Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, tommyb said:

Man trenger psykolog dersom man kun har tilgang til informasjon om tilstanden i Oslo gjennom nyhetene? Der læres vi jo opp i at det er Svenske Tilstander i Oslo. 

Folk som har så lite forståelse for andres perspektiv kunne vel trenge noen samtaler selv. 

2 ting. Den overnevnte bonden var en fiktiv bonde i et oppkonstruert scenario. Jeg får ta på egen kappe at spøken ikke nådde fram. At du går på et direkte personangrep på meg basert på en slengkommentar om en fiktiv bonde som kun eksisterer som et tenkt eksempel. vel det får stå for din regning. Jeg tenker nok at det var litt ufint av deg. 

Og for å runde av den, du tror altså folk som skal på stortinget er så enkle sjeler at de kjenner Oslo kun fra "skremmebildet i media" fordi de kommer fra bygda? Hva er det for nedlatende holdninger du viser her? Og du drar også inn svenskene? 

Folk som tar alt som sies på nyhetene for god fisk uten å tenke egne tanker, vel de trenger kanskje i det minste litt voksenopplæring. 

Beklager dette ble off topic, la oss forsøke å holde oss til tema i tråden og unngå drittslenging. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 11/20/2021 at 6:45 AM, lada1 said:

Jeg tror ikke at stortings-politikere er så mye værre enn andre folk. Blant 169 personer vil det alltid være noen som prøver seg.Stortinget må ha både reise- og bolig-ordninger, for ellers ville en gi fordeler til Oslo-folk og rikinger som liker å delta i politisk liv. 

Vel det vet vi ingenting om ennå, før vi kan ta et rasjonelt standpunkt og faktisk ha noe utover rene mening må vi avvente disse undersøkelsene og etterforskningen. Og kanskje trenger vi faktisk et uavhengig utvalg som har som mandat og gjøre et dypdykk blant alle på stortinget som har hatt gratis bolig de ti siste årene? Da først kan vi si noe om omfanget og om stortinget har større tetthet av kriminelle enn ellers i samfunnet. 

On 11/20/2021 at 6:45 AM, lada1 said:

Jeg lurer forresten på om denne Eva Kristin Hansen-saken er noe oppkonstruert. Hun ha vel brutt regler formelt sett, men jeg er ikke sikker på om hun har gått på tvers av *intensjonen* med bolig-ordningen for Stortinget. Hun har kjøpt seg inn i en bolig på Ski - men hadde hun unngått det, så hadde hun gått fri. Hvor hun *overnatter* har vel ikke vi noe med?  Kanskje hun har en elsker 4 mil unna? Regler som baserer seg på "bosted" skaper lett rot og konflikt. Lover og regler skal bidra til å unngå rot og konflikt og ellers være meningsfult relatert til det virkelige liv. Lover basert på "bosted" har ført mange skikkelige folk til fengslet og ødelagt liv. Dårlig statsmanns-kunst !

En kan gjerne diskutere regelverket fremover, men kan ikke si at regelverket slik det står er årsaken til personlig vinning. Alle de som har bodd gratis i Oslo blant landets stortingspolitikere  bør sjekkes. Akkurat når det gjelder Hansen''s sak så har hun selv sagt at hun bodde veldig mye i sin nye bolig. Noen sier også at hun faktisk jukset til seg transport til og fra stortinget fordi hun ikke orket reise kollektiv. At hun trakk seg umiddelbart etter at det ble kjent at politiet starter etterforskning, sier vel om noe kanskje heller at hun har ennå mer hun vet ikke tåler dagens lys. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Vel Elden forsøker naturligvis å male opp et slikt bilde, det er jo ren taktikk uansett hva Hansen har gjort. Elden forsøker å skape en konsensus om at hun er uskyldig, han har ikke veldig mye mer peiling hvorvidt hun er skyldig eller ei, i det minste ikke nå. Han har nok ikke rukket å lese gjennom alt av sakspapirer, søknader osv. Så dette handler nok om å ta eierskap over narrativet. Forsvarer forsøker å etablere en ny sannhet, det er jobben hans og han tar seg nok veldig godt betalt i denne saken. 

Før vi kan si om hun slapp unna eller ei må vi avvente etterforskningen, riksrevisjon og evt. uhildret nemd. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

2 ting. Den overnevnte bonden var en fiktiv bonde i et oppkonstruert scenario. Jeg får ta på egen kappe at spøken ikke nådde fram. At du går på et direkte personangrep på meg basert på en slengkommentar om en fiktiv bonde som kun eksisterer som et tenkt eksempel. vel det får stå for din regning. Jeg tenker nok at det var litt ufint av deg. 

Og for å runde av den, du tror altså folk som skal på stortinget er så enkle sjeler at de kjenner Oslo kun fra "skremmebildet i media" fordi de kommer fra bygda? Hva er det for nedlatende holdninger du viser her? Og du drar også inn svenskene? 

Folk som tar alt som sies på nyhetene for god fisk uten å tenke egne tanker, vel de trenger kanskje i det minste litt voksenopplæring. 

Beklager dette ble off topic, la oss forsøke å holde oss til tema i tråden og unngå drittslenging. 

Den fiktive bonden var ikke bare en fiktiv bonde, men et eksempel og ble en generalisering av folk som ikke har erfaring med å bo i Oslo, og i praksis sa du at å ikke vite hvordan det er å bo i Oslo er en psykisk lidelse. Da tenker jeg du må tåle at det snus tilbake på deg, som ikke klarer sette deg inn i hvordan det er å ha et begrenset innsyn av hva mer Oslo er. 

"Svenske tilstander" er ikke noe jeg kommer med, det er et begrep som har blitt trukket fram i media mer enn hundre ganger over mange årspesielt i omtale av bydeler i Oslo som sliter med gjengdanning og kriminalitet. Når noe gjentas så ofte, er det slik bildet av Oslo blir for de som ikke er der. Kanskje spesielt i grisgrente strøk, der man gjerne har større tiltro til det partiet som har innført det begrepet som et standardutrykk.

Hvis du mener andre trenger opplæring i hvordan Oslo er, bør du kanskje tenke over om du vet like mye om hva Vadsø og Hassel er, som de som bor der vet om Oslo.  Fasiten? Det er kanskje feil person som belærer om voksenopplæring.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
5 hours ago, tommyb said:

Den fiktive bonden var ikke bare en fiktiv bonde, men et eksempel og ble en generalisering av folk som ikke har erfaring med å bo i Oslo, og i praksis sa du at å ikke vite hvordan det er å bo i Oslo er en psykisk lidelse

Ja jeg skrev det, jeg trodde åpenbart at alle ville skjønne spøken. Neste gang skal jeg bruke close tag. 

Det er jo ikke slik at folk på landet eller i bygda er helt ukjente med Oslo. Kanskje har de aldri selv tatt turen dit, men de aller fleste kjenner vel noen som bor eller har bodd i Oslo? Poenget mitt var at jeg tror folk flest klarer å ha et litt balansert syn på saken. Også dro jeg kraftig til å forsøkte med litt humor på toppen. Beklager, jeg er vist ikke veldig morsom, så det skal jeg forsøke å slutte med. 

Tilbake til tema i tråden nå?

Lenke til kommentar
17 hours ago, sedsberg said:

Og hoved-forklaringen er visst at en kan ikke dømmes når man opptrer innafor lovens bokstav. Formal-jussen trumpfer.  Formal-juss har også blitt forsøkt brukt mot Eva Kristin Hansen: et hovedargument mot henne er nemelig at hun har kjøpt seg inn i i ektemannens hus i Ski. Dette kunne hun jo glatt ha unngått. Hun har visst også spart Stortinget for utgifter ved å ha tilgang til bolig i Trondheim. Så kanskje hun står seg bra moralskt også? Dette vet vi ikke.

Det er argumentert med at en stortings-representant nærmest kan melde flytting til hvor som helst og så (vips) får han/hun en pendlerleilighet. Dette er så meningsløst og strider mot intensjonen med ordningen. Imidlertid, så *kan* det argumenteres med at stortings-representantene er *ønsket* å ha denne friheten/fleksibiliteten.  Slik forstår jeg det moralske og juridiske "landskapet" her.  At reglene bør forbedres er en annen sak.  Regler for tildeling av pendlerbolig og gratis reiser bør ikke avhenge av om en har kjøpt seg inn i boliger til ektefelle  eller har skrevet over Oslo-leilighet til barna eller er i en skillemisse-situasjon. Slikt er jo bare "formal-tull" 🙂

En kommer ikke unna at lover og regler basert på bosted ikke fungerer bra og er resultat av dårlig statsmanns-kunst. Det vil alltid være mulig å manipulere og skape rot rundt "bosted". Hvordan skal det defineres og kontrolleres uten eventuell bruk av (ulovlig) høyteknologisk overvåking? En kan kontrollere NAV-ere om de fyller ut skjema fra utlandet (via IP-adresse) eller via billett-systemer, men dette kan omgåes. En kan få venner/familie til å fylle ut meldinger til NAV etc. En kan bruke diverse systemer for å få det til å se ut som om en snakker/sms-er i telefonen fra Norge mens en fysisk sett er i utlandet. Folk med "boplikt" et sted, kan få en student til å oppfylle boplikten, en enslig mor kan lett unngå å bli tatt for ikke å bo alene etc etc.  Folk kan slik bli tatt og straffet temmelig vilkårlig.  Jeg tipper at mange NAV-brukere som har blitt tatt og straffet for juks med bo-/opphold-sted, helst bare er de dumme som ikke har gjort enkle knep for å unngå å bli tatt. Mer enn 90 (?) prosent slipper glatt unna.  Dette er et argument for å unngå å bruke "bosted" i lover og regler - selv om det noen ganger virker urimelig sånn overflatisk sett.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvordan kom de fram til grensen på 40 km for pendlerboliger? Ta feks en på stortinget som bor i tja Drammen el. moss. Langt nok til å få pendlerbolig, likevel er det jo i stor grad pendlerbyer.  Stammer den fra hest og kjerre tiden? En helt vanlig drammenser med jobb i Oslo (tog)pendler til og fra jobb. En drammenser på stortinget bor ifølge stortingets egne regler så utrolig langt unna Oslo at det er helt naturlig å få pendlerbolig. Stortingspolitikere de lever i et parallelt univers, temmelig langt unna hverdagen til vanlige folk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Hvordan kom de fram til grensen på 40 km for pendlerboliger? Ta feks en på stortinget som bor i tja Drammen el. moss. Langt nok til å få pendlerbolig, likevel er det jo i stor grad pendlerbyer.  Stammer den fra hest og kjerre tiden? En helt vanlig drammenser med jobb i Oslo (tog)pendler til og fra jobb. En drammenser på stortinget bor ifølge stortingets egne regler så utrolig langt unna Oslo at det er helt naturlig å få pendlerbolig. Stortingspolitikere de lever i et parallelt univers, temmelig langt unna hverdagen til vanlige folk. 

Tenker det blir litt feil å sammenligne med vanlige pendlere. "En helt vanlig drammenser med jobb i Oslo" har vel ofte en 08:00 - 16:00 jobb og pendlertilbudet er lagt opp deretter. Stortingspolitikere har mye mer uforutsigbar arbeidstid.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dassen said:

Tenker det blir litt feil å sammenligne med vanlige pendlere. "En helt vanlig drammenser med jobb i Oslo" har vel ofte en 08:00 - 16:00 jobb og pendlertilbudet er lagt opp deretter. Stortingspolitikere har mye mer uforutsigbar arbeidstid.

Det er da mange i skift eller turnus som pendler daglig til Oslo. Feks i helsevesenet, en sykepleier som er singel har jo ikke økonomisk mulighet til å kjøpe bolig i Oslo, og må dermed pendle. Tross skiftende vakter. 

Er våre politikere så skjøre at de ikke takler helt normale livsutfordringer som å komme seg på jobb selv?  I mitt hode så skurrer det kraftig at en fra Drammen så skal få gratis pendlerbolig i Oslo om personen kommer på stortinget. 

Hotell ved behov for de som bor så tett på Oslo at det er naturlig å kreve at de pendler? Stortinget har jo klart å skape en slags konsensus der samfunnet tror de har umenneskelig krevende arbeidsdager og pga den krevende jobben så trenger de støtte til ting andre folk faktisk bare må løse helt selv? Gratis pendlerbolig selv for de som bor i pendleravstand, feriepenger de egentlig ikke har rett på, og på toppen av det, så får de også feriepenger regnet ut av etterlønnen. 

Frynsegoder og spesialregler for de på stortinget er virkelig melket så kraftig at det nå er på høy tid å fjerne alt som er mulig å fjerne av goder. Selvsagt må en politiker fra Flekkefjord, Ålesund eller Kirkenes få hjelp feks med bolig, men den boligen trenger kanskje ikke bli gratis? 

Stortinget er jo blitt et rottereir infisert av pamper som er aller mest opptatt av egen posisjon, egen karrière og hvordan de skal få fylt opp egen lommebok og bankkonto raskest mulig, selv om det går på bekostning av fellesskapet. En ting som har blitt gjentatt i denne debatten til det kjedsommelige er at "politikerne trenger gratis bolig slik at vi får de beste". ???

Er virkelig disse griske pampene som klorer til seg og lurer til seg goder og penger de ikke har krav på de beste? Kanskje vi bør fjerne alt av goder og så åssen politikere vi da får? Kanskje gjør de en ennå bedre jobb? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 11/23/2021 at 7:10 AM, bojangles said:

Du vil  uansett finne masse slike urimeligheter når reglene for tildeling av pendlerbolig baserer seg på "boplass". Og det vil være mange muligheter til å omgå reglene  dersom en ikke innfører høyteknologiske (ulovlige) metoder for å overvåke bevegelser. En som "bor i Drammen" kan i virkeligheten overnatte nært Oslo sentrum det meste av tida sammen med bestemor, barn, barnebarn, onkel, ekskona, ekskerinne, kjæreste, homsepartner, prostituerte ... name it.  Lars Monsen brukte visst ofte telt i Nordmarka da han studerte 🙂  Juksa han og fikk borteboerstipend? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
2 hours ago, lada1 said:

Du vil  uansett finne masse slike urimeligheter når reglene for tildeling av pendlerbolig baserer seg på "boplass". Og det vil være mange muligheter til å omgå reglene  dersom en ikke innfører høyteknologiske (ulovlige) metoder for å overvåke bevegelser. En som "bor i Drammen" kan i virkeligheten overnatte nært Oslo sentrum det meste av tida sammen med bestemor, barn, barnebarn, onkel, ekskona, ekskerinne, kjæreste, homsepartner, prostituerte ... name it.  Lars Monsen brukte visst ofte telt i Nordmarka da han studerte 🙂  Juksa han og fikk borteboerstipend? 🙂

Kriminelle vil alltid finne måter å komme i posisjon for egen vinning. Boplass er ikke veldig komplisert, i skattekontekst så er vel boplass regnet som der du har over halvparten av døgnhvil i løpet av året. Voksne folk uten alvorlige sykdommer eller diagnoser bør faktisk klare å ha en rimelig god oversikt over hvor de har hatt flest døgnhvil siste år. Da er det plassen de bor, selv om de "ligger rundt", som i sover på mange forskjellige steder i løpet av året. 

Vi trenger ikke fullstendig vanntette regler for hverken å definere boplass eller regelverk. Vi må kanskje bare øke frekvensen av kontroll? Politikerne har jo nå vist at vi ikke kan stole på at de forholder seg til lover og regler. Enhver tvilsom tolkning som sikrer dem økonomisk gevinst vil bli tolket feil. Om politikerne vet at alt de gjør vil bli sjekket og kontrollert, da blir nok tolkningene langt mer korrekt fremover. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke reglene som er problemet her men politikere som forsøker å skylde på reglene. Jeg kjenner mange andre som jobber i stat og ikke har problemer med reglene og de er ikke noen politisk elite.

Et motto de lærte av gamle travere i staten "Hold kjeft, fornekt alt og ha dårlig hukommelse".

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå går Hansen ut i media og sier at hun ble tvunget til å beklage og å trekke seg. Dette er ikke særlig taktisk smart. Nå tror jeg ikke Ropstad på noen måte er så "lei seg" som han gir utrykk for i media, men han kjenner i hvertfall sin besøkelsestid og det å innrømme at man har gjort noe feil står det respekt av. Det blir fort noe Trump aktig over Hansen sine uttalelser. 

Endret av Lemongrass
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 22.11.2021 den 13.28):

Nei det ser ikke slik ut, det er bare Elden som forsøker å få det til å se slik ut.

Politiet har uttalt at de er i en informasjonsinnhentingsfase, de skal skaffe seg oversikt. Og først når den oversikten foreligger begynner de å konsentrere seg om enkeltpersoner og enkeltsaker.

Elden og Hansen bidrar bare til ytterligere å forsterke den politikerforakt denne saken har generert. Hansen hevder endog at hun følte seg "presset" til å gå av.

I så fall skulle hun aldri å vært valgt. 

En Stortingspresident skal ha baller, og ikke bare noen tørkede grønnerter liggende i en slapp hudfold. Neste gang kunne jo hun følt seg "presset" til å oppgi suvereniteten over Svalbard, så kunne hun i ettertid hevde;

"Jeg følte meg presset av Putin, men jeg fulgte alle reglene."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Legg også merke til at i forkant at denne uttalelsen så har Eva Kristin Hansen via sin advokat Elden sørget for å få pressedekning der Elden går skrekkelig langt i å renvaske og frikjenne boligsniken Eva Kr Hansen. Så kjapt som Elden er ute å avskriver skyld så kan en nesten si med sikkerhet at dette er ren advokatprat. Elden har temmelig sikkert ikke rukket å få alt underlagsmateriale i saken ennå, så han kan ikke ha full oversikt. Elden baserer nok sine uttalelser på at Eva Kristin Hansen selv sier hun trodde hun fulgte regelverket. Og uansett, så er det faktisk ikke advokat Elden som skal konkludere i denne saken. Han er kun Hansens innleide og godt betale advokat som gjør sitt beste for å pynte på sannheten og sminke saken. 

Til tross for at ingen andre granskninger har rukket å se på saken, så konkluderer og renvasker altså advokat Elden og får pressedekning på dette. Hansen og Elden skaper her sitt eget narrativ, eller de forsøker i det minste å etablere et alternativ narrativ.  Når dette har fått mørne litt i folks hoder så går altså Hansen ut og sier hun ble presset til å gå av. Hvilke planer de har lagt vet man ikke, men Elden forgriper utvilsomt begivenhetene i sin frikjenning. 

Kanskje ønsker Hansen å forsøke å pynte på historien slik at hun skal bli attraktiv for andre gode jobber? For slik saken stod før helgen så var det kanskje ikke så mange som var veldig lysten på å ansette henne? 

Uansett, Elden er betalt for å si det han sier. Ingen andre har konkludert i skyldspørsmål. Det eneste vi vet er at Hansen faktisk eide bolig en halvtime fra by'n og likevel hadde søkt om og fikk innvilget pendlerbolig, i strid med regelverket. Hun er gått av og fint er det. 

At Hansen fortsetter å sutre gjør henne bare ennå mer usmakelig i mine øyne. Hun burde forholde seg taus om saken til de som skal undersøke henne har gjort sitt, og går feks saken til retten så får hun jo sjansen til å gi sin versjon i retten. Dette her blir bare patetisk. Hun burde heller stått rak i ryggen og innrømmet at hun grisket til seg boligen, om hun ikke klarer å sitte taus. Da tror jeg hun ville fått mer respekt. Dette blir bare ennå en versjon av eliten som forsøker å komme unna konsekvensene når de er tatt med buksene nede. 

Forresten. Hvem er det som dekke kostnadene til å leie inn advokat Elden? Forundrer meg ikke om også det blir belastet fellesskapet. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vel Bertheussen gikk også til Elden, det ble litt av et sirkus den rettsaken,  skal vi få en til sirkusartist ut på der. Eva K Hansen, burde bare holdt kjeft etter at hun gikk av. Nå driter hun seg bare ut skikkelig, og gjør det vanskelig for seg selv å få en ny anstendig jobb og bli respektert på nytt. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, bojangles said:

Boplass er ikke veldig komplisert, i skattekontekst så er vel boplass regnet som der du har over halvparten av døgnhvil i løpet av året.

Dette gjelder ikke alle. Eksempel: mange som arbeider langt fra familien (inkludert stortings-folk) og studenter. Og tjener man godt på å få registrert "boplass" andre steder, så er det for mange aktuelt å omdefinere. Enkelte har omdefinert sin boplass til "hytta" (spesielt etter at hjemme-kontor er blitt mer vanlig). Tjener man ikke noe på å omdefinere, så er det jo ingen "greie" 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
1 hour ago, lada1 said:

Dette gjelder ikke alle. Eksempel: mange som arbeider langt fra familien (inkludert stortings-folk) og studenter. Og tjener man godt på å få registrert "boplass" andre steder, så er det for mange aktuelt å omdefinere. Enkelte har omdefinert sin boplass til "hytta" (spesielt etter at hjemme-kontor er blitt mer vanlig). Tjener man ikke noe på å omdefinere, så er det jo ingen "greie" 🙂

Studenter er vel fritatt for å krav om å endre adresse? Hytte er sjeldent akseptert som helårsbolig og det vil da ikke bli et alternativ. Altså reglene er klare slik de er idag. Om folk velger å følge reglene er en annen sak. Stortingspolitikere FORSTÅR også reglene, de VELGER å feiltolke, for det gir dem økonomisk gevinst. Du kan ikke velge å ha adresse på hytta dersom du ikke har flest døgnhvil på hytta. Og for at du skal ha adresse der skal hytten godkjennes som helårsbolig. De som da fører opp uriktig adresse, eller fører opp en adresse de ikke har flest døgnhvil på, de er lovbrytere, akkurat som bilbøller, tyver og voldsmenn er lovbrytere. 

En som selger narkotika vet det er lovbrudd, og de fleste i den bransjen forstår nok også at de bidrar til mange skjebner. De velger å gjøre det fordi selv om det bryter loven fordi gevinsten overgår risiko. 

Det vi nå har fått innsyn i er jo at stortingspolitikere har kunnet gjøre akkurat som de selv ønsker uten store sjanser for å bli kontrollert. De forstår lovene og reglene, men noen av dem velger å bryte reglene og lovene, kanskje er det også veldig godt informert om det sjelden og aldri blir foretatt kontroller, slik at det bare er å kjøre på for å snike til seg ekstra penger?

Vi trenger ikke endre lovene eller reglene eller sette ned 3 utvalg som skal jobbe fram en ny definisjon på hva som regnes som bosted. Det holder lenge at vi informerer de på stortinget at heretter vil dere alle bli kontrollert som en regel. Hyppige stikkprøver pluss at endel av dem skal det gjøres dypdykk på. Vips så kan alle politikere både lese regelverket og forstå regelverket. Og føler de seg usikker så vil de skaffe juridisk bistand. 

Det aller første som bør skje nå er at det kuttes kraftig i alle kritikkverdige spesialordninger politikerne har sneket til seg. Feriepenger? Bør fjerne umiddelbart. Etterlønn? Bør de ha det? Uendelig mange jobber i prosjektstillinger. Folk blir nok politikere selv uten etterlønn. Er det andre tvilsomme goder politikerne har? Få det vekk og gjør det nå. Parallelt med at goder fjernes så kan de gjøre dypdykk i alle politikere som har fått gratis pendlerbolig eller statsrådbolig de siste 10 årene. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...