Gå til innhold

Samsung S21 ultra ingen 4G dekning i Tsjekkia

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Samsung S21 ultra og sliter veldig med å få dekning med 4G i Tsjekkia, har Talkmore abonnement (Telenor dekning) var her i juli også og da var det samme problem som resulterte i at jeg kjøpte et lokalt sim til slutt for å få bukt med problemet. 

Dersom jeg setter sim i annen telefon går det helt fint, (har testet med iphone 12 og en Huawei 5g ruter) valg av manuelt nettverk feiler som regel også hvis man prøver på det på samsung. Feilmelding kan ikke registrere på nettverk. Får som regel bare 2G dekning, og noen ganger 3g dekning men det faller ut og inn.

Tenkte derfor spørre her om det er noen andre som har vært på ferie i Praha med en S21 ultra og fått 4g dekning med et Telenor/talkmore abonnement? har fått nytt simkort men simkortet er ikke problemet siden jeg får 4g dekning med samme sim i annen telefon. Telenor har jo roaming avtale med O2, Vodefone og T-mobile og samtlige avtaler inkluderer 4g. 

Snakket med Samsung sin support og han der mente det kunne være noe med software til samsung og feil på frekvenser da han hadde vært borti dette tidligere med ice i danmark, men jeg synes dette høres rart ut da jeg ikke har klart å finne så mye info om det på nettet, men var på O2 her i Praha og han sa det hadde vært flere nordmenn med samsung telefon innom i sommer med samme problem.

Med et lokalt simkort fra f.eks o2 så fungerer 4g fint. 

Har prøvd og resette nettverks innstillinger uten at det hjalp noe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjetning:

Når du bruker den i Norge med norsk sim lastes innstillinger om norske mobilnett slik at de rette frekvensene obladioblada er aktivert og fungerer.

Når du bruker den i Tsjekkia i et annet (roam) nettverk, kjører mobilen din med de samme frekvensene obladioblada som i Norge, og de funker ikke helt i Tsjekkia.

Når du setter inn et lokalt simkort blir de riktige frekvensene osv aktivert. 

Så, enten er det en feil med Samsung FW/Androidversjon, eller det er feil med snuttene Telenor legger inn. Begynn med Telenor? De bør ha interesse av at det der funker.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke din jobb å være prøvekanin for et Telenorselskap som vet å ta seg godt betalt. Om du ikke har binding på tlf ville jeg ha byttet til et annet selskap. I det minste bør du sjekke ut hva andre selskapers kunder sier om Tsjekkia og de steder du oppholder deg når du er i steinrøysa.

Lenke til kommentar

Har aldri brukt de, men disse underbrukene til større operatører er gjerne ikke så gunstige som det ser ut til. De får lov til å bygge seg opp til et bestemt nivå og til de har styring på butikken. Så får Telenor/Telia lov til å kjøpe de opp av Konkurransetilsynet (har de egentlig noen gang eksistert)?

Vi trenger ihvertfall 4 fullfinansierte operatører før det blir reell konkurranse.

Jeg synes ihvertfall ikke Talkmore fremstår som billige/attraktive gjennom det jeg har lest i forbindelse med denne tråden. Sjekk med folk du kjenner som har erfaring med andre operatører i Tsjekkia, og når du finner noen du liker, sjekk om disse funker der du holder til i Noreg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 minutt siden):

Talkmore er eid av Telenor. De er telenor sitt svar på å prøve å møte konkurransen fra billigere aktører.

Har du prøvd å ta med en ekstra telefon og teste simkortet i den? For å se om det har noen betydning.

Ja jeg har prøvd sim kortet i en annen telefon tidligere (Iphone) og da fungerer 4g fint, samme med en huawei 5g ruter har da 4g uten problemer, så problemet er definivt med samsung sin software og telenor som operatør. Har en galaxy watch 4 classic med lte og tvilling esim får ikke 4g på denne heller i Tsjekkia.

Synes det er merkelig siden jeg ikke finner noe info på dette på nettet, hvis dette skulle ha vært et problem helt siden jeg var her i juni/juli og til nå så burde det vel også være andre som har klaget på dette til Samsung? 

Lenke til kommentar
Emilsen skrev (3 minutter siden):

Kanskje dumt spørsmål men, er dataroaming skrudd på på telefonen?

Ja det er skrudd på får jo 2g og noen ganger 3g dekning. Har ingen problemer med å bruke 4G i Polen og Sverige som jeg nylig har vært (bor nærme svenskegrensa og er fullvaksinert så kjører over og handler der ofte) så dataroaming er alltid på her :)

Endret av inside_450727
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har da etter sånn 5 runder med Talkmore og Samsung sin support så har Samsung delvis innrømmet at dette er noe feil i programvaren og at dem har sendt det videre oppover i systemet men erfaringsmessig ville det ta 2-3 måneder for en løsning. Han sa dem hadde hatt akkurat samme problem med Ice i Danmark og at dette er en utfordring dem er avhengig av Telenor for å løse.

Jeg ønsker nå og sjekke mulighet for å å heve kjøpet av S21 ultra da jeg faktisk har en forventning til at telefonen min skal fungere i andre land også er jo ikke akkurat et far away asia land vi snakker om. Og dette er en Telefon til 15 000 kroner og Samsung sin topp modell.  De har ingen svar på når det er løst da det er avhengig av sammarbeid med operatøren.

Noen her som vet om dette er grunnlag for heving av kjøp? dette medfører en vesentlig ulempe for meg da jeg er i Tsjekkia en gang pr mnd ca og skal tilbake i oktober også og må da kjøpe et lokalt sim som forøvrig er ganske dyrt her 20Gb koster over 500 kr. 

Lenke til kommentar

Sjekk hvilken modellvariant du har og om den er "sertifisert/solgt" som EU-modell. Det er ikke en selvfølge at en norsksolgt mobil fungerer i f.eks alle nettverk i USA, men de bør jo fungere i EU. Det KAN jo være at du har kjøpt den av noen (mange store selgere kan gjøre det) som har gråimportert, og at det derfor er mismatch i spec i forhold til en eumodell. Finn modellen og sjekk at den har EU spec. I såfall mener jeg du har rett til å heve kjøpet, men jeg er ikke verdens beste på forbrukerlover osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S21

Det jeg kan si om min egen erfaring med Samsung er at for 2-3 år siden forsøkte å få de ørepluggene som var annonsert sammen med en toppmodell, og det var helt umulig å få bestilt de. Jeg gadd ikke engang å prøve på reklamasjon da backlit forsvant på en 15 mndr gammel TV i fjor. Kastet skiten og dumpet Samsung permanent.

Lenke til kommentar
Haiku skrev (1 minutt siden):

Sjekk hvilken modellvariant du har og om den er "sertifisert/solgt" som EU-modell. Det er ikke en selvfølge at en norsksolgt mobil fungerer i f.eks alle nettverk i USA, men de bør jo fungere i EU. Det KAN jo være at du har kjøpt den av noen (mange store selgere kan gjøre det) som har gråimportert, og at det derfor er mismatch i spec i forhold til en eumodell. Finn modellen og sjekk at den har EU spec. I såfall mener jeg du har rett til å heve kjøpet, men jeg er ikke verdens beste på forbrukerlover osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S21

Det jeg kan si om min egen erfaring med Samsung er at for 2-3 år siden forsøkte å få de ørepluggene som var annonsert sammen med en toppmodell, og det var helt umulig å få bestilt de. Jeg gadd ikke engang å prøve på reklamasjon da backlit forsvant på en 15 mndr gammel TV i fjor. Kastet skiten og dumpet Samsung permanent.

Telefonen er kjøpt fra Talkmore/Telenor og er derfor nordisk modell. Tviler på dem driver med gråimport men takk for forslaget :)

Lenke til kommentar

...kreves det ikke medbragt torpedo for å klage hos Telenor/Talkmore? 😁

Du bør få heve kjøpet. Om det er binding på tlf eller abb forlang å si opp hele greia først. Så får du byttet mobil for at de aller nådigst får beholde deg som kunde.

I know, I know....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å finne ut hvor feilen ligger. Mobilen fungerer jo med noen SIM-kort, og SIM-kortet fungerer med noen mobiler. Så feilen kan ligge i mobil eller sim-kort, eller en kombinasjon mellom disse. Med mindre du kan få en faglig rapport om hvor feilen ligger, så har du lite å argumentere med.

Om du hadde kjøpt abb. sammen med telefonen så hadde nok hatt en god sak, siden det ikke ville hatt noe å si om feilen lå i sim eller mobil.

Det enkleste er nok å fikse et annet abb., dessverre. Telenor kundesupport er totalt ubrukelig, ihvertfall "førstelinje" der vanlige brukere får det som Telenor kaller service...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...