Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Hei Var usikker på hvor jeg skulle poste denne, så det ble her. Jeg trenger litt hjelp med hvordan jeg skal løse denne problemstillingen. Jeg jobber i en bedrift med ca 60 ansatte, fordelt på to avdelinger. På min avdeling er rundt halvparten deltidsansatte, men alle (unntatt meg) jobber fast mer enn de har i stillingsprosent. Grunnen til at jeg ikke jobber fast mer, er at jeg er den siste som ble ansatt. Alle oss som jobber deltid ønsker selvfølgelig å jobbe fullt, men det er det ikke nok arbeid til. Nå viser det seg at selv om det er lite å gjøre på jobb, har sjefen ansatt fem nye medarbeidere som alle jobber 100%. Ingen av disse er fast ansatt, på papiret er de tilkallingshjelp. Dette har ført til stor misnøye blant oss deltidsansatte. Etter å ha forhørt meg litt, ser jeg at det ikke er system på hvem som får jobbe mest, det går ihvertfall ikke på hvem som har vært der lengst, sannsynligvis går det på bekjentskaper av sjefen og trynefaktor. Jobben vi gjør krever opplæring, men ingen utdannelse, så det er ingen som er ansatt fordi de er bedre kvalifisert enn andre. Jeg regner med dette er fullt lovlig? Jeg har uansett lyst til å snakke med sjefen og legge litt press på for å øke meg i stilling, for akkurat nå synes jeg fremtiden min ser litt mørk ut, men finnes det noe som helst av lover som backer meg litt på dette? Jeg er dårlig til å snakke for meg, og skulle gjerne hatt konkrete tips til hvordan jeg skal ta en slik samtale. Jeg er beskjeden av meg, men sjefen er en type man må være litt direkte med, men jeg har ikke så mye å smelle i bordet med akkurat. Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Kan du dokumentere at du har jobbet utover avtalt arbeidstid de siste 12 månedener, har du rett til stilling tilsvarende den faktiske arbeidstid i denne perioden. De 12 månedene skal beregnes tilbake fra det tidspunkt du fremmer kravet. 1 Lenke til kommentar
Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Dassen skrev (15 minutter siden): Kan du dokumentere at du har jobbet utover avtalt arbeidstid de siste 12 månedener, har du rett til stilling tilsvarende den faktiske arbeidstid i denne perioden. De 12 månedene skal beregnes tilbake fra det tidspunkt du fremmer kravet. Det høres veldig bra ut, men hjelper ikke meg. Jeg har kun jobbet den prosenten jeg er ansatt Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Nei, da hjelper det ikke så mye. Du kan starte med å melde fortrinnsrett etter §14-3. Da kan ikke arbeidsgiver ansette nye deltidsstillinger, uten at du får fylt opp dine prosenter først (forutsatt at du har kompetanse til å utføre arbeidsoppgavene). Lenke til kommentar
Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Dassen skrev (6 minutter siden): Nei, da hjelper det ikke så mye. Du kan starte med å melde fortrinnsrett etter §14-3. Da kan ikke arbeidsgiver ansette nye deltidsstillinger, uten at du får fylt opp dine prosenter først (forutsatt at du har kompetanse til å utføre arbeidsoppgavene). (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten kan også gjelde en del av en stilling Altså dette var jo veldig interessant. Betyr dette at i teorien skulle vi deltidsansatte fått økt stilling, istedenfor alle nyansettelsene som er gjort? Alle gjør nøyaktig samme jobb. Hvordan melder man fortrinnsrett? Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Gjest 25046...bdf skrev (1 minutt siden): (1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten kan også gjelde en del av en stilling Altså dette var jo veldig interessant. Betyr dette at i teorien skulle vi deltidsansatte fått økt stilling, istedenfor alle nyansettelsene som er gjort? Alle gjør nøyaktig samme jobb. Hvordan melder man fortrinnsrett? Anonymous poster hash: 25046...bdf Eller omgår de hele problemstillingen ved å bare ansette tilkallingsvikarer..? Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) Du må ha meldt fortrinnsrett før nyansettelsene blir gjort. Du kan ikke kreve at de siste må gå, fordi du vil utvide stillingen din. Det er bare å sende en mail til sjefen det om at du ønsker større stilling og at du herved melder fortrinnsrett om det blir lagt ut stillinger i fremtiden. Tilkallingsvikarer er ikke fast ansatte, men har i teorien en ny ansettelse hver gang de har vakt. Endret 6. september 2021 av Dassen Lenke til kommentar
Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Dassen skrev (4 minutter siden): Du må ha meldt fortrinnsrett før nyansettelsene blir gjort. Du kan ikke kreve at de siste må gå, fordi du vil utvide stillingen din. Det er bare å sende en mail til sjefen det om at du ønsker større stilling og at du herved melder fortrinnsrett om det blir lagt ut stillinger i fremtiden. Tilkallingsvikarer er ikke fast ansatte, men har i teorien en ny ansettelse hver gang de har vakt. Har jeg i det hele tatt krav på fortrinnsrett når stillingene ikke blir lyst ut? Jeg har også bare vært fast ansatt i et halvt år, men har jobbet der som tilkallingsvikar siste 3 årene. Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Start med å kreve fortrinnsrett til utvidet stilling du. Er du fast ansatt, så er du fast ansatt. Da har du den rettigheten. Ansetter sjefen din noen som får arbeidsoppgaver du kunne tatt uten å gi deg tilbudet først, kan du bringe inn saken for tvisteløsningsnemnda. Lenke til kommentar
Gjest 25046...bdf Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Dassen skrev (7 minutter siden): Start med å kreve fortrinnsrett til utvidet stilling du. Er du fast ansatt, så er du fast ansatt. Da har du den rettigheten. Ansetter sjefen din noen som får arbeidsoppgaver du kunne tatt uten å gi deg tilbudet først, kan du bringe inn saken for tvisteløsningsnemnda. Grunnen til at jeg spør er dette: Det er ikke alle ansatte som har fortrinnsrett. Visse krav må oppfylles: For å ha fortrinnsrett til ny ansettelse krever loven for det første at den ansatte må ha vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder i de to siste år. Dette finner jeg ikke mer info om noe sted. Jeg forstår heller ikke helt om jeg kan kreve fortrinnsrett når sjefen ringer inn vikarer istedet for å spørre oss faste, det lyses ikke ut stillinger. Anonymous poster hash: 25046...bdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå