligere, likevel er det vel kanskje greit å minne om at det er jo den totale pakken av frynsegoder, gratis bolig, høy lønn, etterlønn, 13 månedslønner i året/feilaktige feriepenger og alt det som faktisk gjør det litt problematisk for politikerne. De skaper jo en hverdag for seg selv som er så i utakt med hele resten av samfunnet at det er nesten ikke til å tro. Hvor lett er det for politikerne som har hatt noen perioder på stortinget å forstå hva vanlige folk faktisk står i nå? Den høye strømprisen den kommer jo bare på toppen av alt annet som har skjedd i år. Alt er blitt dyrere men det så en jo ikke mye til i lønnsoppgjøret. Vanlige folk de må faktisk betale strømregningen selv. Politikerne slipper å stresse med det. Og da er det ikke rart at folk reagerer. Eliten sørger for seg selv først. Også sine venner. 1 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. desember 2021 Del Skrevet 3. desember 2021 Theo343 skrev (5 timer siden): Sikkert gammelt nytt men "Spanderer gratis strøm på seg selv" https://www.dagbladet.no/nyheter/far-gratis-strom---hva/74793640 Å snakke om strøm er absolutt i vinden. Forstår godt at det blir tatt opp. Men om politikerne har lurt til seg gratis strøm, gratis avis, gratis kaffi eller gratis medlemskap i Sats bryr jeg meg ikke om. Det er ikke her problemene ligger! For all del, er jo ikke greit å lure reglene, men at en stortingsbolig er inkl strøm og internett synes jeg er helt uproblematisk. Problemet er jo at folk uten reelt behov har karret og snyltet seg til en slik bolig. Strømpris blir en dråpe i havet i så måte .. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Enig i det qualbeen, problemet er at de misbruker goder de ikke rettmessig har krav på. Som jeg vil si er straffbare forhold. Endret 4. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2021 Del Skrevet 4. desember 2021 (endret) Tilskudd til barnepass? https://www.dagbladet.no/nyheter/politikernes-ukjente-frynsegoder/74785745 Quote MDGs Rasmus Hansson forteller Dagbladet at han mener det er «uforståelig» at representantene få diett ved opphold i pendlerboligene. Den subsidierte kantina omtaler Hansson som unødvendig. Diett når du bor i pendlerboligen? Ærlig talt... Endret 4. desember 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 4. desember 2021 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2021 Ja det er jo ganske spesielt at de har diettgodtgjørelse på flere tusen kr per måned når vi også samtidig vet at de kan spise gratis i kantina. Faktisk både frokost lunch og middag. I praksis så får faktisk politikerne også betalt for å spise.......og maten er også gratis.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå