lada1 Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 (endret) 15 hours ago, bojangles said: Hytte er sjeldent akseptert som helårsbolig og det vil da ikke bli et alternativ. Har f.eks. hørt om mye kreativitet når folk kjøper/arver hus på steder med boplikt. Kreativiteten kommer først når det er behov for det. Uten statistisk bevis så forstår jeg at mange av straffe-sakene overfor NAV-klienter angår "bosted" - og er man litt smart og har ressurser/familie/nettverk så er det ganske lett å slippe unna. De dumme "nederst" blir lettest tatt 🙂 Lover og regler som ikke lovlig kan kontrolleres og som mange med ressurder lett kan omgå, er dumme. Slike lover og regler bør man helst unngå. Du kan vel ikke lovlig sjekke hvor jeg sover om natta? Du kan spekulere - og overse mine eventuelle løgner - men lover og regler bør ikke baseres på slikt. Jeg mener at jeg bør ha en udiskutabel rett på å lyve angående hvor jeg sover om natta 🙂 Det er absolutt ikke noe du har noe med. Endret 25. november 2021 av lada1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. november 2021 Forfatter Del Skrevet 25. november 2021 12 hours ago, lada1 said: Lover og regler som ikke lovlig kan kontrolleres og som mange med ressurder lett kan omgå, er dumme. Slike lover og regler bør man helst unngå. Du kan vel ikke lovlig sjekke hvor jeg sover om natta? Du kan spekulere - og overse mine eventuelle løgner - men lover og regler bør ikke baseres på slikt. Jeg mener at jeg bør ha en udiskutabel rett på å lyve angående hvor jeg sover om natta 🙂 Det er absolutt ikke noe du har noe med. Du har helt rett, hvor du sover har jeg ingenting med. Ikke er det spesielt spennende heller. I forhold til skatteetaten eller andre offentlige kontorer, statens kartverk eller folkeregister er det dog ikke slik. Du kan velge å lyve om hvor du tilbringer nettene, du kan sågar forsøke å tilsløre det. Sjansen er der for at du vil bli tatt, og da vil du gjerne få en form for reaksjon fra myndighetene. Det å lyve er vel ikke akkurat noe som er en menneskerett? Blir du kalt inn av politiet i et avhør, da har du lov både til å nekte å forklare deg, og du kan også velge å lyve. I retten er du derimot pålagt å forklare deg sannferdig, og i retten tror jeg heller ikke kan avstå fra å forklare deg. Retten til å lyve er altså ikke absolutt, det er kanskje mer riktig å si at den retten er situasjonsbetinget og kanskje også sosialt betinget. Om en kollega viser deg bilde av sitt førstefødte og spør hva du synes er det forventet at du uttaler deg positivt, uansett hvor rynkete og lyserødt barnet er, ja selv om barnet er tatt med tang og har et bulket hode så er det vel ikke sosialt korrekt å påpeke at "dette var et usedvanlig stygt og lite attraktivt barn, og jeg ser det likner på deg"? Når fruen spør om denne kjolen gjør at hun ser feit ut, skal du si det som det egentlig er, slik at du må vente ennå lengre mens hun prøver ennå mer tøy, vel vitende om at du ikke vil ha flaks den kvelden og kanskje ikke neste uke heller? Eller skal du dra en hvit en og si "ja den kjolen satt veldig bra"? Om du på vei hjem en dag blir vitne til et overfall og forklarer deg til politiet så er "kontrakten" med storsamfunnet at da forklarer du deg så sannferdig og korrekt som mulig. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. november 2021 Forfatter Del Skrevet 25. november 2021 (endret) On 11/22/2021 at 1:28 PM, sedsberg said: Ser ut som stortingspresidenten slipper unna. https://www.vg.no/nyheter/i/Orar0O/eva-kristin-hansen-ap-representeres-av-elden-i-pendlerbolig-saken-ser-ut-til-aa-ha-fulgt-reglene Nei hun gjør nok ikke det, nå ser det tvert imot ut til at alle uttalelser fra advokat Elden bare var en del av et narrespill. På direkte spørsmål på epost noen år tilbake så valgte Eva Kristin Hansen å fortie at hun eide egen bolig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G356A9/aftenposten-hansen-tiet-i-2017-om-huset-i-ski Quote Administrasjonen stilte henne to spørsmål i februar 2017: Om hun hadde egen bolig på hjemstedet. Om hun pendlet til en annen adresse enn denne. – Jeg har bolig i Trondheim som jeg disponerer fullt og helt, svarte Eva Kristin Hansen. Hun unnlot å nevne tomannsboligen i Ski, som hun hadde kjøpt seg inn i høsten 2014 og delvis bodd i flere år. Dette viser vel graden av overlegg i denne saken? Hansen forsøker å sminke sannheten og leier inn Elden som spinndoktor. Veldig bra at journalistene fortsetter å grave. Nå skal all dritten opp og synderne skal få ta sitt ansvar. La oss håpe de får sakene opp i retten og dømmes til å tilbakebetale, samt en passelig dom som medfører litt fengselsstraff. Etter at det ble kjent at riksrevisjonen skulle undersøke etterlønnsordningen så er det tilbakebetalt over 400 000 fra tidligere stortingspolitikere, det må vel bety at det sitter noen ex politikere som vet de har fått mer enn de hadde rett på. Altså har de handlet med forsett. Etterlønn er tydeligvis også en ordning som er eksepsjonelt bra for bra, men som griske stortingspolitikere ikke holdt seg for god til å utnytte og svindle slik at de kunne få ekstra penger. Jeg håper bare at alle undersøkelsene nå gjør at de ansvarlige også må ta et juridisk ansvar, rett og slett at de som kjennes skyldige blir dømt og fengslet og må tilbakebetale hver en krone de urettsmessig har mottatt. Endret 25. november 2021 av bojangles 3 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 (endret) Quote Stortingspresident Masud Gharahkhani har pendlerbolig som sparer ham for reisen på vel fire mil til Drammen på travle dager. – Det har vært nødvendig, sier han. Synes ærlig talt 4 mil til jobb er alt for generøst i denne ordningen. 4 mil til jobb har ganske mange med jobber som er meget krevende. Selv med barn i barnehage osv. Han sier at dagene kan være uforutsigbare jobbmessig. Forutsigbare dager er en luksus for de fleste som ikke har 8-16 jobb på samlebånd. Endret 25. november 2021 av Theo343 2 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 25. november 2021 Forfatter Del Skrevet 25. november 2021 55 minutes ago, Theo343 said: Synes ærlig talt 4 mil til jobb er alt for generøst i denne ordningen. 4 mil til jobb har ganske mange med jobber som er meget krevende. Selv med barn i barnehage osv. Han sier at dagene kan være uforutsigbare jobbmessig. Forutsigbare dager er en luksus for de fleste som ikke har 8-16 jobb på samlebånd. Ja vi behandler stortingspolitikere som om de var skjøre og delikate og må unngå alle former for hverdagsutfordringer. Grensen på 40 km bør definitivt vurderes på nytt. Spørs om den ikke bør dobles i det minste? Igjen, om de på tinget har en hverdag som er mer i tråd med hverdagen til vanlige folk, så ser jeg ikke bort ifra at da vil resultatet kunne bli at politikerne faktisk får gjennomført ennå mer i løpet av sin periode på stortinget. Om politikerne hadde togpendlet så hadde vi kanskje ikke så drøye og hyppige forsinkelser på togene? Lenke til kommentar
Gustav 1 Skrevet 25. november 2021 Del Skrevet 25. november 2021 1 hour ago, Theo343 said: Synes ærlig talt 4 mil til jobb er alt for generøst i denne ordningen. 4 mil til jobb har ganske mange med jobber som er meget krevende. Selv med barn i barnehage osv. Han sier at dagene kan være uforutsigbare jobbmessig. Forutsigbare dager er en luksus for de fleste som ikke har 8-16 jobb på samlebånd. Enig. Synes også spesielt når man har barn i barnehagen så er det naturlig å komme hjem til dem etter jobb og ikke chille i en pendleleilighet 4 mil unna. Har man barn så bør man være villig til å reise 4 mil for å være med dem. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 7 hours ago, bojangles said: Om politikerne hadde togpendlet så hadde vi kanskje ikke så drøye og hyppige forsinkelser på togene? Eller vi hadde flere politikere som hadde innretta seg godt på Oslo vest 🙂 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 12 hours ago, bojangles said: Du har helt rett, hvor du sover har jeg ingenting med. Ikke er det spesielt spennende heller. I forhold til skatteetaten eller andre offentlige kontorer, statens kartverk eller folkeregister er det dog ikke slik. Du kan velge å lyve om hvor du tilbringer nettene, du kan sågar forsøke å tilsløre det. Sjansen er der for at du vil bli tatt, og da vil du gjerne få en form for reaksjon fra myndighetene. Det å lyve er vel ikke akkurat noe som er en menneskerett? Blir du kalt inn av politiet i et avhør, da har du lov både til å nekte å forklare deg, og du kan også velge å lyve. I retten er du derimot pålagt å forklare deg sannferdig, og i retten tror jeg heller ikke kan avstå fra å forklare deg. Retten til å lyve er altså ikke absolutt, det er kanskje mer riktig å si at den retten er situasjonsbetinget og kanskje også sosialt betinget. Om en kollega viser deg bilde av sitt førstefødte og spør hva du synes er det forventet at du uttaler deg positivt, uansett hvor rynkete og lyserødt barnet er, ja selv om barnet er tatt med tang og har et bulket hode så er det vel ikke sosialt korrekt å påpeke at "dette var et usedvanlig stygt og lite attraktivt barn, og jeg ser det likner på deg"? Når fruen spør om denne kjolen gjør at hun ser feit ut, skal du si det som det egentlig er, slik at du må vente ennå lengre mens hun prøver ennå mer tøy, vel vitende om at du ikke vil ha flaks den kvelden og kanskje ikke neste uke heller? Eller skal du dra en hvit en og si "ja den kjolen satt veldig bra"? Om du på vei hjem en dag blir vitne til et overfall og forklarer deg til politiet så er "kontrakten" med storsamfunnet at da forklarer du deg så sannferdig og korrekt som mulig. Riktig. Retten til å lyve er ikke absolutt, men kan man lyve når en er sikker på ikke å bli tatt, så mener jeg at det bør være fitt fram å lyve. Enkel begrunnelse: når andre *kan* så kan jeg også? Noen ganger har man også *plikt* til å lyve. Blir du tatt av fienden i krig, så bør du helst lyve. Imidlertid, en behøver ikke bruke dagens lovverk som moralsk rettesnor. Lover kan endres og det må være lov å argumentere for endringer. Jeg vil argumentere for at det ikke bør være lett å lyve seg til f.eks. 100.000 kr fra staten. Lover som baserer seg på "bosted" kan for noen lett gi anledning til å lyve seg til f.eks. 100.000 fra staten. Det er jeg imot. Det virker dog som at andre her vil ha slike lover? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 (endret) 9 hours ago, Gustav 1 said: Enig. Synes også spesielt når man har barn i barnehagen så er det naturlig å komme hjem til dem etter jobb og ikke chille i en pendleleilighet 4 mil unna. Har man barn så bør man være villig til å reise 4 mil for å være med dem. Definitivt. Her sitter man på jobb under 1 time hjemmefra. Man har direkte togforbindelse rett utenfor døra og opptrer og argumenterer som om man jobbet i et annet land. Med forholdsvis krevende jobb, mye stress og uforutsigbare dager som "bussiness as usual" har jeg hatt 3-5 mil hjemmefra hele livet og vet godt hvor lite krevende 4 mil til/fra jobb er. I en av Norges verste rushsoner inn til Oslo. Både jeg og min sambo har gjort dette hele livet og vi satt å snakket om at en pendlerbolig ikke bør utløses før man har avstander som 70-100km til jobb. Samt at man bør se på hvordan man tenker "pendlerbolig" når det er snakk om at mor eller far skal ha et sted å overnatte på travle dager. I praksis holder det da lenge med god hotellromstandard og en byggmasse som statsbygg kan ta ansvar for. Sørg gjerne for at bygget har en kantine de kan spise frokost og kveldsmat i. Når våre politikere ikke kan viste måtehold så iverksetter de en uheldig signaleffekt i samfunnet. Å være stortingspolitiker er en viktig rolle men luksus og elitestatus bør ikke være lokkemiddel. Da tiltrekker man seg mennesker som i ytterste grad er mer opptatt av makt, luksus og elitestatus enn å drive landet godt. Endret 26. november 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 bojangles skrev (13 timer siden): Nei hun gjør nok ikke det, nå ser det tvert imot ut til at alle uttalelser fra advokat Elden bare var en del av et narrespill. På direkte spørsmål på epost noen år tilbake så valgte Eva Kristin Hansen å fortie at hun eide egen bolig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G356A9/aftenposten-hansen-tiet-i-2017-om-huset-i-ski Dette viser vel graden av overlegg i denne saken? Hansen forsøker å sminke sannheten og leier inn Elden som spinndoktor. Veldig bra at journalistene fortsetter å grave. Nå skal all dritten opp og synderne skal få ta sitt ansvar. La oss håpe de får sakene opp i retten og dømmes til å tilbakebetale, samt en passelig dom som medfører litt fengselsstraff. Etter at det ble kjent at riksrevisjonen skulle undersøke etterlønnsordningen så er det tilbakebetalt over 400 000 fra tidligere stortingspolitikere, det må vel bety at det sitter noen ex politikere som vet de har fått mer enn de hadde rett på. Altså har de handlet med forsett. Etterlønn er tydeligvis også en ordning som er eksepsjonelt bra for bra, men som griske stortingspolitikere ikke holdt seg for god til å utnytte og svindle slik at de kunne få ekstra penger. Jeg håper bare at alle undersøkelsene nå gjør at de ansvarlige også må ta et juridisk ansvar, rett og slett at de som kjennes skyldige blir dømt og fengslet og må tilbakebetale hver en krone de urettsmessig har mottatt. Det vil ikke hjelpe politikere som har misbrukt denne ordningen at de nå tilbakebetaler, det vil hjelpe like lite som at en blir tatt i 110 km/t i 80 sone, for så å be politiet om å få kjøre tilbake og passere lasermåleren en gang til i 80 km/t. Der kan nok være et visst rom for at folk har misforstått enkeltdetaljer. Men dette vil koke ned til; - hva var reglene for å få pendlerbolig? Og der synes det som om regelverket har vært likt siden 2006, der den som er registrert på en adresse mer enn 40 km i kjøredistanse fra Stortinget, og faktisk er bosatt der i den forstand at dette er vedkommende sitt "hjem," har rett på pendlerbolig. - i tilfelle Hansen opererte hun med en fiktiv adresse på et rom hos Giske all den tid hun hadde kjøpt seg inn i samboerens leilighet mindre enn 40 km fra Stortinget, og hun har opplyst flere ganger at hun også har bodd der Kravet i bedrageribestemmelsen er at en bevisst har gitt uriktige opplysninger for å sikre seg en "uberettiget vinning," altså en økonomisk fordel en ikke skulle ha mottatt, hvis en hadde gitt riktig informasjon. Så mye kan tyde på at Hansen har et annet problem. En annen sak som pågår nå er denne: Gråtkvalt Ap-politiker i retten: - Hadde mer enn nok med å stå på beina (tv2.no) Hun er tiltalt for 56 fiktive/uriktige reiseregninger for et samlet beløp på 118.000,-. Det er satt av fire uker til saken, og for et par dager siden forklarte hun at hun ikke kunne huske noe som helst, bl.a. at hun ikke hadde vært i Tyssedal eller hvor hun hadde vært, til tross for at hun hadde lagt ut bilder på sosiale medier som viste at hun var helt andre steder, og endog hadde levert inn reiseregningen samme dag som hun påstod at hun hadde vært i Tyssedal: Bedrageritiltalt Ap-politiker: Jeg sliter med å huske tall (aftenposten.no) "– Jeg har problemer med tall og datoer, sa Liadal og viste til at hun husket hvilket år barna ble født, men ikke når de lærte seg å sykle. I retten viste aktoratet frem utdrag fra Stortingets reisedatasystem. Disse viste at den aktuelle reiseregningen var levert 31. juli 2018. Dette var samme dag som den angivelig var avsluttet. Pettersen lurte på hvordan det var mulig å levere reiseregning for en avlyst reise samme dag som reisen ikke har funnet sted. – Om jeg har gjort det, så er det sterkt klanderverdig, sa Liadal." Fire uker i retten vi koste staten noen millioner, og jeg tviler på at så mange andre hadde fått boltre seg i fire uker i en så opplagt sak. Det ser ut som vi har minst to problemer her, for det første at deler av politikerkorpset fremstår som noen simple lommetyver uten ryggrad og stil. Og at når de først blir tatt, kommer de med unnskyldninger og bortforklaringer som er så latterlige, at en begynner å stille seg spørsmålet om hvor kørka kan en være, og likevel bli valgt inn på Stortinget. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 Windfarmer skrev (1 time siden): – Jeg har problemer med tall og datoer, sa Liadal og viste til at hun husket hvilket år barna ble født, men ikke når de lærte seg å sykle. Merkelig unnskyldning. De aller fleste har notert seg ned datoen egne barn ble født. Samtidig er det de færreste som har en like tydelig merkelapp på når de lærte å sykle. Eller dagen de lærte å lese. Eller første dagen med pottetrening. Slike ting dato-fester da ingen! Allikevel betyr ikke det at vi har total black out.. Klarer ikke damen å huske noen ting? Greit nok at dato og klokkeslett er vrient å huske, men er det usikkert for henne om hun i det hele tatt har oppsøkt stedet det året? 🤔 Snodig .. jaja, lykke til med å bli tolket troverdig og sannferdig av dommerpanelet. Nekter man å oppgi noen forklaring, vil jo bevisene tale for seg, og eventuelle forklarende hensyn fra gjerningsperson er det fristende å se helt vekk i fra. 🙃 Lenke til kommentar
Gustav 1 Skrevet 26. november 2021 Del Skrevet 26. november 2021 6 hours ago, Theo343 said: Samt at man bør se på hvordan man tenker "pendlerbolig" når det er snakk om at mor eller far skal ha et sted å overnatte på travle dager. I praksis holder det da lenge med god hotellromstandard og en byggmasse som statsbygg kan ta ansvar for. Sørg gjerne for at bygget har en kantine de kan spise frokost og kveldsmat i. Når våre politikere ikke kan viste måtehold så iverksetter de en uheldig signaleffekt i samfunnet. Å være stortingspolitiker er en viktig rolle men luksus og elitestatus bør ikke være lokkemiddel. Da tiltrekker man seg mennesker som i ytterste grad er mer opptatt av makt, luksus og elitestatus enn å drive landet godt. Ja og selv det er jo ekstremt luksus. Er mange som må sove på sofaen på jobben når det er mye jobbing. Min samboer må overnatte på jobben fra tid til annen og hun får ikke engang dekket laken fra arbeidsgiveren. Hun må ha det med selv. 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 27. november 2021 Forfatter Del Skrevet 27. november 2021 Dybden i saken om griske stortingspolitikere er tidvis vrien å ta inn over seg etter hvert som ting avdekkes. Det siste nå er at nå mangler det en hel del dokumenter vedrørende pendlerboliger. Tilfeldig? Eller er det noen som forsøker fjerne evt. beviser? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=78846 Quote Flere sentrale dokumenter om pendlerbolig er enten slettet eller på annen måte forsvunnet fra Stortingets arkiver. Jussprofessor mener det er alvorlig. – Disse skjemaene kan få noen dømt for forsettlig bedrageri. I ytterste konsekvens kan det føre til fengselsstraff. Det er derfor avgjørende at disse dokumentene blir funnet, sier Hans Fredrik Marthinussen, jussprofessor ved Universitetet i Bergen. Uff, det var da leit. 😛 1 Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/11/27/195805250/flere-pendlerdokumenter-borte-fra-stortinget Så dokumenter om pendlerboliger er forsvunnet. Hvem har fjernet disse? Klarer de å ordne en full granskning? Endret 27. november 2021 av anon_83104 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 27. november 2021 Forfatter Del Skrevet 27. november 2021 (endret) 2 hours ago, anon_83104 said: Hvem har fjernet disse? Klarer de å ordne en full granskning? Det kan selvsagt hende at det er noen som har klønt i arkivet og plassert de på feil sted. Dog er det vel i overkant beleilig at dokumenter i saken forsvinner opp i røk straks det ble klart at politiet starter etterforskning? Uten korrekte dokumenter som viser opprinnelig søknad og evt. tilleggsopplysninger så blir det vel ikke mye til etterforskning? Da blir det veldig fort den klassiske "saken henlagt etter bevisets stilling". Er kanskje omfanget av juks og svindel på gratis bolig og evt. utleie av egne boliger så stort blant politikerne at noen bare fikk i oppdrag å rote vekk destruere all dokumentasjon og alt underlagsmateriale i arkivet? Det er jo mye som stinker i denne saken, ikke minst hvordan administrasjonen hele tiden har forsøkt å holde sin beskyttende hånd over politikerne og har støttet dem i at det kun er snakk om feiltolkninger og at administrasjonen dermed ikke vil gjøre noe mer med sakene. Det er vel ganske tydelig nå, spesielt med det siste som kom opp av epost korrespondansen til ex stortingspresident Eva K Hansen at Hansen og advokat Elden ikke har noe dekning for å si at Hansen er uskyldsren i denne saken. Likevel så har altså ikke administrasjonen sett noen grunn til å iverksette kontroll, levere anmeldelse eller foreta seg noe i saken. Ikke før ble det kjent at det blir politietterforskning om boligsvindelen så forsvinner altså originale dokumenter ang pendlerboligene fra arkivet.... Hvor ofte forsvinner ting fra statlige arkiv? Det skjer vel ikke for ofte? Endret 27. november 2021 av bojangles Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. november 2021 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) At de er "forsvunnet" er ingen kløning men heller planlagt siden det først ble støy rundt dette. Det sier seg selv at det her er skittent spill på gang. Så da får man bare gå i verk med å finne ut hvordan det har blir slettet, holde folk ansvarlige, og iverksette gjenoppretting fra arkiverte backups. For som man vet kan alt gjenopprettes i dag. Det nytter ikke å skylde på "slettet" og tro at folk lar seg lure. Jeg vil gjerne høre forklaringen på at disse dokumentene ikke lar seg hente tilbake fra arkiverte backups. Den tror jeg ikke holder vann. Her får man åpne for at det kan komme inn kompetente datakrim etterforskere og løse opp i trådene. Quote «Søknaden er slettet», skriver Stortinget om to av Kjell Inge Ropstads pendlerbolig-søknader. Dette skal ha skjedd i forbindelse med overgang til et nytt saksbehandlingssystem for flere år siden, ifølge Aftenpos Ingen problem å gjenopprette selv om systemene er fjernet. Her sjangser man på at folk flest ikke forstår seg på at dette er fult mulig å gjenopprette uansett kompleksitet i de gamle systemene. Jeg tipper de har gått over til DFØ og "husker ikke navnet i farten" for 2-4 år siden og da kjenner jeg også det gamle systemet de har brukt. Veldig enkelt å gjenopprette og få tak i alle gamle dokumenter for fullverdig gjennomgang. Endret 27. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 28. november 2021 Forfatter Del Skrevet 28. november 2021 (endret) @Theo343 La oss virkelig håpe at du har helt rett her. Det ville jo blitt fryktelig om etterforskning og undersøkelser i boligsaken skulle stoppet helt opp fordi alt av underlagsmateriale i arkivet er forsvunnet eller slettet. Nå viser det seg at selv den eneste stortinget har trukket i skatt i forbindelse med gratis bolig de siste ti år likevel skulle ha skattet lenge før hun oppga skatteplikt til administrasjonen. Trettebergstuen har leid ut rom i boligen på sitt hjemsted, og da sier regelverket at da skal det skattes av fordel av gratis bolig. Hun skattet kun etter at hun solgte boligen og endret adresse til hjem til mor, fordi hun ikke betalte leie for "pikerommet". Nå ser det altså ut som også den eneste som har skattet av fri bolig på stortinget likevel har hatt flere skattefrie år der hun skulle ha betalt skatt. Det er kanskje ikke så rart at dokumenter i denne forsvant eller ble forsøkt slettet, omfanget er kanskje langt større enn selv de mest kritiske forutså? Endret 28. november 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2021 Del Skrevet 28. november 2021 (endret) Helt klart. Riksrevisjonen bør hvertfall vite bedre og at selv om dokumentene er "borte" fra systemene så er det ingen sak å få de gjenopprettet om de først har eksistert i systemene. Riksrevisjonen går nettopp igjennom slike elementer når de går igjennom statlige etater på bla. IT siden. Det er virkelig på tide med en skikkelig opprydding her nå. Det er eneste vei nå som trollet er ute av esken. Endret 28. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 30. november 2021 Forfatter Del Skrevet 30. november 2021 (endret) Det er kanskje ikke så rart at strømprisene stadig når ny rekorder? Stortingspolitikere bor gratis, har feriepenger + 12 måneders lønn og etterlønnsordninger andre bare kan glemme. Sammen med gratis bolig følger jo også gratis strøm. Så politikerne de kjenner jo ikke selv noe til at strømprisene øker. Og får de med seg at folk klager så tenker de vel at da kan vel folk med høye strømregninger bare bruke årets 13 månedslønn til å dekke strømmen + installere varmepumpe og smarttermostater? Det er vel akkurat slik det må bli når politikerne har skapt en tegneserieverden for seg selv der de har goder og ytelser andre arbeidsfolk aldri kommer til å motta, samt bor gratis sentralt i gangavstand og heller ikke dekker sitt eget strømforbruk. Endret 30. november 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå