Gå til innhold

Test av Tesla Model Y: Imponerende effektiv – skuffende hurtiglading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fluor1 skrev (3 minutter siden):

Skulle ønske de kunne beholdt noen knapper til kjernefunksjoner så skulle jeg gjerne ha kjøpt Tesla. Men å klikke flere klikk på skjermen for å slå på setevarme eller rattvarme er bare idiotisk.

Enig. Tesla er overlegen alle andre hva gjelder programvare, men de skulle ha beholdt noen knapper. Det å måtte trykke seg igjennom skjermen for å åpne hanskerommet er idiotisk mener nå jeg, som anser meg selv som minimalist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Så blir det spennende å se hvor mange forbrenningsmotor-tilhengere den overbeviser. Etter vår mening er Model Y familie-SUV-en som lykkes best i å gjøre overgangen så lite smertefull som mulig.

Største problemet i den overgangen er vel å bla opp 600 000 for en crossover og få noe som er så langt unna "premium".

Endret av uname -i
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Raude said:

Enig. Tesla er overlegen alle andre hva gjelder programvare, men de skulle ha beholdt noen knapper. Det å måtte trykke seg igjennom skjermen for å åpne hanskerommet er idiotisk mener nå jeg, som anser meg selv som minimalist.

 

11 minutes ago, Fluor1 said:

Skulle ønske de kunne beholdt noen knapper til kjernefunksjoner så skulle jeg gjerne ha kjøpt Tesla. Men å klikke flere klikk på skjermen for å slå på setevarme eller rattvarme er bare idiotisk.

Dette gjør man med talestyring uten å ta én hånd fra rattet

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Her var ikke batteriet forvarmet, ettersom systemet kun gjør det når man plotter inn en Supercharger-stasjon. Et tips er derfor å fortelle systemet at man skal lade på en Supercharger-stasjon selv når man skal på en annen hurtiglader.

I hvilken situasjon skulle man navigere til en supercharger for å få opp batteritemperaturen for så rett før (eller enda mer rart: kjøre forbi SuC  og deretter...) å lade på en ikke-Tesla hurtiglader? Batteriladforvarmingen slås jo bare på når man nærmer seg. 🤔

Endret av trikola
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tja, jeg kjører daglig på ring 3 i Oslo, i rushtiden, og tilbringer en del tid i tunneler. Og veldig ofte så er jeg i en tunnel sammen med en motorsykkel som støyer noe voldsomt, i en sånn situasjon nytter det ikke med talestyring. Nå er dette et søkt eksempel, men viser bare hvor upraktisk talestyring kan være. Har det på min elbil (ikke Tesla) via Apple Carplay, men bruker det aldri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Om jeg hadde leid en tesla og kona satt ved siden av hadde hun nok lurt om jeg sa åpne hanskerom eller sett på setevarme!

Gjør det stadig vekk jeg. Ikke hanskerommet da, det er sjelden jeg er inne i, men skru på setevarme, rattvarme, sett temperatur på klimaanlegget, naviger til jobb eller hjem eller Gullsmed Gullstein... Føltes rart de første tre gangene, akkurat som det føltes rart å be telefonen om å legge til smør og mel i handlelisten, men straks man er over den terskelen går ikke jeg tilbake i hvert fall. Og stemmestyringa er veldig tolerant for støy. Faktisk så tolerant at det ikke går å sitte i passasjersetet og gi kommandoen.

Edit: og endre radiokanal/musikk som spiller! Veldig vanlig brukstilfelle for meg.

Edit2: og ringe og sende (diktere) sms.

Endret av mr. papp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, mr. papp said:

 

For meg er største negative ting med brukervennligheten til Model 3 og Y hvordan man åpner dørene, innenfra og utenfra. At man trenger å gi gjester opplæring i hvordan man bruker et dørhåndtak er tegn på dårlig interaksjonsdesign.

Vårt barnebarn på 3 fant ut av det selv på et blunk, så det er vel mer frykt for det ukjente? Ellers kan det jo være en anlednng til å være gentleman og gå ut og åpne døren for gjesten.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Vårt barnebarn på 3 fant ut av det selv på et blunk, så det er vel mer frykt for det ukjente? Ellers kan det jo være en anlednng til å være gentleman og gå ut og åpne døren for gjesten.

 

Hehe, joda. Men barn finner som kjent ut av sånt lettere enn svigers på 60. Snakker av erfaring 😊 Har også hatt folk inne i bilen som har brukt nødåpningsmekanismen direkte, uten å spørre eller prøve noe annet først, fordi den er utformet lignende som det vanlige dørhåndtaket er på andre biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror Tesla er litt sent utemeddenne SUVen. Det er blitt forfå grunner til å velge Model Y, fremfor Hyundai Ioniq 5.

Om vi sammenligner Model Y LR mot Ioniq 5 AWD, får en såpass mye mer for pengene å gå for Hyundai. 

Model Y koster 30.000kr (evt 60.000kr*) mer enn Ioniq 5. 

Akselerasjon 0-100km/t:
Model Y - 5.0 sekunder vs Ioniq 5 - 5.2 sekunder.

Ioniq 5 funksjoner som mangler på Model Y:
Justerbar nakkestøtte på alle seter.
Ventilerte seter fremme.
Justerbar korsryggstøtte passasjersete fremme.
Motoriserte seter bak.
Individuell kontroll av setevarmer bak.
Ventilasjon i hodehøye bak. 
Integrerte vindu gardiner.
Justerbar midtkonsoll. 
Elektrisk solskjerm for glasstak. 
Legg støtte i setene fremme (recliner modus).
Uttrekkbar hattehylle. 
Instrument panel for fører (skjerm plassert bak rattet).
Automatisk blindsone kamera (aktiveres i førerskjerm ved blinklys).
Head Up Display.
230V stikkontakt inni bilen. 
Vehicle to Load (V2L) - 230V stikkontakt på utsiden av bilen. 
360-graders kameravisning. 
Android Auto og Apple Carplay.
Bedre støydemping av kupe (Hvor Ioniq 5 er på nivå med Tesla Model S Raven, er Model Y på nivå med VW ID3 1st Max - ref Tesla Bjørn).

*Automatisk filbytte (30.000kr ekstra for Model Y)
*Summon (30.000kr ekstra for Model Y)

Med mindre en må ha Tesla, vil jeg si at Ioniq 5 er ett bedre, smartere og mer fleksibelt valg.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
mrxx skrev (2 timer siden):

Model Y var 15 minutt raskere enn Ioniq5 på TBs 1000 km test, så jeg vil kalle hurtigladingen godkjent.

Om du ser på tabellen range har teslabjørn regnet ut hvor mage km bilen etterlader på en time. Dette er basert på 75% lading på langtur

Ser man på tallene som er basert på teslabjørns forbruk og ladetid kommer ikke My særlig godt ut. Til og med IX3 lader hurtigere basert på forbruk målt ved 9 grader. TMy klarer vel 590km på en time mens IX3 klarer 640km, som sagt under vesentlig dårligere kondisjon. Ionic klarer å etterlade over 1000km på en time, det er i klasse med porsche/Audi

Battery life er en kanal som tester dette og samtidig oppgir mere data ved testing. Ikke store avvik med tb reultater men IX3 ble testet ved ca 20 grader og brukte 145wh pr km ved konstant gps 90. IX3 ID4 enyac klarer alle ca 500km ved 90km/h i hans tester. Vil tro at MY er i samme område (TB klarte vel ca 470km)

Det er ikke dermed sagt at model Y er dårlig men den er ikke ekstrem i noe henseende. Den legger seg midt i gruppa. At den er ca 10% lettere enn konkurrentene gjør at den vil bruke ca 10% mindre, samtidig som den har ca  5% mindre batteri. Det er ingenting som tyder på at fysikken er ulik for tesla vs andre merker. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...