Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PLS panel og Kabel/Vern

Anbefalte innlegg

Hei. Det skal dokumenteres Kabel og Vern på 24V siden av ett PLS panel. Strømforsyningen forsyner PLS, I/O moduler og en HMI skjerm. Disse skal beskyttes hver for seg med en enpolt automatsikring.

Burde jeg referere til NEK400 her? Eller kanskje maskinforskriften? 

Det jeg tror man må gjør er å se på nominell driftstrømm samt startstrømm på de individuelle komponentene. Deretter må man velge vern størrelse og utløsekarakteristikk (B, C, D) avhengig av dette. Jeg går gradvis opp i sikringstørrelse helt til jeg finner en sikring som ikke vil legge ut på startstrømmene. 

Deretter kan jeg beregne kabeltversnitt ut i fra vernets størrelser. Henviser til tabeller i NEK400 eller maskinforskriften

Ellers så tror jeg det må være noe kortslutningsbeskyttelse. Det må beregnes at at sikringene tåler den høyeste mulige kortslutningen som kan oppstå i anlegget, samt at den klarer å momentant bryte de minste kortslutningene som kan oppstå i anlegget. I tillegg til dette må det sjekkes at sikring legger ut før kabler blir overopphetet ved en kortslutning. 

Er dette korrekt? Og burde jeg dokumentere dette I henhold til NEK400, eller maskinforskriften? Eller burde jeg bruke anbefalt sikring i manualen til PLSen?

Endret av crazywizard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...