steinrawr Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Tjohei. Jeg har irritert meg noen ganger over kloakklukt på soverom i 2.etg på huset mitt, og innimellom også på vaskerom og badet. Det surkler ofte i vasken på kjøkkenet når toaletter og avløp brukes. Utvendig finner jeg ingen ventiler eller åpninger, hverken på tak eller vegg over den høyden toalettet i 2.etg er montert. Så, I håp om at det ikke lå lufterør i yttervegg tok jeg av panelet på en av innerveggene mot toalettet i 2.etg i dag, og observerer at lufterør går rett i taket, uten noe form for åpning eller ventil eller lignende... Hva bør jeg gjøre? Som dere ser på bildene er det kun tak, og ikke forbindelse til yttervegg på luftingen. Der rørene går opp i taket er markert på bilde av hustaket. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 luftingen ender sikkert bare oppe på loftet da,så om du vil ha lufting over taket så må sikkert røret skjøtes,og ta hull gjennom taket,men det forklarer uansett ikke surklingen Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. september 2021 Forfatter Del Skrevet 5. september 2021 (endret) Oter skrev (33 minutter siden): luftingen ender sikkert bare oppe på loftet da,så om du vil ha lufting over taket så må sikkert røret skjøtes,og ta hull gjennom taket,men det forklarer uansett ikke surklingen Jeg har ikke loft. Den går rett ut under taket som du ser på bildene. Men det er ingen åpning ut. Jeg mistenker at røret er åpent i toppen og at jeg i praksis ikke har (god) utlufting, men utlufting inn i soveromsveggen. Endret 5. september 2021 av steinrawr Lenke til kommentar
Oter Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 det er jo isolasjon og lufting der,taket ser ikke så altfor gammelt ut,så spørs om de bare droppet og føre luftingen over tak,og da vil det jo lukte,er det planja platetak? 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. september 2021 Forfatter Del Skrevet 5. september 2021 Nå sjekket jeg en gang til, og luftingen stopper med åpent rør i overgangen mellom innervegg og tak, og lufter i praksis ut septikluft rett inn K soveromsveggen min. Forrige eier må ha glemt å montere ventil i taket når det ble byttet. Det lå masse papprester og flis inni taket, noe jeg mistenker har havnet i røret også, som har ført til at det kanskje er litt tett et eller annet sted? I alle fall ser det ut til at det blir en takhatt og utlufting til tak på meg i nær framtid. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 5. september 2021 Forfatter Del Skrevet 5. september 2021 Oter skrev (1 minutt siden): det er jo isolasjon og lufting der,taket ser ikke så altfor gammelt ut,så spørs om de bare droppet og føre luftingen over tak,og da vil det jo lukte,er det planja platetak? Ja, jeg tror det er en eldre type planja takpanner. Lenke til kommentar
Oter Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 er nok greit og få luftingen over tak ja Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. september 2021 Del Skrevet 5. september 2021 Jeg vet om det har vært vanlig å føre lufting til kloaken over tak, men om man er plaget av lukt kan det vel være en ide. Selv har jeg hatt den til loft men har aldri merket noe lukt der. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 6. september 2021 Forfatter Del Skrevet 6. september 2021 Det er nok noen som velger det ja, og kanksje spesielt vanlig i eldre hus? Skal forsøke meg med ventil på toppen av røret i første omgang, så får vi se hvordan det fungerer. Kvier meg litt for å lage hull i taket. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 8. september 2021 Forfatter Del Skrevet 8. september 2021 Vel, klarte å trekke fingern ut av -- og det resulterte i en vakumventil. DRITTLUKTA ER BORTE! Fy faen så deilig. Brukte litt tid for å klare å finne noe som passet. Endte med overgang fra 90mm (ja... 90mm...) til 110mm som vakumventil fra biltema til kr 349,- passet i. Brukte hullbånd for å holde det fast, og lager luke for å komme til vakumventilen i framtiden. Ble anbefalt å bytte hvert 5-6 år. Det har definitivt falt mye drit ned i dette røret, så før jeg tetter igen skal det bli påspandert en liten staking / inspeksjon. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå