Gå til innhold

Statens innblanding i kultur og opplysning

Anbefalte innlegg

Egentlig er det helt sykt at staten sponser kulturprosjekter som kunst, og journalistikk. Egentlig alle former for kultur.

Det er rart det har gått bra. Egentlig er det oppskriften på et totalitært regimes kontroll.

I Norge er det jo heller ikke tilfeldig hva som sponses og godkjennes. Det er politikere og byråkrater som bestemmer hva som er riktig å tenke.

Det som gjør det rart er at det står verre til i USA, mange av det landets innbyggere er konspirasjonsteoretikere, religiøse fanatikere eller rett og slett idioter.

Men det er vel kanskje det da, at folk i USA er så forskjellige. I Norge tenker nok folk mer likt. I Kina hvor det er mer «tankepoliti» enn i Norge er de kanskje mer strømlinjeformet, men hvem vet egentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rolig nå. 

Nå blander du masse ulike emner her. Det er lite sammenheng i tråden din. Du skriver at "det er sykt at staten sponser kultur" - også hopper du rett til USA, konspirasjoner, religiøse fanatikere og idioter (hvem nå enn der). Før du plutselig tar nok et sprang til "tankepolitiet" i Kina. Jaha? 

Jeg kan jo opplyse deg om at så godt som alle land sponser kultur, kunst og journalistisk - i en eller annen form. På godt og vondt. 

Du skriver: "Det er politikere og byråkrater som bestemmer..." 
Da kan jeg nevne at Kulturrådet består av 140 svært kompetente politisk uavhengige ansatte. Kulturrådet har et nært samarbeid med EU/EØS - og tilsvarende internasjonale organisasjoner. 

At dette er oppskriften på et totalitært regime - er fullstendig bak mål. 

Joda; det er mulig å bestille propaganda og annen kultur for å fremme en gitt politisk ideologi - i den retning man ønsker. Men nå er det ingen i Norge eller EU som får slike krav mot seg; i bytte mot offentlige midler. Jeg vil gjerne se eksempler på det motsatte om du har. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at jeg er hissig og trenger å roe meg?

Hvor har du det fra at jeg har hevdet at noen av de som avgjør hva som er «riktig» kultur mottar bestikkelser?

Jeg «hopper» aldeles ikke i innlegget. Om du ikke evner å forstå poenget bør du kanskje heller prøve å forstå i stedet for å hevde at det er «hopping»? La mer forklare: i USA er det ikke noe statlig medieorgan slik det er i Norge, mens i Kina er media underlagt partiets kontroll. Jeg har aldri hevdet at feks NRK kontrolleres av feks regjeringen i Norge, snarer tvert imot har jeg utrykt undring over at det har gått bra i 76 år.

Men de som hevder at det som skjer i Norge, helt fra barnehagealder av, ikke handler om en slags utforming av innbyggerenes tankesett, vil jeg påstå er naive. Fra den første tegnebok til innholdet i «barne tv» er det en form for moral som passer det norske systemet. Om det er noe bedre i USA med skoler som underviser kreasjonisme er likevel tvilsomt.

Staten bør av prinsipp ikke blande seg inn i kunst, kultur eller journalistikk. Det er farlig, og sterk kontroll innen dette er et trekk ved totalitære regimer som Sovjet, Nazi-tyskland, Kina, Nord-korea.

Lenke til kommentar

Totalitære regimer har som regel stålkontroll på det militære, politi og alt av jus. Alt av dette er sterkt underbudsjettert selv til sitt formål i Norge.

Andre faktum som at Staten gir økonomisk støtte til selv journalister som kritiserer både land og NRK sier sitt. En annen nøkkelforskjell er at vi ikke har konsentrasjonsleirer eller områder av eksil hvor hver kritiker blir sendt. Så frem til du finner noe slikt, så finnes det null grunnlag for å hevde at Norge er totalitær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...