bojangles Skrevet 20. november 2021 Forfatter Del Skrevet 20. november 2021 (endret) On 11/20/2021 at 3:43 PM, tommyb said: Men isolert sett er det to ting media ikke belyser her: - Feriepengesaken handler om en ekstraordinær utbetaling av feriepenger til arbeidssøkere som de aldri tidligere har fått og det ikke regnes som de har rett på. - "Avsløringen" som de slipper akkurat nå er vanlig praksis på Stortinget, ikke en hemmelighet, ikke tildekket, og noe media må ha visst om til all tid. Dermed er det den spesielle timingen som gjør at de lager en sak av dette nå, og det stinker. De angriper tilliten til Stortinget med noe de må ha visst hele tiden. Det er å undergrave tilliten til statsformen, og den blir ikke gjenopprettet sånn helt uten videre. Nei jeg er uenig. For det som er spesielt med feriepengene for stortingspolitikere er jo at siste året på tinget så er stortingspolitikere plutselig å regne som ansatte og opptjener dermed feriepenger. Det er et verv og de er ikke offentlige ansatte og skal dermed ikke hverken opptjene eller få utbetalt disse feriepengene. Du bør lese den saken en gang til. Ingen andre har lønn i årets 12 måneder og får så feriepenger på toppen. Ander som bytter arbeidsgiver på ugunstig tidspunkt får svi om de velger å ta ut feriepenger når de slutter i den gamle jobben. Skjer det sent på året så har de ingen feriepenger neste sommer. Folk klarer seg. Hvorfor skal politikerne ha egne spesialsydde regler også her? Edit: Det viser seg jo at som de eneste i landet så får også politikerne feriepenger på evt. etterlønn. Der ser man hvor viktig det er at alle landets gravejournalister faktisk er på ballen nå og snur hver sten rundt godene til stortingspolitikerne. Det kommer helt sikkert mer møkk. Hvordan kan de innvilge seg selv goder som er så far out at ingen andre i landet har de samme godene? Forsøker de tilsløre nettolønnen? Det har neppe handlet om feriepenger når politikerne lurte inn disse reglene. Det handlet nok om å få klort til seg mest mulig fra fellesskapet på vei ut døra. Det er helt topp att alt av slike saker dekkes av media. Alt snusk politikere har karret til seg bør opp i lyset og alle ordninger bør gjennomgås og evt. endres om de er i utakt med resten av samfunnet. Det er jo ikke slik at de på tinget er ressurssvake stakkarer som har behov for puter under armene. Politikerne får leve i den samme virkeligheten som resten av befolkningen, det er ingen menneskerett å leve et "champagne liv" slik stortingspolitikerne i stor grad gjør. Endret 22. november 2021 av bojangles 2 Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 bojangles skrev (43 minutter siden): Husker det var en megler som vant fram i en sak der de kjørte på ang dobbel straff. Er det slik nå at om det ilegges straffeskatt så utelukker straffeskatt fengselsstraff? Når denne saken skal undersøkes bør de undersøke så langt tilbake det er mulig iforhold til reaksjoner. Ti år er vel maks ang skatt pga bilag osv. Svindel feks, når det slikt ut på dato? En kan ikke ilegges straffeskatt av Skatteetaten og deretter dømmes til fengselsstraff for skattesvik av domstolene, det går ikke andre veien heller, det er enten eller. Når det gjelder foreldelse så er det sterkt avhengig av hvilken straffebestemmelse som er aktuell, er det grovt bedrageri eller grovt skattesvik er det 10 års foreldelse. Og det blir fort bedrageri hvis en har fått pendlerleilighet ved å gi uriktige eller ufullstendige opplysninger. Og her vil også bedrageriet være grovt i og med det utføres av en stortingsrepresentant, se litra e): Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om a) det har hatt til følge en betydelig økonomisk skade, b) det er voldt velferdstap eller fare for liv eller helse, c) det er begått ved flere anledninger eller over lengre tid, d) det er begått av flere i fellesskap eller har et systematisk eller organisert preg, e) lovbryteren har foregitt eller misbrukt stilling, verv eller oppdrag, f) det er ført eller utarbeidet uriktige regnskaper eller uriktig regnskapsdokumentasjon, eller g) lovbryteren har forledet allmennheten eller en større krets av personer. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 https://www.rb.no/sju-av-ti-nav-klienter-som-anmeldes-ma-i-fengsel/s/5-43-1686619 1 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) On 11/19/2021 at 7:40 PM, Theo343 said: Tar man med familie er man ikke lenger pendler men har flyttet og kan kjøpe egen bolig. Verre er det ikke. Du mener at f.eks. en bonde med 3 barn skal selge familie- gården sin i Nordland (for 1-2 mill?) og så kjøpe seg en mini-leilighet med hems i Oslo? Barna skal leke i gata utafor hvor kriminelle gjenger og narkolangere står på lur? Det er i hvert fall slik jeg forestiller meg en slik mulig situasjon - og mange vil forestille seg tilsvarende. *Det* får ingen gjort noe med. Det er et poeng å prøve å være realistisk og unngå perspektiver basert på et liv i Oslo 🙂 Tåpelig argumentasjon er ofte kontra-produktivt. Jeg har generelt lite sans for kampanje-journalistikken mot stortings-politikere (hovedsaklig fra distriktene). Normal overvåking er OK, det ville passe med sans for proposjoner. F.eks. blant 100.000 reise-regninger må det finnes noen feil. Er det 20 med feil så er det 99980 korrekte. Det ville være umulig å drive et demokrati med krav om perfekte politikere drevet av profesjonelle gjengangere fra Oslo samt kortvarige hobbyister fra distriktet + rikinger da. *Det* kunne lett bli situasjonen dersom stortings-folk ikke hadde rause ordninger. Vi ville gå glipp av Erna Solberg etc.. Endret 21. november 2021 av lada1 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 lada1 skrev (2 timer siden): Du mener at f.eks. en bonde med 3 barn skal selge familie- gården sin i Nordland (for 1-2 mill?) og så kjøpe seg en mini-leilighet med hems i Oslo? Barna skal leke i gata utafor hvor kriminelle gjenger og narkolangere står på lur? Det er i hvert fall slik jeg forestiller meg en slik mulig situasjon - og mange vil forestille seg tilsvarende. *Det* får ingen gjort noe med. Det er et poeng å prøve å være realistisk og unngå perspektiver basert på et liv i Oslo 🙂 Tåpelig argumentasjon er ofte kontra-produktivt. Jeg har generelt lite sans for kampanje-journalistikken mot stortings-politikere (hovedsaklig fra distriktene). Normal overvåking er OK, det ville passe med sans for proposjoner. F.eks. blant 100.000 reise-regninger må det finnes noen feil. Er det 20 med feil så er det 99980 korrekte. Det ville være umulig å drive et demokrati med krav om perfekte politikere drevet av profesjonelle gjengangere fra Oslo samt kortvarige hobbyister fra distriktet + rikinger da. *Det* kunne lett bli situasjonen dersom stortings-folk ikke hadde rause ordninger. Vi ville gå glipp av Erna Solberg etc.. Dette må da ikke løses ved å gi ut gratis bopel i byen, hvor kontrollen er såpass slapp på om du har rett til å ha den? En enkel, og meget gjennomførbar løsning er å si at de kan få bopel, men det koster dem 10.000 i mnd, Når det gjelder spørring og graving i om politikere utytter ordninger, så synes jeg absolutt det er på sin plass å gjøre dette. De aller fleste normale mennesker forstår at feks en tur med danskebåten sammen med familien ( som et eksempel) ikke er en reiseregning jobben skal dekke, eller at å ringe spåkoner for statens regning er noe som skal dekkes. I arbeidslivet er det strenger føringer for slikt, det bør det også være på stortinget. Sitter du i et verv som en folkevalgt altså en som nyter tillit blant folket, så bør du ha et ekstra fokus på å gjøre ting riktig, selvom alle selvfølgelig bør ha rett til å trå feil... Du trenger ikke være perfekt eller profesjonell for å forstå hva som er rett og galt... Alternativt så får de beholde de godene de har, og så får man outsource jobben med å kontrollere og gi avslag til noen som veit hva de driver med. 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 1 hour ago, Baranladion said: Dette må da ikke løses ved å gi ut gratis bopel i byen, hvor kontrollen er såpass slapp på om du har rett til å ha den? En enkel, og meget gjennomførbar løsning er å si at de kan få bopel, men det koster dem 10.000 i mnd, Prisen kan diskuteres, men man vil uansett ende opp med rause ordninger for å unngå at deltagelse på Stortinget er mest for noen profesjonelle gjengangere fra Oslo, døgnfluer fra distriktet samt enkelte rikringer 🙂 Jeg legger merke til at det er spesielt distrikts-representanter som man har jaktet på i denne media-kampanjen. Tilfeldig? Endret 21. november 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 lada1 skrev (1 time siden): Prisen kan diskuteres, men man vil uansett ende opp med rause ordninger for å unngå at deltagelse på Stortinget er mest for noen profesjonelle gjengangere fra Oslo, døgnfluer fra distriktet samt enkelte rikringer 🙂 Jeg legger merke til at det er spesielt distrikts-representanter som man har jaktet på i denne media-kampanjen. Tilfeldig? Rause ordninger er iogforseg greit, så lenge de ikke er helt utenfor all rimelighet og ikke misbrukes. Siden det tydeligvis er veldig lett å "mistforstå" ordrningene slik de er nå, så må de endres på eller så må noen gå inn å kontrollere at de ikke blir "misforstått". dersom man misbruker slike ordninger, så bør jobben ryke, kanskje ikke etter et feiltramp, men feks to. Er vel ikke så merkelig det, all den tid det er folk som bor, eller som ikke helt hvor de bor, eller som tror de bor langt utenfor oslo som har behov for reiseregninger og pendlerbolig. Når det gjelder andre saker, så er det også oslo-politikere som blir satt i søkelyset, feks Saera Khan og hennes telefoner til spåkoner, og Gahr Støre for å benytte svart arbeid. 1 Lenke til kommentar
Kroat Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 16 hours ago, Theo343 said: https://www.rb.no/sju-av-ti-nav-klienter-som-anmeldes-ma-i-fengsel/s/5-43-1686619 Hva skal jeg da velge, bli politiker eller NAVer ? 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. november 2021 Forfatter Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 7 hours ago, lada1 said: Du mener at f.eks. en bonde med 3 barn skal selge familie- gården sin i Nordland (for 1-2 mill?) og så kjøpe seg en mini-leilighet med hems i Oslo? Barna skal leke i gata utafor hvor kriminelle gjenger og narkolangere står på lur? Det er i hvert fall slik jeg forestiller meg en slik mulig situasjon - og mange vil forestille seg tilsvarende. *Det* får ingen gjort noe med Snakk om å tegne et kart som ikke stemmer med terrenget. Ingen risikerer livet eller helsen av å flytte til Oslo med familien sin. Oslo har vel i flere tiår hatt størst befolkningsvekst, og mange av de som flytter fra bygda for godt, de velger jo nettopp Oslo som sin nye hjemby. Kanskje bonden heller burde starte med en realitetsorientering, samtale med fastlege og en henvendelse til psykolog evt. resept på angstdempende medisiner? Det er jo ikke slik at om en bor utenom de aller mest kostbare områdene i Oslo så er det kun søppelmennesker rundt en. Bonden hadde helt sikkert både kriminelle gjenger og narkolangere i egen kommune. Barna til bonden kunne like godt bli narkomane på bygda som byen. Og bonden selv kunne sikkert risikere å bli slått ned også på "lokalet" en fuktig lørdagskveld i sin hjemkommune. Andre oppegående mennesker takler feks prosjektstillinger, overgang til ny jobb eller relokalisering med familie uten hjelp av støttekontakter, spesiallagd regelverk eller gratis bolig. Jo mer jeg tenker over det, jo mer rasjonelt virker det å faktisk revurdere hele dagens ordning med gratis boliger til stortingspolitikerne. Fordi vi har jo sett at de er hverken voksne nok eller har god nok folkeskikk til å la bli å utnytte ordningen. Jeg sier ikke at en vurderingen av dagens ordning skal/må/bør ende i noe som gjør at politikerne må betale alle ekstra kostnader selv, jeg sier bare at kanskje er dagens ordninger rett og slett for gode? Faktisk så tror jeg våre politikere ville vært bedre istand til å fatte avgjørelser til det beste for landet om de hadde en hverdag som er litt mer i takt med hverdagen til nordmenn flest. Kanskje bør de feks betale noe for boligene? Slik at også politikerne får kjenne litt på de utfordringene vanlige folk står i. Vi har jo alt fått en realitet der vi har mange yrkespolitikere. De har gjerne gått tidlig inn i politikken og har levd et "champagne liv" temmelig langt unna det livet andre folk lever. Da er det jo lett å forstå at når det må kuttes så rammer det alltid de som lite eller ingenting har fra før. For disse svake gruppene er jo grupper som lever så uendelig annerledes hverdag og har en så totalt forskjellig økonomi enn "champis politikerne" som jo får alt lagt rett i fanget. Det er kanskje litt vanskeligere å fjerne ordninger for svake grupper om politikerne selv har kjent litt på hvor skoen faktisk trykker? 7 hours ago, lada1 said: Jeg har generelt lite sans for kampanje-journalistikken mot stortings-politikere (hovedsaklig fra distriktene). Normal overvåking er OK, det ville passe med sans for proposjoner. F.eks. blant 100.000 reise-regninger må det finnes noen feil. Er det 20 med feil så er det 99980 korrekte. Det ville være umulig å drive et demokrati med krav om perfekte politikere drevet av profesjonelle gjengangere fra Oslo samt kortvarige hobbyister fra distriktet + rikinger da. *Det* kunne lett bli situasjonen dersom stortings-folk ikke hadde rause ordninger. Vi ville gå glipp av Erna Solberg etc.. Javel? Og dette sier du altså nå. Bare dager etter at det viser seg at selv stortingspresidenten som jo var den som skulle rydde opp i boligjukset selv hadde grisket til seg gratis bolig hun ikke skulle hatt? Eller hva med alle saker om juks med reiseregninger og andre lovbrudd vi har sett stortingspolitikere begå de siste årene? Du tenker det beste er å bare la politikerne holde på som de gjør idag, fordi vi ikke kan stille krav om ærlighet? En både bør og må kunne forvente at politikere opptrår i henhold til lover og regler, men det betyr ikke at vi ikke skal kontrollmekanismer for å avdekke juks og svindel. Og nå vet vi jo helt sikkert at dagens ordninger blir utnyttet så langt det er mulig av flere grådige mennesker på stortinget. Da må resten av samfunnet reagere og kreve nødvendige endringer, slik at all den ulovlige/gråsone dritten stopper helt opp. Endret 21. november 2021 av bojangles 2 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 (endret) 10 hours ago, lada1 said: Du mener at f.eks. en bonde med 3 barn skal selge familie- gården sin i Nordland (for 1-2 mill?) og så kjøpe seg en mini-leilighet med hems i Oslo? Barna skal leke i gata utafor hvor kriminelle gjenger og narkolangere står på lur? Det er i hvert fall slik jeg forestiller meg en slik mulig situasjon - og mange vil forestille seg tilsvarende. *Det* får ingen gjort noe med. Det er et poeng å prøve å være realistisk og unngå perspektiver basert på et liv i Oslo 🙂 Tåpelig argumentasjon er ofte kontra-produktivt. Har du i det hele tatt lest hva jeg skriver? Jeg sier at da lar man familien være hjemme og er pendler de 4 årene som de fleste andre som er pendlere. Fremfor å rive barn ut av skoler og vennekrets. "leke i gata hvor kriminelle gjenger og narkolangere står på lur". Dette må være det mest tåpelige jeg har lest i denne tråden til nå. Orienter deg i terrenget først. Endret 21. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 21 hours ago, Theo343 said: https://www.rb.no/sju-av-ti-nav-klienter-som-anmeldes-ma-i-fengsel/s/5-43-1686619 De burde statuere et eksempel nå og idømme fengselsstraff for de som har svindlet til seg pendlerbolig ulovlig. 1 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 21. november 2021 Del Skrevet 21. november 2021 bojangles skrev (6 timer siden): Vi har jo alt fått en realitet der vi har mange yrkespolitikere. De har gjerne gått tidlig inn i politikken og har levd et "champagne liv" temmelig langt unna det livet andre folk lever. Kanskje vi trenger ordninger som forhindrer yrkespolitikere? Dersom du ikke får lov til å sitte på Storting/Regjering i mer enn 12 år (tre fulle perioder), så vil vi kanskje gå glipp av god kompetanse. Samtidig tvinges politikerne til å tenke alternativ karriere. Studielån, flytte rundt om i landet etter jobb, etc., vil kanskje endre tankesettet deres noe? Eller, hva om man ble nektet å tiltrå, før man kunne vise til reell arbeidserfaring på minimum X år? Særs usikker på mine ideer, for jeg ser noen store demokratiske problemer. Nekte folk adgang fra politikk med bakgrunn av yrkeskarriere høres ikke helt lurt ut ... 🤔 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 21. november 2021 Forfatter Del Skrevet 21. november 2021 Ja det er vel ikke akkurat en enkel øvelse å skulle finne måter å sortere ut politikere på uten at det blir fullstendig kollisjon med de mest grunnleggende demokratiske prinsipper, og demokratiet er jo viktigst. Det viktigste i den tankerekken jeg hadde når jeg skrev at dagens ordninger kanskje er for gode, var vel det at ordninger som skaper eller øker avstanden fra virkeligheten politikere levere i og den realiteten vanlige folk kjenner danner avstand mellom folkelige problemer og "champagne problemer". Vanlige folk kjenner det på kroppen når deres svaksynte barn ikke lengre får dekt synskorrigerende utstyr. Folk flest klarer nok å få til innkjøpet selv, men for mange så går det da på bekostning av noe annet. Det er hverdagen til vanlige folk. Og det er jo endeløse rekker med slike eksempler. Politikerne derimot ønsket å sikre seg litt ekstra cash på vei ut døren av stortinget, og innvilget seg selv feriepenger for siste året på stortinget. Selv om også siste året er et verv på lik linje med de foregående. Når politikere ikke betaler strømmen selv, eller soper til seg ekstra inntekter på kreative måter straks de kommer på en bra nok måte til at de får gjennomslag uten for mye pes så er det vel heller ikke underlig at endel avgjørelser blir som de blir? Vi kan ikke løse et slikt problem ved å sortere ut hvem som kan bli politikere, men vi kan via edruelige lønnsordninger og frynsegoder påse at politikerne faktisk er gjordet i gods og får kjenne litt på livets utfordringer slik alle andre gjør. Da tror jeg vi lettere ser det bli reflektert i den praktiske politikken. Jeg har ingen fasit, dette var jo bare tanker jeg gjorde meg i dag tidlig når jeg leste et innlegg som gikk på at dagens ordninger for politikerne er for romslige. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) 19 hours ago, bojangles said: Kanskje bonden heller burde starte med en realitetsorientering, samtale med fastlege og en henvendelse til psykolog evt. resept på angstdempende medisiner? Man trenger psykolog dersom man kun har tilgang til informasjon om tilstanden i Oslo gjennom nyhetene? Der læres vi jo opp i at det er Svenske Tilstander i Oslo. Folk som har så lite forståelse for andres perspektiv kunne vel trenge noen samtaler selv. Endret 22. november 2021 av tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 (endret) 13 hours ago, qualbeen said: Kanskje vi trenger ordninger som forhindrer yrkespolitikere? Dersom du ikke får lov til å sitte på Storting/Regjering i mer enn 12 år (tre fulle perioder), så vil vi kanskje gå glipp av god kompetanse. Samtidig tvinges politikerne til å tenke alternativ karriere. Studielån, flytte rundt om i landet etter jobb, etc., vil kanskje endre tankesettet deres noe? Eller, hva om man ble nektet å tiltrå, før man kunne vise til reell arbeidserfaring på minimum X år? Særs usikker på mine ideer, for jeg ser noen store demokratiske problemer. Nekte folk adgang fra politikk med bakgrunn av yrkeskarriere høres ikke helt lurt ut ... 🤔 Jeg tenker på vårt naboland i øst, og lurer på om ikke de som er mest maktsøkende finner seg veier rundt alle slike begrensninger. Men det gjør meg bare desto sikrere på at man kanskje ikke skal kunne ha slike toppverv i for mange perioder. Man blir tydeligvis drevet i å karre til seg en forlengelse. Jeg har dessverre noen antidemokratiske ideer om at folk som driver med bedrageri, blanke løgner og slike ting kanskje ikke skulle vært kvalifisert til å sitte. Hørte et intervju med en republikaner på nyhetene i dag og han sa "of course they are lying, they are politicians, their job is to lie!" Endret 22. november 2021 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 qualbeen skrev (12 timer siden): Kanskje vi trenger ordninger som forhindrer yrkespolitikere? Dersom du ikke får lov til å sitte på Storting/Regjering i mer enn 12 år (tre fulle perioder), så vil vi kanskje gå glipp av god kompetanse. Samtidig tvinges politikerne til å tenke alternativ karriere. Studielån, flytte rundt om i landet etter jobb, etc., vil kanskje endre tankesettet deres noe? Eller, hva om man ble nektet å tiltrå, før man kunne vise til reell arbeidserfaring på minimum X år? Særs usikker på mine ideer, for jeg ser noen store demokratiske problemer. Nekte folk adgang fra politikk med bakgrunn av yrkeskarriere høres ikke helt lurt ut ... 🤔 Ut fra samtaler jeg har hatt med folk som er partipolitisk aktive, tror jeg du hvert fall delvis er inne på noe her. Det er en ganske unison enighet blant de folka, selv om de kommer fra ulike politiske partier (Ap, H og R), at det er en del utfordringer knyttet til at yrkespolitikerne blir stadig mer dominerende oppover i systemet. Det blir stadig vanskeligere å få posisjoner i rikspolitikken hvis man ikke har fulgt løpet med karriere i ungdomspartiene og pleiet allianser med stillinger og verv i partiet over en årrekke. Sånn sett beskrives et slags begynnende glasstak for personer som ikke har tilbrakt hele yrkeslivet i politikken og heller har fulgt andre karriereveier. Det er problematisk hvis den primære drivkraften din for å bedrive politikk er hvordan din egen karrierevei videre vil se ut, fremfor hvis drivkraften ligger i det å få gjennomslag for politiske saker. Nå tror jeg ikke det nødvendigvis er så sort-hvitt når det kommer til yrkespolitikere vs. deltidspolitikere, men at det vil være en tendens her er jeg ganske overbevist om. Diskriminering på bakgrunn av yrkeserfaring kan man ikke ha nei. Man vil jo feks. også at studenter eller arbeidsledige skal kunne velges inn. Men dette med å begrense antallet perioder, er muligens en bedre idé. Ellers tror jeg et større krav om både kontrollvirksomhet av goder som tildeles og allmenn tilgang til dokumentasjon er fornuftig. Eksempelvis tror jeg ikke disse to rettssakene vi har sett knyttet til fiktive reiseregninger hadde funnet sted hvis disse lå åpent for allmennheten for innsyn i utgangspunktet. Du tenker deg kanskje om en ekstra gang eller tre når du vet at hvem som helst kan gå inn og se på dokumentasjonen du leverer inn og sjekke denne opp mot hva du i virkeligheten foretar deg. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Det du beskriver her har jeg hørt fra mange offentlige og statlige etater. Ting går nærmest i arv. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 De kan begynne med å utnevne en komité av vanlige folk som skal bestemme goder og lønn for stortingspolitikere. Vi er ikke tjent med at de skal sitte å ordne goder for seg selv. Tillitten er tynnslitt. 2 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 Reg2000 skrev (På 20.11.2021 den 10.29): Det er jo et tegn på at systemet funker. Media gjør jobben sin og politikerne som har blitt tatt er ferdige som politikere. Kun delvis. Det bør ikke være slik at det er en forutsetning for at slike saker fanges opp at media tar tak i dem. Media som den 4. statsmakt, mener jeg i større grad må anses som et sikkerhetsnett mot maktmisbruk, ikke den primære kontrollfunksjonen som den på mange måter har vært i disse sakene. Ideelt sett burde selvsagt ingen gjøre feil eller prøve å jukse i utgangspunktet, men det er en utopi. Ergo bør det finnes systemer som fanger opp dette. Som skattebetaler blir man fulgt opp av Skatteetaten, studenter følges opp av Lånekassen, NAV-brukere av NAV, osv. Det eksisterer dermed også et system som fanger opp feil og juks for brukerne av disse systemene. I de mer alvorlige tilfellene, anmeldes man til politiet. Man er med andre ord lite avhengig av pressen for at feil og juks skal fanges opp. Slik er det ikke for stortingspolitikerne. Stortingsadministrasjonen har ikke klart å verken avdekke dette, ei heller vist vilje til å følge opp sakene som er blitt avdekket. Riksrevisjonen har inntil videre ikke hatt mandat til å følge opp sakene videre. Dermed blir media den primære "revisoren" fordi de andre kontrollmekanismene ikke finnes. Det igjen medfører også en svekket rettssikkerhet for politikerne, fordi det blir opptil medias fremstilling av en sak hvorvidt noen kommer ut på andre siden som skyldig eller uskyldig. Sånn sett er det også i (de ærlige) politikernes interesse at det finnes kontrollmekanismer. 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 22. november 2021 Del Skrevet 22. november 2021 1 hour ago, Tåkefyrste said: De kan begynne med å utnevne en komité av vanlige folk som skal bestemme goder og lønn for stortingspolitikere. Vi er ikke tjent med at de skal sitte å ordne goder for seg selv. Tillitten er tynnslitt. Det er jo påfallende at de har økt sin egen lønn år etter år etter år. Hvilke andre yrkesgrupper som lønnes av offentlige skattebetalermidler har mulighet til å bestemme økning i sin egen lønn? Jeg vet ikke om noen andre. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå