Redaksjonen. Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Her er Mercedes EQE: 660 kilometer med bakhjulstrek Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Blir nok en populær taxi vil jeg tro 1 Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Etter hva jeg kan se er det Mercedes som så langt leverer de beste "digitaliserte cockpitene" blant europeiske premiummerker, med Porsche som #2. BMW og Audi får nok mer kritikk. Når det gjelder G-Wagen er jeg ikke videre bekymret for at diesel/bensinutgavene forsvinner helt på en god stund. Det samme gjelder Land Cruiser. Det er fortsatt lang ventetid på begge, og de selges i markeder der ELdrift neppe er noen god ide. Ryktene rundt ELG-wagen sier vel at de kommer rundt 2. halvår 2023? ...både Porsche og Mercedes har lyktes i overgangen til El. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Haiku skrev (49 minutter siden): Etter hva jeg kan se er det Mercedes som så langt leverer de beste "digitaliserte cockpitene" blant europeiske premiummerker, med Porsche som #2. BMW og Audi får nok mer kritikk. BMW sin iDrive har vel blitt kåret som en av verdens beste infotainmentløsninger så lenge det har eksistert. Så "etter hva jeg kan se" er en høyst subjektiv oppfatning 😛 1 Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Jepp, høyst subjektivt 👍 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 47 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said: BMW sin iDrive har vel blitt kåret som en av verdens beste infotainmentløsninger Det ble IKKE skrytt opp i skyene når det kom på 7-serie i 2001 akkurat Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 kremt skrev (4 minutter siden): Det ble IKKE skrytt opp i skyene når det kom på 7-serie i 2001 akkurat Husker det godt. Helt umulig å betjene. Leide en bil i Spania med dette systemet et par år senere. Det fungerte helt fint. Utrolig greit å slippe å fingre på en skjerm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 I 2013 ventet "alle" på at elbiler fra andre enn Tesla skulle få over 200 km rekkevidde. I 2017 var målet flyttet til 400 km. Nå er det tydeligvis 600 km som blir det neste store. Ordet rekkeviddeangst er allerede på vei ut av vokabularet.. 7 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Simen1 skrev (12 timer siden): I 2013 ventet "alle" på at elbiler fra andre enn Tesla skulle få over 200 km rekkevidde. I 2017 var målet flyttet til 400 km. Nå er det tydeligvis 600 km som blir det neste store. Ordet rekkeviddeangst er allerede på vei ut av vokabularet.. Jeg vil si at har man 200 km eller mer i rekkevidde så skal man være ganske langt ute på viddene før man faktisk har grunn til å få rekkeviddeangst. Føler rekkeviddeangst i 2021 først og fremst er en unnskyldning brukt av enkelte for å ikke kjøpe elbil. Og de vil nok fremdeles ha "rekkeviddeangst" når bilene passerer 1000 kilometer rekkevidde også. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 14 minutes ago, Kajac said: Jeg vil si at har man 200 km eller mer i rekkevidde så skal man være ganske langt ute på viddene før man faktisk har grunn til å få rekkeviddeangst. Føler rekkeviddeangst i 2021 først og fremst er en unnskyldning brukt av enkelte for å ikke kjøpe elbil. Og de vil nok fremdeles ha "rekkeviddeangst" når bilene passerer 1000 kilometer rekkevidde også. Man trenger ikke ha angst for å synes at rekkevidden er upraktisk lav. Selv om man vet at man kommer seg frem så er det gjerne ikke så fristende med så mange ladestopp, og tilhørende lave ladehastigheter et lite batteri medfører. For å ta et eksempel: En av mine dimensjonerende reiser er dagsturer for å gå på fjellturer om vinteren. Dette innebærer grytidlig start, full bil, vinterføre, takstativ og ca 200-250km å kjøre til der bilen vil måtte stå hele dagen uten tilgang på strøm, før retur på ettermiddagen. Med bare 200km rekkevidde ville en slik tur bety minimum 30 minutter tidligere start, lite fristende når vi alt starter 0600 for å kunne utnytte dagslyset. En ladestopp på returen er uproblematisk, men da må man nesten kunne stole på å ha ca 300-350km rekkevidde også om vinteren (Det er gjerne noen mil til næreste hurtiglader og bilen bør kunne bli varm først). Det betyr i sin tur en WLTP rekkevidde på 4-500km. 5 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 sverreb skrev (33 minutter siden): Man trenger ikke ha angst for å synes at rekkevidden er upraktisk lav. Selv om man vet at man kommer seg frem så er det gjerne ikke så fristende med så mange ladestopp, og tilhørende lave ladehastigheter et lite batteri medfører. For å ta et eksempel: En av mine dimensjonerende reiser er dagsturer for å gå på fjellturer om vinteren. Dette innebærer grytidlig start, full bil, vinterføre, takstativ og ca 200-250km å kjøre til der bilen vil måtte stå hele dagen uten tilgang på strøm, før retur på ettermiddagen. Med bare 200km rekkevidde ville en slik tur bety minimum 30 minutter tidligere start, lite fristende når vi alt starter 0600 for å kunne utnytte dagslyset. En ladestopp på returen er uproblematisk, men da må man nesten kunne stole på å ha ca 300-350km rekkevidde også om vinteren (Det er gjerne noen mil til næreste hurtiglader og bilen bør kunne bli varm først). Det betyr i sin tur en WLTP rekkevidde på 4-500km. Ja, det vil alltid finnes "special cases" hvor 200 km ikke er nok. Men som du selv sier så hadde du fått det til med 200 km rekkevidde, det hadde bare blitt litt mer tungvindt enn det er i dag Jeg siktet vel mest til den typiske fyren som ikke vil ha elbil før de får minst 600 km rekkevidde med 20 minusgrader og fullastet bil. Uansett så er det jo bare et fåtall nye elbiler med kun 200 km rekkevidde nå. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 De viderefører den aldeles heslige løsningen med et panser som strekker seg helt til hjulbuen, mellom forskjerm og front. Det funket ikke på EQS, og det funker ikke her. På Maybach EQS har de i det minste forsøkt å bøte på elendigheten ved at totonelakkeringen ikke følger hvor karosseriskjøten faktisk er, men heller hvor den burde vært. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 (endret) Kajac skrev (1 time siden): Ja, det vil alltid finnes "special cases" hvor 200 km ikke er nok. Men som du selv sier så hadde du fått det til med 200 km rekkevidde, det hadde bare blitt litt mer tungvindt enn det er i dag Jeg siktet vel mest til den typiske fyren som ikke vil ha elbil før de får minst 600 km rekkevidde med 20 minusgrader og fullastet bil. Uansett så er det jo bare et fåtall nye elbiler med kun 200 km rekkevidde nå. Nja. Hvis man kjører på motorvei i f.eks 100 km/t så må man lade ca hver 1,5 time med kjøring. I hvert fall første ladepause blir et irritasjonsmoment siden man sjelden blir sulten eller har andre behov så tidlig på turen. De fleste vil kjøre lengre før første stopp. Hvis ladepausen i tillegg er lang så blir det veldig irriterende. Jeg vil si 400 km er minimum dersom langturer er en del av bruksmønsteret. 200 km: Ren lokal-bil, en pine på langturer 400 km: greit nok til langturer 600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye Endret 6. september 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Om ellers EQE etterhvert kommer med det største batteri og awd, så er det bestemt en bil som kan friste. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Simen1 skrev (32 minutter siden): Nja. Hvis man kjører på motorvei i f.eks 100 km/t så må man lade ca hver 1,5 time med kjøring. I hvert fall første ladepause blir et irritasjonsmoment siden man sjelden blir sulten eller har andre behov så tidlig på turen. De fleste vil kjøre lengre før første stopp. Hvis ladepausen i tillegg er lang så blir det veldig irriterende. Jeg vil si 400 km er minimum dersom langturer er en del av bruksmønsteret. 200 km: Ren lokal-bil, en pine på langturer 400 km: greit nok til langturer 600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye Så er spørsmålet hvor ofte man drar på langturer over 200 km. For de fleste så er det ikke snakk om mer enn et par ganger i året, og da kan man gjerne "lide" litt de få gangene. For de som kjører ofte mer enn 200 km så er det nok mest hensiktsmessig å velge en bil mer lenger rekkevidde, ja. Men jeg snakket jo helst om rekkeviddeangst. At det er litt ubeleielig å lade etter halvannen time er jo strengt tatt ikke det samme som rekkeviddeangst i mine øyne Rekkeviddeangst er vel heller når det er en reell fare for at du ikke rekker frem til neste ladestasjon, og nå er det vel ikke mer enn 70-80 km mellom ladestasjoner i de mest avsidesliggende strøkene i landet. Så med 200 km rekkevidde skal du ikke klare å oppleve rekkeviddeangst. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Slettet en del OT innlegg. Topic er nye Mercedes elbiler. Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Det er vel liten tvil om at det er Mercedes som sitter i førersetet innen elbil nå. Porsche ligger nok fremst i det sportslige segmentet, men for alt annet premium leder Mercedes. 1 Lenke til kommentar
Haiku Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Kajac skrev (6 timer siden): Men jeg snakket jo helst om rekkeviddeangst. At det er litt ubeleielig å lade etter halvannen time er jo strengt tatt ikke det samme som rekkeviddeangst i mine øyne Rekkeviddeangst er vel heller når det er en reell fare for at du ikke rekker frem til neste ladestasjon, og nå er det vel ikke mer enn 70-80 km mellom ladestasjoner i de mest avsidesliggende strøkene i landet. Så med 200 km rekkevidde skal du ikke klare å oppleve rekkeviddeangst. Angst kjennetegnes vel ved at den ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg tror vel at en del følte litt på det der i sommerferien med ladestasjoner ute av drift og lange køer der de var oppe og gikk. I flg. media var det ihvertfall slik. Jeg har alltid foretrukket å ha full tank på både bil og MC innenfor fornuftens grenser, så jeg forstår godt at folk er opptatt av det. Inntil videre. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Haiku skrev (1 time siden): Angst kjennetegnes vel ved at den ikke nødvendigvis har noe med virkeligheten å gjøre, men jeg tror vel at en del følte litt på det der i sommerferien med ladestasjoner ute av drift og lange køer der de var oppe og gikk. I flg. media var det ihvertfall slik. Jeg har alltid foretrukket å ha full tank på både bil og MC innenfor fornuftens grenser, så jeg forstår godt at folk er opptatt av det. Inntil videre. Mitt inntrykk er at ladekøene i stor grad er medieskapt, eller skapt av folk som aldri har brukt hurtiglader før. Det gikk jo bedre i år enn i fjor, selv om de fryktet det skulle gå verre. Ser ut som det er lett å unngå med litt planlegging. Men så er jo elbil fremdeles ganske nytt for mange, så det vil nok være noen år til med "ladekaos" før det stabiliserer seg. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 6. september 2021 Del Skrevet 6. september 2021 Simen1 skrev (8 timer siden): 600 km: svært bekvemmelig og svært godt egnet for langturer, på grensen til overflødig mye Problemet med "el" at ein må tilpasse seg laddestasjoner. Ein kan ikkje ta pausen der/når ein vil. Når eg kjører med bensin, kan eg stoppe midt i ein by, spise middag der (1 timers pause) og kjøre videre. Evt. når eg tar ferge. Da får eg pausen min. Med elbil er det litt verre. Då er ein avhengig av ladning i nærheten som er ikkje opptatt og gir nok kapasitet. Det handler ikkje om å ta nok pauser, men heller om friheten hvor/når ein stopper. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå