Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at det er fast fisk på en ny grisking på tinget. Denne gang selveste Stortingspresident Eva Kristin Hansen. Hun har pendlerleilighet i Oslo, mens har bodd i Ski i flere år. Ski ligger ca 3 mil utenfor Oslo. Hun er liksom folkeregistrert i Trondheim, på noe hun leier av festløve Trond Giske. Så med 3 boliger, hva har hun benyttet pendlerboligen til mens hun har bodd i Ski? 

Stortingspresidenten til VG: Fikk sjokk – VG

Endret av Branden
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Theo343 said:

Akkurat nå fremstår vår "politiske elite" som en gjeng stein rusa hippies som vaser rundt på woodstock og later som de vet hva de driver med. Hvis de tror de slipper unna med såpass åpenbare løgner, hva annet holder de på med?

Hm. Det er jo det som er helvete. Svina slipper jo unna. Hvor mange "misforståelser" er avdekket nå blant stortingspolitikerne, inkludert Ropstad som også svindlet på skatten? Er det startet etterforskning av politiet? Nei. Skal administrasjonen på stortinget kreve tilbakebetalt verdien av gratis bolig hos de på tinget som urettsmessig har bodd gratis i stortingsleilighet? Nei. 

Griske kriminelle stortingspolitikere HAR faktisk kommet unna med å svindle storsamfunnet. Selv i alle disse åpenbare sakene som alle skjønner er ren svindel og proforma avtaler for å nyte gratis bolig så får det altså ingen konsekvenser. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 timer siden):

Hvorfor er de så i utakt med vanlige folk i denne saken? Sitter de stille i båten fordi de frykter å bli neste navn på blokka alle sammen? 

Det har nok noe med at politikk er et spill, hvor det er mange handler og avtaler som ligger bak posisjoner og politiske vedtak. Slik må det selvsagt til en viss grad være - det er faktisk en av grunnpilarene i demokratiet - men så får det også en bakside i form av kameraderi og at spillet blir viktigere enn moralen, hvilket jeg mistenker at vi ser utslag av her.

Sitat

Og hvorfor er det ikke igangsatt politietterforskning i disse sakene?

Sannsynligvis fordi det i disse sakene ikke har vært snakk om lovbrudd, men at man har utnyttet et svakt regelverk til egen vinning på fellesskapets regning. Dårlig moral altså, men ikke nødvendigvis lovbrudd. Ropstad er vel dog i Økokrim sitt søkelys pga. mulig skatteunndragelse. Ellers er det jo disse sakene med falske reiseregninger som har gått/går for retten, som vitner om at det faktisk blir etterforskning når det er på det rene at lovbrudd har funnet sted. Men med pendlerboligene munner det nok ikke ut i politisaker, men - forhåpentligvis - i fortsatte presseoppslag, moralske riper i lakken, folk som må trekke seg, og i siste ende at regelverket endres til noe som står i stil med liknende ordninger for resten av befolkningen.

Edit: Det er så fantastisk at dama klarer å uttale: "Jeg er ingen skurk". Forslår at hun følger Nixon sine fotspor videre i denne saken også 😂

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt forholdene er straffbare eller ei får man komme tilbake til. Men at man får fortsette i stillingen er nærmest uhørt. Det bør først og fremst helt klart foreligge grunnlag for en intern disiplinærsak av alvorlig grad rundt disse forholdene. At man slipper unna med overlagt misbruk av slike ordninger har en meget uheldig signaleffekt.

Andre har gått fra post for uheldige uttalelser men at man begår bedrageri er helt greit. Det henger ikke på greip uansett hvordan man prøver å pynte grisen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen dette:

lover/regler der "bosted" inngår, er under press. Det er ikke lenger så vel-definert hvor man bor. Man kan eie/leie to (eller flere) boliger og "bo" litt her og der. Jeg kan ha en leilighet i Oslo og som jeg ser å som "hytte", investerings-objekt eller noe som jeg er i ferd med å flytte fra i forbindelse med skillsmisse. "Bor" jeg da i Oslo?

"Bosted" inngår ikke bare i regler for stortings-folk. "Bosted" angikk forøvrig korona-regler i sin tid (en måtte oppholde seg i kommunen der en "bodde"). Og "boplikt" angår mulighet til å eie bolig utafor kommunen der en "bor". Det ligger i sakens natur at det må bli mye rot i i slike sammenhenger. Jeg tror at regler som baserer seg på "bosted", aldri vil fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Det har nok noe med at politikk er et spill, hvor det er mange handler og avtaler som ligger bak posisjoner og politiske vedtak. Slik må det selvsagt til en viss grad være - det er faktisk en av grunnpilarene i demokratiet - men så får det også en bakside i form av kameraderi og at spillet blir viktigere enn moralen, hvilket jeg mistenker at vi ser utslag av her.

Det politisk spillet er en ting, rent bedrageri er noe helt annet. At en som bor gratis i Oslo ikke opplyser om kjøp av bolig innenfor 40 km fra by'n er ikke kameraderi, det er ikke noe politisk spill og det er heller ikke rene misforståelser. Det er ren forbrytersk tankegang og innstilling, der eliten beriker seg selv på bekostning av fellesskapet. 

9 hours ago, Hugo_Hardnuts said:

Sannsynligvis fordi det i disse sakene ikke har vært snakk om lovbrudd, men at man har utnyttet et svakt regelverk til egen vinning på fellesskapets regning. Dårlig moral altså, men ikke nødvendigvis lovbrudd.

Hvorvidt det har skjedd lovbrudd i denne saken eller andre saker rundt gratisboligene det finner vi jo aldri ut av. Fordi administrasjonen holder sin beskyttende hånd over de på stortinget og sier at de ikke vil foreta seg noe. Politiet, som faktisk har mulighet til å starte etterforskning selv på eget initiativ velger også å bare snu ryggen til alt dette. 

I akkurat denne siste saken, så er det faktisk både dårlig moral og lovbrudd sett fra mitt ståsted. Sålenge hverken stortingets administrasjon, politi eller feks riksrevisjon går alt etter i sømmene så få bedrageriene null konsekvenser for bandittene, og tyvene får beholde hele gevinsten. Det gir en temmelig dårlig smak i munnen at eliten kan holde på slik, nå også med fakta på bordet og det er nå blitt en stor gjeng som er avkledd i offentligheten. Likevel så får svindelen null konsekvenser for politikerne. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (43 minutter siden):

Det politisk spillet er en ting, rent bedrageri er noe helt annet. At en som bor gratis i Oslo ikke opplyser om kjøp av bolig innenfor 40 km fra by'n er ikke kameraderi, det er ikke noe politisk spill og det er heller ikke rene misforståelser. Det er ren forbrytersk tankegang og innstilling, der eliten beriker seg selv på bekostning av fellesskapet. 

Nå var spørsmålet ditt hvorfor andre politikere sitter stille i båten i denne saken, og det tror jeg altså handler om politisk spill ved at det vil koste en del politisk kapital å skulle "ta" noen som har nok innflytelse til at de har fått stillingen som stortingspresident. Jeg er ikke uenig i at det er galt, bare forsøkte å gi noen innspill på hvordan det kan forklares.

Sitat

Hvorvidt det har skjedd lovbrudd i denne saken eller andre saker rundt gratisboligene det finner vi jo aldri ut av. Fordi administrasjonen holder sin beskyttende hånd over de på stortinget og sier at de ikke vil foreta seg noe. Politiet, som faktisk har mulighet til å starte etterforskning selv på eget initiativ velger også å bare snu ryggen til alt dette. 

I akkurat denne siste saken, så er det faktisk både dårlig moral og lovbrudd sett fra mitt ståsted. Sålenge hverken stortingets administrasjon, politi eller feks riksrevisjon går alt etter i sømmene så få bedrageriene null konsekvenser for bandittene, og tyvene får beholde hele gevinsten. Det gir en temmelig dårlig smak i munnen at eliten kan holde på slik, nå også med fakta på bordet og det er nå blitt en stor gjeng som er avkledd i offentligheten. Likevel så får svindelen null konsekvenser for politikerne. 

Jeg er ikke stødig nok i juss til å vurdere når man går fra brudd på interne retningslinjer og utnyttelse av smutthull i regelverk til å kunne snakke om bedrageri og lovbrudd, men jeg påpeker altså bare at det er en forskjell når det kommer til strafferett.

Og jeg er altså ikke uenig med deg i verken at det er dårlig moral eller at det gir en dårlig smak. Det mest horrible etter min mening, er at politikere som ender opp i slike situasjoner ikke virker til å forstå hvor mye det ødelegger befolkningens tillit til dem, men heller prøver å ro seg unna med forklaringer alle skjønner at er renspikka bullshit, fremfor å bare trekke seg. Det vitner om dårlig vurderingsevne det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Nå var spørsmålet ditt hvorfor andre politikere sitter stille i båten i denne saken, og det tror jeg altså handler om politisk spill ved at det vil koste en del politisk kapital å skulle "ta" noen som har nok innflytelse til at de har fått stillingen som stortingspresident. Jeg er ikke uenig i at det er galt, bare forsøkte å gi noen innspill på hvordan det kan forklares.

Ok, ja da ble det du skrev forståelig. Ja det brennes kanskje noen broer men bør ikke den kollektive anseelsen til stortingspolitikere telle mer? Altså, det er veldig mange som er på boligsaken nå, det graves videre og de som har svin på skogen vil bli outa offentlig før eller siden. De som bevisst velger å sitte stille i båten nå, alt de oppnår er jo egentlig bare å skitne til sitt eget navn og rykte. Jaja vil folk tenke, ikke kriminell bare en dritt som snur ryggen til mens fellesskapets kasse tappes urettsmessig. 

Eller slikt kan brukes som politisk brekkstang til å presse gjennom politiske hestehandler? "Jeg vet du jukset med bolig, nå stemmer du med oss eller så lekker vi navnet ditt". Bør vel egentlig være alle alles interesse at det foregår minst mulig snusk og juks på stortinget, inkludert politikerne selv. Eller føler de seg så høyt hevet over vanlige folk at de faktisk blåser i hva vanlige folk tenker om hele denne saken, politisk kapital trumfer alt liksom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Branden said:

Hun er liksom folkeregistrert i Trondheim, på noe hun leier av festløve Trond Giske. Så med 3 boliger, hva har hun benyttet pendlerboligen til mens hun har bodd i Ski? 

Festing med partykongen Jiske, kanskje? Samme som i hennes hybel tilknyttet hans leilighet

Hvis vi spoler tilbake, så vi at Stortingsadministrasjonen var tilbakeholden med å kritisere/anklage Ropstad i den første saken. Og som det ble gjort et poeng av på nyhetene i går, var Ropstad åpen med administrasjonen om sin situasjon. Det vi etter hvert ser er et tydelig mønster der Stortingsadministrasjonen visste dette var en utbredt praksis. Jeg tror det kommer til å trekkes fram enda flere navn på disse sakene, men det er klart, siden media har naglet partileder og president, kan det bare eskaleres til statsminister og konge.

Det eneste jeg er sikker på er at før eller senere ender vi opp med Giske og Listhaug i statsministerduell. Det er dem som skitten sklir lettest av fra.  >_<

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er jo unektelig et viss ironisk skinn over dette. Eva Kristin Hansen sa da Ropstad saken sprakk at dette skulle det ryddes opp i. Og hun viste jo med seg selv at hun var en slu faen som selv hadde jukset til seg gratis bolig. Likevel stod hun på nyhetene med pokerfjes og snakket om boligskandalen. Nå har også hun falt og ble offer for sin personlige iboende grådighet. Og akkurat det må jo kjennes rimelig kjipt ut for hennes del hun som skulle rydde opp, men det er jo viktig at slikt får konsekvenser, og det virker jo som det kanskje er en dreining nå for det er flere som snakker om tilbakebetaling. 

Det er vel også nå lettere å forstå hvorfor det var så viktig for Eva Kristin Hansen at opprydningen ikke skulle få "personlig ansvar", slik jeg forstod det så var ikke målet tilbakebetaling og evt. straff, det var mer det å rydde opp i reglene.  Som om det er regelverket som var problemet og ikke svindelen. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, lada1 said:

Litt på sidelinjen dette:

lover/regler der "bosted" inngår, er under press. Det er ikke lenger så vel-definert hvor man bor. Man kan eie/leie to (eller flere) boliger og "bo" litt her og der. Jeg kan ha en leilighet i Oslo og som jeg ser å som "hytte", investerings-objekt eller noe som jeg er i ferd med å flytte fra i forbindelse med skillsmisse. "Bor" jeg da i Oslo?

"Bosted" inngår ikke bare i regler for stortings-folk. "Bosted" angikk forøvrig korona-regler i sin tid (en måtte oppholde seg i kommunen der en "bodde"). Og "boplikt" angår mulighet til å eie bolig utafor kommunen der en "bor". Det ligger i sakens natur at det må bli mye rot i i slike sammenhenger. Jeg tror at regler som baserer seg på "bosted", aldri vil fungere skikkelig.

Hvor man bor kan være vanskelig når det gjelder salg av bolig skattefritt. Hvis man f.eks. overnatter hos kjæresten sin er man da bosatt i boligen man er folkeregistert og eier?

Men i følge denne artikkelen

https://www.nettavisen.no/stortingspresident-uten-troverdighet-har-en-forklaring-som-er-umulig-a-tro-pa/o/5-95-341946

så ser det ut som disponeringen av pendlerboligen skal benyttes av deg. Hvis hun har lånt den ut til andre enn det som er spesifisert der kan dette også være problematisk.

Lenke til kommentar

Dette er gjort med overlegg, dessverre og det er det som irriterer meg grenseløst. Faren for å bli tatt er minimal og Giske har sikkert forklart Eva Hansen hvordan det fungerer i praksis og Eva har da booket seg inn på hybel. Giske gnir seg da i nevene med å ha klart å leie ut hybel til politikere og sannsynligvis er det flere av politikerne som leier ut pendlerhybler/leiligheter for å spe på den usle inntekten de har på "tinget". En gjeng med svindlere hele forbanna gjengen. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Lemongrass said:

Nettavisen oppsummerer det fint: Hun glemte at hun bodde med mannen sin i Ski og trodde hun bodde med Trond Giske i Trøndelag. 

Nettavisen er som vanlig bare opptatt å fortelle sitt eget narrativ, da. Alle vi andre skjønner at hun bodde med mannen sin men sov med Trond Giske. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hugo_Hardnuts said:

Media gjør i hvert fall jobben sin denne gangen, og oppmerksomheten rundt saken fører til at presidentskapet og Stortingsadministrasjonen snur, og Riksrevisjonen skal nå undersøke sakene: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/a786n5/riksrevisjonen-gaar-inn-i-pendlerbolig-sakene

Ja kanskje blir det en undersøkelse, vi får se. Regner med at det er temmelig mange av eliten som akkurat nå bruker alt fra kameraderi til rent press i et forsøk på å enten få utsatt undersøkelsen eller aller helst får den droppet fullstendig. 

Om det nå faktisk blir en undersøkelse,  hvor langt tilbake i tid bør de lete? Det vi har sett komme opp i lyset nå i høst det er jo bare toppen av isfjellet. Avslørt av journalister uten fullstendig tilgang til arkiver. Og likevel klarte de finne så mange som har melket ordningen med gratis stortingsbolig. Utifra hva som er kommet frem i tråden så har det blir jukset med gratis stortingsbolig helt tilbake til 1990 tallet. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

apropos Trond Giske, i følge ham har det bodd andre personer i denne "hybelen" (som egentlig bare er et rom (med rett til å benytte resten av leiligheten) både før og etter Eva Kristin Hansen.

Er ikke dette litt bisart? Altså, jeg skjønner når folk leier ut en hybel/leilighet i etasjen over/under i en bolig/hus. (eller at studenter/unge i etableringsfase har kreative bo-løsninger)

Mens dette er vanlig leilighet som Giske selv bor i. De fleste voksne etablerte mennesker er vel ikke spesielt komfortable med tanken på å ha fremmede som tar seg til rette både på bad og kjøkken og ellers vander rundt. Med den årsinntekten Giske har hatt hele sitt voksne liv, så fremstår det enda mer bisart, da han åpenbart ikke er avhengig av leieinntekten dette genererer. Folk som har råd, vil jo vanligvis unngå slikt opplegg.

Det får meg til å undre på at det er ren skjer pengegriskhet som driver ham? :roll:

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så har Hansen 2 valg, enten innse at hun har gjort feil og gå av, eller bevise helt åpent hvordan hun mener hun har hatt rett til pendlerbolig. Det bør absolutt ikke være et problem å feks vise til regninger for leie, hvor hun har vært osv osv. 

Har hun bodd i Ski stort sett hele tiden med mannen, eller har hun i stor grad benyttet seg av pendlerleiligheten og "jenterommet" til Giske? 

Heldigvis kommer hun med en utredning på dette, jeg tror den består av alt annet enn troverdige forklaringer. Her tipper jeg det kommer mye rart for å skape sympati og forståelse for at hun måtte gjøre slik og slik, livet var vanskelig, hun var hardt skadet og i en tøff situasjon. Isåfall, så har hun lite forståelse for hvordan slikt tas i mot av befolkningen, det er ytterst få som synes synd på en politiker med millionlønn og goder i huet og ræva,  som har karret til seg litt ekstra fordi hun "hadde det tøft". Den største gruppen som ikke har sympati for sånne, er feks de mange som virkelig er skadet og har prøvd å få litt ekstra fra NAV men blitt straffet hardt, eller andre som pga kjipe livssituasjoner har måttet ty til ulovligheter for å komme seg igjennom hverdagen. 

Syns det er morsomt at Støre også har "full tillit" til henne, høres helt idiotisk ut, da er det bedre å si: Jeg ønsker ikke svare på dette akkurat nå, hun må få lov til å forklare seg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...