tommyb Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 25 minutes ago, Theo343 said: Man får det til å høres ut som dette ikke er gode jobber med mange frynsegoder som andre hadde flyttet for å få. Status er at vi velger hvert fjerde år inn nye politikere fra hele landet der en stor del er mennesker som allerede er etablerte med jobb og familie langt utenfor Oslo. Dersom man ikke dekker merkostnadene med å pendle til et av landets dyreste pressområder, ville det økt livskostnadene med kanskje en halv million over fire år, om man skulle opprettholde familiens hjem samtidig som man trengte pendlerbolig og reiser. I tillegg mister man inntektene fra det som ellers ville vært livsinntekten. Mange, spesielt de dyktigeste politikerene, er kapabel på å få gode lønninger i næringslivet. Hvis man virkelig ønsker å rekruttere fra hele landet og alle lag, kan det ikke være en slik belastning. Jeg hadde takket glatt nei om jeg ble tilbudt noe slik uten at pendlerbolig var på plass der jeg kunne satt opp en flatskjerm, sengeplasser til familien, microbølgeovn og et toastjern. Joda, lønnen er kanskje en god del høyere men til gjengjeld hadde kostnadene mine altså eksplodert. Det er derfor man kompenserer med høye lønninger, pendlerboliger, og dekker reiseregninger og telefonregninger, med mer. Det er et relativt lite antall mennesker, så det er en liten kostnad for samfunnet. Og det er ingen andre sammenlignbare land heller som drives på dugnad der man forventer at politikerne sier fra seg livet sitt for å få lov å tjene. Det er i min analyse både riktig og nødvendig at belastningen med å være Stortingsrepresentant ikke er så stor at man ikke får bred representasjon. Når det er sagt, er det jo helt nødvendig å drive ettersyn med ordningene så man får kasta kjeltringer på hue og ræv tilbake til der de kom fra. For selv om ordningene er nødvendige, er det ikke nødvendig å la folk jukse på dem. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 lada1 skrev (8 timer siden): Argumentet er at de som bor ved/i Oslo ikke skal ha spesielle fordeler angående å delta på Stortinget. Er det ikke slik at man som oftest vil unngå å flytte? Mye styr. Og man flytter ikke til Oslo bare fordi man kommer inn på Stortinget for 4 år? For eksempel Erna Solberg er bergenser og har vel bodd hele tiden i Bergen mens hun har deltatt på Stortinget? Midlertidig bolighjelp hjelper på likestillingen innen landet. Noen tar med familien. Passer dårlig å bo med familie i en brakkeby/campingvogn ved Oslo når en er på Stortinget og dertil bl.a. skal være tilgjengelig i hjemfylket - sammenlignet med Oslo-folk som bare kan ta en litt annen buss om morgenen 🙂 Joda, jeg forstår intensjonen, men hvis man ser på prinsippet ved at de folkevalgte skal gjenspeile folket, så henger det ikke på greip i det hele tatt. Hvordan må resten av befolkningen forholde seg til dette problemet? Hvis du er arbeidsledig, kan du faktisk bli presset til å flytte til en helt annen del av landet, for å komme i arbeid, og betale dette selv. Hadde jeg fått tilbud om å sitte på stortinget i 4 år, så hadde jeg sagt ja på flekken, og flyttet sporenstreks, evt leid meg et rom ett eller annet sted i byen eller i nærheten av byen, det er det faktisk verdt. Den lønna de får, og de godene de får er i så måte nok, og fortjent og bør holde til å løse slike "utfordringer". I tillegg kan du leie boligen du besitter fra før ut, og evt begrense det "tapet" du måtte ha der. Så må du heller ikke ta med deg familien og bo på 30kvm i oslo sentrum for å sitte på stortinget, det finnes nok av drabantbyer og steder med meget god kollektivtransport i relativt umiddelbar nærhet. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Det er ikke alle som har et så problemfritt syn på det å flytte hele familien pga midlertidig jobb i Oslo. Skal samboer og barn virkelig måtte rives ut av sin hverdag? Bryte med skoler, venner, idrettslag, etc., bare fordi en forelder har blitt tilbudt noe midlertidig greier i Oslo? Samboer skal slutte i jobb, og håpe å finne noe i Oslo? Er man godt etablert, er det vrient å få med familien. Så nei; det er ikke "bare" å leie ut boligen man flytter fra. Det er ikke bare-bare å kjøpe/leie i Oslo-området heller. Derimot er det enkelt å takke nei til jobb-tilbudet. Dersom man har en god jobb fra før, hvertfall. Har man ikke en god jobb, eller ikke er tungt etablert, fremstår kanskje godene uforholdsmessig gode. Jeg ser den. Og det er et stort problem at personer jukser seg til leiligheter uten noe reellt behov! Slik kan vi ikke ha det! Men ordningen bør bestå -- bare med reell behovsprøving. Og jukser man, bør man risikere mye mer enn kun straffeskatt på fordelen. Hah. Nei! De bør i det minste betale tilbake markedsleie for boligen, måned for måned de disponerte den. Videre bør alt av fortjeneste gjennom ulovlig fremleie konfiskeres! Ja ... Også må man bli svartelistet fra å opptre i politikken de neste ti år. Total nekt! Kanskje litt vel strengt? Tja ... NAV presterer jo å få folk fengslet for mindre ..! 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 qualbeen skrev (Akkurat nå): Det er ikke alle som har et så problemfritt syn på det å flytte hele familien pga midlertidig jobb i Oslo. Skal samboer og barn virkelig måtte rives ut av sin hverdag? Bryte med skoler, venner, idrettslag, etc., bare fordi en forelder har blitt tilbudt noe midlertidig greier i Oslo? Samboer skal slutte i jobb, og håpe å finne noe i Oslo? Er man godt etablert, er det vrient å få med familien. Så nei; det er ikke "bare" å leie ut boligen man flytter fra. Det er ikke bare-bare å kjøpe/leie i Oslo-området heller. Derimot er det enkelt å takke nei til jobb-tilbudet. Dersom man har en god jobb fra før, hvertfall. Har man ikke en god jobb, eller ikke er tungt etablert, fremstår kanskje godene uforholdsmessig gode. Jeg ser den. Og det er et stort problem at personer jukser seg til leiligheter uten noe reellt behov! Slik kan vi ikke ha det! Men ordningen bør bestå -- bare med reell behovsprøving. Og jukser man, bør man risikere mye mer enn kun straffeskatt på fordelen. Hah. Nei! De bør i det minste betale tilbake markedsleie for boligen, måned for måned de disponerte den. Videre bør alt av fortjeneste gjennom ulovlig fremleie konfiskeres! Ja ... Også må man bli svartelistet fra å opptre i politikken de neste ti år. Total nekt! Kanskje litt vel strengt? Tja ... NAV presterer jo å få folk fengslet for mindre ..! Det er ganske mange mennesker som må forholde seg til denne problemstillingen, og finner løsninger. Feks har du de i som jobber turnuser i oljebransjen, eller andre som sammen med familien må drøfte hva som er det riktige å gjøre i situasjoner der den ene parten blir tilbudt en "drømmejobb" langt unna. Så er jeg enig at det kan virke tøft å vrenge opp ned på en livsituasjon for en "midlertidig" jobb, samtidig så er 4 år lenge, og akkurat på snittet av hvor ofte folk i snitt bytter jobb... Legg så til at det kreves absolutt null og nada av jobberfaring eller utdannelse for å bli politiker på stortinget, og jeg er tilbørlig til å si at dersom du får tilbud om å sitte der, så tar du den sjansen, koste hva det koste vil. Sitter du fra før i en bedre betalt jobb, eller mener du heller vil bevare familiestiuasjonen slik den er, så kan man helt fint, takke nei. At tilbudet om pendlerbolig står, mot at de betaler markedsleie er en fair ordning, da er man sikret en trygg bolig, og kan vurdere hva man gjør med den man evt eier fra før. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 (endret) 3 hours ago, tommyb said: Status er at vi velger hvert fjerde år inn nye politikere fra hele landet der en stor del er mennesker som allerede er etablerte med jobb og familie langt utenfor Oslo. Hvorfor skal man da ta med seg familie og rive barna ut fra skolemiljøet og vennekrets slik du mente? Da er man pendler de 4 årene og familien bor hjemme. Politikere er ikke alene om å pendle lange avstander med familie hjemme. Det er forholdsvis urealistisk at man tar med seg familie og barn og dermed er enkle pendlerboliger bygget for formålet helt innafor. Endret 19. november 2021 av Theo343 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 19. november 2021 Del Skrevet 19. november 2021 Baranladion skrev (3 timer siden): Det er ganske mange mennesker som må forholde seg til denne problemstillingen, og finner løsninger Ja. Og en åpenbar løsning er å ikke ta denne nye jobben på andre siden av landet. I stedet forbli i den jobben man har, og som man trives med. Dersom man ønsker folk fra hele landet inn på Stortinget, trengs det romslige løsninger. Det er ikke snakk om vanlige jobbsøkere akkurat. Dette er mennesker som allerede har jobb, familie og nettverk langt utenfor Ring 3. Hvorfor skal de gidde alt dette hazzlet? At andre mennesker løser det, er ikke noe argument. Hva med alle de som ikke har løst det, da? Der noen har puttet karrieren til side for å støtte opp familien? --- Men, dersom det er helt greit at Stortinget befolkes av mennesker som enten allerede bor i Oslo-distriktet, eller eventuelt lett kan flytte dit, så endrer behovet seg. Med et slikt premiss til grunn, kan vi selvfølgelig droppe leilighetstilbudet. Hvorvidt det er bra for landet vårt å kun ha politikere fostret opp innenfor Ring 3, er jeg mer usikker på. Hvordan blir resten av landet ivaretatt i et slikt scenario?! 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) Å leie en hybel pluss dekke reisekostnadene fra egen inntekt for å ha en jobb der man for kjeft fra hele folket samt blir konstant utsatt for hersketeknikk sammenhengende i fire år, mens man må være borte fra familien store deler av året i fire år er en vesentlig ulempe, og det er ikke noe folk flest vil utsette seg for. Skal man klare å rekruttere de gode lederne til Stortinget, må man legge til rette for det. Dette kan da ikke være vanskelig å forstå. Jeg mener, selv med disse ordningene har vi ikke klart å få bedre politikere enn disse. Endret 20. november 2021 av tommyb 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 20. november 2021 Forfatter Del Skrevet 20. november 2021 (endret) On 11/20/2021 at 2:28 AM, tommyb said: Å leie en hybel pluss dekke reisekostnadene fra egen inntekt for å ha en jobb der man for kjeft fra hele folket samt blir konstant utsatt for hersketeknikk sammenhengende i fire år, mens man må være borte fra familien store deler av året i fire år er en vesentlig ulempe, og det er ikke noe folk flest vil utsette seg for. Skal man klare å rekruttere de gode lederne til Stortinget, må man legge til rette for det. Dette kan da ikke være vanskelig å forstå. Har disse ordningene sikret oss de gode politikerne? Svaret avhenger kanskje hvem du spør? Det vi ser nå er jo disse ordningene ikke stopper politikerne fra å forsøke å berike seg selv på bekostning av fellesskapet. Og er dette egentlig en sannhet at vi er avhengig av gratis stortingboliger og pendlerboliger for å få de beste politikerne? eller er det en sannhet som smarte politikere har fått etablert slik at de kan sikre seg skattefrie goder, på toppen av en relativt frisk lønn? Slik de har sneket til seg feks feriepenger de ikke egentlig skal ha? Endret 22. november 2021 av bojangles 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) 2 hours ago, bojangles said: Har disse ordningene sikret oss de gode politikerne? Svaret avhenger kanskje hvem du spør? Det vi ser nå er jo disse ordningene ikke stopper politikerne fra å forsøke å berike seg selv på bekostning av fellesskapet. Og er dette egentlig en sannhet at vi er avhengig av stortingboliger og pendlerboliger slik det er idag? eller er det en sannhet som smarte politikere har fått etablert slik at de kan sikre seg skattefrie goder, på toppen av en relativt frisk lønn? Jeg tror ikke at stortings-politikere er så mye værre enn andre folk. Blant 169 personer vil det alltid være noen som prøver seg.Stortinget må ha både reise- og bolig-ordninger, for ellers ville en gi fordeler til Oslo-folk og rikinger som liker å delta i politisk liv. Jeg lurer forresten på om denne Eva Kristin Hansen-saken er noe oppkonstruert. Hun ha vel brutt regler formelt sett, men jeg er ikke sikker på om hun har gått på tvers av *intensjonen* med bolig-ordningen for Stortinget. Hun har kjøpt seg inn i en bolig på Ski - men hadde hun unngått det, så hadde hun gått fri. Hvor hun *overnatter* har vel ikke vi noe med? Kanskje hun har en elsker 4 mil unna? Regler som baserer seg på "bosted" skaper lett rot og konflikt. Lover og regler skal bidra til å unngå rot og konflikt og ellers være meningsfult relatert til det virkelige liv. Lover basert på "bosted" har ført mange skikkelige folk til fengslet og ødelagt liv. Dårlig statsmanns-kunst ! Endret 20. november 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 tommyb skrev (6 timer siden): Å leie en hybel pluss dekke reisekostnadene fra egen inntekt for å ha en jobb der man for kjeft fra hele folket samt blir konstant utsatt for hersketeknikk sammenhengende i fire år, mens man må være borte fra familien store deler av året i fire år er en vesentlig ulempe, og det er ikke noe folk flest vil utsette seg for. Skal man klare å rekruttere de gode lederne til Stortinget, må man legge til rette for det. Dette kan da ikke være vanskelig å forstå. Jeg mener, selv med disse ordningene har vi ikke klart å få bedre politikere enn disse. Det hadde kanskje holdt at man fikk dekket reiser hjem, og at man fikk tilgang til bolig, men måtte bekoste denne selv hvis man ønsket å benytte den. Kanskje kunne leien vært lavere en markedspris, siden denne er veldig høy i Oslo. Politikere har også mye lange ferier, og er ofte hjemme på oppdrag på sine hjemsteder. Slik er det også for alle andre, dersom man velger en jobb langt vekk. Det er ikke gitt at familien ønsker å flytte, eller at det er ønskelig å bo vekk fra sin egen familie, jeg er ganske sikker på at en god del mennesker må ta slike valg. Bolig i Norge, spesielt i byer er ekstremt urettferdig, så hvorfor fri tilgang til en slik skal være en gode sliter jeg litt med å forstå. Jeg ser heller ikke at godene har hjulpet med å rekruttere gode ledere eller fagfolk i det hele tatt, det minner mer om en kompisgjeng der nettverk og snakketøy er det som gir deg muligheter for jobb, i utgangspunktet en veldig dårlig ide å ha slike bukker til å passe havresekken. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Baranladion skrev (31 minutter siden): Politikere har også mye lange ferier Har de? Media er hvertfall flinke til å kreve svar fra de hver dag, hele året. Og skjer det en alvorlig hendelse, må de avbryte ferie og komme seg på storting sporenstreks. Jeg har ikke inntrykk av at politikere er en ferie-camp akkurat.. Men har aldri prøvd, da. Har ikke særlig lyst heller. Frister ikke særlig å bli grillet i media til en hver tid, og at alt man sier vris og vendes på, og gjerne brukes mot en. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 qualbeen skrev (1 minutt siden): Har de? Media er hvertfall flinke til å kreve svar fra de hver dag, hele året. Og skjer det en alvorlig hendelse, må de avbryte ferie og komme seg på storting sporenstreks. Jeg har ikke inntrykk av at politikere er en ferie-camp akkurat.. Men har aldri prøvd, da. Har ikke særlig lyst heller. Frister ikke særlig å bli grillet i media til en hver tid, og at alt man sier vris og vendes på, og gjerne brukes mot en. Slik jeg har forstått det har stortinget stengt i 4 mnd, men politikerne har ikke ferie så lenge. De har normalt antall feriedager, så beklager at jeg brukte det ordet. I disse 4 mnd stortinget er stengt er ofte politikerne i sine hjemfylker å jobber. Uten at jeg skal være for bastant, så tror jeg en politiker, med familie langt langt unna, har gode muligheter til å være mye sammen med familien, dersom de ikke ønsker eller det passer å flytte etter til Oslo og omegn. De politikere som blir grillet i media og må svare på alt til enhver tid er ofte ledere av partier o.l, men husk at det er nesten 200 personer på stortinget, mange av de er ganske anonyme. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 20 hours ago, Hugo_Hardnuts said: Samtidig vitner mye her om at man ikke skal ta dette for gitt, for jeg mener at i denne saken er det utelukkende det at media plukker det opp som leder til utfallet vi ser nå. Det er jo et tegn på at systemet funker. Media gjør jobben sin og politikerne som har blitt tatt er ferdige som politikere. Det eneste bekymringsverdige er om medieutviklingen gjør det mulig for mediene å fylle rollen som "den fjerde statsmakt" i fremtiden. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Ugh, når denne dobbelt feriepenger-saken kommer på toppen av alt annet, er jeg redd for at vi får noen raske og potensielt dårlig gjennomtenkte bare-for-syns-skyld endringer. For å forhindre framtidig støy og omdømmetap ser jeg for meg at vi kan ende opp med mindre transparens, ikke mer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 (endret) 39 minutes ago, tommyb said: Ugh, når denne dobbelt feriepenger-saken kommer på toppen av alt annet, er jeg redd for at vi får noen raske og potensielt dårlig gjennomtenkte bare-for-syns-skyld endringer. For å forhindre framtidig støy og omdømmetap ser jeg for meg at vi kan ende opp med mindre transparens, ikke mer. Det vil være en stor feil. Det vil på ingen måte gi økt tillit i folket. Endret 20. november 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Bare løgn og bedrag fra disse politikerne, så å ingen rasjonelle folk har tiltro til dem uansett. Dem har vist om og om igjen at de ikke jobber for det norske folks beste, men prioriterer heller sin egen karriere. Masseinnvandring, EØS, enorme summer forsvinner ut av landet. Er det virkelig noen som trur at noe som helst av dette gjør at den gjennomsnittlige mannen i gata vil få det bedre.. Det siste spreller er prisharmonisering av strømmen med eu. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Ja, det er virkelig noen som tror det. Egentlig de fleste, tror jeg, selv om vi ser at mange også passer på sine egne interesser først. Lenke til kommentar
Windfarmer Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 tommyb skrev (18 timer siden): Status er at vi velger hvert fjerde år inn nye politikere fra hele landet der en stor del er mennesker som allerede er etablerte med jobb og familie langt utenfor Oslo. Dersom man ikke dekker merkostnadene med å pendle til et av landets dyreste pressområder, ville det økt livskostnadene med kanskje en halv million over fire år, om man skulle opprettholde familiens hjem samtidig som man trengte pendlerbolig og reiser. I tillegg mister man inntektene fra det som ellers ville vært livsinntekten. Mange, spesielt de dyktigeste politikerene, er kapabel på å få gode lønninger i næringslivet. Hvis man virkelig ønsker å rekruttere fra hele landet og alle lag, kan det ikke være en slik belastning. Jeg hadde takket glatt nei om jeg ble tilbudt noe slik uten at pendlerbolig var på plass der jeg kunne satt opp en flatskjerm, sengeplasser til familien, microbølgeovn og et toastjern. Joda, lønnen er kanskje en god del høyere men til gjengjeld hadde kostnadene mine altså eksplodert. Det er derfor man kompenserer med høye lønninger, pendlerboliger, og dekker reiseregninger og telefonregninger, med mer. Det er et relativt lite antall mennesker, så det er en liten kostnad for samfunnet. Og det er ingen andre sammenlignbare land heller som drives på dugnad der man forventer at politikerne sier fra seg livet sitt for å få lov å tjene. Det er i min analyse både riktig og nødvendig at belastningen med å være Stortingsrepresentant ikke er så stor at man ikke får bred representasjon. Når det er sagt, er det jo helt nødvendig å drive ettersyn med ordningene så man får kasta kjeltringer på hue og ræv tilbake til der de kom fra. For selv om ordningene er nødvendige, er det ikke nødvendig å la folk jukse på dem. Jeg tror de fleste er enige om at det lønner seg for oss alle at stortingsrepresentanter skal ha gode vilkår slik at en kan rekruttere fra hele landet og folk med ulik bakgrunn. Men problemet synes å være at vår politiske elite synes å lage til ordninger som for det første er særskilte og helt spesielle kun for de, og der de til alt overmål har egne organer som skal passe på at de følger reglene, organer de selv har kontroll over slik som Stortingets Administrasjon. De har helt egne ordninger for reiseregninger som er tillitsbasert, hvorfor kan de ikke bare benytte Statens Reiseregulativ slik andre offentlig ansatte må? Det laget seg helt egne pensjonsordninger, der de misforstod regelverket i bøtter og spann, hvorfor kunne de ikke fra begynnelsen av bare bygge på Folketrygdlovens system og herunder la NAV kontrollere om de følger regelverket, og ikke denne imbesile Stortingets Administrasjon? I pendlerboligsakene unnskylder de seg med at de hadde snakket med Stortingets Administrasjon, Ropstad hevder endog at han hadde snakket med Statsministerens Kontor og fått grønt lys. Når ble Statsministerens Kontor og Stortingets Administrasjon et skatterådgivningsorgan? Har disse idiotene ikke hørt om Skatteetaten? Så spørsmålet er; er disse særordningene med Stortingets Administrasjon som forvaltningsorgan bare noe de har rigget til for å ha noe å skylde på. Jeg tror det ikke selv, men fra utsiden fremstår uansett den politiske elite som noen skattemessige og administrative undermålere der de ikke greier å forstå selv det åpenbare. Slik tidligere stortingspresident Olemic Thommessen ikke greidde å forstå at når staten dekket hans daglige reiser T/R Lillehammer der han faktisk bodde, kan han ikke samtidig la sin sønn benytte pendlerboligen som sin leilighet. Og dette mener altså den tidligere Stortingspresidenten "måtte være innafor." Jeg håper Påtalemyndighet setter inn maksimalt med resurser og graver opp hele dritten ti år tilbake i tid (skattekrav foreldes vanligvis først etter ti år,) så sørger Skatteetaten for at de blir etterlignet hele gjengen, men ikke straffeskatt, da kan de ikke straffes av domstolene, så tiltaler Påtalemyndigheten de for skattesvik og det de ellers måtte finne. Denne saken er livsfarlig for demokratiet og for tillitsforholdet mellom borgerne og politikerne, de som har vært med på å svekke dette bør få på pungen så det blir husket. 1 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Hele greia er litt annerledes arrangert enn vanlig lønn, og dermed har de havnet i en situasjon der alle "vanlige" ordninger ikke passer, spesielt ikke slike ting som feriepenger. Jeg antar det har vært sånn i utgangspunktet hele veien siden 1814, selv om ordningene naturligvis har blitt endret over tid. Men hele statsformen er avhengig av tillit. Ikke alle fortjener den tilliten, og nå har media begynt å trekke i tråder. Et eksempel er at mens de allerede får mye fortjent pepper for misbruk av pendlerboliger, kommer de samtidig med en "avsløring" av at feriepenge-ordningen på Stortinget er uavhengig av allerede opptjente feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Dette ser usedvanlig dårlig ut siden Regjeringen har trukket beina etter seg og unlatt å ordne opp i feriepenge-saken som de lovet i valgkampen. Men isolert sett er det to ting media ikke belyser her: - Feriepengesaken handler om en ekstraordinær utbetaling av feriepenger til arbeidssøkere som de aldri tidligere har fått og det ikke regnes som de har rett på. - "Avsløringen" som de slipper akkurat nå er vanlig praksis på Stortinget, ikke en hemmelighet, ikke tildekket, og noe media må ha visst om til all tid. Dermed er det den spesielle timingen som gjør at de lager en sak av dette nå, og det stinker. De angriper tilliten til Stortinget med noe de må ha visst hele tiden. Det er å undergrave tilliten til statsformen, og den blir ikke gjenopprettet sånn helt uten videre. Hvis dette bare førte til at Stortingsrepresentantene ble bedre kontrollert og mistet noen av de mest urimelige frynsegodene, hadde det vært greit. Jeg føler heller dette er lagd for å skape støy og det føles som rå, koordinert diskreditering. Derfor forventer jeg også flere angrep på Stortinget i dagene framover nå, før de får tid til å bearbeide noen av de sakene de allerede har. Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 20. november 2021 Forfatter Del Skrevet 20. november 2021 2 hours ago, Windfarmer said: Jeg håper Påtalemyndighet setter inn maksimalt med resurser og graver opp hele dritten ti år tilbake i tid (skattekrav foreldes vanligvis først etter ti år,) så sørger Skatteetaten for at de blir etterlignet hele gjengen, men ikke straffeskatt, da kan de ikke straffes av domstolene, så tiltaler Påtalemyndigheten de for skattesvik og det de ellers måtte finne. Husker det var en megler som vant fram i en sak der de kjørte på ang dobbel straff. Er det slik nå at om det ilegges straffeskatt så utelukker straffeskatt fengselsstraff? Når denne saken skal undersøkes bør de undersøke så langt tilbake det er mulig iforhold til reaksjoner. Ti år er vel maks ang skatt pga bilag osv. Svindel feks, når det slikt ut på dato? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå